AMK 1/48 IAI Kfir C7
+10
Henkepenke
Zander_Lindstrom
Azgaron
glimturen
Andre B
Stefan E
Janne.S
Caverö
linusorn
TommyKillander
14 posters
Sida 3 av 9
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: AMK 1/48 IAI Kfir C7
Praktiskt med polerstickor! Blir snyggt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Zander_Lindstrom skrev:Vart kan man köpa de där kulorna?
Jag skulle tro att välsorterade sport butiker eller kanske jaktbutiker säljer dom. Jag köpte mina på XXL i Göteborg (Sisjön).
Tommy
TommyKillander
Azgaron skrev:Praktiskt med polerstickor! Blir snyggt!
Håkan
Tack Håkan!
Tommy
TommyKillander
Jösses vad blankt polerstickan gör det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Rickard och Christer!
Idag har det gått halvbra kan man säga...
Jag började dagen med att limma ihop noskonen och förbereda lite delar som skulle på därikring... Så långt allt väl.
IMG_20170725_155302 by Tommy Killander, on Flickr
Sen satt jag dit lite delar baktill på kärran, jag gissar att detta är motmedel i någon form.
IMG_20170725_155320 by Tommy Killander, on Flickr
Sååå... efter ett tag var det dags all limma dit den lilla ventilationskåpan (detalj D3 i bygginstruktionen) på noskonens undersida, när jag upptäckte att den var BORTA !
IMG_20170725_180523 by Tommy Killander, on Flickr
Jag kollade igen bänk, golv, alla smålådor som jag normalt brukar förvara smådelar i samt även sophinken (då det har hänt att jag "städat" bort smådelar i min iver att hålla byggbänken ren
Golvet i källaren är ett målat betonggolv och om en liten/känslig del hamnar där så är det i det närmaste en säker "write-off"...
Efter en timma gav jag upp att leta. Istället bestämde jag mig för att scratchbygga en del från en bit av en inloppsport från gjutstammen. Jag lyckes få fram något som skulle kunna passera för en port efter närmare en timmas slipande, filande och karvande, med då jag skulle göra den sista justeringen och polera upp ytorna flög dem med ett PING! in den mörkaste och skitigaste delen av källaren
Sååå, jag kommer fortsätta med de andra delarna sålänge tror jag Jag får fundera på om jag skall försöka beställa detaljen från AMK eller om jag skall försöka scratchbygga igen.
@Janne: Det kan väl aldrig vara så att du har kvar detalj "D3" från dina Kfir-byggen, du byggde väl AMKs som en C2?
Tommy
Jag började dagen med att limma ihop noskonen och förbereda lite delar som skulle på därikring... Så långt allt väl.
Sen satt jag dit lite delar baktill på kärran, jag gissar att detta är motmedel i någon form.
Sååå... efter ett tag var det dags all limma dit den lilla ventilationskåpan (detalj D3 i bygginstruktionen) på noskonens undersida, när jag upptäckte att den var BORTA !
Jag kollade igen bänk, golv, alla smålådor som jag normalt brukar förvara smådelar i samt även sophinken (då det har hänt att jag "städat" bort smådelar i min iver att hålla byggbänken ren
Golvet i källaren är ett målat betonggolv och om en liten/känslig del hamnar där så är det i det närmaste en säker "write-off"...
Efter en timma gav jag upp att leta. Istället bestämde jag mig för att scratchbygga en del från en bit av en inloppsport från gjutstammen. Jag lyckes få fram något som skulle kunna passera för en port efter närmare en timmas slipande, filande och karvande, med då jag skulle göra den sista justeringen och polera upp ytorna flög dem med ett PING! in den mörkaste och skitigaste delen av källaren
Sååå, jag kommer fortsätta med de andra delarna sålänge tror jag Jag får fundera på om jag skall försöka beställa detaljen från AMK eller om jag skall försöka scratchbygga igen.
@Janne: Det kan väl aldrig vara så att du har kvar detalj "D3" från dina Kfir-byggen, du byggde väl AMKs som en C2?
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:Tack Rickard och Christer!
Tommy
Jag slarvade bort en huv en gång till Revells Tunnan i 1/72...
Och så har jag slarvat bort två piloter från Pilot Replicas i 1/48.
Där snackar vi frustration.
Men du ska se att du kommer säkert hitta biten i fråga när du minst anar det. Jag håller fortfarande hoppet uppe att jag ska hitta mina piloter... nånstans...
Zander_Lindstrom
Strålande fipplat!
Nä, tyvärr...kastat alla överblivna gjutstammar sedan länge (dessutom är jag i Finland)
Nä, tyvärr...kastat alla överblivna gjutstammar sedan länge (dessutom är jag i Finland)
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Strålande fipplat!
Tack, jag tänkte det var värt ett försök att kolla med dig
Det löser sig, jag får fippla lite mer bara
Tommy
TommyKillander
Snyggt jobbat! Dock mindre kul att fippla bort både del och ersättningsdel! Hoppas du får löst det!
Håkan
Håkan
Ständigt dessa betong-mucklor! De samlar på smådelar.....
Killanders ful-mekaniska löser säkert en ny liten del, igen!
glimturen
Zander_Lindstrom skrev:
Jag slarvade bort en huv en gång till Revells Tunnan i 1/72...
Och så har jag slarvat bort två piloter från Pilot Replicas i 1/48.
Där snackar vi frustration.
Men du ska se att du kommer säkert hitta biten i fråga när du minst anar det. Jag håller fortfarande hoppet uppe att jag ska hitta mina piloter... nånstans...
Tack Zander, jag får också hålla hoppet uppe!
Ajdå, förlust av två piloter smäller högre än en sketen liten kåpa - hoppas dom kommer tillrätta.
Azgaron skrev:Snyggt jobbat! Dock mindre kul att fippla bort både del och ersättningsdel! Hoppas du får löst det!
Håkan
glimturen skrev:Ständigt dessa betong-mucklor! De samlar på smådelar.....
Tack Håkan och Rikard, det ordnar sig nog.
Det är klart att det är betong-mucklorna som ligger bakom dom fräcka stölderna!
Tommy
TommyKillander
"Idag har det varit halvbra"
-Hans af Klas
Resten av inlägget lästes på nasal östgötska, annat gick inte för sig!
Tråkigt med bortpingande delar men jag slår mig i backen på att du fixar nya och bättre prylar nu!
-Hans af Klas
Resten av inlägget lästes på nasal östgötska, annat gick inte för sig!
Tråkigt med bortpingande delar men jag slår mig i backen på att du fixar nya och bättre prylar nu!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
De är i uppenbarligen i maskopi med såväl linoleum-leprechaunerna som parkettpysslingarna.TommyKillander skrev:Det är klart att det är betong-mucklorna som ligger bakom dom fräcka stölderna!
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:De är i uppenbarligen i maskopi med såväl linoleum-leprechaunerna som parkettpysslingarna.TommyKillander skrev:Det är klart att det är betong-mucklorna som ligger bakom dom fräcka stölderna!
Så är det... man kan inte lita på oknytt och småfolk nuförtiden...
JAG GJORDE DET IGEN !!
Jag fipplade bort en del till, denna gången var en detalj till ett luftintag som hamnade i betong-mucklans våld
Jag kanske skall byta hobby... samla på betong-grisar eller nåt - dom är svåra att tappa bort
Okey, dax att ringa in gubbsen på Killanders Fulmekaniska verkstad från semestern
Tyvärr hade jag inte någon matchande bit plasticard till "plåten" som sitter i underkant (eller snarare ovankant eftersom det är på undersidan). Det fick bli en flisa PET plast stället...
IMG_20170726_113240 by Tommy Killander, on Flickr
Limmad med superlim då TET inte går att använda
IMG_20170726_113841 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170726_114956 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170726_115205 by Tommy Killander, on Flickr
Så blev det - inte perfekt, men det får duga.
IMG_20170726_121542 by Tommy Killander, on Flickr
Jag satt även dit vapenbalkarna på undersidan.
IMG_20170726_122132 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170726_133945 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170726_135801 by Tommy Killander, on Flickr
Jag scratchbyggde ihop "ventilations-kåpa" nummer 2. Det gick fortare denna gången men den blev inte riktigt lika bra som den första.
"Det man vinner i tid, förlorar man i debitering", som vi konsulter brukar säga...
IMG_20170726_160226 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170726_161929 by Tommy Killander, on Flickr
Jag rev loss en liten antenn på undersidan noskonen, som jag fick fixa till.
IMG_20170726_163435 by Tommy Killander, on Flickr
Jag såg på bilden nu att framkanten kanske måste fasas av lite... Jag får fixa det när limmet satt sig (note to self)
IMG_20170726_163743 by Tommy Killander, on Flickr
Kan jag få fortsätta detta bygget nu utan att ställa till det för mig mer !?
Tommy
TommyKillander
Ring Gun....
Vissa byggen kämpar emot en på alla de sätt alltså.
Hoppas den semestrade killen kan lösa det hela!
Dessutom, hur mycket vårtor och blåsor kan den där nosen ha egentligen?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nä fy fan sicket oflyt du har hela tiden då.
Vi får väl hoppas att du inte tappar en burk färg på golvet sen så den försvinner.
Vi får väl hoppas att du inte tappar en burk färg på golvet sen så den försvinner.
Zander_Lindstrom
cas skrev:Ring Gun....
Det ordnar sig nog, från och med nu har jag ett litet fat (typ som en petriskål) som jag lägger alla smådelar i. Förhoppningsvis slutar jag slarva bort saker
Vad all knölar och grejjer är till för i nosen på en Kfir vet nog bara Mossad...
Zander_Lindstrom skrev:Nä fy fan sicket oflyt du har hela tiden då.
Det är nästan så att man inte vågar gå ner i källaren och gå på golvet längre
Tommy
TommyKillander
Det är nog änna tur att du är en höjdare på att knåpa ihop ersättningsdelar, som du sprätter iväg delarna!
Snyggt jobbat Tommy!
Håkan
Snyggt jobbat Tommy!
Håkan
Azgaron skrev:Det är nog änna tur att du är en höjdare på att knåpa ihop ersättningsdelar, som du sprätter iväg delarna!
Snyggt jobbat Tommy!
Håkan
Tack Håkan
Är huvudet dumt får kroppen lida,sägs det....
Tommy
TommyKillander
Tuggar vidare på min Kefir!
Borrade ett 0.9mm hål och limmade dit attitydvinkelgivaren
IMG_20170727_113812 by Tommy Killander, on Flickr
Torrpassade nosen och passade på att limma dit pitotröret också, då jag tycker det är lättare att få det rakt då man har hela flygkroppen som referens
IMG_20170727_114244 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170727_115729 by Tommy Killander, on Flickr
Lite instrument i framrutan
IMG_20170727_120107 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170727_121921 by Tommy Killander, on Flickr
Så här blev det
IMG_20170727_122204 by Tommy Killander, on Flickr
Limmad även fast framrutan - det är ett litet steg ner mot flygkroppen som måste slipas ner innan jag börjar maskera.
IMG_20170727_125026 by Tommy Killander, on Flickr
Attitydvinkelgivaren är vass som en nål, så jag fick emballera den
IMG_20170727_130136 by Tommy Killander, on Flickr
Tommy
Borrade ett 0.9mm hål och limmade dit attitydvinkelgivaren
IMG_20170727_113812 by Tommy Killander, on Flickr
Torrpassade nosen och passade på att limma dit pitotröret också, då jag tycker det är lättare att få det rakt då man har hela flygkroppen som referens
IMG_20170727_114244 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170727_115729 by Tommy Killander, on Flickr
Lite instrument i framrutan
IMG_20170727_120107 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170727_121921 by Tommy Killander, on Flickr
Så här blev det
IMG_20170727_122204 by Tommy Killander, on Flickr
Limmad även fast framrutan - det är ett litet steg ner mot flygkroppen som måste slipas ner innan jag börjar maskera.
IMG_20170727_125026 by Tommy Killander, on Flickr
Attitydvinkelgivaren är vass som en nål, så jag fick emballera den
IMG_20170727_130136 by Tommy Killander, on Flickr
Tommy
TommyKillander
Snyggt fixat med instrument, attityder och annat vasst!
Håkan
Håkan
1. Hur skulle du göra om du ville scratcha en AV-givare?
2. Vad limmar du etsen med på de klara delarna?
3. Slotts eller Johnnys senap?
4. Fan vad bra det blir!
2. Vad limmar du etsen med på de klara delarna?
3. Slotts eller Johnnys senap?
4. Fan vad bra det blir!
Zander_Lindstrom
Det är tur att du är så duktig på att schratcha prylar!
Snyggt som tusan blir det Tommy!
Snyggt som tusan blir det Tommy!
glimturen
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» IAI Kfir C7, AMK 1/48
» Kfir C2/C7, AMK 1/72
» IAI Kfir C7
» Köpes 1/72 AMK Kfir
» Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48
» Kfir C2/C7, AMK 1/72
» IAI Kfir C7