IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Eduard FW190A-5 profipack

+11
Caverö
Marlin
Tobias
linusorn
Gigabyte
cas
Mal
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
frznlogic
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic lör maj 31 2014, 23:17

Så, byggandet har gått i väntans tider, lacken på spitfiren har torkat, och nya tyska färger har kommit hem så FW190'an har fått liv igen också Smile. Fick tokryck igår och fick gjort en hel del på kontoret Very Happy. Vilken glädje att jobba med fotoets, och vilken tid det tar, men ack så vackert! För att vara ett förstagångsetsande så är jag ruggigt nöjd Wink. Sitter med fingret på köpknappen på en eduard fw190 dora dual combo box bara för att... eller så väntar jag på royal class Bf109 G-6.... mmmm mycket sugen på en rotte Bf109 också härnäst.

Eduard FW190A-5 profipack 2im5e2q

Eduard FW190A-5 profipack 2dsph68

Eduard FW190A-5 profipack 29p3zhv

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Azgaron sön jun 01 2014, 00:10

Ser bra ut! Snygg ets! Ska bli kul att följa ditt bygge!

Skaffade precis en Fw190 D profipack (som kan ses i lämplig tråd) så det ska bli intressant att ge sig på den sen.

Håkan

Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic sön jun 01 2014, 00:21

Hehe, tackar, jo jag är ruggigt imponerad över etsen, fast jag är antagligen väldigt lätt imponerad som sagt Very Happy. Instrumentpanelen påbörjad, inte lätt den heller. Kameran vill inte vara med på det här korta avståndet så... skönt att man slipper visa upp misstagen ibland Wink

Eduard FW190A-5 profipack Mr4o04

Jag är mer lagd åt kortnosade fw190, men alla är dom läckerbitar. Hoppas det blir ett trevligt bygge! Köpfingret kliar verkligen, men byggtempot säger nej, de här maskinerna(spitfire, fw190 och Pegasus bf109) kommer ta ett år att få klart. Minst. :-P

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Matt_Public sön jun 01 2014, 07:38

Tvärtyskt! Sånt gillar jag. drunken

Har du valt vems maskin det blir?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic sön jun 01 2014, 08:46

Njae inte helt bestämt, lutar åt Egon Mayer från jg.2, men också otroligt sugen på nr 3 på den här för det roliga färgschemats skull :

http://www.hannants.co.uk/product/KYD4805

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Matt_Public sön jun 01 2014, 09:14

Trean nedifrån, va? Apsnygg! Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Azgaron sön jun 01 2014, 10:07

Kul med lite annorlunda märkning och färgschema.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Stefan E sön jun 01 2014, 11:41

Snygg start!  cheers 

Det är en jättefin modell, troligen den bästa som finns i 1/48 för närvarande.

Men den kan vara lite knepig att få ihop bitvis....

Det viktigaste är att få vingbalken på exakt rätt ställe (och rakt) och motorupphängningen absolut rätt.
Förutom detta är det en hyfsat lätt modell, bara man är noga o följer ritningen.

Kolla min byggtråd här på forumet.

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t531-focke-wulf-fw190a-5-eduard-1-48

Stefan E  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic sön jun 01 2014, 12:45

Tackar alla, ja jo, det kommer inte bli något speed bygge direkt ;-). 

Stefan ojojoj vad snygg kärra du fick till! Jag får hoppas jag kommer i närheten av den :-). Skrev du någonsin ner något om hur du gör mottlingen? Det är den biten som oroar mig mest med alla tyska färgscheman.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Stefan E sön jun 01 2014, 14:58

Jag tror inte jag skrev så mycket om det....

Mottlingen är inte så svår, man måste prova sig fram, öva, öva, öva och framförallt lära känna sin airbrush.

Jag använde en gammal "skrotmodell" som jag provade/övade på först.

Betydligt tunnare färgblandning och lite högre tryck i sprutan än normalt och gott om tid.

Kul att du gillade min F-W, vilken maskin kommer du att göra?
Tror att du håller på med samma låda som jag?

Jag har tre FW190 till från Eduard, det är en rolig liten rackare att bygga!   sunny 

Vi får nog be Mal om en Mottlings-guide, tror jag, han kan det mycket bättre än jag!

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Mal sön jun 01 2014, 18:31

Ojj..


Mottling e apkul, lite tricky i början men som faktiskt stefan sa så Öva ordentligt innan.


Tänk nu på att Mottlingen är väldigt olika tom från samma JG...då de målades random och en del mottlingar e mer diffusa med större fläckar till minder, en del är mer prickigare look.....

Jag gör dem freehand och i flera omgångar så att det inte blir för mkt, ett tips är att måla dem difusa mer som "moln"

Kika på olika kärror så ser du vad jag menar.....

Mn om du går för den så är det mera "moln" målande med abn.....o den går rätt långt ner på sidorna så du har felmarginal.

Råkar du måla eller tycket att det blev för mkt så kör du blått där du vill "lighta upp" kör tunna lager, och omgångar i jobbet (vila ögonen)
Eduard FW190A-5 profipack A-2Mayer

Sen är mottling ingen exact vetenskap Wink..notera fördel om då går på finare nål ex 0,2, lite lättare då Wink

Viktigast är o ha kul, mottling som jag sa i början e tricky, men efter några kärror så är det barnleken, samt alla e olika.....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic sön jun 01 2014, 23:44

Stefan:
Det är samma låda japp! Som sagt, jag lutar åt Egon Meyer eller den där länken innan i tråden med en tokig röd/gul/blå/vit maskin i amerikansk tjänst Very Happy. Såg så klatschig ut så jag kan tänka mig att husfrun hade gått med på att ha den stående framme... kanske ... Wink.

Mal:
Jag bugar och bockar. Håller på och testar för fullt, eller ja, nerlagt för dagen.

Testkörde på en gammal 1/72 Me262 B1a/U1 med nattkamo. Fick inte ner storleken på mottlingen men det hade nog lika mycket att göra med att jag körde 0.4mm nål, blev dock halvhyffsat resultat. Har lite problem med att nålen långsamt bygger upp färg och utan att tänka på det så ger jag lite lite mer öppning med tiden och sen *schmack* blir nålen ren och så blåser det på massor av färg. Kan inte riktigt begripa mig på varför det händer... för lågt tryck, något fuffens med nålen/håldelen, vallejo färgerna... eller ja vad? Bifogar exempel på hur det råkade bli pga det, men jag lyckades hejda mig ganska snabbt ändå.

Eduard FW190A-5 profipack 16kvszl

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Mal mån jun 02 2014, 00:00

Den där 262 ser fan riktigt bra ut, ja den där fläcken ja, på m blått bara där o görom.....easy peasy för dig Wink för du kan fasiken mottla.....då kan du patcha Wink

Notera en sak...

Jag kör Vallejo genom 0,2 nål o det m Vallejo Modelair och Modelcolor (utblandat såklart) inga problem....


det var jävligt i början när jag började men numer älskar jag dem Wink.....

Dock två kulörter gillar inte 0,2 det är svart och vitt Vallejo, det är pigmenten har alldrig fått till dem, o,4 funkar men inte o,2....


men skitsamma kör bara 0,2 nu endast.....

ps...patchandet bidrar till vädringen, jag gör det tom regelbundet tom fast inga fel måleri finns, Wink.......

detta fixar du är jag övertygad om, 262 som du visade är proof Very Happy

Synd att 262 är övningsobjekt, men har övnimgskärror själv What a Face de behövs innan man går LIVE....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av cas mån jun 02 2014, 07:36

Snygg start på det kontoret!
Mmmm,  I love you  Karaya-arket har jag minsann suktat över utan att göra nåt åt det. Har jag för mig?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic mån jun 02 2014, 23:03

Kontoret i stort sett färdigt, bara lite washer och någon färgdutt och slitage kvar på kontoret, sen så... pedalerna tog nog bortåt någon timme att få ordning på för att i slutändan inte synas alls Embarassed .

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic mån jun 02 2014, 23:57

Lite bilder också.. 

Eduard FW190A-5 profipack 1g27a9

Eduard FW190A-5 profipack 2pydsns

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av cas tis jun 03 2014, 06:23

Pedalerna syns ju nu, så var nöjd med det  Very Happy 
Mycket prydligt kontor blev det allt!

Lycka till med resten!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Matt_Public tis jun 03 2014, 07:14

Vilken härligt dämpad färg!

Också: ets-pedaler är ett jucklo.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Azgaron tis jun 03 2014, 07:47

Snyggt kontor!

Skönt att veta vad jag har att se fram emot när jag börjar på min Profi. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Mal tis jun 03 2014, 09:24

Ser riktigt bra ut det där....

Ets är ett jucklo men kul terapi.....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic tis jun 03 2014, 18:35

Terapi för stollar :-D. Njae kul att få öva fingerfärdigheten om inte annat, och lite roligt är det ju faktiskt... ;-) 

Finns det några bra tips vid vädring av cockpit? Video, tutorial eller liknande som jag borde kolla på? Jag har gjort vädring efter förmåga tidigare vilket blivit ok men inte direkt fantastiskt.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic mån aug 04 2014, 23:28

Sidär... jag glömde visst av den här tråden litegrann. Tog upp bygget för några dagar sen igen och har kommit en bit på vägen. Motor börjar se trevlig ut, kroppen ihoplimmad, vingen påbörjad. Kroppslimningen kommer nog bli lite deprimerande eftersom den blev så illa dålig och jag kommer bli tvungen att köra med öppna luckor i nosen (tydligen går det inte bygga innandömet med luckorna stängda... jag hade redan limmat dit alltihop när jag insåg det hela och började söka runt på nätet Wink. Jaja, det ska nog bli kul det också, there's a first for everything. 

Jo just det, det blir Egon Mayers maskin trots allt. Har tagit upp extra hål för kanoner i vingarna tippar jag på att det är Wink

Lite bilder. 

Eduard FW190A-5 profipack 21ozig1

Eduard FW190A-5 profipack 33vltfm

Eduard FW190A-5 profipack Wgp2iq


Eduard FW190A-5 profipack 2vhwzky

Eduard FW190A-5 profipack 308i2hg

Eduard FW190A-5 profipack 2eeat4x

Eduard FW190A-5 profipack 311xixg

Här ser ni nosdelen, den blev mindre bra. Stora sprickor och fick använda _mycket_ lim och låta torka i press ett dygn för att få ihop det. Luckorna etc verkar stämma i storlek dock när jag torrpassar och så vidare, så min gissning är att passformen på vissa delar är ... "meh" eller så har jag gjort något skitkorkat, inte omöjligt Wink . Kommer göra mitt bästa att spackla, slipa och sen måla över för att snygga upp det som syns iaf.
Eduard FW190A-5 profipack 296gjth

Eduard FW190A-5 profipack 23mv5oo

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av frznlogic mån aug 04 2014, 23:31

Jo två kommentarer till.

1. Jag blev förälskad i att använda färdiga masker med den här maskinen. Det var första gången på hjulen och hohooo vad jag var nöjd med resultatet Smile . Ska vädras vid senare tillfälle också.
2. Jag är väldigt nöjd med motorn so far om det inte märktes på mängden bilder, min första gjorda motor som kommer att synas delvis Wink

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Gigabyte mån aug 04 2014, 23:36

Mycket snyggt kontor ,!!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av linusorn tis aug 05 2014, 00:27

Snyggt jobbat med kontoret och motorn. Som Stefan skrev så måste man vara väldigt noga med Eduards 190:or. Allt måste sitta spikrakt och alla gjutsömmar och gjuttappar måste noga slipas bort. Det som hänt med nosen på din är förmodligen att torpedväggen hamnat snett. När jag byggde min så tror jag att jag satte dit den efter jag limmat ihop cockpit och kroppshalvorna.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Eduard FW190A-5 profipack Empty Sv: Eduard FW190A-5 profipack

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet