IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aythya fuligula eller...

+9
Stefan E
Caverö
Janne.S
Gigabyte
cas
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Tobias
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 7 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas fre sep 29 2017, 04:57

Lite grov fog där ja, men å vet man ju det till nästa gång!
Du fixar det med en hel del slipande, så det så!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre sep 29 2017, 10:03

Ja det fixar jag nog. Smile Men jag måste vara nogrannare än på lövhögen att återskapa lite panlelinjer om de tar mycket däng.. Hade ju velat prova den där Tamiya Accent Wash eller vad den heter.. Lär ju synas lite mera på en grå än en splinter-Viggen..

Jag har bara Tamiyas spackel, som jag gillar i små glipor men när det krymper - inte lika bra här kanske. Och sen Perfect Plastic Putty eller vad den heter, den som går att lösa i vatten - inte lärt mig superlim riktigt ännu..

Noskonen passar fint, blir inga jobbiga glipor, eller iaf att kroppen har större dimensioner. Så det är bra. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen lör sep 30 2017, 01:00

Där hände det en hel del! Fint kontor!
Ser ut att bli lite merarbete, men det är kul det med! cheers
Du får säkert till det snyggt! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Matt_Public lör sep 30 2017, 07:21

cas skrev:Du fixar det med en hel del slipande, så det så!
Just! Lite schysst våld på det där, så. Cool

För övrigt utgör frågan om vilka påträffade problem som kan anses vara självförvållade troligen hobbyns mest filosofiska aspekt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör sep 30 2017, 21:27

Tack. Smile

Jo det är så Matt? Wink Jobbar i helgen så inte så mycket modellerande men jag satt igår och spacklade och putsade. Det blir nog bra. Det kluriga blir att återskapa panellinjerna fint tror jag. har verktygen och mallen, men skillz´en? Neutral Suspect
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Stefan E lör sep 30 2017, 21:34

Verkar vara en lite grovjobbad modell!  Laughing

Men det ser jäkligt bra ut!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön okt 01 2017, 19:31

Jo på sina ställen.. Smile Men får höra med dig när du byggt en om det är jag eller modellen. Du är aaaningen mer erfaren än mig. Wink

Tack! Smile

Jag träffade en pat idag som vart Tunnan-pilot. Blev nästan sugen att snida ihop en. Jag hann till och med berätta att jag bygger modeller och eftersom han var uttråkad så skrev jag ut en lunta från Chefsingenjören om lite Viggen-anektdoter så han fick lite lektyr till kvällen. Måste skämma bort de gamla stötarna.

"Botade" Tunnan-urge´en med att bläddra i Jan Jörgenssens porrbok om Viggen men den där Tunnan kommer göra sig gällande snart igen är jag "rädd". Wink


Senast ändrad av Tobias den mån okt 02 2017, 18:31, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas mån okt 02 2017, 06:35

Pilot replicas tunnan är nog nåt som borde ingå i de flestas stashar...
Olycklilgtvis har jag inte självt lytt det rådet, men det skall man ju råda bot på!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias mån okt 02 2017, 18:32

Jag får ordna det med.. Smile Finns ju en hel del fina målningar - vilken väljer man liksom?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias ons okt 04 2017, 20:51

Den stackars surdegen som tråden startades med är nästan "klar".. Iofs orättvist att kalla den surdeg för det är mest mina fel som gjord den jobbig.. Wink

En bild säger mer än tusen ord så...

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37467507782_862897cd31

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37467509612_f1beba06a5


Vart skall jag börja? Sad Kärran skulle vart grå först så intagen är omålade - men alltför brett. Lim eller färg innanför huven (skall ordna det, någon gång..), instrumentpanelen har lossnat och skakar runt, Lite för hård vädring med washer, kamouflaget blev väl inte helt hundra, F13-dekalen ser ju sen ut på vänster sida, den svarta målade kanten fram på vingarna är nog alldeles för bred, undersidan går för högt upp på kroppen under canarderna mm mm mm.. No 

Funderade allvarligt att återvinna resindelarna men beslutade att helt sonika ge bort den till någon som blir glad istället. Som inte orkar bygga själv. Wink
Sen är det nya tag, mera tålamod, mera försiktighet och noggrannhet nästa gång. (Målat motorn på den - skall bara vädra och jag är nöjd så... What a Face )
Får utvecklas lite bättre.. Men vafan - det är ju bara en massa pengar och tid... clown

Det jag faktiskt var nöjd med är cockpit, fälltanken och landställsbenen - som inte syns..! Penselmålade dem över grå Alclad-prajmer med washer och shading.

Skall bara peta dit RATen och fixa lite med de inre landställsluckorna, lite mera målning och "pinnarna".
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen ons okt 04 2017, 22:54

Det är mest du själv som ser de där sakerna. Very Happy
Mycket fin Viggen! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Gigabyte ons okt 04 2017, 23:21

Man är sin största kritiker ,, ser ett mycket lyckat viggen bygge  cheers cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av TommyKillander ons okt 04 2017, 23:32

Jag skulle bli glad av att få en sån Viggen - jag tycker den är kalasfin!

Men vi är ju själva våra värsta kritiker, så jag förstår hur du tänker. Jag skulle aldrig sett de sakerna du påpekar om du inte hade sagt dom.

Själv har jag inte vågat mig på att bygga den jag har i stashen ännu... Jag köper mer och mer eftermarknadsdelar och ribban läggs högre och högre Razz Rolling Eyes

...men nån gång skall jag ta mod till mig och börja Smile

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tor okt 05 2017, 08:32

Tack men det är rätt stora grejor - jag är inte modellmästaren men jag kan lite bättre än det blev. Lite för ivrig kanske? Wink
Har ju flera i stashen så det gjorde att jag "gav upp" lite tidigt, eller sänkte ambitionsnivån. Lite trist.

Skall sätta mig och leka med lite överbliven plast med nya tekniker så jag är bättre förberedd nästa gång. Och sen ta det lite lugnare..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Stefan E tor okt 05 2017, 12:25

Den blev inte alls så dum som du tror, utan riktigt snygg!  cheers

Småfel som egentligen bara du själv ser sänker den i dina ögon, men vi andra ser det inte (om du inte själv talar om det).

Du får se det som ett träningsobjekt, du har lärt känna byggsatsen och vet vad du skall (och INTE skall ) göra, nästa gång då jäklar....

Många gånger har jag varit, less på någon seg byggsats som jag hållit på med i evigheter.

En gång var jag så trött på ett bygge att jag kunde spy på den, jag vill inte ens se eländet.

Jag lät den stå i ett undanskymt hörn där jag inte kunde se den.
Efter några månader tog jag fram den igen och nu tyckte jag att den faktiskt inte var så dum som jag trodde och idag är jag trots allt riktigt nöjd med den.
Känslan av att "det här kan jag göra bättre" har man alltid, oavsett hur länge man byggt eller hur bra det än blir.

Mina bästa byggen är nästan undantagslöst vad jag kallar "avkopplingsbyggen", alltså när jag bygger helt utan tankar på att det skall bli bra eller snyggt, bara bygger för det är så jäkla kul.
Det är då det blir som bäst....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tor okt 05 2017, 12:58

Tack Stefann, ja precis, träning. Min prototyp-37a, hehe. Det är ok då. Wink Synd att jag pillade in en massa dyr AM bara.

Det blir fler Viggen och de kommer förhoppningsvis bli liite bättra varje gång. Wink Skall snart limma dit benen på min Draken med rödfenan med, den är jag ganska nöjd med faktiskt... Kanske köra en Tamiya mellan den och denna grå Viggen? Den där P-47M... Hmm.. What a Face

Målat lite motor och och spacklat på den snesta JA 37´an. Skall bara "rescriba" lite innan en del delar limmas ihop.

Stainless Steel och liite Jet Exhaust (Alclad II):

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37251991100_c750340194

Nedgrisad - blev ok? :/ Tror det ser helt ok ut i mörkret där innen iaf. Gjord med Agrax Earthshade (!)..

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37462348496_9c3cd7cbbd

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37479333552_ceb4c8b482
Aythya fuligula eller... - Sida 7 23658208438_293c665479

Spackel-svampen ligger och väntar... Cool

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37252006840_a98b306c2e

Känns lite bättre, en ny modell att sabba!  cheers


Senast ändrad av Tobias den fre okt 06 2017, 13:50, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tor okt 05 2017, 21:16

Vad tror ni om det här förresten? 13-37 har omålad (?) framkant på fena och vingarna va? Men 13-34 har inte det, eller är det bara svårt att se?

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37518101221_fcf8b7c21c

13-68 - svårt att se? Det är annorlunda färg men den ser inte ut att vara silvrig? Eller är det ljuset som spelar en ett spratt?

Aythya fuligula eller... - Sida 7 36848978233_7b7a8a8da6


Flera bilder HÄR!

Jag har faktiskt svårt att se - hur *bör* det vara? Vet att tidiga lövhögar var omålad (?), svart och även senare ingetdera utan - lövhögskamot målades även där ibland (över tejpen på framkanten?)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas fre okt 06 2017, 12:58

Måste säga att reverseringsklaffen blev grym!
Sen hur färgen på fenor och framkanter skall vara har jag ingen susning om...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre okt 06 2017, 13:49

Tack cas.. Smile

Vit fen-topp eller svart fen-topp då? Det var ju den vita jag ville göra men funderar fortfarande lite.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen fre okt 06 2017, 23:01

Wow! Snygg klaff! cheers

Olika tycke och smak, men jag tycker vit topp! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör okt 07 2017, 15:37

Tack. Smile  Ja får nog hålla med ändå, vit är nog finast!

En hel del trillade ihop igår. Vingarna satte sig bra men skall fylla igen lite på framkanterna och vid radarvarnarna. Sen skall det putsas!
Fälltanken fick sig en omgång, gick inte lika smärtfritt som den förra men berodde nog på mig...

Aythya fuligula eller... - Sida 7 37501943206_5bde761630


Canard-vingarna behövs putsas en del med. De har väl krymp när de stelnat så piggarna passar inte så bra med hålen i kroppen - precis som med Maestros resin-canarder.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas lör okt 07 2017, 15:45

Svart fena och röda siffror är ju lite klatschigare, men vit fena och standardmärkning är lite mer subtilt.
Härnäst frågar du väl vilket som är bäst av glass eller godis...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör okt 07 2017, 16:31

Jo jag håller med lite faktiskt, det är mera uppseendeveckande med just den individen! Det kan göras men jag behöver en dekal för Martin Blå-fågeln då och det har jag inte. Rätt vänd dessutom. Men jag har spammat Robbans FB för Moose Republic att göra den på nästa Viggen-ark. Wink

Jag tror iaf det är den individen som hade målningen på båda sidor och inte att bilden är spegelvänd.. De andra hade den bara på vänstersidan som jag har förstått det.

Ja precis! Very Happy Eller öl eller vin...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Gigabyte lör okt 07 2017, 17:24

Snyggt jobb med både måleri och plast pulade  Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen sön okt 08 2017, 22:45

Nu börjar det likna något! Snyggt! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 7 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet