IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aythya fuligula eller...

+9
Stefan E
Caverö
Janne.S
Gigabyte
cas
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Tobias
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av TommyKillander lör feb 13 2016, 20:49

Fina grejjer detta... Snyggt jobbat med flapprarna och motorn ser ju kalas ut!

cheers
Tommy

TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön feb 14 2016, 06:25

Den lilla fågeln kommer få spendera dagen i detta läge.. Passformen lämnar en del övrigt att önska. Ett antal ord synonymt med "stjärtmynning" har yttrats, kan erkänna det..

Oklart hur mycket som är mitt fel men definitivt inte 100%......

Aythya fuligula eller... - Sida 3 002_zpsim3uam8q
Aythya fuligula eller... - Sida 3 005_zpsiewigyrf

Kommer ordna det men det kommer krävas jobb, hårt fyllnadsmaterial i form av plastbitar och spackel..

Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Gigabyte sön feb 14 2016, 13:05

Det var en rejäl glipa,, Crying or Very sad men med lite plast och spackel så skall väl den trollas bort! 
övrigt så det det stabilt och snyggt ut  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Azgaron sön feb 14 2016, 13:55

Instämmer med Kent! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön feb 14 2016, 14:34

Smile

Köp aktier i spackelfabriker nu!

Satt ihop mer, vet att det kommer bli mycket fyllnad så bygger till ett stadie där jag praktiskt kan ta så mycket som möjligt samtidigt på modellen.

Aythya fuligula eller... - Sida 3 004_zpshnrm9nrl

Hmm..

Aythya fuligula eller... - Sida 3 005_zpsn2mwjqjb

Lätt ordnat iaf.

Men detta får ändå kallas lite bajs.. En dyr resin-detalj av tillverkaren som inte har rätt mått.. Vafan? Lätt ordnat iaf men Pris och precision möts inte på rätt ställe på kurvan måste jag säga.

Aythya fuligula eller... - Sida 3 006_zpsbu8t2ocr

Om det inte framgår så är bakre styrpiggen ur fas. Den måste kapas. Det kan jag ju knappast skylla på byggfel.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen sön feb 14 2016, 20:04

Snyggt knåpande och mycket spännande att följa. Alltid trist när det inte passar, men det är då man är "kreativ" Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas sön feb 14 2016, 20:32

Men jösses!
Det är visserligen välkommet med en stor Vigg men när inte ens ersättningsgrejera passar som det skall, då undrar man!

Hejja dig Tobbe som fajtas så med kärran!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Azgaron sön feb 14 2016, 21:08

Inte kul när det inte passar som avsett!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias ons dec 14 2016, 23:34

Ok, en helt ointressant bild men projektet är på gång igen. Smile

Aythya fuligula eller... - Sida 3 IMG_5736_zpsjders3qh

Bara inte haft tid, typ..

Hade skadat grundningen vid cockpit lite så sprejade om det idag. Kör med vallejos polyurethane-historia, som jag gillar, men det tar ju en 5-7 dagar innan det går att putsa så..

Upptäckte även att RAT´en skadats, tappat ett propellerblad men det skall vara lätt att fixa när den skall fixas i slutet.

Grundningen skall få torka, sen putsas lite och då dags att ge sig på pre-shejd, härligt!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Azgaron tor dec 15 2016, 00:49

Trevligt att bygget är igång igen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas tor dec 15 2016, 07:29

Under tiden som du har varit borta har vi andra upptäckt Ultimate Primer!
Den funkar precis som en primer skall göra, och den släpper inte när man slipar på den (som jag alltid får Vallejon att göra)

Men att jaktviggen rör sig igen är bara bra!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tor dec 15 2016, 10:45

Ah, Ultimate Primer? Såg den i ISMs Viggen-video. Ja den är ny för mig. Jag gillar dock Vallejos, har aldrig haft problem med den men jag väntar ganska länge innan jag rör den. 5-7 dagar minst. Då funkar den bra att sanda men före det, då rullar det sig. Gillar hur den fäster till alla ytor bra men provar gärna nya med. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen lör dec 17 2016, 23:26

Det har hänt en del!
Ser snyggt ut! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre jan 06 2017, 23:34

Blev lite omfall.. Målat undersidan. Kärran blir en lövhög. Smile Av flera anledningar men den viktigaste att jag just nu vill ha en i det kamot!
Men jag har en box till som skall bli den med alla robotar, denna blir "naken" förutom fälltanken.

Jag har sen också lärt mig så mycket mer om JA37 och JA37D, känner att jag vill göra lite flera grejor på min D så sparar robotar och annat till det bygget.

Men, blev lite konfunderad när jag såg denna bild så tänkte se om någon vet (Janne? Smile )..

Denna kärran med Rb99 måste vara någon form av D - men jag trodde alla de hade extra antennersåsom nästa bild? Är jag blind eller har jag bara fel?

Aythya fuligula eller... - Sida 3 75f1c8f3298016ad4e975eae33cfbbd6_zpsnezuvpvf

Antenner på ryggåsen som jag trodde alla JA37D hade:

Aythya fuligula eller... - Sida 3 10479_zpsnl8gdsf5

Jag kör fortfarande på mina Mr. Hobby-färger men såg de där Mr. Paint (eller blandade jag ihop namnen nu igen?). De *nya* i flaskor liknande Alclads flaskor. Någon med erfarenhet av båda och kunskap om korrekthet? Och hur de är att använda?

Kanske borde uppgradera mitt färgförråd?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Matt_Public lör jan 07 2017, 00:07

Tobias skrev:Kärran blir en lövhög. Smile Av flera anledningar, men den viktigaste att jag just nu vill ha en i det kamot!
Krigskompostkamouflage kräver ingen som helst förklaring.

Absolut manligaste målningsschemat i hela vida världen, så det så! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör jan 07 2017, 00:51

Eller hur. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Stefan E lör jan 07 2017, 09:40

Mitt favoritcammo!  cheers

Det sitter ju två antenner på ryggåsen på F4-35, fast de är mycket mindre än på F17-31.

Uppgraderade?

Janne kan säkert mera.

Blir ett kanonbygge, det här!  

Aythya fuligula eller... - Sida 3 1288785663 Aythya fuligula eller... - Sida 3 1288785663 Aythya fuligula eller... - Sida 3 1288785663

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av TommyKillander lör jan 07 2017, 10:30

Det är inte bara det snyggaste kammot, det är också det mest manliga att måla king

Jag har inte provat MRP färgerna själv, men jag har bara hört bra saker om dom.

Lövhögsfärgerna finns ju även i FV Colours - dom har jag provat och kan nog inte rekommendera dem, såvida du inte tycker lövhögskammot är en skrattmatch och behöver öka svårhetsgraden lite.... Kulörerna är snygga men svåra att applicera helt enkelt...

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör jan 07 2017, 11:11

Tack. Smile

Ja du har säkert rätt angående antennerna Stefan. Jag vet ju inte vilken uppgradering de hänger samman med. Kanske den där DI? Det var någon NATO- eller internationall anpassning va?`Skulle ju kunna vara sannolikt isåfall.

Tack Tommy, då får jag plocka upp och prova dem vid ett tillfälle, MRP.

Jag tänkte ju *fuska* med camot. Maskerna... Embarassed Men det blir nog ett utmaning ändå. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas lör jan 07 2017, 20:15

Tobias skrev:Blev lite omfall.. Målat undersidan. Kärran blir en lövhög. Smile Av flera anledningar men den viktigaste att jag just nu vill ha en i det kamot!
Men jag har en box till som skall bli den med alla robotar, denna blir "naken" förutom fälltanken.

Jag har sen också lärt mig så mycket mer om JA37 och JA37D, känner att jag vill göra lite flera grejor på min D så sparar robotar och annat till det bygget.

Men, blev lite konfunderad när jag såg denna bild så tänkte se om någon vet (Janne? Smile )..

Denna kärran med Rb99 måste vara någon form av D - men jag trodde alla de hade extra antennersåsom nästa bild? Är jag blind eller har jag bara fel?



Antenner på ryggåsen som jag trodde alla JA37D hade:



Jag kör fortfarande på mina Mr. Hobby-färger men såg de där Mr. Paint (eller blandade jag ihop namnen nu igen?). De *nya* i flaskor liknande Alclads flaskor. Någon med erfarenhet av båda och kunskap om korrekthet? Och hur de är att använda?

Kanske borde uppgradera mitt färgförråd?
Lite saxat från Wikipedia

  • JA 37B (edit 30) – Det första moderniseringsprogrammet som utarbetades 1990 skulle bland annat ha gett radarn bättre förmåga mot störsändningar. Programmet genomfördes aldrig utan blev i stället en del i den kommande uppgraderingen (edit 32).[3]
  • JA 37C (edit 32) – Moderniseringsprogram infört 1993 med bättre elektronik, framförallt i radarn och kontrollsystemet. Radarn fick en ny signalprocessor som gjordes den mer okänslig för störningar och gjorde det möjligt att följa fler mål. Radarn kunde nu också presentera virtuella mål som överfördes till flygplanet genom styrdatalänken. Detta gjorde att flygstridsövningarna kunde göras mer realistiska och billigare genom att man slapp använda målflygplan.[3]
  • JA 37D (edit 34) – Moderniseringsprogram infört 1997 huvudsakligen för att ge JA 37 möjlighet att använda den nya jaktroboten Rb 99. Centraldatorn byttes ut mot en modernare CD-207. Andra förbättringar är möjlighet att bära en extern störsändare i kapsel (ESA U95) samt en delvis ny instrumentpanel med en LCD-skärm i stället för den äldre CRT-skärmen.[3]
  • JA 37DI – Ett antal flygplan modifierade för internationell tjänst. Flyginstrument graderade i knop och fot i stället för km/h och meter.


Så, kärran på bilden kanske bara är en C där man hängt Rb99 för att visa hur det ser ut?
Lite fusk på flygdagar hag ju inträffat mer än en gång (kan Su-34 skjuta sina robotar baklänges tex...)
Jag har ingen aning...


Mr Paint har jag suttit som passiv inandare av när Timo gick loss på en Lansen nere på C4.
Det jag kan säga om färgen är att den är en Lacquer i ren form så det luktar en hel del, men den är ändå inte enamel-baserad som Humbrol.

Däremot behövde den inte späs utan gick att spruta rätt ur flaskan och det som kom ut var mycket mycket fint!
Helt fantastisk färg på det viset.
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör jan 07 2017, 21:37

Ja det låter som ett rimligt antagande, tack. Smile Men skall nog ge mig på att skära till de där antennerna. Vill ha en fullt moderniserad Viggen nästa gång. Får redan gnäll av en kompis att jag gör en JA som "lövhög" så skall börja med cockpit till en grå JA snart.. Wink

Jag är helt ok med lukt.. Sprejar ju Alclad i min etta.. >< Bara det ser bra ut.. Wink

Låter som att den måste provas, men var inte billig.. Mr Color är ju lättanvänd annars, så van vid dem och Tamiya.. Men aldrig fel att ha fler verktyg i lådan?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen sön jan 08 2017, 01:30

Lövhögs-viggen gillas bestämt! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas sön jan 08 2017, 09:45

Nej, mer färg är alltid intressant!
Våra vänner på Skalahobby har ju testat Mr Paint:

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön jan 08 2017, 14:43

Ah tack! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön jan 08 2017, 16:38

Blev lite terapi-jobb idag.. Pilligt på sina ställen.. Det kommer troligtvis att läcka igenom vid klaffarna, mellan dem och vingen men det blir nog inte så svårt att fixa.. Kan bli lite fläckar men jag är beredd. Smile

Aythya fuligula eller... - Sida 3 IMG_5872_zps9db2nwp6

Blir svart kant på vingen. Vissa hade väl metall? Kör allt svart, camo, nos etc, samtidigt. Ser ut att bli lite pilligt och kräva planering med masken. Brunt först?

Aythya fuligula eller... - Sida 3 IMG_5873_zpsm1d4jw3h

Färgerna ser inte övertygande ut på locket men det blir nog fint. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 3 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet