Tarangus JA37
+9
Marlin
Mal
cas
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Janne.S
Erik
13 posters
Sida 6 av 7
Sida 6 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tarangus JA37
Alltid kul med kroppsihoplimning! Snyggt utblås!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack grabbar, kul att ni gillar det!
Härnäst blir det en hel del slipande och spacklande och slipande och...
Har investerat i bättre papper och andra slipverktyg som ändå gör processen lättare och mindre dötråkig.
Härnäst blir det en hel del slipande och spacklande och slipande och...
Har investerat i bättre papper och andra slipverktyg som ändå gör processen lättare och mindre dötråkig.
Erik
Generös byggtråd, det här!Erik skrev:Mattias, som brukar göra vågen när det är kroppslimmardags, får två chanser med den här byggsatsen.
I övrigt håller jag med CAS, det där utblåset är något alldeles extra.
Matt_Public- Master of DNF
Fyfarao vad snyggt Erik......dreggel.......det är ett jäkla hopp uppåt fasiken......
Mal
Sådärja, tillbaka efter sommardvalan! Har mest varit ute i skogen de senaste månaderna och ägnat mig åt vandring och landskapsfotografering, men nu är mörkret tillbaka och då finns ju inget trevligare än att sitta och fila under läslampan. Eftersom jag varit helt offline under perioden har jag också mycket trevlig läsning framför mig i form av alla byggtrådar som fortsatt i min frånvaro.
Har flyttat ihop med tjejen under sommaren också så har haft möjligheten att utforma en helt ny bygghörna som än så länge hålls mer städad än den tidigare...
Tar vid där jag slutade på Viggen, gäller att få till alla skarvar. Efter att jag spacklat och slipat målar jag över med filtpenna för att se hur det ser ut, blir samma effekt som att dra på ett lager primer men man slipper böka med färgsprutor och annat. Resultatet visar att jag får gå på ett tag till med min bästa sliptumme!
Har flyttat ihop med tjejen under sommaren också så har haft möjligheten att utforma en helt ny bygghörna som än så länge hålls mer städad än den tidigare...
Tar vid där jag slutade på Viggen, gäller att få till alla skarvar. Efter att jag spacklat och slipat målar jag över med filtpenna för att se hur det ser ut, blir samma effekt som att dra på ett lager primer men man slipper böka med färgsprutor och annat. Resultatet visar att jag får gå på ett tag till med min bästa sliptumme!
Erik
Kroppsihoplimning!Erik skrev:Har flyttat ihop med tjejen under sommaren […]
Kul att du återupptar byggtråden. Har saknat ditt skriftspråk en smula, för att inte tala om plastslöjden!
Matt_Public skrev:Kroppsihoplimning!Erik skrev:Har flyttat ihop med tjejen under sommaren […]
TommyKillander
Trevligt! Det händer lite här igen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Matt_Public skrev:Kroppsihoplimning!Erik skrev:Har flyttat ihop med tjejen under sommaren […]
Kul att du återupptar byggtråden. Har saknat ditt skriftspråk en smula, för att inte tala om plastslöjden!
Haha, tråden bjuder numera på hela tre kroppsihoplimningar, håll tillgodo! Kul att höra och jag får lov att säga detsamma!
Kul att se er andra här också, håller på och läser ikapp på era byggen.
Blev dock en lika plötslig paus som start på bygget, har precis landat i Vemdalen där jag ska se till att brorsans son håller farten på slalomlägret som hålls här, men nu när jag är igång blir det lätt att fortsätta nästa vecka igen.
Tillsvidare bjuder jag på en bild av den välgödda räv som vaktade vår stuga när vi anlände.
Erik
Fox one!
Ser ut att bli massa fina viggar i närtid, Nice!
Det där filtpennetricket tar jag till mig, och det rejält.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Herrejistanes, vad man kan hamna snett i tillvaron.Erik skrev:[…] har precis landat i Vemdalen […]
Nåja, vi får väl tålmodigt avvakta din återkomst en vända till, då.
cas skrev:Fox one!
Ja det är inte fel med fler brutala maskiner! Kul, hoppas det funkar bra för dig med.
Matt_Public skrev:Herrejistanes, vad man kan hamna snett i tillvaron.Erik skrev:[…] har precis landat i Vemdalen […]
Nåja, vi får väl tålmodigt avvakta din återkomst en vända till, då.
Haha, helskevt! Jo såhär i efterhand inser jag hur mitt inlägg är mer retsamt än en fullskalig återkomst.
Erik
Då jag insåg att det kommer bli en hel del slipande köpte jag Florys storpack med slipstickor. Vilka grejer! Största skillnaden från vanliga nagelfilar skulle jag säga är att de följer konturer mycket bättre, då de består av en hård kärna som omges av ett mjukt material på vilket själv slipytan sitter. Därmed har man tillräcklig styvhet för att ha styrsel på stickan, men den är samtidigt tillräckligt följsam och mjuk för att man inte ska slipa plana fläckar på en rundad yta. Rekommenderas!
Det var en sån fröjd att slipa med dessa stickor att jag gav mig på vingarnas ytor. Tarangus plast är allt annat än jämn så för att ge mig själv bättre förutsättningar så putsade jag till vingarna då det är där den skrovliga ytan är mest påtagligt. Polerstickan släppte dock ifrån sig en hel del färg vilket blev en fin panelwash...
Jämnt och fint.
Därefter gav jag mig på rodren som tyvärr är gjutna i en fast position. Gick helt okej men hade säkert varit enklare om jag tänkt på det innan jag limmade ihop vinghalvorna. Nåja, bara till att sätta sågen i andra vingen också och sedan se till att putsa till ytorna.
Därefter är det dags att få vingar, fena, canarder och noskon på plats.
Det var en sån fröjd att slipa med dessa stickor att jag gav mig på vingarnas ytor. Tarangus plast är allt annat än jämn så för att ge mig själv bättre förutsättningar så putsade jag till vingarna då det är där den skrovliga ytan är mest påtagligt. Polerstickan släppte dock ifrån sig en hel del färg vilket blev en fin panelwash...
Jämnt och fint.
Därefter gav jag mig på rodren som tyvärr är gjutna i en fast position. Gick helt okej men hade säkert varit enklare om jag tänkt på det innan jag limmade ihop vinghalvorna. Nåja, bara till att sätta sågen i andra vingen också och sedan se till att putsa till ytorna.
Därefter är det dags att få vingar, fena, canarder och noskon på plats.
Erik
Snyggt fixat Erik
En fråga, hur fixade du till skarvarna i luftkanalerna samt hur du gjorde för att måla dom?
Det är nämligen det som står i tur för mig i mitt bygge.
/Johan
En fråga, hur fixade du till skarvarna i luftkanalerna samt hur du gjorde för att måla dom?
Det är nämligen det som står i tur för mig i mitt bygge.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Tack tack!
Hur jag gjorde var att jag först målade kanalerna väldigt mörkgrå för att sedan limma ihop dem. Därefter fyllde jag den gigantiska skarven med spackel så gott jag kom åt och målade över med samma färg.
Om jag skulle få göra om det så hade jag målat i en matt aluminiumfärg istället då detta verkar ligga närmre verkligheten. Jag hade också slipat skarvarna bättre med de nya slipstickor jag precis fått. Det är framförallt färgen som spökar för mig just nu, gör eventuellt ett försök med alclad dull aluminium om jag bedömer att det inte vore att ta två steg bakåt. De lösa insugsdelarna är så korta så även om jag skulle måla dessa i matt aluminium så skulle man se övergången till den mörkare färgen i kanalen.
Hur jag gjorde var att jag först målade kanalerna väldigt mörkgrå för att sedan limma ihop dem. Därefter fyllde jag den gigantiska skarven med spackel så gott jag kom åt och målade över med samma färg.
Om jag skulle få göra om det så hade jag målat i en matt aluminiumfärg istället då detta verkar ligga närmre verkligheten. Jag hade också slipat skarvarna bättre med de nya slipstickor jag precis fått. Det är framförallt färgen som spökar för mig just nu, gör eventuellt ett försök med alclad dull aluminium om jag bedömer att det inte vore att ta två steg bakåt. De lösa insugsdelarna är så korta så även om jag skulle måla dessa i matt aluminium så skulle man se övergången till den mörkare färgen i kanalen.
Erik
Flory-slippapper verkar vara framtidens grej helt klart!
Fälla lite roder och klaffar är ju standard på SAAB-kärror, det är då helt klart...
Fälla lite roder och klaffar är ju standard på SAAB-kärror, det är då helt klart...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har spenderat veckan med att slipa och rista nya panellinjer. Det senare är något jag kunde varit utan då jag alltid slinter och skapar repor jag måste ta hand om. Ett steg framåt, två bakåt helt enkelt.
Nu börjar jag dock känna mig nöjd med det så för att muntra upp mig själv limmade jag nosen på plats och torrpassade resincanarder och fena. Börjar bli en stor rackare.
Det är skönt när det är samma tillverkare på byggsats och resintillbehör, både canarder och fena faller på plats utan ingrepp, mycket bra passform!
Härnäst ska jag dra lite nitar och lösa hur jag ska limma vingarnas roder på plats. Några tips? Känns lite vanskligt att bara hålla dessa på plats och droppa på lite ca men kanske så det blir.
Nu börjar jag dock känna mig nöjd med det så för att muntra upp mig själv limmade jag nosen på plats och torrpassade resincanarder och fena. Börjar bli en stor rackare.
Det är skönt när det är samma tillverkare på byggsats och resintillbehör, både canarder och fena faller på plats utan ingrepp, mycket bra passform!
Härnäst ska jag dra lite nitar och lösa hur jag ska limma vingarnas roder på plats. Några tips? Känns lite vanskligt att bara hålla dessa på plats och droppa på lite ca men kanske så det blir.
Erik
Satfläsk, vilken best! Man blir ju liksom...
Nu har jag kanske missat något väsentligt, men vore det inte bäst att göra rätt från början?Erik skrev:Det är skönt när det är samma tillverkare på byggsats och resintillbehör [...]
Att borra hål för smala, böjliga styrstift (av t.ex. mässing) är mitt standardknep.Erik skrev:Härnäst ska jag dra lite nitar och lösa hur jag ska limma vingarnas roder på plats. Några tips?
Här händer det grejer. Kommer bli alldeles förträffligt bra det där.
Tycker dock det tråkigt att man "måste" ta till resinrättningar på en så pass dyr modell.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Vad är det för "fel" på JA-fenan och canarderna?
Utan alla roder och klaffar på plats så ser Viggen betydligt mer rymdskeppig ut
Utan alla roder och klaffar på plats så ser Viggen betydligt mer rymdskeppig ut
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Nu har jag kanske missat något väsentligt, men vore det inte bäst att göra rätt från början?
Du ställer då de rätta frågorna!
Vad jag förstått så var ritningarna Tarangus skickade till Kina rätt, men det som kom tillbaka var fel. Hört om samma problem från Wingnut Wings. När de startade sin produktion så "förbättrade" kineserna deras design, så det tog ett tag innan det blev rätt. Antar att Tarangus inte har de finansiella medel som krävs för att skicka provskott fram och tillbaka flera gånger tills det blir rätt.
Tack för tipset!
flarpen skrev:
Här händer det grejer. Kommer bli alldeles förträffligt bra det där.
Tycker dock det tråkigt att man "måste" ta till resinrättningar på en så pass dyr modell.
/Johan
Tack Johan!
Visst är det så. För att bygga vidare på mitt svar till Mattias ovan så hade ju en lösning varit att inkludera resinuppdateringarna i lådan till samma pris men det är såklart inte hållbart för Max/Tarangus.
cas skrev:Vad är det för "fel" på JA-fenan och canarderna?
Det viktigaste syns förhoppningsvis här:
Fenan är för låg och har fel vinkel, samt att pitotröret sitter på fel höjd.
Roderytan på canarden är rakt skuren i lådans version men rodret är bredare närmast kroppen på originalet. Dessutom finns bara en vortexgenerator på canarden i lådan trots att JA har två per canard.
Som Janne visar i sin byggtråd går allt det här att lösa genom att skära och slipa i originaldelarna men jag har slipat nog på det här bygget känner jag.
Erik
Sida 6 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen