Tarangus JA37
+9
Marlin
Mal
cas
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Janne.S
Erik
13 posters
Sida 5 av 7
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tarangus JA37
Jäpp!Erik skrev:Bara någon centimeter i fullstorlek vid yttersta änden så att säga, närmast stället?
Nosstället är lite bättre fotat, men sök på Viggen Walkaround så kommer du hitta massvis:
Tex
http://www.aircraftresourcecenter.com/awa01/501-600/awa519-Viggen-Toll/00a.shtm
http://www.aircraftresourcecenter.com/AWA1/101-200/walk200_viggen/walk200.htm
cas- Vicesheriff
Fasen, kommunikationen mellan ingenjören och personalvetaren funkar rätt bra ändå!
Perfekt, hittade vad jag söker i länkarna också.
Perfekt, hittade vad jag söker i länkarna också.
Erik
Klä er varmt ifall ni löper risk för dödsolyckor med lågt flygande grisar, för nu har helvetet sannerligen frusit till is.Erik skrev:Fasen, kommunikationen mellan ingenjören och personalvetaren funkar rätt bra ändå!
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:nu har helvetet sannerligen frusit till is.
Haha sannerligen!
Well I'll be damned... Dagens nyhetsbrev från Rebell bjöd på mycket intressant, däribland detta:
En resinstol från CMK som hör och häpna faktiskt ska passa modellen! Well, då har man ett alternativ till nästa!
Erik
Ligger lågt ett tag framöver då jag kommer behöva plugga 200% fram till 4e juni för att få fortsätta med sista terminen i höst då jag har lite som släpar.
Innan mitt byggar-celibat trädde i kraft så hann jag dock känna lite på alclads kvaliteter.
Klaffen som ska vara fälld. Trevliga detaljer på den här sidan ändå! Ska bli kul att försöka vädra in...
Utblåsets yttre kant som är synlig från utsidan.
MEN, har limmat fast de nedre klaffarna utan att försöka återskapa några av de detaljer som finns på dessa. Känns lite nonchalant med tanke på det arbete jag lagt ned längre in i utblåset och det här kommer ju vara mycket mer synligt. Nåja, får bli på nästa. Fin passform hur som helst.
Innan mitt byggar-celibat trädde i kraft så hann jag dock känna lite på alclads kvaliteter.
Klaffen som ska vara fälld. Trevliga detaljer på den här sidan ändå! Ska bli kul att försöka vädra in...
Utblåsets yttre kant som är synlig från utsidan.
MEN, har limmat fast de nedre klaffarna utan att försöka återskapa några av de detaljer som finns på dessa. Känns lite nonchalant med tanke på det arbete jag lagt ned längre in i utblåset och det här kommer ju vara mycket mer synligt. Nåja, får bli på nästa. Fin passform hur som helst.
Erik
Alclad är inga dumma saker det, förutom doften.
Klaffarna blev ju kalas hela veckan, som nyskick!
Klaffarna blev ju kalas hela veckan, som nyskick!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Alclad e galet bra....
Dock så se upp med Alclad Polished alu....de verkar ha ändrat på formeln...då jag har fått ett problem jag aldrig haft innan...den får Akryl lack ock plast skrymkla sick mikroskopiskt...så ytan ser matt ut....då även försiktigt med ABn så var på din vakt bara,
Vill bara peta in detta så du inte FKKAR upp ett så fint jobb du gjort....
Dock så se upp med Alclad Polished alu....de verkar ha ändrat på formeln...då jag har fått ett problem jag aldrig haft innan...den får Akryl lack ock plast skrymkla sick mikroskopiskt...så ytan ser matt ut....då även försiktigt med ABn så var på din vakt bara,
Vill bara peta in detta så du inte FKKAR upp ett så fint jobb du gjort....
Mal
Tack Håkan!
Har inlämning av b-uppsats på tisdag och en tenta på torsdag, därav min ihärdiga radiotystnad på sistone.
Idag gick jag dock förbi mitt korridorsrum för att hämta träningskläder men då fick jag syn på lite delar som härdat och behövde vädras så ja, vad gör man?
Airbrushade oljefärger, var för halt för att lägga på med pensel, det gled bara runt.
Har inlämning av b-uppsats på tisdag och en tenta på torsdag, därav min ihärdiga radiotystnad på sistone.
Idag gick jag dock förbi mitt korridorsrum för att hämta träningskläder men då fick jag syn på lite delar som härdat och behövde vädras så ja, vad gör man?
Airbrushade oljefärger, var för halt för att lägga på med pensel, det gled bara runt.
Erik
Ser alldeles förträffligt ut...det är synd att insidan av utblåset är lite torftigt detaljerat men med lite finurlighet går det att råda bot på det
Lycka till med uppsatsen
Lycka till med uppsatsen
Janne.S- Moderator
Nu snackar vi!
Det blev ju kalas det!
Det blev ju kalas det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Man tackar man tackar! Knepigt att vädra alclad tycker jag men börjar bli vän med det.
Cockpit blev helt okey nu när det kommit ihop tycker jag, mycket tack vare att det finns ett par paneler på sidorna som man satte på den övre kroppshalven, det tillförde.
Höjde styrspaken någon millimeter.
Nåväl, imorgon är det dags för byggmöte igen här i Uppsala och då tänkte jag ta och limma ihop de främre halvorna. Men då slog det mig att jag helt glömt bort att färdigställa RAT-enheten, vilken behöver komma på plats innan kroppen smälls ihop.
Först och främst kände jag att den superblanka alcladen behövde mattas ner. Hittade lite pigment som heter "old aluminium", kunde inte vara bättre! Ser rätt grådassigt ut på den här bilden men det blev en övertygande finish i verkligheten tycker jag.
Samma pigmentbehandling här, samt torrborstade med svart oljefärg för att få fram lite av detaljerna som jag bedömde som för fina för att jag skulle ge mig på att måla dom...
Väl på plats.
Cockpit blev helt okey nu när det kommit ihop tycker jag, mycket tack vare att det finns ett par paneler på sidorna som man satte på den övre kroppshalven, det tillförde.
Höjde styrspaken någon millimeter.
Nåväl, imorgon är det dags för byggmöte igen här i Uppsala och då tänkte jag ta och limma ihop de främre halvorna. Men då slog det mig att jag helt glömt bort att färdigställa RAT-enheten, vilken behöver komma på plats innan kroppen smälls ihop.
Först och främst kände jag att den superblanka alcladen behövde mattas ner. Hittade lite pigment som heter "old aluminium", kunde inte vara bättre! Ser rätt grådassigt ut på den här bilden men det blev en övertygande finish i verkligheten tycker jag.
Samma pigmentbehandling här, samt torrborstade med svart oljefärg för att få fram lite av detaljerna som jag bedömde som för fina för att jag skulle ge mig på att måla dom...
Väl på plats.
Erik
Ja visst ser det ut som ett trevligt kryp-in! Märkte att det jag vill ha med mig imorgon passade perfekt i en av mina matlådor. Flickvännen var inte sen att anspela på känslan av "matsäck på skolutflykt"
Erik
Knasgulligt! Henne tycker jag att du ska försöka behålla riktigt länge.Erik skrev: Flickvännen var inte sen att anspela på känslan av "matsäck på skolutflykt"
Matt_Public- Master of DNF
Och cockpit blev inte dum den heller!
Mmmm, byggsöndag är trevliga saker det!
Mmmm, byggsöndag är trevliga saker det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snygg cockpit och Rat! Praktisk "matlåda"
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt jobbat Erik, detta ser super-duper ut!
Köpte f.ö. PE-kiten för Cockpit och Motor till min JA37a igår.
Måste säga att jag är väldigt sugen på att börja bygga min nu, men jag tror jag skall tåla mig lite tills jag är klar med min Tunnan....
/Tommy
Måste säga att jag är väldigt sugen på att börja bygga min nu, men jag tror jag skall tåla mig lite tills jag är klar med min Tunnan....
/Tommy
TommyKillander
Matt_Public skrev:Knasgulligt! Henne tycker jag att du ska försöka behålla riktigt länge.
Det är planen det! Hon är förresten engagerad i byggandet och byggtekniker på både ena och andra sättet. Häromdagen svor hon över att hon gick utanför nageln med nagellacket. Gav henne en pensel med aceton och vips så snyggades det till. Precis samma teknik som att pensla bort oönskad oljefärg.
TommyKillander skrev:Snyggt jobbat Erik, detta ser super-duper ut!
/Tommy
Tack Tommy!
Kul att höra! Hittade faktiskt en video idag med just de seten in action och framför allt cockpit-setet imponerade på mig, tillför riktigt mycket så har det inte kommit en resin-cockpit till nästa jag gör så slår jag till på ett sånt set.
Tunnan är du ju snart klar med så lite kan du allt nosa i kartongen tycker jag!
Videon hittar ni här: https://youtu.be/g0hUjIuF_Kc?t=36m48s
Spolade fram rätt mycket till där jag tycker det blir intressant, klippet avslutas med den färdiga cockpiten och det ser bra ut!
Tack alla ni andra!
Var som sagt på byggmöte idag där jag limmade ihop de främre kroppshalvorna. Mattias som brukar göra vågen när det är kroppslimmardags får två chanser med den här byggsatsen
Märkte att jag fått total-nojan angående färdigställande av utblåset så när jag kom hem från mötet så bestämde jag mig helt enkelt för att göra klart det. Visste inte riktigt i vilken ordning jag ville göra det osv men ja, nu är det ihop i alla fall så nu behöver jag inte fundera mer på det. Jag märker snart om det hade varit bättre att göra på annat sätt.
För att få en bra passform på de bakre kroppshalvorna så limmade jag först fast dom längs med kanterna som möter de främre halvorna. Här ser ni att man enkelt kommer åt att limma från insidan, det gillas!
Därefter fortsatte jag att limma ihop halvorna på insidan under ryggåsen. Slutligen använde jag nedsmält plasticard för att limma fast ryggåsens bakre ände mot de bakre kroppshalvorna. Får se hur jag gör med ryggåsen längs med sidorna, hade helst bara spacklat det med perfect putty men måste nog limma en del för att inte riskera framtida spackelsprickor. Det är nämligen ett ganska bra glapp från åsen ner till de bakre halvorna, ett mellanrum som jag hade byggt upp med plasticard om jag hade varit uppmärksam på det.
Blir en ordentlig skorv med de nya delarna på plats!
Utblåset har fått det rätta hänget.
Erik
Ojojojoj!
Kroppsihoplimmardags är grejer det, men utblåset blev verkligen nåt i hästväg det!
Kroppsihoplimmardags är grejer det, men utblåset blev verkligen nåt i hästväg det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a