JAS 39C Gripen 1/48
+14
Gigabyte
linusorn
Caverö
frznlogic
Stefan E
Patrik K
Matt_Public
Janne.S
Azgaron
Henrik Bergman
Warsawpact
Marlin
cas
flarpen
18 posters
Sida 6 av 8
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Japp
Ställen är målade med Gunze H311
Och hjulen likaså, med vita fälgar
Och monterade på plats
Landställsluckorna var nästa grej och kryssa av på att göra listan.
Man får inte med nåt glas att montera i lyckthålet i främre luckan, så det stansade jag ut en bit från genomskinlig plast å limmade dit.
Sen sattes taxiljuset på plats med tillhörande kabeldragning
Då är alla ställen med tillbehör på plats
Och nu står den på sina egna ben. Och stansen ser ganska rätt ut också tycker jag.
Johan
Ställen är målade med Gunze H311
Och hjulen likaså, med vita fälgar
Och monterade på plats
Landställsluckorna var nästa grej och kryssa av på att göra listan.
Man får inte med nåt glas att montera i lyckthålet i främre luckan, så det stansade jag ut en bit från genomskinlig plast å limmade dit.
Sen sattes taxiljuset på plats med tillhörande kabeldragning
Då är alla ställen med tillbehör på plats
Och nu står den på sina egna ben. Och stansen ser ganska rätt ut också tycker jag.
Johan
flarpen- AMS patient zero
Tjusigt i kvadrat och sånt!
När man inte skjutit AKAN så sitter där en gul plugg i hålet som FOD-skydd, och den sitter där för jämnan så att säga.
Kan vara bra att lägga till som extra detalj...
När man inte skjutit AKAN så sitter där en gul plugg i hålet som FOD-skydd, och den sitter där för jämnan så att säga.
Kan vara bra att lägga till som extra detalj...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tjusiga ställ! Bra jobbat Johan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Inser att det var ett tag sen senast
Jobbet med grejerna som ska hänga under har tagit bra mycket längre tid än vad jag vågat hoppats på.
Det är fördelen med lite längre julledighet, man får en hel del tid vid byggbordet.
LDP med balk 4 från CMK. Monterade ett par metallpinnar så att LDP'n sitter ordentligt.
Även balk 5 för spaningskapseln tog jag från CMK.
Däremot använde jag vingbalkarna (balk 2 & 3) från kitty hawk, bara för att man inte får med nån NATO balk från CMK.
Men passformen är sisådär, krävs lite jobb här...tur att jag ändå ska modda den en del.
en liten försmak på hur det kommer att se ut..
Sen fick jag beslutsproblem..vilken IRIS-T / Rb 98 ska man välja?
Uppifrån och ner:
Maestro Models
Dr Pepper Resin
Kitty Hawk
Valet föll till slut på Maestros.
Sen prajmades och målades alla delar (förutom NATO balken som kräver lite mer jobb)
Och med lite dekaler på det ser det rätt bra ut
SPK 39. Dekalerna är överblivna dekaler från tidigare byggen som jag pusslat ihop.
LDP. Laservarningsdekalerna är egna försök att försöka få till nåt, resten får man med från Dr Pepper Resin.
Rb 98 IRIS-T med dekaler från Kitty Hawk
Sen har jag gjort en del jobb på NATO Balken och MML utskutningsskenan, som är det stora anledningen till att allt detta tagit sån lång tid.
Kapade bort den bakre biten av balken samt breddade underdelen en del. För att göra en BOP/B limmade en bit överblivet resin dit som slipades till rätt form .
MML'en gör jag från kitty hawks amramskena som förlängs och höjs lite med plasticard och resin samt slipas till en del.
NATO balken med prajmer och MML'en har justerats en del
Anledning till att dessa inte är färdiga än är att den BOL som ska sitta i änden av MML'en som jag har från Steel beach inte höll måttet, så nya från wolfpack har beställts som inte kommit hem än.
Tanken är att gjuta upp dessa i resin när dom är klara, så jag slipper göra jobbet två gånger.
/Johan
Jobbet med grejerna som ska hänga under har tagit bra mycket längre tid än vad jag vågat hoppats på.
Det är fördelen med lite längre julledighet, man får en hel del tid vid byggbordet.
LDP med balk 4 från CMK. Monterade ett par metallpinnar så att LDP'n sitter ordentligt.
Även balk 5 för spaningskapseln tog jag från CMK.
Däremot använde jag vingbalkarna (balk 2 & 3) från kitty hawk, bara för att man inte får med nån NATO balk från CMK.
Men passformen är sisådär, krävs lite jobb här...tur att jag ändå ska modda den en del.
en liten försmak på hur det kommer att se ut..
Sen fick jag beslutsproblem..vilken IRIS-T / Rb 98 ska man välja?
Uppifrån och ner:
Maestro Models
Dr Pepper Resin
Kitty Hawk
Valet föll till slut på Maestros.
Sen prajmades och målades alla delar (förutom NATO balken som kräver lite mer jobb)
Och med lite dekaler på det ser det rätt bra ut
SPK 39. Dekalerna är överblivna dekaler från tidigare byggen som jag pusslat ihop.
LDP. Laservarningsdekalerna är egna försök att försöka få till nåt, resten får man med från Dr Pepper Resin.
Rb 98 IRIS-T med dekaler från Kitty Hawk
Sen har jag gjort en del jobb på NATO Balken och MML utskutningsskenan, som är det stora anledningen till att allt detta tagit sån lång tid.
Kapade bort den bakre biten av balken samt breddade underdelen en del. För att göra en BOP/B limmade en bit överblivet resin dit som slipades till rätt form .
MML'en gör jag från kitty hawks amramskena som förlängs och höjs lite med plasticard och resin samt slipas till en del.
NATO balken med prajmer och MML'en har justerats en del
Anledning till att dessa inte är färdiga än är att den BOL som ska sitta i änden av MML'en som jag har från Steel beach inte höll måttet, så nya från wolfpack har beställts som inte kommit hem än.
Tanken är att gjuta upp dessa i resin när dom är klara, så jag slipper göra jobbet två gånger.
/Johan
Snyggt jobbat med balkar och last! Ser snyggt ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Asfräckt! Der var balkarna och lavetterna jag fastnade på i mitt Gripen bygge..... Om du gjuter upp fler så köper jag gärna av dig
Janne.S- Moderator
Tackar JanneJanne.S skrev:Asfräckt! Der var balkarna och lavetterna jag fastnade på i mitt Gripen bygge..... Om du gjuter upp fler så köper jag gärna av dig
Jag kommer att leja ut gjutningsjobbet till en som kan det (jag har inte gett mig in på den biten än).
Kan ju alltid be honom att göra ett gäng extra.
/Johan
Det där med NATO-balkar och allt lavetterande är helt klart den svåra biten med modernt flyg...
Men mycket snyggt jobbat!
Men mycket snyggt jobbat!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
flarpen skrev:Tackar JanneJanne.S skrev:Asfräckt! Der var balkarna och lavetterna jag fastnade på i mitt Gripen bygge..... Om du gjuter upp fler så köper jag gärna av dig
Jag kommer att leja ut gjutningsjobbet till en som kan det (jag har inte gett mig in på den biten än).
/Johan
Hej Johan.
Om du tar upp beställningar kan jag tänka mig två uppsättningar.
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:flarpen skrev:Tackar JanneJanne.S skrev:Asfräckt! Der var balkarna och lavetterna jag fastnade på i mitt Gripen bygge..... Om du gjuter upp fler så köper jag gärna av dig
/Johan
Hej Johan.
/Bosse
Så himla snyggt!
Jag är intresserad av (minst) två uppsättningar balkar o lavetter!
Stefan E
Stefan E- Linkebodamannen
Marlin skrev:flarpen skrev:Tackar JanneJanne.S skrev:Asfräckt! Der var balkarna och lavetterna jag fastnade på i mitt Gripen bygge..... Om du gjuter upp fler så köper jag gärna av dig
/Johan
Hej Johan.
/Bosse
Wow, vilken respons och jag tackar för förtroendet.Stefan E skrev:Marlin skrev:flarpen skrev:Tackar JanneJanne.S skrev:Asfräckt! Der var balkarna och lavetterna jag fastnade på i mitt Gripen bygge..... Om du gjuter upp fler så köper jag gärna av dig
/Johan
Hej Johan.
/Bosse
Så himla snyggt!
Jag är intresserad av (minst) två uppsättningar balkar o lavetter!
Stefan E
Jag ska prata med Tobias som kommer att stå för gjutningsjobbet om han är villig att ta beställningar.
Om det är ok med honom så är det nog smidigast att ta det direkt med honom i så fall. Återkommer med info när det finns nåt färdigt.
Som sagts tidigare, lite längre ledighet gör mumma för byggtakten.
Har fått klart det jag har för tillfället som ska sitta under kärran.
Vapenbalkar, extratankar och spaningskapsel är tvättade, mattlackade och vädrade med torrpasteller.
Rb 98 fick ett gult sträck applicerat som jag missat, för att påvisa att den är skarp.
SPK 39 hade jag målad i en avvikande grå nyans som den inte skulle ha, så jag tonade ner det med att måla över med rätt färg i ett väldigt tunt lager som samtidigt tonade ner dekalerna en del. Sen vädrades den med torrpastell. Kamerafönstren målades blank svarta.
Extratankarna fick sig en ganska ordentlig omgång med pastellkritorna, dessa kan bli ordentligt skitiga.
Vapenbalkarna monterade
Samt all tillgänglig last på det
Det ser onekligen ganska fullt ut med dessa lastalternativ
Sen kom det en snäll brevbärare med detta lilla paket
Hoppas bara att det snart går att få till några balkar att hänga denna i också.
/Johan
Har fått klart det jag har för tillfället som ska sitta under kärran.
Vapenbalkar, extratankar och spaningskapsel är tvättade, mattlackade och vädrade med torrpasteller.
Rb 98 fick ett gult sträck applicerat som jag missat, för att påvisa att den är skarp.
SPK 39 hade jag målad i en avvikande grå nyans som den inte skulle ha, så jag tonade ner det med att måla över med rätt färg i ett väldigt tunt lager som samtidigt tonade ner dekalerna en del. Sen vädrades den med torrpastell. Kamerafönstren målades blank svarta.
Extratankarna fick sig en ganska ordentlig omgång med pastellkritorna, dessa kan bli ordentligt skitiga.
Vapenbalkarna monterade
Samt all tillgänglig last på det
Det ser onekligen ganska fullt ut med dessa lastalternativ
Sen kom det en snäll brevbärare med detta lilla paket
Hoppas bara att det snart går att få till några balkar att hänga denna i också.
/Johan
Underbart snygga tankar och SPK
Trist att det bara var två missiler i Esuard kittet.
Janne.S- Moderator
Tackar.Janne.S skrev:Underbart snygga tankar och SPK
Hur menar du Janne? Borde det vara fler missiler med i paketet?
Jag har dock fått reda på att dessa är fel, Sverige använder AIM-120B (Rb 99), så det är bara till att köpa nya . Dessa får bli till nåt annat bygge (kanske en tjeckisk gripen)
Tackar.Matt_Public skrev:Toppjobb!
C-modellen är väl för F-22 vill jag minnas.
Kortare vingar så den får plats i vapenrummen.
Mycket snygg last du fick till dessutom!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:C-modellen är väl för F-22 vill jag minnas.
Tackar. Det stämmer nog det du säger, och det känns som jag har hört det förut.
Avslutar året med en liten uppdatering.
Fick äntligen leverans av wolfpacks LAU-138/A med BOL
Efter lite upprensning gjordes en snabb jämförelse med steel beach alternativ, wolfpack är flera resor bättre enligt mig.
Då jag bara är intresserad av själva BOLen så kapade jag av den från resten
Men när det väl kommer till kritan så är det inte speciellt mycket på denna som stämmer mot hur det ser ut på gripen, så det var bara att ta fram filarna och plasticcarden
Efter lite hackande slipande å limmande så blev resultaten som följer. Den finns faktiskt lite grann kvar av wolfpacks BOL där inne nånstans
Och just det, ritningen är gjord av Erik Gustavsson som jag hittade på ARC (nedskalad till 32%).
Om ni kommer ihåg hur "bra" balken passade på vingen förut (se tidigare inlägg) så passar den bra mycket bättre nu.
Gott nytt år
Johan
Aah! Detta härliga läge när man knappt begriper någonting alls, men älskar varje sekund.
Också: Glatt Nytt År på dig med!
Också: Glatt Nytt År på dig med!
Matt_Public- Master of DNF
Balkjobb i AutoCAD minsann?
Vissa har då alldeles för roligt!
Fenomenalt slöjdat är det!
Vissa har då alldeles för roligt!
Fenomenalt slöjdat är det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Både sidvindarna och Sparvarna kom med 4 i varje förpackningflarpen skrev:Tackar.Janne.S skrev:Underbart snygga tankar och SPK
Hur menar du Janne? Borde det vara fler missiler med i paketet?
Jag har dock fått reda på att dessa är fel, Sverige använder AIM-120B (Rb 99), så det är bara till att köpa nya . Dessa får bli till nåt annat bygge (kanske en tjeckisk gripen)Tackar.Matt_Public skrev:Toppjobb!
Ja det ska vara de med stora bakfenorna.
Janne.S- Moderator
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» JAS-39 Gripen
» Nya målningsalternativ för JAS Gripen
» Italeri JAS 39 Gripen 1/72
» Gripen E
» Jas 39 Gripen
» Nya målningsalternativ för JAS Gripen
» Italeri JAS 39 Gripen 1/72
» Gripen E
» Jas 39 Gripen