Tarangus JA37
+9
Marlin
Mal
cas
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Janne.S
Erik
13 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tarangus JA37
Gösses....det såg.....svär på finska....perkele.....
Bara på bilden så frågan om skalan är rätt..måtten kaske är rätt men skalan...nån har missat nåt...ungefär som Eduards miss m´deras BF109G som var ny...vingarna var fel skala....
Bara på bilden så frågan om skalan är rätt..måtten kaske är rätt men skalan...nån har missat nåt...ungefär som Eduards miss m´deras BF109G som var ny...vingarna var fel skala....
Mal
Jag råkade ut för sammasak när jag skulle passa in neomega stolen......Tarangus cockpiten är en gnutta för liten. Bästa sättet att få ner PR stolen är att skära ur botten ur cockpit.
Janne.S- Moderator
Här är svaret:
Alldeles riktigt. Det beror på att Tarangus golv sitter alldeles för högt och inte är riktigt i skala 1/48. Jag trodde jag nämnt detta för alla som köpte den på Open. Vår stol är gjord i 1/48. Det som måste göras är att sänka golvet i Tarangus modell. Hoppas detta inte krånglar till bygget alltför mycket.
Personligen tycker jag att om man gör tillbehöret till en specifik modell och tillverkare så ser man till att den passar modellen, särskilt om man som här har tillgång till alla ritningar. Det är trots allt där den ska göra en insats, inte få allt runt omkring att se konstigt ut bara för att den delen är "rätt".
Aja, nog om det. Det jag funderar över nu är om jag bara ska sänka golvet under stolen eller sänka golvet i hela cockpiten så att IP, joystick och annat följer med stolen ner. Passade in kroppshalvorna och det finns utrymme att sänka hela golvet en bra bit innan det tar i främre hjulhuset.
Får bli till att passa in stol och IP som det är nu och ser det rätt ut i förhållande till varandra så sänker vi hela golvet.
Alldeles riktigt. Det beror på att Tarangus golv sitter alldeles för högt och inte är riktigt i skala 1/48. Jag trodde jag nämnt detta för alla som köpte den på Open. Vår stol är gjord i 1/48. Det som måste göras är att sänka golvet i Tarangus modell. Hoppas detta inte krånglar till bygget alltför mycket.
Personligen tycker jag att om man gör tillbehöret till en specifik modell och tillverkare så ser man till att den passar modellen, särskilt om man som här har tillgång till alla ritningar. Det är trots allt där den ska göra en insats, inte få allt runt omkring att se konstigt ut bara för att den delen är "rätt".
Aja, nog om det. Det jag funderar över nu är om jag bara ska sänka golvet under stolen eller sänka golvet i hela cockpiten så att IP, joystick och annat följer med stolen ner. Passade in kroppshalvorna och det finns utrymme att sänka hela golvet en bra bit innan det tar i främre hjulhuset.
Får bli till att passa in stol och IP som det är nu och ser det rätt ut i förhållande till varandra så sänker vi hela golvet.
Erik
Dags att sätta kniven i arbete!
Eftersom jag pluggar till personalvetare och inte ingenjör tänkte jag att det är bäst att mäta allt, lita blint på skjutmåttet och inte göra det för komplicerat.
Först passade jag in stol och instrumentpanel och bestämde mig för att först och främst sänka hela golvet 1mm och se var vi hamnar. Därefter kommer jag förmodligen bara sänka stolen, annars kommer IPn se konstig ut i förhållande till sidopanelerna. Jag fasar dock för att den även efter 1mm kommer se väl låg ut i förhållande till kåpan ovanför/framför IPn men i så fall får jag väl bara höja just den.
Först, mått av cockpitens framkant i utgångsläge. Knappt 7mm, jag vill alltså hamna kring 8mm.
Ristade därefter en linje med skjutmåttet 3mm ovanför nedre kanten för att få en linje att kapa efter. Snyggast skarv hade man ju fått om man mätt utvändigt och invändigt för att få golvets exakta tjocklek och sen delat cockpiten precis där för att bara få golvet löst men jag kände för att hålla mig mer på mitten av någon anledning.
Därefter använde jag först RB's ristverktyg, följt av Tamiyas motsvarighet för att få upp en rejäl skåra, varefter jag använde en liten såg för att dela alltihopa. Blev nöjd med snittet, ser ut att vara bra anläggningsyta runt om.
Skjutmåttet igen. Vilket verktyg va, fantastiskt! Efter snittet är vi nere på ca 6,5mm, jag behöver alltså en distans på 1,5mm.
Således grävde jag fram mina remsor med 0,75mm tjocklek och se på fan vad vi hittade här! Siktet till P-47an fortfarande lydigt fastlimmad till sin tandpetare dinglandes från plasticardpaketet. Jag vände upp & ner på korridorsrummet för det häromdagen och ansåg det till slut förlorat, nu kan det bygget ta fart igen!
Hursomhelst, ett antal distanser tillverkade av dubbla 0,75mm remsor. Efter att de härdat blir det torrpassning igen, men nu ut i löpspåret!
Eftersom jag pluggar till personalvetare och inte ingenjör tänkte jag att det är bäst att mäta allt, lita blint på skjutmåttet och inte göra det för komplicerat.
Först passade jag in stol och instrumentpanel och bestämde mig för att först och främst sänka hela golvet 1mm och se var vi hamnar. Därefter kommer jag förmodligen bara sänka stolen, annars kommer IPn se konstig ut i förhållande till sidopanelerna. Jag fasar dock för att den även efter 1mm kommer se väl låg ut i förhållande till kåpan ovanför/framför IPn men i så fall får jag väl bara höja just den.
Först, mått av cockpitens framkant i utgångsläge. Knappt 7mm, jag vill alltså hamna kring 8mm.
Ristade därefter en linje med skjutmåttet 3mm ovanför nedre kanten för att få en linje att kapa efter. Snyggast skarv hade man ju fått om man mätt utvändigt och invändigt för att få golvets exakta tjocklek och sen delat cockpiten precis där för att bara få golvet löst men jag kände för att hålla mig mer på mitten av någon anledning.
Därefter använde jag först RB's ristverktyg, följt av Tamiyas motsvarighet för att få upp en rejäl skåra, varefter jag använde en liten såg för att dela alltihopa. Blev nöjd med snittet, ser ut att vara bra anläggningsyta runt om.
Skjutmåttet igen. Vilket verktyg va, fantastiskt! Efter snittet är vi nere på ca 6,5mm, jag behöver alltså en distans på 1,5mm.
Således grävde jag fram mina remsor med 0,75mm tjocklek och se på fan vad vi hittade här! Siktet till P-47an fortfarande lydigt fastlimmad till sin tandpetare dinglandes från plasticardpaketet. Jag vände upp & ner på korridorsrummet för det häromdagen och ansåg det till slut förlorat, nu kan det bygget ta fart igen!
Hursomhelst, ett antal distanser tillverkade av dubbla 0,75mm remsor. Efter att de härdat blir det torrpassning igen, men nu ut i löpspåret!
Erik
Snyggt jobbat, och kul med återfunna prylar!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Antecknat och noterat inför mitt eget bygge.
Vackert slöjdat.
Kommer bli kalas när det är klart.
/Bosse
Vackert slöjdat.
/Bosse
Marlin
Hmmm....
Hur står sig Neomegas balja, månntro?
Jag har hört att den är för stor, men är den väldigt mycket för stor, eller skulle det gå att anpassa den till Tarangus?
Måste testa....
Kul att du hittade ditt sikte igen, mattmonstret (ne, inte DU, Matte....) har återlämnat en länge saknad del till mig med, den försvann i höstas!
Stefan
Jag har hört att den är för stor, men är den väldigt mycket för stor, eller skulle det gå att anpassa den till Tarangus?
Måste testa....
Kul att du hittade ditt sikte igen, mattmonstret (ne, inte DU, Matte....) har återlämnat en länge saknad del till mig med, den försvann i höstas!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Friskt sågat, minsann. Ett bygge helt i min smak!
Också: kul med prylar som återvänder för att inte tala om den där mätdisplayen. Är det en påbyggnadsdel?
Också: kul med prylar som återvänder för att inte tala om den där mätdisplayen. Är det en påbyggnadsdel?
Till vad slags monstrum räknas jag, då?Stefan E skrev:[…] mattmonstret (nej, inte DU, Matte....) har återlämnat en länge saknad del till mig med, den försvann i höstas!
Matt_Public- Master of DNF
Tyckte jag såg någon bända in neomega baljan......har vi tur så kommer det nya baljor.Stefan E skrev:Hmmm....
Måste testa....
Stefan
Friskt snickrat, Erik
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
Tyckte jag såg någon bända in neomega baljan......har vi tur så kommer det nya baljor.
Jag är van att bända o karva, så det fixar sig nog!
Stefan
Personalvetare!? Ingenjören i mig skriker direkt HR, ingenjörens fiende #2
Men det är rätt, shimsa ner baljan till rätt djup. Borde gå ganska lätt att sänka ner det nu när första snittet är lagt!
Och hurra för återupptäckten av siktet!
Men det är rätt, shimsa ner baljan till rätt djup. Borde gå ganska lätt att sänka ner det nu när första snittet är lagt!
Och hurra för återupptäckten av siktet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron skrev:Snyggt jobbat, och kul med återfunna prylar!
Håkan
Tack Håkan!
Marlin skrev:Antecknat och noterat inför mitt eget bygge.
Vackert slöjdat.
/Bosse
Tack för förtroendet Bosse!
Matt_Public skrev:Friskt sågat, minsann. Ett bygge helt i min smak!
Kul att höra! Nja det är ett vanligt digitalt skjutmått, tyckte det var dyrt när jag köpte det men det är smått ovärderligt har det visat sig!
Janne.S skrev:Friskt snickrat, Erik
Tack Janne!
Hahaha ja, varandras motpoler cas!
Innan jag limmade något passade jag på att kolla frigången från främre hjulhuset för att undvika otrevliga överraskningar. Ser lugnt ut!
Sedan pillade jag i stolen. Bättre, nästan hemma.
IP'n kommer som befarat alldeles för långt ner om jag fäster den i golvet nu, kommer därför fästa den i överkant såhär.
Erik
Snyggt jobbat! Ser riktigt bra ut sådär!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt som den. Sådär ska en slipsten dras.
Fast som sagts, det ska inte behövas kan man tycka.
Hade ju varit bättre om dom gått hela linan ut och gjort en komplett cockpit kan man tycka, annars borde stolen varit anpassad mera efter modellen.
Likadant med vindturbinen, där har man ju inte heller utgått från modellens linjer.
Fast som sagts, det ska inte behövas kan man tycka.
Hade ju varit bättre om dom gått hela linan ut och gjort en komplett cockpit kan man tycka, annars borde stolen varit anpassad mera efter modellen.
Likadant med vindturbinen, där har man ju inte heller utgått från modellens linjer.
flarpen- AMS patient zero
Till vad slags monstrum räknas jag, då?Stefan E skrev:[…] mattmonstret (nej, inte DU, Matte....) har återlämnat en länge saknad del till mig med, den försvann i höstas!
Tribble?
Stefan
Nu ser det alldeles förträffligt ut!
Behandla modellen som den shortrun det tydligen är, trots att motsatsen har hävdats bestämt från olika håll!
Mästerligt snajdat!
Stefan
Behandla modellen som den shortrun det tydligen är, trots att motsatsen har hävdats bestämt från olika håll!
Mästerligt snajdat!
Stefan
They are depicted as small, furry, soft, gentle, attractive, and slow-moving [...] consume exponentially larger and larger amounts of [...] and crawl stealthily from one place to another. According to Dr.Leonard McCoy's dialogue, their only two purposes in life appear to be to eat and to reproduce, and they perform both of these functions exceptionally well.Stefan E skrev:Matt_Public skrev:Till vad slags monstrum räknas jag, då?
Tribble?
Nja-a-a, jag har vissa invändningar.
Också: beklagar trådkapningen.
Matt_Public skrev:Häpnadsväckande hantverk! Hisnande hempul!
Tackar, man fnular så gott man kan!
Azgaron skrev:Snyggt jobbat! Ser riktigt bra ut sådär!
Håkan
Tack Håkan!
Janne.S skrev:Ja men det där blir ju alldeles förträffligt
Tack Janne, kul att höra!
flarpen skrev:Snyggt som den. Sådär ska en slipsten dras.
Man tackar!
Stefan E skrev:Nu ser det alldeles förträffligt ut!
Mästerligt snajdat!
Stefan
Tack Stefan! Jajamen, vanten är kastad så att säga.
Fick hem lite pigment idag så provade dessa på utblåset. Det som är på sidorna kommer inte synas sen så det var mest en övning för hur jag ska ta mig an den yttersta delen och reverseringsklaffarna.
Sedan hittade jag ett gammalt pigment i lådan som heter burnt steel från Mig. Det har en blåaktig ton och det hade jag på kalkonfjädrarna.
Härnäst ska jag sänka stolen det sista och sedan börja måla kontoret samt utblåsets bakersta delar.
Erik
Hujedamig! Så mycket meck enbart med rökgången måste borga för att utsidan blir något i hästväg.
Matt_Public skrev:Hujedamig! Så mycket meck enbart med rökgången måste borga för att utsidan blir något i hästväg.
Förfasiken Mattias...Ragnarrök ur baken
Mal
Rättelse mittåt, å det grövsta.Mal skrev:För fasiken, Mattias! Ragnarrök ur baken.
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen