IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

+3
Azgaron
glimturen
Zander_Lindstrom
7 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom mån nov 12 2018, 23:22

Hej och välkomna!
Det slog mig nu när jag startade den här tråden att det har ju nästan bara varit jag som skapat några trådar på den här avdelningen den sista tiden. Därför utmanar jag er alla att köpa en byst eller något och måla, eller kanske en figur i 1/16, det är inte så farligt som många tror. Smile

Nu åter till ämnet och lite nörderier. Som vanligt, är du inte intresserad så kan du skrolla vidare till bilderna.
Jag har alltid varit väldigt fascinerad av goterna. Eller ja, alla öst-germanska stammar egentligen, men goterna råkade bli de mest omtalade. Jag har också bollat lite med tanken på hur goterna skulle varit om de överlevt in i våra dagar, hur språket (eller språken) skulle låtit. Om vi kikar på de germanska språken idag, så kan man se hur tyska, holländska och engelska utvecklats ur samma språk/dialekt, medans nordgermanskan och gotiskan förgrenades ur en annan. Det mest kända exemplet är väl att nordgermanskan i bestämd form säger "himlen" istället för "den himmel", som man gör hos de andra språken i "the heaven" eller "der himmel". Goterna verkar ha gjort likadant som oss Himmel=Himins Himlen=Himinam. Ett annat exempel är att vi säger t. ex "böna" istället för "bön" som man gör med "bean" eller "boon", goterna sa också "bauna".
Så på något sätt så känns goterna lite mer nordiska än exempelvis franker, anglo-saxare och cherusker.
Legenden säger dessutom att goterna kommer från en ö formad som ett löv, vilket har fått många att dra slutsatsen att de är från Gotland eller Götaland, medans andra hävdar att så bestämt inte var fallet.

Alarik I (GOT: Alareiks, "allas härskare", "alla riken") föddes någon gång runt år 370 efter kristus i dagens Bulgarien. Goterna hade drivits på flykt av hunnerna och många av dem slog sig ned i den romerska provinsen Moesien (norra Bulgarien idag), där man blev satta i något som närmast kan liknas vid flyktingläger idag. De levde i misär och svält, vissa sålde sina barn som slavar till romarna antingen för att få mat, eller för att få färre munnar att mätta. Efter flera år reser sig goterna i Moesien under Alarik I och man plundrar sig fram runt kustområdena på Balkan och tar sig till sist ända fram till självaste Rom. Som resultat av allt detta så får de sitt eget land först i dagens Frankrike och sedan i dagens Spanien. Deras språk överlevde fram till omkring år 700 då araberna invaderade den iberiska halvön och goterna blev spanjorer med tiden, vilket fortfarande syns på endel spanjorer.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46202210

Börjar med huvudet och här har jag precis gjort klart ögonen, där själva ögonen är glaspärlor, och börjat arbeta på näsan.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 45986410

Så gjorde jag näsan sned så den ska se ut som den blivit bruten någon eller några gånger.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46086810

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46061910

Det blev inte så många bilder idag.

Härnäst så blir det dags att börja jobba på axlarna.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av glimturen tis nov 13 2018, 00:36

Bister uppsyn, men vackert modellerat! cyclops cyclops
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Azgaron tis nov 13 2018, 01:57

Kul med lite historia, och snyggt skulpterat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom tis nov 13 2018, 13:58

Ja, han har levt ett hårt liv. Very Happy

Tack så mycket, grabbar!
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom tis nov 13 2018, 14:57

Jag skulle vilja snacka lite om mina referenser också, känner att det kan vara nödvändigt med tanke på att vi inte vet hur Alarik såg ut.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 55bdcc10

Mestadels så kikar jag på den stående krigaren här och låter denne stå som modell. Jag kommer använda samma utformning på hjälmen då den har den där karaktäristiska tofsen på toppen och "öronlappar", vilket var typiskt för goterna. Sedan vad gäller detaljer på hjälmen så nyttjar jag konstnärlig frihet då jag tror att det måste ha varierat.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Alaric10

Sedan vad gäller Alarik själv, så är det här den bild som jag finner mest realistisk sett till utrustning. Alla andra bilder är typiska romantiska 1800-talsmålningar med bevingade hjämlar och rustningar från renässansen, knappaskt realistiskt. 
Hjälmen också på den här bilden känns som ett rimligt alternativ om man inte skulle vilja använda samma som på föregående bild. Kanske en kombination av bägge ligger nära sanningen?

Om vi återgår till utseendet då. Som jag nämnde tidigare, så vet vi inte hur han såg ut så här får man gissa sig fram lite, men det finns vissa ledtrådar.
Vi vet att Alarik var av ätten Balthi, som var högättlig och således kan man anta att han med största sannolikhet såg nordeuropeisk ut. Hundratals år tidigare har man hunnit med att lämna sitt urhem vid kusten i dagens Polen och sedan rört sig nedåt Ukraina och Svarta havskusten och nedåt mot dagens Rumänien innan man kom till Moesien. Med största sannolikhet så har goterna absorberat andra folkslag och både väst-och östgoternas härar kan ha bestått av alla möjliga folkslag och språk, medans stormännen förmodligen var etniska goter. 
Därför gissar jag på att Alarik var ljushyad, blåögd och med blont eller brunt hår. Jag kommer göra honom mörkblond. 

En teori jag glömde nämna igår var att det finns en annan omdiskuterad teori om att det inte var "svenskar" som lämnade Skandinavien och blev goter, utan att det tvärtom var goter från dagens Polen som seglade över havet och slog sig ned här. Vi vet inte vilka språk som talades i Sverige under bronsåldern och stenåldern, så den här teorin är högst spekulativ.
Ni kanske minns det jag sade om att goterna härstammar från "en ö som ser ut som ett löv"? Om vi kikar på en annan öst-germansk stam, Vandalerna, så sägs ju även de härstamma från Skandinavien, närmare bestämt dagens Danmark och svenska västkusten.

Klart är iallafall att det fanns en koppling mellan öst-germanerna och Skandinavien, kolla bara på namnen Götaland, Gotland och Jylland. Man tror att de här namnen stammar från ordet "gjuta" att "utgjuta" och att kopplingen är att det var folkrika stammar, alltså som "gjutit sin säd".

Lite kul kuriosa om vandalerna också. Precis som västgoterna slutgiltigt slog sig ned i dagens Spanien och östgoterna i norra Italien, så slog sig vandalerna ned i dagens Algeriet. Även om deras språk dött ut, så finns spåren av dem kvar, här t. ex syns det på en bild på 3 grabbar i Algeriet.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Hulng310
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom tis nov 13 2018, 21:51

Hej igen! Här kommer kvällens uppdatering.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46049510

Börjar med att bygga upp kroppen med aluminiumfolie, gjorde ett försök tidigare som hamnade på bild, men bestämde mig för att utelämna den. 

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46188010

Iom. att den här leran är så himla mjuk, så behöver man bygga upp ganska så rejält med folie innan man börjar applicera leran. Det gör det lättare sen när man bränner den i ugnen och man sparar lera.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46142910

Här har jag börjat få upp grunden till torson.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 45894110

Här har jag börjat få till bröstmusklerna, bröstkorgen och axlarna. Däremot så är den för bred och jag ska fixa till det imorgon, orkar inte ikväll.

Och nu till lite kuriosa! Det här ska tydligen vara en gotisk ledare som avbildats i Konstantinopel i Mosaik. Jag vet inte vem och jag vet inte när, det är inte ens säkert att det är en got, men det sägs vara en.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Greatp10
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom tor nov 15 2018, 21:47

Toppedag idag... NOT.
HV torskade för 10:e hemmamatchen i rad ikväll mot Linköping och ugnen verkar ha gått sönder. Inget har hänt med skulpturen dock, så det fortsätter som vanligt.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46343410

Började med att skala bort en massa lera för att han inte skulle se så sjukt biffig ut. Jag lade till lite extra lera på halsen också.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46479610

Man knådar och knådar och det känns som att det inte händer någonting, men så till slut så börjar det se vettigt ut. Jag ska göra en liten metodvisning på hur jag gör magmusklerna och revbenen. Börjar med att dra några streck, så som ni ser här, och "trekanterna" mellan armarna och överkroppen är lera som ska bort.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46495510

Så tar jag det här gummiverktyget -som jag inte har den blekaste aning om vad den heter- och går över linjerna. Jag drar den mjukt över linjerna först, sedan så rullar jag den lätt så att linjerna blir mjukare.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46389010

Så var det dags att börja jobba på ryggen. Jag kommer inte lägga så mycket energi på detaljerna här eftersom att det kommer vara i onödan. Varför har jag då gjort det på bröstet och magen? Därför att jag funderar lite på hur han kommer vara skyddad. Ett formgjutet harnesk, en ringbrynja, eller något annat.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46312610

Så skär jag ut kanterna lite snyggt eftersom att jag vill bli tagen på allvar. Smile


Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46488110

Likaså på framsidan.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46449110

Medans ugnen står på uppvärmning, så fixar jag lite med halsen.

Ungefär här tjuter brandvarnaren och det ryker svart ur ugnen, det ligger någonting förkolnat inuti. Inte den blekaste vad det kan vara, men bäst att inte riskera något, så jag bränner skulpturen hos farsan imorgon.

Här kommer en liten bonus också, ett byst som jag skulpterade för ett vecka sedan ungefär. Det ska föreställa en utomjording av något slag.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 45516010

Gjorde även den här.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46018110

Båda utomjordingarna har jag gjort rätt snabbt bara för att träna. Den som mer liknar en människa tog ett par kvällar och huvudet på tandpetaren skulpterade, brände och målade jag på ungefär 3 timmar sammanlagt -därför som det är endel fingeravtryck och grejer på.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av glimturen tor nov 15 2018, 23:41

Mycket tjusigt Zander!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Azgaron fre nov 16 2018, 11:13

Snyggt jobbat med skulpterandet! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom fre nov 16 2018, 17:37

Tack så mycket, gubbar! Smile

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46330610

Var och brände den hos farsan nu i dubbel bemärkelse. Den brände fast i ugnsplåten, men det ska ändå på hår och rustning sen så det gör inget. Tänkte mig inte för riktigt, men om jag känner farsan rätt så lär han ändå inte använda ugnen eller ens ta bort resterna.  Laughing
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom fre nov 16 2018, 17:41

Hörrni, jag skrev i ett tidigare inlägg att pojkarna på bilden var algerier. Det stämmer inte, tunisier menar jag.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom fre nov 16 2018, 22:50

Hej igen!
Det blev inte så många bilder idag, men som ni förstår nog varför när jag säger att jag slängt på ringbrynjan nu.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46477010

Började med att kavla lite lera genom pastamaskinen, blandade ungefär 60-40 med den hudfärgade leran och den hårda grå för att skapa ett mellanting mellan de två.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46312611

Så var det bara att börja då...

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46474710

Det här arbetet kan väl motsvara monotona saker som att sätta dit dekaler, eller borra en massa hål på en plastmodell.

Nu är det på och härnäst är det dags för hjälm, hår och ansiktshår.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av TommyKillander lör nov 17 2018, 10:11

Snyggt!

Alarik börjar bli riktigt välklädd cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom lör nov 17 2018, 20:34

Snyggt!

Alarik börjar bli riktigt välklädd cyclops

cheers
Tommy

Och mer ska det bli. Smile
Tack!

Dags för kvällens sittning, och en Hockeylördag som tog slut redan bara en eftermiddagsmatch... skandal!  Shocked

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46440510

Varför har jag postat en selfie undrar ni? Jag försökte leta efter referensbilder på Google, men söker man på skägg så hittar man bara hipsters med vältrimmade skägg och krulliga mustascher. Då kom jag ju på att jag faktiskt kunde använda mig själv som referens då det var ett litet tag sedan jag trimmade det och ser lite barbariskt ut.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46451110

Blandade ihop lite av den hudfärgade leran med 60-40-leran jag blandade ihop igår. Den här gången ville jag ha en mjuk lera, men ville ha lite grått i för att kunna särskilja det från ansiktet lättare.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46364810

Här ser ni de olika nyanserna efter gårdagens och dagens blandningar. Leran längst ned är Super Sculpey firm, den hårda leran som jag gjorde karolinen av och ju längre upp man kommer, desto mer hudfärgad lera är det i. 
Om man ska beskriva hårdheterna, så kan väl den hudfärgade närmast jämföras med tuggat tuggummi och den grå (firm) med Rollo-kola som stått framme och hunnit bli mjuk.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46235710

Skägget på!

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46470510

Och så manteln och en "brosch" med en fibula-örn på. 

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46462310

En liten närbild på broschen.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46399510

Baksidan på manteln. Det kunde väl varit snyggare i nacken, men det ska på långt hår också sen.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46384710

Så var den klar att brännas!

Härnäst blir det dags för håret och hjälmen, sedan så är det nog färdigt med skulpterandet. Jag är riktigt nöjd med den såhär långt, så det slutar nog med att jag gjuter av den här också.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av glimturen lör nov 17 2018, 21:01

Det börjar brännas! Laughing
J-kligt snyggt med brynja och brosch!cyclops cyclops
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Stefan E lör nov 17 2018, 22:26

Mycket snyggt jobbat, Zander!

Jag kommenterar kanske inte så mycket här, men jag följer dina experiment och framsteg med största intresse!  bounce

Alarik Goten växer fram fint!


Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 1288785663 Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 1288785663 Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 1288785663 Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 1288785663 Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 1288785663


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom lör nov 17 2018, 22:36

Glimturen: Tack så mycket! Very Happy
Tycker att länkarna i brynjan blev snäppet stora, men jag tänkte måla den på ett speciellt sätt sen där jag tror att det kan vara till min fördel.

Stefan E: Ja det får vi verkligen hoppas att du gör! Wink
Skoja bara, det är lugnt. Jag kräver inte att folk ska kommentera mina grejer, även om det är kul om man gör det. Smile
Jag själv är ju jättedålig på att hinna med att kika i alla trådar här på forumet och missar endel som andra byggt och hoppas inte någon uppfattar det som otrevligt. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Azgaron lör nov 17 2018, 23:12

Snyggt med skägg och mantel! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom sön nov 18 2018, 23:40

Azgaron skrev:Snyggt med skägg och mantel! Smile

Håkan

Tack! Jag tycker den ser ännu bättre ut efter kvällens arbete. Smile

Det blev en lång sittning ikväll, men jag kände att jag inte kunde dela upp det på två sittningar.
Det blev 14 bilder sammanlagt, så bered er på en lång post här.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46492410

Började med att smörja på lite flytande lera på huvudet, det kan väl mer jämföras med lim eller mjukgörande snarare än något att skulptera med. Det är en väldigt förtunnad polymerlera som härdar i ugnen och den kan användas som klister, fyllning eller till att göra lera mjukare att arbeta med.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46427410

Jag gjorde lite ormar som på Medusa, om ni följt den tråden. När jag gjorde Medusa så använde jag mig av Magic Sculpts epoxilera, som är naturligt klibbig, men polymerlera är inte kladdig alls på gott och ont. För att "ormarna" skulle fastna, så var jag tvungen att slänga på den där flytande leran.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46410710

Och så baksidan.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46506410

Anledningen till att jag gjorde små ormar först, vilket jag inte gjorde på min karolin, var för att få mer volym i håret. Jag var dessutom försiktigare än på karolinen. Här använde jag min lilla "hockeykubba" och gjorde försiktiga streck i håret, på karolinen använde jag en tandläkarkrok och liksom mer rev fram strecken. Notera vad ljust håret är, ansiktet var också så ljust från början, men ju fler gånger man har leran i ugnen desto mörkare blir det.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46483010

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46511310

Jag trixade lite fram och tillbaka med volymen på sina ställen och jag är jättenöjd så här långt, nästan så det gjorde lite ont i mig i nästa steg...

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46494510

Kan väl visa håret i lite närmare detalj först.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46456010

Ni kanske kan gissa vad som väntar?

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46482010

Ni gissade rätt (tror jag), jag måste göra plats för hjälmen. Han ser lite rolig ut nu, rena rama Noak som övervakar bygget av sin ark. Very Happy

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46485511

Så var det första lagret på. Här gäller det att få till det rätt så att den inte ser sned ut eller allt för bucklig. Så gäller det ju att passa sig så man inte fördärvar håret, det blev allt ett par små märken i som man fick fixa då och då.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46479611

Så var det dags att platta ut lite lera igen då, och här har vi ett billigare alternativ till den som vill platta ut sin lera utan att köpa en pastamaskin för 700 spänn, eller en Neverknead (googla).
Det kan jag varmt rekommendera att ni skaffar en sådan där roller, det kostar inte särskilt mycket. Tänk på bara ifall ni använder någon kladdig epoxi såsom Milliput, Greenstuff eller Magic Sculpt att lägga en bit plastfolie eller något över medans ni kavlar.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46468110

Här ser vi hjälmen från sidan, och en före-bild innan jag skurit bort ännu mer hår.

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46447610

Och efteråt. 

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish 46436810

Och båda "öronlapparna" på. Härnäst följde lite arbete på detaljer, som jag inte fotograferade, innan jag stoppade in honom i ugnen.

Det är bara lite detaljer kvar på hjälmen som ska fixas och han ska få sin karaktäristiska tofs.
Jag är supernöjd så här långt med allting, allt blev liksom över förväntan och jag som bara ville träna på att göra ett ansikte. Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Gigabyte mån nov 19 2018, 01:28

Verkligen fint snidat ansikte  Exclamation




  //Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Azgaron mån nov 19 2018, 07:12

Snyggt jobbat med hår och hjälm! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av cas mån nov 19 2018, 10:43

Gaddäng! cyclops cyclops cyclops
Här visar du var skulpteringsskåpet skall stå, alla dagar i veckan!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Zander_Lindstrom mån nov 19 2018, 17:24

Tack så mycket hörrni. Smile

En kul grej till mitt nästa projekt jag tänkte börja på efter detta. Syftet med Alarik var ju att träna på att göra ansikten och jag har haft väldigt fria händer här eftersom att man inte vet hur Alarik såg ut. Så till nästa projekt tänkte jag avbilda en person som finns avbildad på flera porträtt, men alla ser olika ut. Det ger mig fria händer, samtidigt som jag måste ha en referensram att hålla mig till.

Personen som kommer avbildas härnäst blir antingen Karl XII eller Gustav II Adolf.
Jag låter folket bestämma vem man helst vill se avbildad, jag kan inte bestämma mig.

Så vem tycker ni att jag ska avbilda härnäst? Karl XII eller Gustav II Adolf?
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av TommyKillander mån nov 19 2018, 18:27

Snyggt snidat och snirklat! cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av glimturen mån nov 19 2018, 20:27

Jäsiken vad snyggt det blir!! cyclops cyclops
Du är grym på detta Zander!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish Empty Sv: Alarik I (Alarik Goten) byst i 1/10ish

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet