IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.

+23
Tobiasr
frznlogic
Pyret
johan r
Warsawpact
Caverö
linusorn
tiking
Gigabyte
Marlin
TommyKillander
Janne.S
Henrik Bergman
flarpen
Exelon
Stefan E
cas
Erik
Azgaron
Tobias
Matt_Public
Agensjö
Mal
27 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 29 av 31 Föregående  1 ... 16 ... 28, 29, 30, 31  Nästa

Gå ner

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 Empty Sv: Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.

Inlägg av Mal sön okt 23 2016, 20:50

Satana...klart....

Jag kommer inte trimma plankorna...många förväntar sig att det är.så man gör...men Mals Way säger...går fetbort...då alla just förväntar sig sånt.....

Jag ser ju modellbygget som en konstform vet redsn många...så allt är avsiktligt...bryta mönster...vinklar...så det ser slumpmässigt ut är set riktigt svåra...

Flum kanske men för mig naturligt...då jag har mkt vision i skallen...samt ligger ofta flera steg före i skallen....

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 20161023_201209_zpszruex0an

Torrpassar m kärran....nu får ni känslan...det är råare och enklare...med sättet Wink...less is more Wink

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 20161023_201334_zpss1j0sqrf
Mal
Mal

Till överst på sidan Gå ner

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 Empty Sv: Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.

Inlägg av Henrik Bergman sön okt 23 2016, 21:14

Tjuuusigt! cheers

Jag håller med dig. Behåll plankorna som de ä. Det ger mer struktur i dioramat.
Förbaskat spännande att se slutresultatet.

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman

Inlägg av frznlogic sön okt 23 2016, 21:43

Ruggigt snyggt! Och ja, jag förväntade mig att du skulle skära/såga till sidorna enligt ramen, men när du säger det så.... Det är skitsnyggt som det är! Kul detalj faktiskt som ger en annan inramning ☺️

frznlogic

Inlägg av TommyKillander sön okt 23 2016, 21:54

Wow!

Jag håller med till 110% - det blir en perfekt inramning !  drunken

Jag gillar hur du har låtit hissgolvet "armbåga till sig" lite mer plats - skitsnyggt och rå-coolt Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 2601981293

cheers
Tommy

Senast ändrad av TommyKillander den mån okt 24 2016, 21:35, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av glimturen sön okt 23 2016, 21:59

Det blir skitfräckt! Ser ut som man bara sågat ut en bit av däcket med en gigantisk fogsvans! Very Happy

Inlägg av Stefan E mån okt 24 2016, 09:02

Lysande helt enkelt!  cheers

Det är helt rätt, våga spränga ramarna och gör det oväntade!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Gigabyte mån okt 24 2016, 12:29

Mycket mycket snyggt  drunken drunken drunken
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Mal mån okt 24 2016, 13:44

Tackar tackar, det värmer grabbar.

Nu, börjat fundera, vilken färg på däcket.....

Hmmm, sett mera woodish...men vet att de är USS Camo målade, men tidigt....undrars om det var mer trä...

Jaja, det löser sig...
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E mån okt 24 2016, 15:31

Hela skeppet var tydligen målat i Navy Blue 5-B, färgen finns hos White Ensign, men den är nästintill omöjlig att få tag på numera.

Men du brukar ju blanda färgerna själv och Navy Blue ligger rätt nära Intermediate blue, som ju Corsairen (och andra hangarfartygsbaserade flygplan) är målade, mönstret heter Measure-21 och användes 1943.
Measure-21 gällde från 1942 och under större delen av kriget.

En bild av Bunker Hill i pre-war dress;

http://www.modelshipgallery.com/gallery/cv/cv-17/96-hw/cv17-index.html

Här en bild med trädäcket omålat;

http://www.modelshipgallery.com/gallery/cv/cv-17/700-cm/cm-index.html

Hittar inte så mycket mera än bilder på modeller så ta´t med en nypa salt.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Gigabyte mån okt 24 2016, 16:49

Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Mal tis okt 25 2016, 11:24

Japp....

Hittar lite där....drunken...detta ser förbannat coolt ut.

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 2613

Mer....kolla däcket....

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 Rare%2BColor%2BPhotographs%2Bfrom%2BWorld%2BWar%2BII%2B(25)

Nu ska man ta detta med en nypa salt på gamla bilder o färger....det jag tittar mkt på är kontrasterna mer...
window.post_1477387389488_3 = function(win,msg){ win.postMessage(msg,"*"); }window.post_1477387396083_10 = function(win,msg){ win.postMessage(msg,"*"); }
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E tis okt 25 2016, 15:31

Första bilden tagen rätt sent under kriget (-44-45?)....   allting målat blått för camouflage

Andra bilden tagen i fredstid, ljust trädäck ock glada färger på planen (30-talet?).

Däcket ser härligt skruffigt ut på första bilden, ja, nästan svårt ovårdat o misshandlat.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal ons okt 26 2016, 14:59

Funderar lite hur göra.....ska testa på spillbitar så man får  till det som man vill...

Dock inge byggande på några dagar, har genrep inför helgens gig, två kvällar i rad....så har lite m dessa o göra....

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 30syd55
Mal
Mal

Inlägg av glimturen ons okt 26 2016, 23:12

Shocked Aha! Det går att använda gitarrsträngar till annat än modellbygge? Very Happy
Det blir säkert kul!
glimturen
glimturen

Inlägg av Mal ons okt 26 2016, 23:48

Gitsrrsträngar is the shit i modellbyggen....

Göra stift...tunna antenner....applicera CA lim precions limma då den är hal o CA limmet rinner ner där du rör toppen....

Mm...japp...hör vissa pitot rör ytterdelen av dem Wink....

Där man vill ha starka/styva saker utan risk för gå av....

Glöm.inte heller fiskelina...motsatt effekt...den böjer sig utan problem då risk för gå sönder är larvigt låg...

Kan säga att jag tänker på detta en del...anpassar material till det...att man måste ju kunna ta i modellen utan att den går sönder...flytta...visa mm....(såklar undantag finns)...men kan man så kan man...

Fick hjälp av Erik som ställde ut mina modeller på Open 2015....ubderlättade för honom.var skitlungt då han viste att det var "mindre risk" att nåt säger "snäpp" Wink...
Mal
Mal

Inlägg av Mal sön okt 30 2016, 17:52

Japp......

Lyckats få på primer....Surfacer 1500
Sen våtslippapper 2000 grit och vatten....super lent...fan vad det är värt massor o våtslipa....är ju ren vana numer LoL...fan vilken fin yta man får att måla på sen...prep jobb som är tråkiga...irdentligt grundjobb..mfasen det betalar sig varenda gång...

Duger utmärkt åt mig....kommer bli skitballt detta..

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 20161030_172945_zpsvswxoang

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 20161030_173007_zpsel4hkc2j
Mal
Mal

Inlägg av Azgaron sön okt 30 2016, 18:00

Snyggt jobbat! Ser mycket bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av TommyKillander sön okt 30 2016, 20:16

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 121011601

"Harre-jävvlar", som vi säger i Götet. Är det någon mer än jag som får gås-hud !?

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av cas sön okt 30 2016, 20:45

Instämmer, nu börjar det bli spännande på riktigt!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av glimturen sön okt 30 2016, 23:11

Det här blir grymt! Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 2601981293
glimturen
glimturen

Inlägg av Janne.S mån okt 31 2016, 06:14

Strålande helt enkelt Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 2699807934 Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 2699807934 Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 29 2699807934
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av frznlogic mån okt 31 2016, 06:50

Oj så snyggt! Bra jobbat😊

frznlogic

Inlägg av Mal mån okt 31 2016, 09:36

Tackar...tackar det  värmer......

Nu en fråga....vad för färg på primer som de kladda på båtarna..var det rödbrun med?....
Mal
Mal

Inlägg av linusorn mån okt 31 2016, 22:29

Det där har du gjort så jäkla bra så de finska svordomarna räcker inte till.

linusorn

Inlägg av Mal mån okt 31 2016, 22:39

Tackar Linus tackar...det värmer

...blev stopp i jobbet nu...

Klarlackat....sen mellanslipat iom slipar ner resta fibrer o vill inte ha knotter yta Wink...2000grit....nu superlent...sen klarlack igen...men det tog slut...fasen...jaja...inhandla mer imorrn...

Fasiken varför gör de inte storburkar av klarlacken Tamiya...What a Face

Ingen bild då det inte finns mkt att visa då det knappt synns....ÄN....Wink

Försegling är viktigt inför nästa steg....
Mal
Mal

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 29 av 31 Föregående  1 ... 16 ... 28, 29, 30, 31  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet