JAS 39C Gripen 1/48
+14
Gigabyte
linusorn
Caverö
frznlogic
Stefan E
Patrik K
Matt_Public
Janne.S
Azgaron
Henrik Bergman
Warsawpact
Marlin
cas
flarpen
18 posters
Sida 7 av 8
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Janne.S skrev:Både sidvindarna och Sparvarna kom med 4 i varje förpackningflarpen skrev:Tackar.Janne.S skrev:Underbart snygga tankar och SPK
Trist att det bara var två missiler i Esuard kittet.
Hur menar du Janne? Borde det vara fler missiler med i paketet?
Jag har dock fått reda på att dessa är fel, Sverige använder AIM-120B (Rb 99), så det är bara till att köpa nya . Dessa får bli till nåt annat bygge (kanske en tjeckisk gripen)Tackar.Matt_Public skrev:Toppjobb!
Ja det ska vara de med stora bakfenorna.
Ok, då verkar det skilja i utgåvorna, för i AIM-120C förpackningen ska det bara vara 2st missiler med tydligen.
Har fått klart utskjutningsskenan så långt att jag tycker det räcker med jobb på den.
Behövdes lite finjusteringar för att åtgärda en del småsaker. Nu återstår det "bara" att försöka få till resinkopior av dessa.
Sen har jag fått dit dom flesta kvarvarande lösa delarna på flygmaskinen, såsom nosvingar, roder, antenner och lampor av klarglass.
Inte mycket kvar nu... (berömda sista ord)
/Johan
flarpen- AMS patient zero
En sån läckerbit!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Dags för avmaskning
Skönt att se att ingen färg har letat sig in bakom maskeringen på huven, alltid ett lika spännande moment.
Monterade dit lite pryttlar i huven, solskyddet (?) var rätt trixit att få dit samtidigt som backspeglarna skulle få plats ovanför.
Sen var det "bara" att limma dit huven i öppet läge
En stege veks ihop lite snabbt
Som hängdes på plats på samma sätt som på Lansen. D.v.s med ett par piggar på stegen i motsvarande små hål som borrades i modellen.
Nu är det bara lite justeringar kvar samt att invänta att vapenbalkarna blir klara.
/Johan
Skönt att se att ingen färg har letat sig in bakom maskeringen på huven, alltid ett lika spännande moment.
Monterade dit lite pryttlar i huven, solskyddet (?) var rätt trixit att få dit samtidigt som backspeglarna skulle få plats ovanför.
Sen var det "bara" att limma dit huven i öppet läge
En stege veks ihop lite snabbt
Som hängdes på plats på samma sätt som på Lansen. D.v.s med ett par piggar på stegen i motsvarande små hål som borrades i modellen.
Nu är det bara lite justeringar kvar samt att invänta att vapenbalkarna blir klara.
/Johan
Ja, stilade han inte innan så gör han det nu. Toppjobb!
Matt_Public- Master of DNF
Ahh, den är i en klass helt för sig själv!
UNDERBAR!
Stefan
UNDERBAR!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Helt genomläcker Grip!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar.Matt_Public skrev:Ja, stilade han inte innan så gör han det nu. Toppjobb!
Tackar Janne. Åja ditt bygge går inte av för hacker det heller (när det väl kommer igång igen )Janne.S skrev:Ah, den är så snygg, bästa Gripen jag sett byggd någonsin
Tackar StefanStefan E skrev:Ahh, den är i en klass helt för sig själv!
UNDERBAR!
Stefan
Tackar, en gör så got en kancas skrev:Helt genomläcker Grip!
Ser attans nice ut så långt! Snyggt med stege!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ser ju bra ut! Synd att man inte kan se rapporten på Facebook utan att vara medlem!
linusorn
Jo, det är ju ett problem.linusorn skrev:Ser ju bra ut! Synd att man inte kan se rapporten på Facebook utan att vara medlem!
Här är ett utdrag från Tobias Holmbom som gör jobbet
För er som undrar hur det går med Johans balkar till sin Gripen, så ser det ut så här. Ena delen av formen härdar för tillfället. Imorgon blir det den andra delen och sen får vi se hur resinbitarna ser ut. Spännande!
Det jag har gjort på bilderna är att fixa en gjutform till en gummiform. Där har jag lagt in detaljen jag ska gjuta av med inkanal där jag kommer hälla in resinet och utkanal så det inte bildas luftfickor i resinet (de mer mörkgrå). Lego är alldeles utmärkt att bygga gjutformar av. Det blåa är gummit som jag hällt på till hälften, imorgon kommer jag att fortsätta att göra "överdelen". Mycket text men fler bilder kommer som förklarar mer. Hoppas jag kunde räta ut några frågetecken.
Svartkonst!
Vad ville han ha för att gjuta upp åt oss andra styrenmissbrukare?
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Svartkonst!
Har inte diskuterat nåt pris, men tycker han resultatet blir bra så gör han en batch så att det räcker till dom närmast sörjande.
Janne.S skrev:Svartkonst!
Ånej, det är ingen svartkonst. Tillverka ets, det är svartkonst!!
Jag har fått fram de första bitarna och det finns lite att jobba på. Man måste gjuta snabbt då resinet börjar härda efter några minuter.
/Tobbe
Tobhol
Tobhol skrev:Janne.S skrev:Svartkonst!
Ånej, det är ingen svartkonst. Tillverka ets, det är svartkonst!!
Jag har fått fram de första bitarna och det finns lite att jobba på. Man måste gjuta snabbt då resinet börjar härda efter några minuter.
/Tobbe
Ja men var det du som gjöt!
LOL gäller att hålla isär alla namn
Jag erbjuder min förstfödda.....hon börjar bli så trotsig och vild ändå
Janne.S- Moderator
Om det ska vara på det sättet Janne så ser dealen ut så här:
Du får mina 3 barn, en 9-årigt Lego-fantast en 7-årig spjuver och ett 3-årigt yrväder i värsta trotsåldern, samt ett helt gäng balkar, lavetter och annat som du inte hinner använda för att du jagar barn som ett skållat troll.
Skämt åsido så ska jag gjuta vidare och se till att få fram något användbart.
/Tobbe
Du får mina 3 barn, en 9-årigt Lego-fantast en 7-årig spjuver och ett 3-årigt yrväder i värsta trotsåldern, samt ett helt gäng balkar, lavetter och annat som du inte hinner använda för att du jagar barn som ett skållat troll.
Skämt åsido så ska jag gjuta vidare och se till att få fram något användbart.
/Tobbe
Tobhol
Då har jag fått leverans från den lokala resinmakaren.
Och resultaten ser riktigt bra ut enligt mitt tycke.
Har även fått med dom bakre delarna som extra bitar för att det var tydligen svårt att få till alla detaljer där på dom stora gjutningarna.
Efter att ha rensat upp gjutningarna lite grann och justerat en del småsaker så prajmades dom för att se vad vi har att jobba med
Jag behövde bara använda mig av en av dom bakre extra bitarna för lavetten (bara att såga till och limma ihop) resten såg bra ut på dom stora bitarna.
Det är lite mer som behöver åtgärdas, men inte alls så farligt, bara några små luftbubblor i stort sett.
För er som är intresserade av dessa balkar kan köpa dom direkt från Tobias (tobias.t.holmbom(at)gmail.com)
/Johan
Och resultaten ser riktigt bra ut enligt mitt tycke.
Har även fått med dom bakre delarna som extra bitar för att det var tydligen svårt att få till alla detaljer där på dom stora gjutningarna.
Efter att ha rensat upp gjutningarna lite grann och justerat en del småsaker så prajmades dom för att se vad vi har att jobba med
Jag behövde bara använda mig av en av dom bakre extra bitarna för lavetten (bara att såga till och limma ihop) resten såg bra ut på dom stora bitarna.
Det är lite mer som behöver åtgärdas, men inte alls så farligt, bara några små luftbubblor i stort sett.
För er som är intresserade av dessa balkar kan köpa dom direkt från Tobias (tobias.t.holmbom(at)gmail.com)
/Johan
Rejäla gjutningar där!
Hejja Tobhol!
Hejja Tobhol!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» JAS-39 Gripen
» Nya målningsalternativ för JAS Gripen