JAS 39C Gripen 1/48
+14
Gigabyte
linusorn
Caverö
frznlogic
Stefan E
Patrik K
Matt_Public
Janne.S
Azgaron
Henrik Bergman
Warsawpact
Marlin
cas
flarpen
18 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Bök och bryderier! Är fortfarande fullständigt övertygad om att detta blir smaskens!
Matt_Public- Master of DNF
ser bra ut, kommer att bli ett ordentligt praktbygge!
Warsawpact- Starwarsviritous
Ja visst är det underligt? Min andra gripen som jag har i stashen verkar inte ha några av mina tidigare passnings svårigheterflarpen skrev:Tackar Janne.
Mina vingar verkar passa hur bra som helst. Det är snarare så att jag är tvungen att trycka ihop kroppen något för att vingarna ska komma på plats. Dock så är ena undervingen något skev, men det tror jag rättar till sig när man sätter ihop vingarna.
Väldigt spännande hur 2st likadana modeller kan skilja så fundamentalt mot varandra.
Ska nog kolla mina andra jag har ifall dom skiljer sig åt.
Angående vingarna så är dom belamrade med nitar överallt, men om jag inte missminner mig så är ju huvuddelen av vingarna gjorda av kompositmaterial. Kan nån upplysa om ifall det ska vara några nitar/skruvar på vingarna över huvud taget?
/Johan
Janne.S- Moderator
Oj!
Det verkar gå åt en hel del armbågsfett för att få till den där på rätt vis, men du fixar till det enastående!
Det är många smådetaljer som skiljer en C från A, det märker man ju tydligt...
Det verkar gå åt en hel del armbågsfett för att få till den där på rätt vis, men du fixar till det enastående!
Det är många smådetaljer som skiljer en C från A, det märker man ju tydligt...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
flarpen skrev:
Angående vingarna så är dom belamrade med nitar överallt, men om jag inte missminner mig så är ju huvuddelen av vingarna gjorda av kompositmaterial. Kan nån upplysa om ifall det ska vara några nitar/skruvar på vingarna över huvud taget?
/Johan
Om jag inte minns helt fel från min tid som utlånad resurs till ving-jiggarna i hall 1, så sitter undersidan av vingen permanent monterad medans översidan är monterad med skruv för att kunna demonteras vid behov.
Har dock för mig att större delen av vingen spacklades innan målning så om det finns några synliga fästelement alls vete fåglarna, men det borde isåfall vara vid vingspetsarna som monteras i ett senare skede i slutmonteringen.
Det är ju förvisso ett tag sen jag jobbade på militära så det kan ju vara rena spekulationer
Men har du inte vägarna förbi hall 2 imorgon och kan steppa in på SM-linan och visuellt bekräfta/dementera??
För övrigt ett grymt snyggt bygge, gillar att du fått med de ljusblå listerna utmed hjulhuskanterna
Keep it up!!
/Patrik
Patrik K
Tackar Patrik
Jag har faktiskt haft vägarna förbi SM i hall 2 och tittat lite närmare på vingarna dom har där och kan konstatera att ytan är helt slät och visar inga spår på nägra fästelemt förrutom vid fram å bakkant på vingen och vingspetsarna som du säger.
Så det får bli till att spackla igen dom flesta nithålen som belamrar vingarna.
För listerna i hjulhuset får all ära gå till aires som har gjutit dom, det enda jag gjort är att få lite färg på dom.
/Johan
Jag har faktiskt haft vägarna förbi SM i hall 2 och tittat lite närmare på vingarna dom har där och kan konstatera att ytan är helt slät och visar inga spår på nägra fästelemt förrutom vid fram å bakkant på vingen och vingspetsarna som du säger.
För listerna i hjulhuset får all ära gå till aires som har gjutit dom, det enda jag gjort är att få lite färg på dom.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
flarpen skrev:Tackar Patrik
/Johan
Vassego
Det är bara att fråga på så skall jag försöka minnas fler detaljer om vad du nu månde vilja veta
Jo de där listerna är det inte många byggare som får med, men det kan ju förvisso bero på att dom inte är alltför framträdande på diverse walkarounds. Så det är extra kul när en sån "liten" detalj kommer med, kudos till Aires för det
/Patrik
Patrik K
Halloy
Byggtakten minskar rejält när man måste tillbringa större delen av den vakna tiden på jobbet, men jag har fått en del gjort i alla fall.
Aires huvudställsbaljor på plats, och som resten av deras grejer till denna passar det klockrent.
Jag slipade bort så mycket jag bara vågade på insidan av baljorna (på vissa ställen blev det för mycket) för att bereda plats för luftkanelen.
Och med lite färg på så ser det ganska övertygande ut.
Här är mitt (överambitiösa) sätt att försöka tackla det största felet med denna modell, att man ser rakt in i innanmätet när man kollar in i luftintagen.
Har försökt att få till en luftkanal så att man kan se fram till motorn men inget annat.
Det består av följande 4 bitar
Huvudbiten formad PC runt en penna och ditklämd mellan landställsutrymmena. En mindre bit passades in mellan de nedre delarna och sen spacklat för att försöka få det att flyta ihop så gott det går.
För dom främre bitarna snidade jag till ett par pluggar av balsaträ som jag sen använde för att vakuumforma PC över
Den bakre delen var den simplaste att få till. Bara att forma lite PC runt en passande storlek av runt material som sen hålls ihop med silvertejp.
/Johan
Byggtakten minskar rejält när man måste tillbringa större delen av den vakna tiden på jobbet, men jag har fått en del gjort i alla fall.
Aires huvudställsbaljor på plats, och som resten av deras grejer till denna passar det klockrent.
Jag slipade bort så mycket jag bara vågade på insidan av baljorna (på vissa ställen blev det för mycket) för att bereda plats för luftkanelen.
Och med lite färg på så ser det ganska övertygande ut.
Här är mitt (överambitiösa) sätt att försöka tackla det största felet med denna modell, att man ser rakt in i innanmätet när man kollar in i luftintagen.
Har försökt att få till en luftkanal så att man kan se fram till motorn men inget annat.
Det består av följande 4 bitar
Huvudbiten formad PC runt en penna och ditklämd mellan landställsutrymmena. En mindre bit passades in mellan de nedre delarna och sen spacklat för att försöka få det att flyta ihop så gott det går.
För dom främre bitarna snidade jag till ett par pluggar av balsaträ som jag sen använde för att vakuumforma PC över
Den bakre delen var den simplaste att få till. Bara att forma lite PC runt en passande storlek av runt material som sen hålls ihop med silvertejp.
/Johan
Wow! Nu blev jag seriöst imponerad! hjulbrunnarna är kanon men luftkanalen är enastående!
Janne.S- Moderator
Gods dammit!
Hjulbrunnarna är PRECIS som jag kommer ihåg dom!
Hjulbrunnarna är PRECIS som jag kommer ihåg dom!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat Johan! Ser riktigt bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hot damn Johan!!!
Du sätter inte ribban dåligt högt du!
Härligt snygga hjulhus, blir lite extra tårögd av saknad då man stått och nitat & dragit skruv i de där utrymmena en gång i tiden
Det helt galna uppdraget att göra en luftkanal gör att den lätt klaustrofobiska känslan av att ligga därinne och nita kanalplåtarna infinner sig kanske omgående...
Men snyggers blir det!
/Patrik
Du sätter inte ribban dåligt högt du!
Härligt snygga hjulhus, blir lite extra tårögd av saknad då man stått och nitat & dragit skruv i de där utrymmena en gång i tiden
Det helt galna uppdraget att göra en luftkanal gör att den lätt klaustrofobiska känslan av att ligga därinne och nita kanalplåtarna infinner sig kanske omgående...
Men snyggers blir det!
/Patrik
Patrik K
Tackar ska ni ha.
Roligt att höra att ni som känner till produkten i 1/1 ger ert medgivande att det ser rätt ut.
Patrik, kan du minnas vad det är för färg i luftkanalen, har dålig koll där men jag gissar att det bör var blank grå färg.
Jag är lite undrande över hur kitty hawk funkar när dom gör sina modeller, vad är det för mening med att lägga ner energi på att göra en hel motor som ändå inte kommer synas nåt av, när man sänn utelämnar luftkanalen till den? Det är nästan som att utelämna propellern på en propkärra..
Jag menar, alla andra deras jetkärror har ju vad jag vet haft kompletta luftkanaler, vissa bra mycket mer invecklade än vad det skulle behöva vara på denna, ta bara F-35B som exempel.
Om jag kan få till nåt halvdant så borde dom kunna fixa till det kan man tycka.
Ja, ja nu är det slutgnällt på den biten, det ger ju möjligheten att få göra nåt eget som ju alltid är kul och utmanande.
Roligt att höra att ni som känner till produkten i 1/1 ger ert medgivande att det ser rätt ut.
Patrik, kan du minnas vad det är för färg i luftkanalen, har dålig koll där men jag gissar att det bör var blank grå färg.
Jag är lite undrande över hur kitty hawk funkar när dom gör sina modeller, vad är det för mening med att lägga ner energi på att göra en hel motor som ändå inte kommer synas nåt av, när man sänn utelämnar luftkanalen till den? Det är nästan som att utelämna propellern på en propkärra..
Jag menar, alla andra deras jetkärror har ju vad jag vet haft kompletta luftkanaler, vissa bra mycket mer invecklade än vad det skulle behöva vara på denna, ta bara F-35B som exempel.
Om jag kan få till nåt halvdant så borde dom kunna fixa till det kan man tycka.
Ja, ja nu är det slutgnällt på den biten, det ger ju möjligheten att få göra nåt eget som ju alltid är kul och utmanande.
flarpen skrev:Patrik, kan du minnas vad det är för färg i luftkanalen, har dålig koll där men jag gissar att det bör var blank grå färg.
Det stämmer alldeles bra det, har för mig att det till och med är samma nyans som i hjulhusen.
/Patrik
Patrik K
Japp, okeli dokeli. en liten uppdatering.
Som konstaterat så ska det inte finnas mycket av nitar på vingarna.
Så jag tog och blandade ut lite tamiya spackel med deras lack thinner så att det blev en ganska lättflytande smet av det hela.
Sen penslade jag smeten över alla oönskade nitar.
Jag lät det hela torka i ca 10min sen tvättade jag bort överflödet med topz doppade i tamiya lack thinner.
Bitarna av luftkanal målades blankt ljusgråa.
Den bakre biten monterades på plats först.
Följt av montering av vingen. Den behövde dock en del övertalan att komma på rätt plats. Vadå spänningsfri montering?
En del glipor och någon nivåskillnad var oundvikliga visade det sig, men dessa ska vi nog få bukt på.
Sen pillade jag dit dom främre bitarna av luftkanal, dessa behövde en del uppmuntran att komma på plats också.
Det är inte på nått sätt perfekt, men det gör sitt jobb och man kommer inte se så mycket av det när det kommer till kritan.
Det börjar se ut som en grip nu.
/Johan
Som konstaterat så ska det inte finnas mycket av nitar på vingarna.
Så jag tog och blandade ut lite tamiya spackel med deras lack thinner så att det blev en ganska lättflytande smet av det hela.
Sen penslade jag smeten över alla oönskade nitar.
Jag lät det hela torka i ca 10min sen tvättade jag bort överflödet med topz doppade i tamiya lack thinner.
Bitarna av luftkanal målades blankt ljusgråa.
Den bakre biten monterades på plats först.
Följt av montering av vingen. Den behövde dock en del övertalan att komma på rätt plats. Vadå spänningsfri montering?
En del glipor och någon nivåskillnad var oundvikliga visade det sig, men dessa ska vi nog få bukt på.
Sen pillade jag dit dom främre bitarna av luftkanal, dessa behövde en del uppmuntran att komma på plats också.
Det är inte på nått sätt perfekt, men det gör sitt jobb och man kommer inte se så mycket av det när det kommer till kritan.
Det börjar se ut som en grip nu.
/Johan
Det tar sig som pyromanen sa!
Hujeda mig så snyggt det blir Johan, och det där med "spänningsfri montering" är en tolkningsfråga inom mitt yrke, tumtryck är en fullt acceptabel kvalitetsnivå!
Du ha en stor eloge Johan för att du krigar som du gör, inget verkar vara ett för stort problem för dig.
Så om du funderar på att avancera inom företaget så finns det plats för dig i mitt jigg-lag på Boeing-linan.
Keep on fighting!
/Patrik
Hujeda mig så snyggt det blir Johan, och det där med "spänningsfri montering" är en tolkningsfråga inom mitt yrke, tumtryck är en fullt acceptabel kvalitetsnivå!
Du ha en stor eloge Johan för att du krigar som du gör, inget verkar vara ett för stort problem för dig.
Så om du funderar på att avancera inom företaget så finns det plats för dig i mitt jigg-lag på Boeing-linan.
Keep on fighting!
/Patrik
Patrik K
Snyggt jobbat Johan! Blir nog riktigt bra sen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Men götapetter vilken våldsmängd som krävs för att få till den där Gripen
Du brottar då ner den helsnyggt må jag säga!
Du brottar då ner den helsnyggt må jag säga!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Schyssta luftintag
Detta kommer bli en galet väldetaljerad Gripen.
/Bosse
Detta kommer bli en galet väldetaljerad Gripen.
/Bosse
Marlin
Trodde väl aldrig att insugen skulle en fokuspunkt.
Helsnyggt, hursomhelst!
Helsnyggt, hursomhelst!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» JAS-39 Gripen
» Nya målningsalternativ för JAS Gripen
» Italeri JAS 39 Gripen 1/72
» Gripen E
» Jas 39 Gripen
» Nya målningsalternativ för JAS Gripen
» Italeri JAS 39 Gripen 1/72