JAS 39C Gripen 1/48
+14
Gigabyte
linusorn
Caverö
frznlogic
Stefan E
Patrik K
Matt_Public
Janne.S
Azgaron
Henrik Bergman
Warsawpact
Marlin
cas
flarpen
18 posters
Sida 2 av 8
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Det är svart från väggen bakom stolen och akterut, golvet och sidorna är ljusgrå.
Janne.S- Moderator
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Tackar för det trevliga tipset med cockpit målning. Det får bli lite test längre fram ☺
frznlogic
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Alla resinbitarna målade svart med MM aircraft interior svart.
På IP'n maskade jag dom bitarna som inte ska vara svarta för att försöka hålla nere mängden färglager till ett minimum.
Efter det maskades det svarta och tunna lager av ljusgrått målades.
Försökte att få till så att det svarta lyste genom en del för att skapa "skuggor".
Härnäst: detaljmålning
/Johan
På IP'n maskade jag dom bitarna som inte ska vara svarta för att försöka hålla nere mängden färglager till ett minimum.
Efter det maskades det svarta och tunna lager av ljusgrått målades.
Försökte att få till så att det svarta lyste genom en del för att skapa "skuggor".
Härnäst: detaljmålning
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Spännande! men jag måste påpeka att sidorna i cockpit också är grå men det fixar du på nolltid
Janne.S- Moderator
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Janne.S skrev:Spännande! men jag måste påpeka att sidorna i cockpit också är grå men det fixar du på nolltid
Hej Janne
Har du några bilder som visar på att sidopanelerna är gråa?
För alla mina cockpit referensbilder, både från böcker och nätet likaså, visar på svart sidor.
Visst, dom flesta bilderna är väl på tjeckiska individer, men då dom ju är hyrda från flygvapnet så jag ser ingen anledning att tro att det skulle skilja sig från dom svenska maskinerna.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Nu blev jag osäker....Har alltid tänkt på dom dom att de står i skugga. ..
Ska rota i mina (Eriks) referensliteratur....
Ska rota i mina (Eriks) referensliteratur....
Janne.S- Moderator
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Helt riktigt å fel av mig..... heh, jag förutsatte att de var grå så ögat såg bara grått
Tänk vad man missar om man inte har ögonen på skaft, när man är inställd att titta på detaljerna så glömmer man de stora sakerna
Tänk vad man missar om man inte har ögonen på skaft, när man är inställd att titta på detaljerna så glömmer man de stora sakerna
Janne.S- Moderator
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Japp! Här blåser det upp till snyggt, det känns i benen.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Tackar.
Ingen fara Janne. Men du fick mig att bli lite orolig där ett tag om ifall jag missat nåt. Typ att panelerna är gråa i senare utföranden eller nåt sånt.
Ingen fara Janne. Men du fick mig att bli lite orolig där ett tag om ifall jag missat nåt. Typ att panelerna är gråa i senare utföranden eller nåt sånt.
flarpen- AMS patient zero
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Det är bra det. Så här i semestertider finns ju risken att man tappar skärpan.Janne.S skrev:Jag håller dig på tårna så du inte slappnar av för mycket
Nu har jag gått en holmgång med tvättning och torkning allt enligt Jannes recept samt detaljmålat det jag kommer åt efter bästa förmåga.
Sidorna limmades sen på plats i badkaret
Sen var det en smal sak att bara limma ihop framkroppen. Cockpitbaljan superlimmades på plats efteråt med lite lätt tryck underifrån, därav anledningen till att den är lös i bilden.
Jag var dock inte speciellt nöjd med hur instrumentpanel blev, så jag tvättade bort det mesta av färgen. Otroligt nog satt primern kvar trots att jag körde med thinner.
forts. följer
Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Urtjusig arbetsmiljö du fått till!
Också: påtagligt prima primer!
Också: påtagligt prima primer!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Jösses vilket fint kontor!
Och det känns konstigt att se de där referensbilderna på så slitna Gripen-cockpitar...
Och det känns konstigt att se de där referensbilderna på så slitna Gripen-cockpitar...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Se där, du skrämde upp detaljerna himla fint!
Läckert kontor!
Läckert kontor!
Janne.S- Moderator
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Snyggt jobbat med cockpit! Blev mycket bra!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Har kommit en liten bit till på vägen
Instrumentpanel är ommålad. Det behövdes ett antal olika försök innan jag fick till nåt som blev hyfsat.
Detaljerna på etset är inte tillräckligt tydliga för att torrborstningen skulle funka tillfredsställande så det blev till att försöka att måla detaljerna med en pyttesmal pensel i stället.
Displayerna målades svarta som sen klarlackades med Johnsons med lite grön karamellfärg iblandad.
Sen var det bara att limma allt på plats
Efter det flyttades fokus till stolen. Målad och torrborstad för att väcka den till liv.
Aires etsbälten gick ganska smidigt att montera ihop.
Däremot var det inte lika smidigt att få dom plats på stolen.
Med en del valda ord och en del justeringar av etsen så gick det att få dom att passa skapligt. (har aldrig varit förtjust i etsade bälten)
Och med lite färg på så funkar det.
Stolen fick dessutom lie kompletterande ets från eduard.
Sen var det en smal sak att slänga in stolen i kabinen.
/Johan
Instrumentpanel är ommålad. Det behövdes ett antal olika försök innan jag fick till nåt som blev hyfsat.
Detaljerna på etset är inte tillräckligt tydliga för att torrborstningen skulle funka tillfredsställande så det blev till att försöka att måla detaljerna med en pyttesmal pensel i stället.
Displayerna målades svarta som sen klarlackades med Johnsons med lite grön karamellfärg iblandad.
Sen var det bara att limma allt på plats
Efter det flyttades fokus till stolen. Målad och torrborstad för att väcka den till liv.
Aires etsbälten gick ganska smidigt att montera ihop.
Däremot var det inte lika smidigt att få dom plats på stolen.
Med en del valda ord och en del justeringar av etsen så gick det att få dom att passa skapligt. (har aldrig varit förtjust i etsade bälten)
Och med lite färg på så funkar det.
Stolen fick dessutom lie kompletterande ets från eduard.
Sen var det en smal sak att slänga in stolen i kabinen.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Det där fick du ju ihop galant personligen gillar jag etsade bälten då man kan applicera dom olika från stol till stol, gjutna bälten ser alltid likadana ut.
Janne.S- Moderator
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Snyggt jobbat med cockpit och stol! Etsbälten är ett jädra mek enligt min mening!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Kors i taket vad snyggt det blir!
Förutom Intrumentpanelen i C-modellen så känner jag igen det mesta från A-serien =)
Förutom Intrumentpanelen i C-modellen så känner jag igen det mesta från A-serien =)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Hej
Dags för en uppdatering igen. Har fått en hel del gjort så det blir rätt många bilder denna gång.
Rädd för att det mesta blir en upprepning från Jannes bygge.
Aires noshjulschakt målat och monterat
Sen övergick fokus på bak och mellankropp.
Började med att passa in Aires utblås
Aires och Kitty Hawks utblås sida vid sida
Kitty hawks utblås sågades itu och främre delen limmades dit på Aires dito
Provpassning visar att Aires har gjort ett bra jobb även här
För att stadga upp motorn i framkant gjordes ett enklare stag som även medger montering av motorn efter målning.
Sen dök nästa små godbitar ner i brevlådan.
U.S.A.F. Chaff/Flare dispensers från en rysk kille som kallar sig A.M.U.R.Reaver.
Dessa tänkte jag använda mig av som BOP/C motmedel.
Efter en hel del tålmodigt pillande fick jag ihop nåt som ser ut som förebilden
Motsvarande hål togs upp i plasten. 3st på ovansidan...
..och 1st på undersidan
Det ska nog funka med dessa. Får se hur jag gör, om jag ska ha dom tomma så här eller laddade och i så fall hur det går att "ladda" dom. Att fylla varje hål med lite vitlim och sen måla känns som en väg att gå.
Och bara för att göra saker å ting ytterligare lite besvärligare så vill jag inte ha några öppna luckor som kitty hawk insisterar på att ha.
Tycker det borde vara bättre, enklare och förmodligen billigare att gjuta modellen med allt stängt. Vill man sen öppna upp saker så finns ju eftermarknads företag som specialiserar sig på sånt.
IFR luckan fick slipas en del för att passa i stängt läge.
Och alla detaljer slipades bort på insidan (vill inte ha nåt som sticker ut där för kommande grejer som ska dit)
Serviceluckan stängdes också, denna passade nästan helt utan nån slipning
APU luckorna vill jag också ha stängda, detta krävde lite mer jobb.
APU bitarna monterades
Några distanser limmades dit för att montera luckorna på, och allt målades sen svart som synden.
Kitty hawks pe-luckor klipptes itu samt böjdes till någorlunda rätt form och limmades på plats.
Sen limmades kroppshalvorna ihop
Den främre skarven förstärkes med ett par plastbitar
Även Aires utblåsdel som ansluter till kroppen limmades dit.
Sen målades insidan av luftintagen
Cockpit och luftintag monterade.
Jag behövde slipa en del för att få luftintagen att passa ordentligt. Vet inte riktigt varför, för vid tidigare provpassningar har det inte varit nåt problem. Kan ha att göra med att jag tryckte ihop den främre delen av bakkroppen ordentligt nu.
Det går inte att komma ifrån att det blir några skarvar som behöver spacklas, men inte alls så farligt som jag var rädd för.
Bitarna av sprue är där för att skydda att jag inte bryter av stagen till nosluckorna som sticker ut.
/Johan
Dags för en uppdatering igen. Har fått en hel del gjort så det blir rätt många bilder denna gång.
Rädd för att det mesta blir en upprepning från Jannes bygge.
Aires noshjulschakt målat och monterat
Sen övergick fokus på bak och mellankropp.
Började med att passa in Aires utblås
Aires och Kitty Hawks utblås sida vid sida
Kitty hawks utblås sågades itu och främre delen limmades dit på Aires dito
Provpassning visar att Aires har gjort ett bra jobb även här
För att stadga upp motorn i framkant gjordes ett enklare stag som även medger montering av motorn efter målning.
Sen dök nästa små godbitar ner i brevlådan.
U.S.A.F. Chaff/Flare dispensers från en rysk kille som kallar sig A.M.U.R.Reaver.
Dessa tänkte jag använda mig av som BOP/C motmedel.
Efter en hel del tålmodigt pillande fick jag ihop nåt som ser ut som förebilden
Motsvarande hål togs upp i plasten. 3st på ovansidan...
..och 1st på undersidan
Det ska nog funka med dessa. Får se hur jag gör, om jag ska ha dom tomma så här eller laddade och i så fall hur det går att "ladda" dom. Att fylla varje hål med lite vitlim och sen måla känns som en väg att gå.
Och bara för att göra saker å ting ytterligare lite besvärligare så vill jag inte ha några öppna luckor som kitty hawk insisterar på att ha.
Tycker det borde vara bättre, enklare och förmodligen billigare att gjuta modellen med allt stängt. Vill man sen öppna upp saker så finns ju eftermarknads företag som specialiserar sig på sånt.
IFR luckan fick slipas en del för att passa i stängt läge.
Och alla detaljer slipades bort på insidan (vill inte ha nåt som sticker ut där för kommande grejer som ska dit)
Serviceluckan stängdes också, denna passade nästan helt utan nån slipning
APU luckorna vill jag också ha stängda, detta krävde lite mer jobb.
APU bitarna monterades
Några distanser limmades dit för att montera luckorna på, och allt målades sen svart som synden.
Kitty hawks pe-luckor klipptes itu samt böjdes till någorlunda rätt form och limmades på plats.
Sen limmades kroppshalvorna ihop
Den främre skarven förstärkes med ett par plastbitar
Även Aires utblåsdel som ansluter till kroppen limmades dit.
Sen målades insidan av luftintagen
Cockpit och luftintag monterade.
Jag behövde slipa en del för att få luftintagen att passa ordentligt. Vet inte riktigt varför, för vid tidigare provpassningar har det inte varit nåt problem. Kan ha att göra med att jag tryckte ihop den främre delen av bakkroppen ordentligt nu.
Det går inte att komma ifrån att det blir några skarvar som behöver spacklas, men inte alls så farligt som jag var rädd för.
Bitarna av sprue är där för att skydda att jag inte bryter av stagen till nosluckorna som sticker ut.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Härligt fippel, Johan! de där etsade motmedels kapslarna var ju tiktigt häftig!
De där luftintagen slipper man inte undan spackling! kolla om du behöver bända ut flygkroppen för att slippa en glipa närmast kroppen när vingarna kommer på.
De där luftintagen slipper man inte undan spackling! kolla om du behöver bända ut flygkroppen för att slippa en glipa närmast kroppen när vingarna kommer på.
Janne.S- Moderator
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Tackar Janne.
Mina vingar verkar passa hur bra som helst. Det är snarare så att jag är tvungen att trycka ihop kroppen något för att vingarna ska komma på plats. Dock så är ena undervingen något skev, men det tror jag rättar till sig när man sätter ihop vingarna.
Väldigt spännande hur 2st likadana modeller kan skilja så fundamentalt mot varandra.
Ska nog kolla mina andra jag har ifall dom skiljer sig åt.
Angående vingarna så är dom belamrade med nitar överallt, men om jag inte missminner mig så är ju huvuddelen av vingarna gjorda av kompositmaterial. Kan nån upplysa om ifall det ska vara några nitar/skruvar på vingarna över huvud taget?
/Johan
Mina vingar verkar passa hur bra som helst. Det är snarare så att jag är tvungen att trycka ihop kroppen något för att vingarna ska komma på plats. Dock så är ena undervingen något skev, men det tror jag rättar till sig när man sätter ihop vingarna.
Väldigt spännande hur 2st likadana modeller kan skilja så fundamentalt mot varandra.
Ska nog kolla mina andra jag har ifall dom skiljer sig åt.
Angående vingarna så är dom belamrade med nitar överallt, men om jag inte missminner mig så är ju huvuddelen av vingarna gjorda av kompositmaterial. Kan nån upplysa om ifall det ska vara några nitar/skruvar på vingarna över huvud taget?
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: JAS 39C Gripen 1/48
Snyggt jobbat Johan! Blir nog riktigt bra när det blir klart!
Ett elände det där med luckor. Är de stängda nog tusan ska man få för sig att öppna dem och tvärtom!
Håkan
Ett elände det där med luckor. Är de stängda nog tusan ska man få för sig att öppna dem och tvärtom!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sida 2 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet