JA37Di Jaktviggen
+19
Erik
Martin Bo
Hayabusa
Mal
denstore
Caverö
frznlogic
Gigabyte
Henrik Bergman
Tobias
linusorn
LudvigN
Azgaron
Marlin
cas
flarpen
Stefan E
Matt_Public
Janne.S
23 posters
Sida 11 av 17
Sida 11 av 17 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17
Sv: JA37Di Jaktviggen
TAck Stefan
Och det är precis så jag tänker....det är för mycket jobb för alldeles för lite effekt, det är bara en del av nollan som är kass....och det är vadå, en halvprocent av hela modellen Det sticker inte ut som en skamfläck utan den syns om man vet vad man ska titta efter (som hela modellsverige vet nu )
Och det är precis så jag tänker....det är för mycket jobb för alldeles för lite effekt, det är bara en del av nollan som är kass....och det är vadå, en halvprocent av hela modellen Det sticker inte ut som en skamfläck utan den syns om man vet vad man ska titta efter (som hela modellsverige vet nu )
Janne.S- Moderator
Gigabyte skrev:Underbart liv i målningen ,, jäklar vad läckert
Tack Giga
Janne.S- Moderator
Idag blir det något helt annorlunda....vi var till Ikea en sväng och köpte lite spottar bland annat
Jag har fått ta över hela rummet som hobbyrum nu, tidigare delade jag den med min sambo som kontor men nu är det helt och hållet mitt!
Inget dramatiskt har hänt annat än att vi tossat hennes gamla desktop och allt hon gjorde på den kan hon sköta på telefonen, paddan eller laptopen:D
Så jag flyttade hörnskrivbordet in i hörnet och bestämde mig för att inreda en fotohörna i den
Som jag sa så var vi till IKea och där införskaffade jag 3 LED spottar på clips och 4 rundlar med LED dioder... rundlarna fäste jag i hyllan ovanför skrivbordet och spottarna på vardera sida och rakt över.
SÅ här bidde det... men tyvär har spottar den egenskapen att de fokuserar ljuset så modellen ser ut att stå på en scen och sjunga en aria. Ljuset måste spridas så jag slipper skarpa skuggor och reflexer!
JAg göra sk difusers av tvåplastkoppar....den ena rullar jag in i hushållspapper...
Och stoppar in i den andra...
Så här ser spotten ut...
Och med difusern på så blev det så här
Ett par testbilder på objektet för dagen.
Så var fotohörna invigd!
Limma lugnt!
Jag har fått ta över hela rummet som hobbyrum nu, tidigare delade jag den med min sambo som kontor men nu är det helt och hållet mitt!
Inget dramatiskt har hänt annat än att vi tossat hennes gamla desktop och allt hon gjorde på den kan hon sköta på telefonen, paddan eller laptopen:D
Så jag flyttade hörnskrivbordet in i hörnet och bestämde mig för att inreda en fotohörna i den
Som jag sa så var vi till IKea och där införskaffade jag 3 LED spottar på clips och 4 rundlar med LED dioder... rundlarna fäste jag i hyllan ovanför skrivbordet och spottarna på vardera sida och rakt över.
SÅ här bidde det... men tyvär har spottar den egenskapen att de fokuserar ljuset så modellen ser ut att stå på en scen och sjunga en aria. Ljuset måste spridas så jag slipper skarpa skuggor och reflexer!
JAg göra sk difusers av tvåplastkoppar....den ena rullar jag in i hushållspapper...
Och stoppar in i den andra...
Så här ser spotten ut...
Och med difusern på så blev det så här
Ett par testbilder på objektet för dagen.
Så var fotohörna invigd!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Gösses Janne......FAN PERKELE ALTSÅ....VILL HA...ser grymt soft ut en sån där Man Cave altså.....
Du får mig o nästan flytta ihop m min särbo m VILLA/KÅK o jag får källar våniingen till Modeelbygge och hembio samt gittarer när jag ser detta..........
Du får mig o nästan flytta ihop m min särbo m VILLA/KÅK o jag får källar våniingen till Modeelbygge och hembio samt gittarer när jag ser detta..........
Mal
Du kanske kan få inreda ett rum hos henne ändå, jag antar ni spenderar tid hos varandra ändå....så det vore väl käckt att ha ett litet hörn som du kan smyga iväg till då och dåMal skrev:Gösses Janne......FAN PERKELE ALTSÅ....VILL HA...ser grymt soft ut en sån där Man Cave altså.....
Janne.S- Moderator
hehe...envis finnjäkel...10år som särbo.....e för bekväm ....fast leker m tanken...men dubbla uppsättnigar av färg, verktyg...mm så man har pinkat in ett revir där..lol......jaja får nåt att längta till istället har det bra som det är lol......
Mal
Lysande lösning Janne.
IKEA har många bra lösningar, även till modellbyggarens behov.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Blev ju en bra fotohörna! Borde fixa nåt liknande, och diffusorerna vart ju nice!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hehehe, tack BosseMarlin skrev:Lysande lösning Janne.
/Bosse
Janne.S- Moderator
Nästan klar med de där uscliga dekalerna...men lite dåliga nyheter :/
JAg behöver kompani och divisions märken...de är på gång men de lär inte finnas att köpa på minst en månad antagligen längre tid.
Det betyder att när jag får slut på små pillet så stannar bygget upp tills jag har dekalerna och kan fortsätta.
Jag har att göra men det blir snabbt mindre saker i lådan.....
Idag började jag med ställen i alla fall...
De är superläckra om än lite komplicerade....kolla in ritningen
JAg limmade på bogien på stället och hoppas att den blev rak med hjälp av stöden....blir intressant att se när de limmas på plats i flygplanet om alla hjulen når backen
De här såg inge vidare ut..krokiga å danna...mäta upp och göra nya av pianotråd istället.
tråden tillklippt
Jag behöde fästen från plast delarna till tråden...så jag skar loss dom, borrade upp det undre fästet och limmade fast tråden i den och det övre fästet limmades fast i stället.
Borrade ur lätt-hål i saxlänkarna.
På med saxlänkarna
På med pianotråden...
Grundade allt i svart och blåste blanksvart på cylindrarna...
Så avslutade jag dagens session med att blåsa alclad chrome på cylindrarna.
Limma lugnt!
JAg behöver kompani och divisions märken...de är på gång men de lär inte finnas att köpa på minst en månad antagligen längre tid.
Det betyder att när jag får slut på små pillet så stannar bygget upp tills jag har dekalerna och kan fortsätta.
Jag har att göra men det blir snabbt mindre saker i lådan.....
Idag började jag med ställen i alla fall...
De är superläckra om än lite komplicerade....kolla in ritningen
JAg limmade på bogien på stället och hoppas att den blev rak med hjälp av stöden....blir intressant att se när de limmas på plats i flygplanet om alla hjulen når backen
De här såg inge vidare ut..krokiga å danna...mäta upp och göra nya av pianotråd istället.
tråden tillklippt
Jag behöde fästen från plast delarna till tråden...så jag skar loss dom, borrade upp det undre fästet och limmade fast tråden i den och det övre fästet limmades fast i stället.
Borrade ur lätt-hål i saxlänkarna.
På med saxlänkarna
På med pianotråden...
Grundade allt i svart och blåste blanksvart på cylindrarna...
Så avslutade jag dagens session med att blåsa alclad chrome på cylindrarna.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Hey Janne...du...vänta nää.....
Ett förslag...en diobasplatta...men har inte sett en sån nångång (kanske nån gjort) whatever...en idee bara.....
en basplatta m service vagn o stege....
Sen så förstår jag att du ska ha vapenlast va...varför inte göra en vapenlast på marken dvs dem options som finns för kärran som man ser ibland på fotografier...du är ju en jäkel på foton med..då har du 1 månads jobb lätt innan dekalerna kommer..det är o pressa ribban liiite men jag vet nu att vi tänker lite lika att utvecklas..men bara en ide....bara en ide...bolla o lek m tanken....
För bygga kan du...
Ett förslag...en diobasplatta...men har inte sett en sån nångång (kanske nån gjort) whatever...en idee bara.....
Sen så förstår jag att du ska ha vapenlast va...varför inte göra en vapenlast på marken dvs dem options som finns för kärran som man ser ibland på fotografier...du är ju en jäkel på foton med..då har du 1 månads jobb lätt innan dekalerna kommer..det är o pressa ribban liiite men jag vet nu att vi tänker lite lika att utvecklas..men bara en ide....bara en ide...bolla o lek m tanken....
För bygga kan du...
Mal
Känner med dig Janne. Hade samma problem med mitt S 31 bygge, det fick läggas åt sidan p.g.a. brist på dekaler. Du får sätta lite eld under Robban. Fast jag tror att dekalerna ska vara ivägskickade till printarn i alla fall. Det är problemet när man ligger på framkant.
Snyggt fipplat med ställen, som sagt, dom ser lite pilliga ut.
flarpen- AMS patient zero
Mal skrev:Hey Janne...du...vänta nää.....
För bygga kan du...
Tack Juha
Ja kanske det eller någon form av basplatta....jag gjorde en enkel till AJn
Tack Johanflarpen skrev:Känner med dig Janne. Hade samma problem med mitt S 31 bygge, det fick läggas åt sidan p.g.a. brist på dekaler. Du får sätta lite eld under Robban. Fast jag tror att dekalerna ska vara ivägskickade till printarn i alla fall. Det är problemet när man ligger på framkant.
Kanske slänger in ett Star Wars bygge emellan
Janne.S- Moderator
Snyggt jobbat med ställen! Hoppas du hinner få dekalerna, fast å andra sidan blir jag inte ledsen ifall du klämmer in ett SW-bygge!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack HåkanAzgaron skrev:Snyggt jobbat med ställen! Hoppas du hinner få dekalerna, fast å andra sidan blir jag inte ledsen ifall du klämmer in ett SW-bygge!
Håkan
Ja man vet aldrig
Janne.S- Moderator
Robban jobbar stenhårt på sina Viggen-ark!
Vi fick se ett par provtryckningar av Viggen-arken (det blir TVÅ stycken!) på senaste mötet, och jag kan bara säga att dessa ark kommer att vara väl värda att vänta lite på!
Det är många som väntar otåligt på dessa!
Sen fick vi även se ett provskott av Pilot Replicas första modell, en J-21 i 1/48, och den kommer att bli riktigt, riktigt fin!
Stefan
Vi fick se ett par provtryckningar av Viggen-arken (det blir TVÅ stycken!) på senaste mötet, och jag kan bara säga att dessa ark kommer att vara väl värda att vänta lite på!
Det är många som väntar otåligt på dessa!
Sen fick vi även se ett provskott av Pilot Replicas första modell, en J-21 i 1/48, och den kommer att bli riktigt, riktigt fin!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack CaveröCaverö skrev:Stiligt pillande Janne! precis som man är van vid att du skall ordna.
Jag börjar bli förutsägbar alltså?
Janne.S- Moderator
Hjulanddet fortsätter ...
Huvudställen är målade i FS36622, saxlänkarna i MM titan och sedan penslad med Alclad white aluminium, stödet var först målad med Alclad steeloch sedan penselmålad med White Aluminium.
Cylindrarna i Alclad Chrome.
Samma med nosstället, FS36622 på stället, chrome på cylindern och Alclad steel och en steel/whitealuminium mix på stödet.
MAestro resin hjul, med lite ets fast limmat...själva brmosarna limmade jag inte på då det sitter fast i bogien redan.
Noshjulen...ser bra mycket bättre ut än de som kom i lådan.
Målade Alclad white aluminium uppepå den matta grå prajemrn så lystern försvann lite.
Sedan målade jag däcken på mitt vanliga vis där jag låter förtunnad färg rinna runt fälgen.
Klart
Limma lugnt!
Huvudställen är målade i FS36622, saxlänkarna i MM titan och sedan penslad med Alclad white aluminium, stödet var först målad med Alclad steeloch sedan penselmålad med White Aluminium.
Cylindrarna i Alclad Chrome.
Samma med nosstället, FS36622 på stället, chrome på cylindern och Alclad steel och en steel/whitealuminium mix på stödet.
MAestro resin hjul, med lite ets fast limmat...själva brmosarna limmade jag inte på då det sitter fast i bogien redan.
Noshjulen...ser bra mycket bättre ut än de som kom i lådan.
Målade Alclad white aluminium uppepå den matta grå prajemrn så lystern försvann lite.
Sedan målade jag däcken på mitt vanliga vis där jag låter förtunnad färg rinna runt fälgen.
Klart
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Matt_Public skrev:Det där blev ju så bra som allra helst!
Tack matte
Janne.S- Moderator
Sida 11 av 17 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17
Sida 11 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet