AMK 1/48 IAI Kfir C7
+10
Henkepenke
Zander_Lindstrom
Azgaron
glimturen
Andre B
Stefan E
Janne.S
Caverö
linusorn
TommyKillander
14 posters
Sida 5 av 9
Sida 5 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: AMK 1/48 IAI Kfir C7
Fina smällkarameller, ställ och hjul!
Kommande experiment motses med förtjusning!
Kommande experiment motses med förtjusning!
glimturen
Tack killar!
Så... äntligen är jag tillbaka vid byggbordet igen
Medan jag funderar hur jag skall lägga upp min strategi för målningen av kammot, så pillar jag med lite annat...
Jag tycker det är rätt svårt att penselmåla optiken på en missil, så jag brukar doppa den i färgpölen i locket istället
Missilerna får hängtorka lite tills färgen har torkat lite
På med vapen balkarna
Jag har klarlackat dom nu och kommer lägga dem åt sidan tills det blir dax för vädring
Tommy
Så... äntligen är jag tillbaka vid byggbordet igen
Medan jag funderar hur jag skall lägga upp min strategi för målningen av kammot, så pillar jag med lite annat...
Jag tycker det är rätt svårt att penselmåla optiken på en missil, så jag brukar doppa den i färgpölen i locket istället
Missilerna får hängtorka lite tills färgen har torkat lite
På med vapen balkarna
Jag har klarlackat dom nu och kommer lägga dem åt sidan tills det blir dax för vädring
Tommy
TommyKillander
Tjusiga pythons jag gör något liknande, jag doppar spetsen i en blöt pensel
Janne.S- Moderator
Utsökt på det stora hela!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Janne.S skrev:Tjusiga pythons jag gör något liknande, jag doppar spetsen i en blöt pensel
Tack Janne, ja det funkar säkert lika bra
cas skrev:Utsökt på det stora hela!
Tackar Cas!
Marlin skrev:Snygga Pythons.
Smart trick med optikmålningen.
/Bosse
Tack Bosse
glimturen skrev:Fint tips och snygga saker!
Tack Rickard
Åkej... det är dax för provmålning...
Kammot på ovansidan består av 4 kulörer varav två mixas ihop för att få Light Gray Green (mer om det nedan)
Jag hade ju förberett 4 skedar med primer, så det är bara att sätta igång.....
Undersidan målas med Gunze H308 FS36375. Jag kanske lägger på en gnutta fading med XF-2 sen.
Kammo på ovansidan:
Gunze H313 YELLOW/SAND FS33531. Fading med XF-55.
Gunze H310 BROWN/DARK TAN FS30219. Fading genom att blanda i XF-55 (1:1 mix).
FS34424 Light Gray Green mixas från Gunze H312 och H314, där beskrivningen anger 6:4 ratio, men det blev på tok för grönt tyckte jag. Det slutade med en ratio på 4:6 istället. Fading med ren Gunze H314.
Såhär blev det:
All färgblandningar är förmixade och hällda i burkar för att förenkla målningsarbetet senare.
Tommy
TommyKillander
Jag måste säga att den färgkombon ser väldigt bra ut.
Tack för tipset!
Tack för tipset!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag kan inte se något som helst fel med de färgerna, kör så det ryker.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Jag kikade på lite referenser, jag hade nog kört med något mörkare brun, men bara en gnutta mörkare. Resten är good to go.
Zander_Lindstrom
cas skrev:Jag måste säga att den färgkombon ser väldigt bra ut.
Tack för tipset!
Marlin skrev:Jag kan inte se något som helst fel med de färgerna, kör så det ryker.
/Bosse
Tack Christer och Bosse!
...jag skall bara få lite tid att köra så det ryker
Zander_Lindstrom skrev:Jag kikade på lite referenser, jag hade nog kört med något mörkare brun, men bara en gnutta mörkare. Resten är good to go.
Du har helt rätt. Jag var nog lite för ivrig med fadingen, jag skall blanda i lite mer brunt i den mixen tror jag.
Tommy
TommyKillander
Ser utmärkt ut!
Önskar att jag hade samma tålamod och var lika noggrann med att måla på skedar.
Jag ser mycket fram emot målningen.
glimturen
Fan Tommy, det där var ett skolexempel på hur man ska hantera konstruktiv kritik!
Zander_Lindstrom
TommyKillander skrev:
........jag skall blanda i lite mer brunt i den mixen tror jag.
Tommy
Om man nu ska vara extra petnoga så har den israeliska versionen av FS30219 en något rödare ton än den amerikanska.
I alla fall om jag ska lite på mina referensböcker från IsraDecal.
/Bosse
Marlin
Väldigt snyggt! Optiken på robotarna ser kalas ut och de israleiska färgen de med, mumma!
Tobias
glimturen skrev:Ser utmärkt ut!
Jag med, det blir nog både spännande och kul på samma gång
Zander_Lindstrom skrev:Fan Tommy, det där var ett skolexempel på hur man ska hantera konstruktiv kritik!
Jag kände själv att det inte var helt rätt kulör...
Marlin skrev:TommyKillander skrev:
........jag skall blanda i lite mer brunt i den mixen tror jag.
Tommy
Om man nu ska vara extra petnoga så har den israeliska versionen av FS30219 en något rödare ton än den amerikanska.
I alla fall om jag ska lite på mina referensböcker från IsraDecal.
/Bosse
Tack för tipset, Bosse!
Tobias skrev:Väldigt snyggt! Optiken på robotarna ser kalas ut och de israleiska färgen de med, mumma!
Tack Tobias!
Okey...
DEt blev lite experiment med pre-shading i förrgår, en konstform som jag känner mig allt än bekväm med... Tanken var att skapa lite variation i den gråa primern samt få till lite "lort-skuggor", som får ligga som bas för den kommande vädringen.
Jag målade med Gunze H308 över droptankarna, vingtankarna skall målas med cammo-mönster på ovansidan. Jag kom ganska snart underfund med att Gunze (iallafall H308) bör torka i några minuter mellan målningarna eftersom den ändrar färg och och transparens efter ett tag. Så det gäller att ta det lugnt...
Vad lärde vi oss av detta? XF-1 är för mörk mot den gråa primern enligt min åsikt, så jag kommer att preshada panellinjer och annat med en mörkgrå färg istället på flygplanet.
Men det är inte hela världen om droptankarna inte blev 100% som jag tänkt mig, dom kommer vädras duktigt ändå
Tommy
TommyKillander
Det där är då väldans spännande ut, och de bilderna du visade idag ännu mer så. Fortsätt sådär!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Det där är då väldans spännande ut, och de bilderna du visade idag ännu mer så. Fortsätt sådär!
Tackar, jorå... Idag har jag målat lite mer då bygglusten har fått en nytändning - det var väldigt inspirerande att kolla på alla snygga byggen på AIM
Åkey, jag har fortsatt med ovansídan på vingtankarna idag...
Först glutta på lite foto...
Fram med dosan med Panzer Putty
Min tanke är att göra linjer som inte är helt perfekta, därför använder jag "korvar" med putty istf maskeringstejp
Klart för första kulören
Målat med Gunze H313 och fädad med XF-55
Maskering för bruna kulören
Målade med Gunze H310, men jag fegade ur på postfadingen (jag kommer nog vara väldigt sparsam med den)
Såhär blev det
Masking med Tamiya kurv-tejp
Topparna på droptankarna målade med rött, kanske lite chipping senare åxå
Nu börjar jag få en blid av hur jag skall måla resten av kärran
Tommy
TommyKillander
Mycket tjusigt!
Håller med om att svart shejd blir för "hård", XF-63 tyskgrå tycker jag är perfekt.
Håller med om att svart shejd blir för "hård", XF-63 tyskgrå tycker jag är perfekt.
Janne.S- Moderator
Vi börjar närma oss vägs ände på den här snart? Ska bli intressant att se den färdig, jag gillar IAI Kfir överlag och tycker det har varit skitkul att följa allt här.
Rörande preshade, så är jag inte ett stort fan direkt, men jag håller helt klart med er om att svart blir för hårt.
Rörande preshade, så är jag inte ett stort fan direkt, men jag håller helt klart med er om att svart blir för hårt.
Zander_Lindstrom
Snygg målat, jag hade gärna sett mer shejding men janne har nog rätt.. .)
Tobias
Janne.S skrev:Mycket tjusigt!
Tack Janne!
Jag skall testa med det, tack för tipset!
Zander_Lindstrom skrev:Vi börjar närma oss vägs ände på den här snart? Ska bli intressant att se den färdig, jag gillar IAI Kfir överlag och tycker det har varit skitkul att följa allt här.
Jag skulle tro att när primern är på så är jag halvvägs ungefär, så det är nog en liten bit kvar. Det är många detaljer som separatmålas och vädras och mot slutet är det långa torktider. Jag funderar på att göra en basplatta också..
Jag är inte heller någon stor fan av panelpreshade, speciellt om den är för kraftig. Men jag tänkte göra ett försök att hitta en lagom nivå på det till denna kärran.
Tommy
TommyKillander
Blir kalassnyggt!
...svårt att tro att det "bara" är 1/72!
Som vi snackade om på AIM så får man moderera tonen på preshaden efter toppfärgen.
Det här ser bara såååå bra ut och jag väntar med spänning på att få se slutresultatet!
Stort Grattis till dina mycket välförtjänta priser!
Stefan
...svårt att tro att det "bara" är 1/72!
Som vi snackade om på AIM så får man moderera tonen på preshaden efter toppfärgen.
Det här ser bara såååå bra ut och jag väntar med spänning på att få se slutresultatet!
Stort Grattis till dina mycket välförtjänta priser!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Av den tunga preshaden syns inte ett spår, så det blev subtilt och fint minsann!
Kan fortfarande inte förstå varför jag inte tog mig för att köpa lite av den där skokrämen på AIM, men budgeten las ju på MrPaint istället.
(Stefan, denna modell är i 1/48. Det var jag som köpte den i 1/72)
Kan fortfarande inte förstå varför jag inte tog mig för att köpa lite av den där skokrämen på AIM, men budgeten las ju på MrPaint istället.
(Stefan, denna modell är i 1/48. Det var jag som köpte den i 1/72)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 5 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» IAI Kfir C7, AMK 1/48
» Kfir C2/C7, AMK 1/72
» IAI Kfir C7
» Köpes 1/72 AMK Kfir
» Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
» Kfir C2/C7, AMK 1/72
» IAI Kfir C7
» Köpes 1/72 AMK Kfir