Galenskaperna fortsätter i det blå, dammar av ett gammalt ök , Revells J-35J Draken....
+4
Azgaron
cas
Janne.S
Gigabyte
8 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Galenskaperna fortsätter i det blå, dammar av ett gammalt ök , Revells J-35J Draken....
Jorå är man redan galen så kan man väl lika bra fortsätta på den banan ett tag till
På de 2 nedre bilderna så skulle jag verkligen behöva få hjälp av er "röde baroner" och "Vivian A. Clouds"
(jorå Vivian var med i USAAF under VKII och fick 5 segrar Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_flying_aces)
Det är så att Revell behagade bara skicka med ritningar men ej vilka färger som skall användas och jag vet att ni som kan detta har koll på ALLT
Jag kör då som jag brukar med Humbrol
B = Aluminium H56
C
E
G
H = Svart H33
I
Tack för all hjälp i förhand
Mvh Ola
På de 2 nedre bilderna så skulle jag verkligen behöva få hjälp av er "röde baroner" och "Vivian A. Clouds"
(jorå Vivian var med i USAAF under VKII och fick 5 segrar Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_flying_aces)
Det är så att Revell behagade bara skicka med ritningar men ej vilka färger som skall användas och jag vet att ni som kan detta har koll på ALLT
Jag kör då som jag brukar med Humbrol
B = Aluminium H56
C
E
G
H = Svart H33
I
Tack för all hjälp i förhand
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Sv: Galenskaperna fortsätter i det blå, dammar av ett gammalt ök , Revells J-35J Draken....
Härligt Ola kör hårt !
Gigabyte
Sv: Galenskaperna fortsätter i det blå, dammar av ett gammalt ök , Revells J-35J Draken....
Finfint initiativ!
Janne.S- Moderator
Måste ju någon gång bli av med dessa mök från hyllan så man kan fortsätta på den bana man är på
att bygga PANSAR och annat likvärdigt
att bygga PANSAR och annat likvärdigt
Gäst- Gäst
Tackar mina herrar
//Ola
//Ola
Gäst- Gäst
Och givetvis tacksam för färghjälpen ovan
//Ola
//Ola
Gäst- Gäst
Ahhh, den där är inte alls nåt gammalt Ök! Det är ju en Hasegawa drake!
De grå-målade drakarna är ungefär Hu 147 på undersidan och Hu128 övertill, enligt denna gamla listan.
http://www.ipmsstockholm.se/home/urbans-color-reference-charts-part-i/urbans-colour-reference-charts-sweden/
Fast i boken kronmärkt så säger dom om jag inte missminner mig att drakarna är mycket ljusare på ovansidan än Viggen för dom blandade i mer vitt....
Måste dock finnas en hel del matnyttigt i alla draken-trådarna här på forumet! Nån har väl säkert skrivit ut vilka nyanser dom valde, särskilt Janne och Björn
Och Drakar kan man aldrig få för lite av!
De grå-målade drakarna är ungefär Hu 147 på undersidan och Hu128 övertill, enligt denna gamla listan.
http://www.ipmsstockholm.se/home/urbans-color-reference-charts-part-i/urbans-colour-reference-charts-sweden/
Fast i boken kronmärkt så säger dom om jag inte missminner mig att drakarna är mycket ljusare på ovansidan än Viggen för dom blandade i mer vitt....
Måste dock finnas en hel del matnyttigt i alla draken-trådarna här på forumet! Nån har väl säkert skrivit ut vilka nyanser dom valde, särskilt Janne och Björn
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Som du säger... bara en drake målades i viggen/Gripen kulörerna de andra fick en ljusare färg oppanpå och en rak färggräns på nosen istället för den böjda som på Gripen och Viggen.cas skrev:Ahhh, den där är inte alls nåt gammalt Ök! Det är ju en Hasegawa drake!
Men vem ser sådant i 1/72...kör du på hum 128 och hum 147
Janne.S- Moderator
Tackar så mycket
Vart landningsställ + brunnarna i alufärg eller i vissa fall har jag sätt landningsställ i en klar nyans av grön ??
Vart landningsställ + brunnarna i alufärg eller i vissa fall har jag sätt landningsställ i en klar nyans av grön ??
Gäst- Gäst
Kul med ett nytt Jetbygge, Ola!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Brunnarna är helt klart i alu, men ställen kan variera lite. Mestadels är det alur där med, men vissa (gjutna) delar är gröna.
Fast...
Fast...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar, fasiken , hur kunde jag glömma Aeroseum !!!!
Ja lite lurigt är det, men jag kör nog alu på ställen med , så får pekpinnarna komma efter det
Mvh Ola
Ja lite lurigt är det, men jag kör nog alu på ställen med , så får pekpinnarna komma efter det
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Då skall man bara få klarhet hur pilotutrymmet skall målas i för färger vet att delar av stolen är alu och övrigt typ ngn form av grön , mörka hållet.
Men är det nån som har koll i övrigt vilken färg som målas i cockpit ????
Men är det nån som har koll i övrigt vilken färg som målas i cockpit ????
Gäst- Gäst
Vad tror ni om man kan måla insidan och instrumentytor i cockpiten på draken med Humbrol 78 cockpitgrön
och sedan sittytan i läder typ Humbrol 62 ???
och sedan sittytan i läder typ Humbrol 62 ???
Gäst- Gäst
Kika här
http://www.ipmsstockholm.se/home/saab-j35-draken-cockpit/
Instrumentpanelen är ljusare än kroppsidorna, och sittdynan går mer åt ljust khaki till, men exakt vilka färger det blir i Humbrol är svårare att gissa sig till. Gå på magkänslan vet ja!
http://www.ipmsstockholm.se/home/saab-j35-draken-cockpit/
Instrumentpanelen är ljusare än kroppsidorna, och sittdynan går mer åt ljust khaki till, men exakt vilka färger det blir i Humbrol är svårare att gissa sig till. Gå på magkänslan vet ja!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Humbrol 78 är alldeles för ljus. Jag brukar använda Gunze 309 som jag ljusar upp med lite grå och en aning (knappt en droppe) gul.
linusorn
Här är lite bilder från mitt Hasgawa-Drakenbygge i 1/48 för några år sedan.
https://s258.photobucket.com/user/Volvo9651992/library/J%2035J%20Draken?sort=3&page=5
Jag gör inga anspråk på att det är korrekt på något sätt, jag har bara tagit det som sett rätt ut för mig.
Modellen är för övrigt byggd rakt ur lådan.
Stefan
https://s258.photobucket.com/user/Volvo9651992/library/J%2035J%20Draken?sort=3&page=5
Jag gör inga anspråk på att det är korrekt på något sätt, jag har bara tagit det som sett rätt ut för mig.
Modellen är för övrigt byggd rakt ur lådan.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar o ödmjukast för tipsen
Gäst- Gäst
Då var förarplatsens delar på plats förutom en del som tydligen inte hör hemma
där över huvud taget om man nu tittar på ett verklig draken se gul pil på ritningen.
där över huvud taget om man nu tittar på ett verklig draken se gul pil på ritningen.
Gäst- Gäst
Ser bra ut Ola!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag tror den där biten som inte skall vara med är ett solskydd för radarn...men jag har ingen aning.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vad i Fridolf Rhudins namn är det som pågår?
Ännu en svensk-jet från Ola?
Vi lever uppenbarligen i den underligaste av tider.
Länge må den fortgå såvida jag har första parkett.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Vad i Fridolf Rhudins namn är det som pågår?
Ja undrens tid äro inte förbi på denna bygghimmel/mark
Förmodligen har jag gjort alla fel man kan göra med färg , ju mer jag tittade på ref på nätet ju fler varianter av färger fanns det
Gäst- Gäst
Det ser fint ut.....knallpallen var metallren men annars tycker jag inte det finns något att anmärka på
Janne.S- Moderator
Det Janne sa!
Gött kämpat =)
Gött kämpat =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
» En blandning av nytt o gammalt
» Mirage 2000C Heller 1/144 - att avsluta ett gammalt bygge! :)
» Tomten kan dra nåt gammalt över sig, nu finns det annat att längta till i December!!! :D
» Revells nya JAS-39C Gripen i 1/72.
» En blandning av nytt o gammalt
» Mirage 2000C Heller 1/144 - att avsluta ett gammalt bygge! :)
» Tomten kan dra nåt gammalt över sig, nu finns det annat att längta till i December!!! :D
» Revells nya JAS-39C Gripen i 1/72.
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet