Eduard FW190A-5 profipack
+11
Caverö
Marlin
Tobias
linusorn
Gigabyte
cas
Mal
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
frznlogic
15 posters
Sida 4 av 10
Sida 4 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: Eduard FW190A-5 profipack
It's aliiiiive!!! Långsamt långsamt. Lite slipat idag också. Inget värt att ta bilder på dock .
frznlogic
Så en snabb uppdatering, tog tag i det här litegrann igen nu när det är jul och allt. Mer primer och sen Preshade div målad, undersida i blått och rlm75 på översidan, rlm74 kvar på översidan.
frznlogic
Strålande!
Alldeles strålande!
Alldeles strålande!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar, jag har kommit igång med bygget igen känns det som och det är helt klart roligare nu igen :-P.
Nu är det visserligen för sent, men en fråga om färgerna. Enligt beskrivningen skall det vara rlm 74 och 75 på ovansidan, den ljusa färgen är gråaktig i färgschemat, men vallejos färg är grymt mörk. Jag läste runt lite och folk säger att de uppfattat den som lite mörk, så jag spädde ut med kanske 10-15% vitt, men färgen är fortfarande extremt mörk mot ritningarna. Jag målade så oavsett med inställningen att fuck it... ;-).
Frågan är, hur fel brukar färgerna i färgschemat vara? Eller är vallejos färger så off? Eller...?
Nu är det visserligen för sent, men en fråga om färgerna. Enligt beskrivningen skall det vara rlm 74 och 75 på ovansidan, den ljusa färgen är gråaktig i färgschemat, men vallejos färg är grymt mörk. Jag läste runt lite och folk säger att de uppfattat den som lite mörk, så jag spädde ut med kanske 10-15% vitt, men färgen är fortfarande extremt mörk mot ritningarna. Jag målade så oavsett med inställningen att fuck it... ;-).
Frågan är, hur fel brukar färgerna i färgschemat vara? Eller är vallejos färger så off? Eller...?
frznlogic
Uppdatering! Camot är färdigt :-P ska göra ett par bättringsmålningar senare men blev ruggigt nöjd med alltihop nu! Bilder efter avmaskning
frznlogic
Åååh, Yatzy!
Vilka mjuka och fina övergångar det blev.
Vilka mjuka och fina övergångar det blev.
Matt_Public- Master of DNF
Ooooh, den blev ju mäkta nice!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar alla! Vi har haft sjukdom i huset mer eller mindre konstant senaste 5 månaderna så det har verkligen inte gått undan med byggandet.
Jag har lagt lite blanklack på modellen och börjat måla lite smådelar runtom. Bilder kommer senare hoppas jag, om jag får lämna sängen ikväll
Jag har lagt lite blanklack på modellen och börjat måla lite smådelar runtom. Bilder kommer senare hoppas jag, om jag får lämna sängen ikväll
frznlogic
Det håller vi tummarna för!
Och krya på är, hela bunten!
Och krya på är, hela bunten!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt kamo. Du har fått ihop den riktigt fint. Eduards 190:a är ju lite fipplig att bygga.
linusorn
frznlogic skrev:
Själva färgangivelsen stämmer nog, RLM74/75/76, men varje färgtillverkare har sina egna tolkningar av nyanserna.
Dessutom kunde färgerna variera mycket beroende på vilken tillverkare som gjort dem, även i verkligheten.
Du måste själv avgöra vad du tycker kommer närmast din egen uppfattning om hur det borde se ut..
Tycker din Wurger är jäkligt snygg, och du har fått ihop den mycket bra!
Kommer att bli superläcker med lite dekaler på!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:frznlogic skrev:
Själva färgangivelsen stämmer nog, RLM74/75/76, men varje färgtillverkare har sina egna tolkningar av nyanserna.
Dessutom kunde färgerna variera mycket beroende på vilken tillverkare som gjort dem, även i verkligheten.
Du måste själv avgöra vad du tycker kommer närmast din egen uppfattning om hur det borde se ut..
Tycker din Wurger är jäkligt snygg, och du har fått ihop den mycket bra!
Kommer att bli superläcker med lite dekaler på!
Stefan
Tackar för det svaret Stefan, jag blev lite förvånad över hur illa stor skillnad det var. Färgen i eduards häfte är ju grågröndassig ganska ljus medans färgen direkt ur vallejos flaska var närmare mörk mörk grått mot svart.... Jag drog i lite vitt som sagt, och är ganska nöjd med färgerna, även om jag inte tror de är helt korrekta.
frznlogic
Tack för krya på er önskningar osv. Det är egentligen inte så illa, förkylningar som går runt runt, men båda barnen har haft en dålig förmåga att kräkas i sömnen av att får ner för mycket snor osv... _mycket_ ligga i sängen och vakta, byta lakan och tvätt på sistone med andra ord .
De utlovade bilderna i alla fall. Lite gult, lite klarlack, lite skog.
Först ut lite skog:
Lite blågult:
Lite klarlack/cammo:
Lite mer gult, dessutom re-touchad stjärtfena som blev alldeles för grågrön innan, numera mer korrekt liten mängd cammo enligt de bilder jag hittat på originalet:
Slutligen såg jag någon tipsa om bra ställningar från ikea att förvara byggen etc i. Jag hittade den här för ett år sedan på ikea, dock var den utgående redan då men jag älskar den. Rejäl och stabil metallkonstruktion med korkmatta på varje hyllplan så grejer ligger ganska bra på dem. Försöker hålla ett hyllplan till varsitt pågående projekt:
Om de fortfarande går att hitta så rekommenderar jag det skarpt. Funkar antagligen inte för något större än 1/48.
De utlovade bilderna i alla fall. Lite gult, lite klarlack, lite skog.
Först ut lite skog:
Lite blågult:
Lite klarlack/cammo:
Lite mer gult, dessutom re-touchad stjärtfena som blev alldeles för grågrön innan, numera mer korrekt liten mängd cammo enligt de bilder jag hittat på originalet:
Slutligen såg jag någon tipsa om bra ställningar från ikea att förvara byggen etc i. Jag hittade den här för ett år sedan på ikea, dock var den utgående redan då men jag älskar den. Rejäl och stabil metallkonstruktion med korkmatta på varje hyllplan så grejer ligger ganska bra på dem. Försöker hålla ett hyllplan till varsitt pågående projekt:
Om de fortfarande går att hitta så rekommenderar jag det skarpt. Funkar antagligen inte för något större än 1/48.
frznlogic
Den hyllösningen var inte dum! Schysst Typhoon i bakgrunden också
Undersidan på Wurgern är dock helläcker, alla gånger!
Undersidan på Wurgern är dock helläcker, alla gånger!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar cas . Typhoonen är inget mästerverk, men det första jag byggde efter återstarten, den blev helt klart ok, men alla ljusa färger är hemska .
Jo hyllösningen är riktigt nice faktiskt, används flitigt! Skulle behöva något smartare sätt att förvara färger på och allt annat "löst" bara också .
Inte mycket gjort, men några små framsteg har gjorts. Luckor till landställ och alla delar i landstället målade, dags att bygga ihop landstället härnäst, och dekaler på maskinen tror jag.... Och måla luckor som sitter på översidan.
Upptäckte också av en slump ett enkelt sätt att göra ganska snygga effekter på landställ etc med metall som sticker ut. Sprayade metall/krom detaljer igår på landstället utan att vara så nogräknad och idag när jag hade målat färdigt rlm02 så taffsade jag runt lite för tidigt i färgen (lite lätt torkad, men inte färdig helt enkelt) och fick snygga slitage effekter. Gick all out där jag visste att jag målat metall under och "gnuggade" bort färg med fingrarna litegrann. Döm själva resultatet på bilden.
Jo hyllösningen är riktigt nice faktiskt, används flitigt! Skulle behöva något smartare sätt att förvara färger på och allt annat "löst" bara också .
Inte mycket gjort, men några små framsteg har gjorts. Luckor till landställ och alla delar i landstället målade, dags att bygga ihop landstället härnäst, och dekaler på maskinen tror jag.... Och måla luckor som sitter på översidan.
Upptäckte också av en slump ett enkelt sätt att göra ganska snygga effekter på landställ etc med metall som sticker ut. Sprayade metall/krom detaljer igår på landstället utan att vara så nogräknad och idag när jag hade målat färdigt rlm02 så taffsade jag runt lite för tidigt i färgen (lite lätt torkad, men inte färdig helt enkelt) och fick snygga slitage effekter. Gick all out där jag visste att jag målat metall under och "gnuggade" bort färg med fingrarna litegrann. Döm själva resultatet på bilden.
frznlogic
Det var ju ett experiment som föll väl ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fick någon timmas byggtid idag, hurra hurra! Höll på att missa röda trimtabbar... här är dom målade:
Och de första dekalerna satta. Självklart har jag satt den ena dekalen i fel vinkel... den lutar baklänges eller hur man ska uttrycka det. Går det att flytta dekaler i efterhand när de torkat eller är det bara att leva med?
Skogen är dessutom helt färdigmålad:
Glaciärer är snabba i förhållande till mig
Och de första dekalerna satta. Självklart har jag satt den ena dekalen i fel vinkel... den lutar baklänges eller hur man ska uttrycka det. Går det att flytta dekaler i efterhand när de torkat eller är det bara att leva med?
Skogen är dessutom helt färdigmålad:
Glaciärer är snabba i förhållande till mig
frznlogic
Kors då!
Det blir ju alla tiders detta!
Det blir ju alla tiders detta!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 4 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Liknande ämnen
» Focke-Wulf Fw190A-5, Eduard 1/48