Första bygget...en JA37:a
+15
linusorn
flarpen
Marlin
Caverö
Janne.S
Tobhol
Gigabyte
cas
glimturen
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Järven
19 posters
Sida 4 av 17
Sida 4 av 17 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17
Sv: Första bygget...en JA37:a
Avgasutsläpp för startmotor ska en Viggen ha har jag sett på bilder och även att andra Viggenbyggare snidat till.
Läste att startmotorn är på över 100HK.
Det finns en panellinje att gå efter, jag borrade och filade lite så det blev en öppning.
Sen tillverkade jag själva kanalen av en engångsförpackning till modellkniven,
plasten gick bra att bocka.
Har även efter bild limmat hörnen.
Läste att startmotorn är på över 100HK.
Det finns en panellinje att gå efter, jag borrade och filade lite så det blev en öppning.
Sen tillverkade jag själva kanalen av en engångsförpackning till modellkniven,
plasten gick bra att bocka.
Har även efter bild limmat hörnen.
Senast ändrad av Järven den tor feb 21 2019, 21:50, ändrad totalt 3 gånger
Järven
Knåpar vidare med småpickel.
Jag såg att Flarpen här på forumet gjorde ett snyggt jobb på sin Viggen med dom här smådetaljerna (och totalt) så jag snor idén och gör ett försök jag med.
Ventilationshålen på AKAN upptagna och utrymmet fått väggar, har även monterat väggar i avgaskanalen.
Jag ska såklart måla utrymmena senare.
Jag såg att Flarpen här på forumet gjorde ett snyggt jobb på sin Viggen med dom här smådetaljerna (och totalt) så jag snor idén och gör ett försök jag med.
Ventilationshålen på AKAN upptagna och utrymmet fått väggar, har även monterat väggar i avgaskanalen.
Jag ska såklart måla utrymmena senare.
Senast ändrad av Järven den fre feb 22 2019, 17:13, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Det är alla dom små små detaljerna som gör det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Det är alla dom små små detaljerna som gör det!
För min del så är själva resan målet, att snoka efter referensbilder, fundera, planera och även knycka lite ideer från andra mer erfarna byggare.
Min plan är att inte släppa något delmoment förens man är hyffsat nöjd, det borde borga för att man förhoppningsvis även blir nöjd med slutresultatet.
Järven
Snyggt jobbat! Blir fint det där!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Senast ändrad av Järven den sön feb 24 2019, 19:20, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Senast ändrad av Järven den sön feb 24 2019, 20:00, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Nu dök den efterlängtade sprutan äntligen upp, ska förhoppningsvis bli kul och lärorikt att börja lära sig att hantera den.
Mot förmodan till priset den betingade är den tillverkad i metall, utom hylsan vid främre munstycke.
Ytan på nålarnas spetsar kan poleras upp ytterligare, jag såg en video på nätet med före/efter en nålpolering....stor skillnad på resultatet.
Kanske något man får ordna för bästa möjliga resultat.
Mot förmodan till priset den betingade är den tillverkad i metall, utom hylsan vid främre munstycke.
Ytan på nålarnas spetsar kan poleras upp ytterligare, jag såg en video på nätet med före/efter en nålpolering....stor skillnad på resultatet.
Kanske något man får ordna för bästa möjliga resultat.
Järven
Snyggt knåpat och lycka till med nya sprutan!
Håkan
Håkan
Det där lilla lilla urttaget för startmotorn blev ju dunderbra!
Lycka till med sprutan för inget går upp mot nya leksaker
Lycka till med sprutan för inget går upp mot nya leksaker
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt fixat med alla detaljer!
Lycka till med airbrushen - det är en helt ny värld av möjligheter som öppnas
Tommy
Lycka till med airbrushen - det är en helt ny värld av möjligheter som öppnas
Tommy
TommyKillander
Tack alla.
Klåfingrig som jag är så började med att plocka i sär sprutan för att "trimma" den.
Nålen sattes i skruvdragaren och sedan försiktigt för att inte förändra formen 1200 våtslip, sedan trasa med polermedel för glans.
Gängorna där det ska vara tätt fick ett tunt lager varmt bivax.
Jag provtränade med ren sprit på ett A4 papper samtidigt som jag pillade på justeringsmöjligheterna.
Inte helt lätt i början att styra dubbelverkande knappen, men efter en stund börjde det redan kännas lite bättre.
Klåfingrig som jag är så började med att plocka i sär sprutan för att "trimma" den.
Nålen sattes i skruvdragaren och sedan försiktigt för att inte förändra formen 1200 våtslip, sedan trasa med polermedel för glans.
Gängorna där det ska vara tätt fick ett tunt lager varmt bivax.
Jag provtränade med ren sprit på ett A4 papper samtidigt som jag pillade på justeringsmöjligheterna.
Inte helt lätt i början att styra dubbelverkande knappen, men efter en stund börjde det redan kännas lite bättre.
Järven
Snyggt knåpat med Rat!
En ny spruta kräver en del övning, men det är roligt att måla (aven om det bli FAIL! ibland)
Kör på och måla mycket!
En ny spruta kräver en del övning, men det är roligt att måla (aven om det bli FAIL! ibland)
Kör på och måla mycket!
glimturen
Kanon-snyggt bygge så här långt!
Ta den tid du behöver med din nya spruta!
Det gäller att öva, öva, öva och öva igen och verkligen göra rent efteråt.
Men det är en skön känsla när man märker att sprutan gör det man vill och färgen hamnar där den skall!
Stefan
Men det är en skön känsla när man märker att sprutan gör det man vill och färgen hamnar där den skall!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Kanon-snyggt bygge så här långt!
Stefan
Tack.
Ja, öva kommer att behövas märkte jag.
Planen är att att öva på vanliga A4 papper tills jag märker att jag kan behärska sprutan.
När det gäller rengörning, räcker det med att spruta rent lösningsmedel och sedan torka rent kopp och nål efter varje användning ?
Med grundligare rengörning då och då.
Senast ändrad av Järven den tis feb 26 2019, 20:40, ändrad totalt 1 gång
Järven
Gav mig på att kapa av AKAN-pipan av plast då den såg lite tråkig ut.
Borrade ett hål för nya pian med en 1mm borr.
Kapade till en snutt av nålen från en påfyllnadsspruta för bläckpatroner till skrivare som mäter 1,35mm i diameter.
Slipade till delen som ska in i hålet till 1mm med hjälp av skruvdragare och nålfil, nya pipan ska naturligtvis kapas till rätt längd och snedkapas i mynningen.
Skulle ju helst varit mässingsfärgad men får försöka lösa det i efterhand....kanske med elektrolytbehandling med hjälp av batteriladdaren ?
När det gäller luftinsläppet brevid AKAN (för luftkonditionering?) så har jag sett två varianter, en med skiljevägg och en utan.
Någon som vet vad som är riktigt på JA37DI, jag misstänker utan med tanke på att bilden med mellanvägg känns äldre....eller blir man bara lurad för den är svartvit ?
Noterade även den runda plattan mot kroppen framför på den bilden.
Borrade ett hål för nya pian med en 1mm borr.
Kapade till en snutt av nålen från en påfyllnadsspruta för bläckpatroner till skrivare som mäter 1,35mm i diameter.
Slipade till delen som ska in i hålet till 1mm med hjälp av skruvdragare och nålfil, nya pipan ska naturligtvis kapas till rätt längd och snedkapas i mynningen.
Skulle ju helst varit mässingsfärgad men får försöka lösa det i efterhand....kanske med elektrolytbehandling med hjälp av batteriladdaren ?
När det gäller luftinsläppet brevid AKAN (för luftkonditionering?) så har jag sett två varianter, en med skiljevägg och en utan.
Någon som vet vad som är riktigt på JA37DI, jag misstänker utan med tanke på att bilden med mellanvägg känns äldre....eller blir man bara lurad för den är svartvit ?
Senast ändrad av Järven den lör mar 09 2019, 11:31, ändrad totalt 6 gånger
Järven
Går framåt fint! Blir fina ställ!
Håkan
Håkan
Joho.
Brandväggen på jobbet släpper nu igenom dina bilder.
Detta ser verkligen snyggt ut.
Måste nog göra ett eget Viggen bygge mycket snart.
/Bosse
Brandväggen på jobbet släpper nu igenom dina bilder.
Detta ser verkligen snyggt ut.
Måste nog göra ett eget Viggen bygge mycket snart.
/Bosse
Marlin
HejJärven skrev:
Någon som vet vad som är riktigt på JA37DI, jag misstänker utan med tanke på att bilden utan känns äldre....eller blir man bara lurad för den är svartvit ?
Den övre bilden ser sannolikt ut som den kommer från prototypen på JA 37. Inte seriemässikt utförande m.a.o.
Det luftintaget stämmer bättre med som det ser ut på AJ 37
Det är den undre bilden som gäller för en JA 37Di
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sida 4 av 17 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
Sida 4 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet