IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

+10
Stefan E
MiniStuff
johan r
Azgaron
Caverö
JOooCKE
merlin1953packard
Gigabyte
Linus
Janne.S
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av merlin1953packard tis apr 21 2009, 22:34

Urrrk! Glipor i cockpit-området är trist. Massa vinklar och vrår som skall spacklas och slipas. Inte kul, så att säga, men tyvärr en nödvändig del av bygget. Vi har väl alla mer eller mindre erfarenhet av det, förmodar jag. Klarlacken på instrumenten är en detalj som höjer ett verklighetstroget intryck. Skall bli spännande att följa fortsättningen, inte minst då de minst sagt spektakulära dekalerna skall på med kissekatten!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S ons apr 22 2009, 17:08

Tackar Very Happy

Det som jag funderar på mest är vilken färg jag ska måla den i? ska den vara högnblank (det är den på vissa bilder) eller bara vanlig aluminium...
Jag får testa mig fram till rätt finish. Som synees är det ingen NMF utan den är målad i något aluminium alltså inga schatteringar.....klurigt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av JOooCKE ons apr 22 2009, 17:30

Snygg cockpit Janne ! cheers
ang målningen så tycker jag att det ser ut som om den är målad i silver som i t.ex en silverlackad bil utan klarlack... Rolling Eyes

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S ons apr 22 2009, 19:53

Mmmm...ligger någonting i det du säger.....

Men vilken alclad ska jag använda för att få rätt nyans, det är frågan ;D
Jag lutar åt white aluminium men sedan om jag ska ha svart eller grått i botten.....blanklack ska det vara i alla fall för den har en silverglans som du säger...

den e målad med white aluminium på en blanksvart grund men ingen blanklack.....
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC_1569

Den e målad med white aluminium på grå grund med lite blanklack...
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC_1723

Å den här e målad med airframe aluminium på en grå och svart schatterad grund med kraftig blanklack under...
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC_2040

Här en bild på vad som ska efterliknas!
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 155gruppo_65yrs_01


Senast ändrad av Janne.S den ons apr 22 2009, 21:23, ändrad totalt 1 gång
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av JOooCKE ons apr 22 2009, 20:15

Jag skulle nog ta white aluminium på en blanksvart grund och sedan lite klar lack på så att den blänker lite...

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Stefan E ons apr 22 2009, 21:17

Hejsan Janne!

Jag använde Alclad White Aluminium på en högblank svart (H21) grund.
Det gav ett intryck som liknar färgen på bilderna.
Men vad kan man klarlacka med som inte "dödar" cladden? scratch

Det här planet har målats med vanlig billack så en spray-bomb kan nog också funka.

Limma LUngt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S ons apr 22 2009, 21:22

Johnson?

Razz alla mina metallrena har fått ett lager johnson över sig efter dekaliserandet så dekalerna överlever washer Very Happy
Men annars så just med metallrena så har man på klarlacken innan cladden kommer på...blir lite blankare å finare då. särskilt med honeyprimern!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S ons apr 22 2009, 23:16

Happ om man skulle få lite skit under naglarna då....


Först grundade jag lite små grejer med AlcladII primer/microfiller


Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01988


Sedan plaskade jag på massa spackel på fram delen av flygkroppen och hoppas på det bästa!

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01989

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01990



Efter det så satte jag tänderna i ändalykten på Tornadon, jösses bra passform var det kanske inte dåRazz
Det är ingen Tamygawa precis det här, bra att man fick med lite stöttor i alla fall. Det är sprickor och nivåskillnader lite överallt.
Antar att eftersom den kostade en tredjedel av en Tamagawa så är passformen 3 gånger så dålig då Very Happy
After that I set out to start p

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01991

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01992

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01993

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01994

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC01995




Har mycket skoj framför mig nu...slipa spackla...spackla slipa....


Limma lugnt!


Senast ändrad av Janne.S den tor apr 23 2009, 12:07, ändrad totalt 1 gång
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Azgaron tor apr 23 2009, 00:49

Hmm, passformen verkar inte vara den bästa precis! Men det fixar du som vanligt fint!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tor apr 30 2009, 20:43

Oki...

Solen skiner och det är 25 grader varmt ute, jag gjorde det enda logiska och stannade inomhus och pillade på Tornadon istället!

Inte mycket till uppdatering egentligen...mest spacklande och slipande och någon enstaka del som limmats på

´


Luftintagen är på....och passformen e inte kul!

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02008



Sad

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02009



Antar att de här skulle vara något som luft kommer ut igenom...aningen assymetriskt eller?

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02010



Spackel, spackel spackel....
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02011




slipa slipa slipa.....
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02012

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02013

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02014



Och varför var de tvungna att göra dom här till separata delar som dessutom består av två delar? Vansinne!!

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02016

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02017



Ok, båda sidor e på. jag e så trött på att få delar att passa som uppenbarligen inte kan vara gjorda för den här modellen! känns som ett scratchbygge Razz


Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 DSC02018



Jag får spackla lite till när orken kommer tillbaka Razz



Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Warsawpact tor apr 30 2009, 20:52

HAHAHAHAHA...det där kittet äter spackel!

Vad är det för putty du använder?
jag har börjat se mig om efter ett bra putty då jag använt GW' Green Stuff till det mesta men det är fruktansvärt svårt att använda på storra modeller och att filla gap. behöver något mer flytande så att säga.

Härligt att Tornadon sakt men väldigt säkert börjar ta form!

Keep at it Janne!!!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tor apr 30 2009, 21:01

Tack Chrille Razz

Jag använder Squadrons vita putty....lättarbetat och finkorningt, kempe har tatt in det åxå Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av T-34 tor apr 30 2009, 21:12

Snyggt Janne, ska bli kul att följa
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Azgaron tor apr 30 2009, 21:47

Snyggt jobbat Janne! Det verkar inte vara mycket bevänt med passformen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tor apr 30 2009, 22:51

Tack pojkar...

Ne passformen är nog bland de sämre jag stött på.....vissa delar verkar helt enklet inte ens vara meningen att man ska sätta ihop ?!

OK Short run modeller kan ha lite iffy passform ibland men det det beror oftast på att plasten är warpad eller något men det här e inte kul Sad
Italeri gör det säkert med flit!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Gigabyte tor apr 30 2009, 22:53

Ser ut att kräva en del spackel , en del byggen är ju hopplösa att dra spackel , men det blir fint, när man har gnott färdigt , så spotta på våtslipen o gno på janne Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tor apr 30 2009, 22:56

En får la gö det Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av johan r tor apr 30 2009, 23:07

Trist när inget passar som det ska. Ge inte upp nu utan slit på med modellen så att de fina dekalerna har någonstans att sitta. Twisted Evil

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av merlin1953packard tor apr 30 2009, 23:40

Passningen i luftintagen såg inte alltför kul ut. Även om utgåvan är tre gånger billigare än Tamigawa, tycker jag att tillverkaren passerar gränsen för det anständiga när man ser just detta flagranta exempel på dålig passform. Men är det någon som klarar av att förvandla dålig styren till guld, så är det du, Janne! Bifogar en kul länk från IPMS Stockholm om vad som brukar kallas "The Indominable Laws of Modelling". Jar tror att vi alla känner igen oss på någon av de punkter som räknas upp där!

länk: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1997/02/stuff_laws.htm
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Stefan E tor apr 30 2009, 23:44

Janne.S skrev:Tack pojkar...

Ne passformen är nog bland de sämre jag stött på.....vissa delar verkar helt enklet inte ens vara meningen att man ska sätta ihop ?!

OK Short run modeller kan ha lite iffy passform ibland men det det beror oftast på att plasten är warpad eller något men det här e inte kul Sad
Italeri gör det säkert med flit!!

Hejsan janne!

Kom inte och säg att du inte blev varnad... Laughing

Har inte byggt NÅGON short-run med så här dålig passform!
Det sägs att Airfix Tornado är ÄNNU värre.... affraid


Min Tonka är färdig nu, så nu skall jag luta mig tillbaka och njuta av ditt slit! drunken

Limma Lungt!

Hoppas Hobby Boss Tornado familj blir bättre, det kan ju inte bli mycket sämre i alla fall!
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tor apr 30 2009, 23:46

Så sant så sant......

Hobby Boss ska ju släppa ny Tornados i år...både IDS och ADV!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S tor apr 30 2009, 23:49

Phantom2 skrev:
Janne.S skrev:Tack pojkar...

Ne passformen är nog bland de sämre jag stött på.....vissa delar verkar helt enklet inte ens vara meningen att man ska sätta ihop ?!

OK Short run modeller kan ha lite iffy passform ibland men det det beror oftast på att plasten är warpad eller något men det här e inte kul Sad
Italeri gör det säkert med flit!!

Hejsan janne!

Kom inte och säg att du inte blev varnad... Laughing

Har inte byggt NÅGON short-run med så här dålig passform!
Det sägs att Airfix Tornado är ÄNNU värre.... affraid

Min Tonka är färdig nu, så nu skall jag luta mig tillbaka och njuta av ditt slit! drunken

Limma Lungt!

Hoppas Hobby Boss Tornado familj blir bättre, det kan ju inte bli mycket sämre i alla fall!

japp...jag har en F.3 som jag tänkt göra något av...men den idén självdog efter jag öppnade kartongen!!!
Det var de stolarna jag tog till det här bygget, sedan har jag dekaler å ets....nä, jag invänta Hobby Bosses grejer tror jag Razz

Hemska är att jag någong gång byggt både italeris Tornado å Airfix i min ungdom å då tyckte det var helt OK modeller Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av merlin1953packard tor apr 30 2009, 23:56

Där sätter du fingret på något viktigt, Janne! Så är det för mig också! Av någon outgrundlig anledning, när jag bygger på nostalgitemat (dvs. modeller som jag tidigare byggt som liten grabb), minns jag genomgående dem som fantastiskt välgjorda och jag var oftast supernöjd med dem! Vad har egentligen hänt under under 45 år? Jag får väl trösta mig med att jag nu har mer pengar och modellpryttlar än jag någonsin kunde föreställa mig som 10-åring.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Stefan E fre maj 01 2009, 00:02

Ja, det är nog lika för alla oss som har varit med ett tag!

Själv tyckte jag att Airfix och Revell var riktiga höjdare då, men idag tycker man det är skräp!

Tror man får lite högre krav, både på materialet (modellerna) och sig själv.
Men det mest fantastiska är, som Merlin säger, att man fått resurser (ekonomiska och utrymmesmässiga) som man inte ens kunde drömma om som 10-åring!

Önskar bara man hade lika mycket tid att bygga som man hade som 10-åring! Very Happy

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Janne.S fre maj 01 2009, 00:09

Jo, jag kommer ihåg första gången jag lade vantarna på en Hasegawa...

Jag var 14 år och hälsade på en av mina bröder som bor i helsingfors, han byggde åxå modeller i sin ungdom och vallade mig till Helsingfors modellbutiker...
Åsså såg jag två modeller som jag aldrig sett förut, det var en Vigilante, SeaHarrier och en Mig-25 av märket hasegawa, underligaste jag sett.
Köpte dom på stört och när jag öppnade lådorna och kände gawas hårda plast för första gången öppnade sig en ny värld Very Happy

Ja det var tider det....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 2 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet