Tarangus JA37
+9
Marlin
Mal
cas
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Janne.S
Erik
13 posters
Sida 7 av 7
Sida 7 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tarangus JA37
Gösses......vilket jobb mannen.....
LoL...men ser en sak....kontroll all the way...
LoL...men ser en sak....kontroll all the way...
Mal
Sv: Tarangus JA37
Ser riktigt snyggt ut...
Jag var på Aeroseum idag och fick ett infall att fotografera cockpit på AJ-37'an som man får sitta i litegrann. Tyvärr inte samma som JA-37 men kanske lite kul att se iaf.
https://www.frozentux.net/projects/plastic-modelling/aeroseum/
Jag var på Aeroseum idag och fick ett infall att fotografera cockpit på AJ-37'an som man får sitta i litegrann. Tyvärr inte samma som JA-37 men kanske lite kul att se iaf.
https://www.frozentux.net/projects/plastic-modelling/aeroseum/
frznlogic
Sv: Tarangus JA37
Har egentligen byggförbud på grund av kritiskt läge i C-uppsats men ni vet hur det är, kunde inte låta bli att kika lite på fenan. Efter att jag rensat resinet blev det ett väldigt stort glapp mellan fenan och rodrets övre kant. Med stort övermod limmade jag dit en bit plast.
Som slipades till och gav detta. Borde smälta ihop bra.
Som slipades till och gav detta. Borde smälta ihop bra.
Erik
Sv: Tarangus JA37
Finns inget som ett "måste"-jobb som får upp bygglusten om en stor C-uppsats! Har jag hört
Du blir säkert en fena på bägge!
Du blir säkert en fena på bägge!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Tarangus JA37
Fröjdefullt snickrande på den där....kul att se massa eftermarknad på plats, snacka om arbetsbesparande det var mycket pill innan man fick till det är jag scratchade.
Apropå aeroseum och JA så ha4 de faktiskt både Ja37Di och äldre JA cockpitar där...kolla in de som används som simulatorer. De kommer från ett par F4 jaktviggar.
Mitt tips att limma på rodren ärvatt göra som jag gjorde på min JA, fixa gångjärn av plasticard och häng rodern i dom, inte fullt så arbetsamt sommdet verkar
Apropå aeroseum och JA så ha4 de faktiskt både Ja37Di och äldre JA cockpitar där...kolla in de som används som simulatorer. De kommer från ett par F4 jaktviggar.
Mitt tips att limma på rodren ärvatt göra som jag gjorde på min JA, fixa gångjärn av plasticard och häng rodern i dom, inte fullt så arbetsamt sommdet verkar
Janne.S- Moderator
Sv: Tarangus JA37
cas skrev:Du blir säkert en fena på bägge!
Haha snitsigt vitsat!
Janne.S skrev:Fröjdefullt snickrande på den där....kul att se massa eftermarknad på plats, snacka om arbetsbesparande det var mycket pill innan man fick till det är jag scratchade.
Mitt tips att limma på rodren ärvatt göra som jag gjorde på min JA, fixa gångjärn av plasticard och häng rodern i dom, inte fullt så arbetsamt sommdet verkar
Tackar! Jo tack, har ju sett ditt arbete och tänkte att nej, det där köper jag mig gärna fri från om jag har chansen. Höjer ju dock priset på byggsatsen rejält men men, det är ju en Viggen!
Ja det var så jag hade tänkt att göra från början men jag vet inte om jag har något att såga med som ger ett tillräckligt fint snitt, känns som att det lätt ser överdimensionerat ut annars. Ska fundera lite mer på det där.
Erik
Sv: Tarangus JA37
Visade sig att sågen gör snitt som är precis 0,5mm breda. Sån plast råkar jag ha hemma och det ser inte överdimensionerat ut heller. Goda nyheter alltså! Är också en ren lyx att gångjärnen är en förlängning av panellinjerna, bäddar för att även jag borde få vinge och roder att passa ihop men man vet ju aldrig.
Erik
Sv: Tarangus JA37
Stabilt bygge! Du gör ett strålande jobb!
Min egen JA37 är placerad längst bak i stashen tills vidare. Jag kommer bygga den, men jag känner inte att jag har färdigheterna för att klara av det ännu.
Dock fortsätter jag att köpa eftermarknadsdelar till den, vilket också hela tiden ökar mina egna krav på slutresultatet...
Tommy
Min egen JA37 är placerad längst bak i stashen tills vidare. Jag kommer bygga den, men jag känner inte att jag har färdigheterna för att klara av det ännu.
Dock fortsätter jag att köpa eftermarknadsdelar till den, vilket också hela tiden ökar mina egna krav på slutresultatet...
Tommy
TommyKillander
Sv: Tarangus JA37
Tack Håkan och Tommy!
Jag förstår vad du menar med att man bygger upp någon form av barriär genom att köpa på sig eftermarknadsgrejer. Att du skulle sakna färdigheterna att få ihop en med strålande resultat håller jag inte med om. Dessutom är det utvecklande att ta sig an något man faktiskt behöver torrpassa, spackla och slipa.
Jag själv är på en helt annan nivå nu än när jag började det här bygget i nämnda discipliner, vilket är en av anledningarna till att det går långsamt framåt. Jag har nämligen gått tillbaka och gjort om vissa partier när jag känt att jag behärskat tekniken bättre än när jag först gjorde det. Någon form av dubbelbygge alltså.
Nåväl, examensarbetet är inlämnat och godkänt och jobbsökandet är igång för fullt. Kände att det var dags att plocka fram åskviggen igen och ta tag i det jag fasat mest inför: fällda roder.
Gick på den linje jag klurat på först och som jag tror är ungefär samma sätt som Janne gjort på, alltså tillverka egna små gångjärn. Lite lurigt och är nöjd med att alls fått dit det men tycker inte det är världens snyggaste jobb. Återstår att se hur det smälter in i helheten när allt är slutfört.
Andra sidan, i väntan på att limmet ska torka. Aah, denna bakdel med sina former.
Efter att jag fått dit sista rodret återstår att en gång för alla återskapa de panellinjer och nitar jag slipat bort och därefter få canards och fena på plats. Skall bli klar till Open är tanken, var alldeles för tunt med byggen på Uppsalaklubbens bord förra året.
Jag förstår vad du menar med att man bygger upp någon form av barriär genom att köpa på sig eftermarknadsgrejer. Att du skulle sakna färdigheterna att få ihop en med strålande resultat håller jag inte med om. Dessutom är det utvecklande att ta sig an något man faktiskt behöver torrpassa, spackla och slipa.
Jag själv är på en helt annan nivå nu än när jag började det här bygget i nämnda discipliner, vilket är en av anledningarna till att det går långsamt framåt. Jag har nämligen gått tillbaka och gjort om vissa partier när jag känt att jag behärskat tekniken bättre än när jag först gjorde det. Någon form av dubbelbygge alltså.
Nåväl, examensarbetet är inlämnat och godkänt och jobbsökandet är igång för fullt. Kände att det var dags att plocka fram åskviggen igen och ta tag i det jag fasat mest inför: fällda roder.
Gick på den linje jag klurat på först och som jag tror är ungefär samma sätt som Janne gjort på, alltså tillverka egna små gångjärn. Lite lurigt och är nöjd med att alls fått dit det men tycker inte det är världens snyggaste jobb. Återstår att se hur det smälter in i helheten när allt är slutfört.
Andra sidan, i väntan på att limmet ska torka. Aah, denna bakdel med sina former.
Efter att jag fått dit sista rodret återstår att en gång för alla återskapa de panellinjer och nitar jag slipat bort och därefter få canards och fena på plats. Skall bli klar till Open är tanken, var alldeles för tunt med byggen på Uppsalaklubbens bord förra året.
Erik
Sv: Tarangus JA37
Utmärkt inställning!Erik skrev:Återstår att se hur det smälter in i helheten när allt är slutfört.
Sådant som ser wonky ut vid enskild åsyn under byggprocessen behöver inte nödvändigtvis vara ett blickfång vid översyn av fullbordad modell.
Också: brutalt fläskig best, det där.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Tarangus JA37
Hängande roder är ju en SAAB-standard eller nåt.
Upskirt-foto på en RM8B är inte så dumt det heller!
Upskirt-foto på en RM8B är inte så dumt det heller!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Tarangus JA37
Matt_Public skrev:Sådant som ser wonky ut vid enskild åsyn under byggprocessen behöver inte nödvändigtvis vara ett blickfång vid översyn av fullbordad modell.
Tack allesammans!
Visst är det så, bara en sådan sak som att plasten man adderat ges samma färg som resten av bygget kommer få det att smälta in bättre.
Bygget fortsätter i sakta mak då jag verkligen får kämpa med panellinjerna och flera gånger har jag varit på väg att börja med ett annat bygge. Till exempel är det väldigt frestande att ge sig in i det gruppbygge som har dragit igång! Det kan funka för mig med två parallella byggen om det är någorlunda likvärdiga, men allt annat jag har på kö går nästan att montera med förbundna ögon och då skulle jag knappast "utsätta" mig för att fortsätta med den här.
Så jag fortsätter helt enkelt med att rista, spackla, och rista om tills den här rackaren är färdig. Det är några linjer som trilskas men trösten är att när jag väl löst det är målningsarbetet inte långt borta!
Mvh
Erik
Sida 7 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
Sida 7 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet