Första bygget...en JA37:a
+15
linusorn
flarpen
Marlin
Caverö
Janne.S
Tobhol
Gigabyte
cas
glimturen
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Järven
19 posters
Sida 5 av 17
Sida 5 av 17 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17
Sv: Första bygget...en JA37:a
flarpen skrev:Hej
Den övre bilden ser sannolikt ut som den kommer från prototypen på JA 37. Inte seriemässikt utförande m.a.o.
Det luftintaget stämmer bättre med som det ser ut på AJ 37
Det är den undre bilden som gäller för en JA 37Di
/Johan
Klockrent svar, tack.
Då blir min utan mellanvägg.
Järven
En Kina-Airabrush kräver naturlitvis ett sprutbås i samma kvalitetsklass.....och då är ju endast ett handgjort gott nog.
Så jag snodde i hop ett sånt.
Invigde sprutan med att spruta Gunze silver utsätt med sprit på smådelarna till landningsställen, blev nästan stopp i munstycket två gånger när tycker i kompressorn sjönk.
Får kanske gå upp från 0.2 nålen till 0.3 nästa gång.
Annars gick det hyffsat bra kändes det som.
ytterligare ett nybörjarmisstag:
Kom efter målning på att hålen på ställets vinklade delar inte är uppborrade, får fixa det när det torkat.
Så jag snodde i hop ett sånt.
Invigde sprutan med att spruta Gunze silver utsätt med sprit på smådelarna till landningsställen, blev nästan stopp i munstycket två gånger när tycker i kompressorn sjönk.
Får kanske gå upp från 0.2 nålen till 0.3 nästa gång.
Annars gick det hyffsat bra kändes det som.
ytterligare ett nybörjarmisstag:
Kom efter målning på att hålen på ställets vinklade delar inte är uppborrade, får fixa det när det torkat.
Senast ändrad av Järven den fre mar 01 2019, 21:24, ändrad totalt 9 gånger
Järven
Stagen med lång pinne till bakre ställen ser för taffliga ut, jag tänker försöka tillverka egna av knappnålar som jag ska slipa ner skalldiametern lite på och lite plast ursågad från en gammal isskrapa som filas och borras får bli övre fästen.
Edit:
Hur jag än funderar så får jag inte till byggsatsens lösning på hur den långa blanka stag-pinnens infästning stämmer överens med hur denna referensbild på övre infästning ser ut ser ut.
Får kanske tänka om helt med lösningen på infästning.
Edit:
Hur jag än funderar så får jag inte till byggsatsens lösning på hur den långa blanka stag-pinnens infästning stämmer överens med hur denna referensbild på övre infästning ser ut ser ut.
Får kanske tänka om helt med lösningen på infästning.
Senast ändrad av Järven den fre mar 01 2019, 21:46, ändrad totalt 1 gång
Järven
Snyggt målat och grattis till det första steget in i airbrush-världen
Tommy
Tommy
TommyKillander
Stiligt sprutbås! Bara det funkar är det gott nog.
Fint pillat med alla småsaker!
Fint pillat med alla småsaker!
glimturen
Ett steg fram och två tillbaka.
Jag har inte nöjd med målningen av ställen, för tjockt med färg gjorde att dom små fina detaljerna på dom vitmetallställen inte framträder som önskvärt.
Bara att stripa av med färgbortagningsmedel och börja om från början, denna gång målar jag med med Airbrushen i stället för att penselmåla.
Jag har inte nöjd med målningen av ställen, för tjockt med färg gjorde att dom små fina detaljerna på dom vitmetallställen inte framträder som önskvärt.
Bara att stripa av med färgbortagningsmedel och börja om från början, denna gång målar jag med med Airbrushen i stället för att penselmåla.
Senast ändrad av Järven den lör mar 02 2019, 18:53, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Medans man väntar på att färg torkar får man ängna sig åt annat.
Borrade upp dom lättningshål som orginalet har i pinalerna som stitter på landningsställen.
Penselmålade sedan (ej bild ännu) medparten av dom silvermålade smådelarna till stället med rejält uttunnad svart Humbrol för att förstärka alla detaljer och få glans som påminner om metall då ren silver i mitt tycke känns lite "livlöst".
Några delar som tex cylindrar och två av vinklarna fick bitvis lite guldfärg.
l
Kroppsbalkarna i resins framkant hade en utformning som inte hör JA37 till, kanske är det AJ:ns balkar som stått modell ?
Fasen får göras om med hjälp av två droppar epoxy och kommer senare att slipas till.
Edit:
Nu tillslipade på spetsarna, man ser på det ljusare partiet vad som är epoxy och vart resinen slutade.
Borrade upp dom lättningshål som orginalet har i pinalerna som stitter på landningsställen.
Penselmålade sedan (ej bild ännu) medparten av dom silvermålade smådelarna till stället med rejält uttunnad svart Humbrol för att förstärka alla detaljer och få glans som påminner om metall då ren silver i mitt tycke känns lite "livlöst".
Några delar som tex cylindrar och två av vinklarna fick bitvis lite guldfärg.
l
Kroppsbalkarna i resins framkant hade en utformning som inte hör JA37 till, kanske är det AJ:ns balkar som stått modell ?
Fasen får göras om med hjälp av två droppar epoxy och kommer senare att slipas till.
Edit:
Nu tillslipade på spetsarna, man ser på det ljusare partiet vad som är epoxy och vart resinen slutade.
Senast ändrad av Järven den mån mar 04 2019, 19:44, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Viggenställen kan man helt klart ägna några veckors extradetaljering åt...oväntat komplexa saker dom där.
Grymt vackert blir det!
Konstig bula på kroppsbalkarna? Har ingen aning om varför det ser ut så...
Grymt vackert blir det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:
Nja.
Resinbalkarna hade en konstig vinkling i framkant där dom möter flygplanskroppen, bulorna i kanten är väl mitt epoxy du ser....tror jag iaf.
Järven
Nu börjar ställen bli klara, något småfix till bara sen får det duga.
Jag böt ut dom långa stagen mot knappnålar jag målade med silver halvvägs.
Dess fästen som följde med byggsatsen såg rätt annorlunda ut än dom på bilder av förebilden, blev till att göra egna av vit plast.
Hydralröret som går vertikalt tillverkade jag av en förnicklad ståltråd, najade fast den på stället med tunn ståltråd som får motsvara dom blanka klammor som sitter där på orginalet.
Drog lite blytråd som hydralslangar till bromsoken och upp efter ställen.
Främre ställ fick två cylindrar, ett stag, lite blytråd och ett lyse.
Lägger upp ett par random referensbilder, även om färgerna på fronställsbilderna avviker från 37449:s frontställ vad jag kunnat se.
Jag böt ut dom långa stagen mot knappnålar jag målade med silver halvvägs.
Dess fästen som följde med byggsatsen såg rätt annorlunda ut än dom på bilder av förebilden, blev till att göra egna av vit plast.
Hydralröret som går vertikalt tillverkade jag av en förnicklad ståltråd, najade fast den på stället med tunn ståltråd som får motsvara dom blanka klammor som sitter där på orginalet.
Drog lite blytråd som hydralslangar till bromsoken och upp efter ställen.
Främre ställ fick två cylindrar, ett stag, lite blytråd och ett lyse.
Lägger upp ett par random referensbilder, även om färgerna på fronställsbilderna avviker från 37449:s frontställ vad jag kunnat se.
Senast ändrad av Järven den sön mar 17 2019, 20:24, ändrad totalt 10 gånger
Järven
Just! Ser ju direkt funktionsdugligt ut.TommyKillander skrev:Snyyyggt!
Matt_Public- Master of DNF
GRYMT jobbat med ställen! Dom blev verkligen nåt i hästväg!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket fint knåpat med ställen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Senast ändrad av Järven den mån mar 18 2019, 20:27, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Sida 5 av 17 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
Sida 5 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet