IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

+8
Azgaron
cas
Sadolf
Stefan E
glimturen
Tobias
Matt_Public
LasseThid
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 7 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tor mar 31, 2022 8:13 pm

Luftkanalerna finns tyvärr inte med i modellen Sadolf, enbart öppningen.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tor mar 31, 2022 10:43 pm

Snart dags att ringa målarverkstaden och boka tid för den här bjässen, då det mesta som ska på innan målning nu sitter på plats.

Jag behöver dock ta en tur till Alfa Hobby för att köpa mer primer och jag har beställt ytterligare en burk XF-1, för den andra burken är snart slut... Laughing Laughing
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 20220331-223657

LasseThid


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tor mar 31, 2022 10:46 pm

haha, beställ 23ml från Super-hobby.. Eller det fanns någon i Sverige som hade dem va?
Vad kör du för Primer?

Blir sugen att se The Dambusters igen, där flyger de dem extremt manligt!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid fre apr 01, 2022 6:24 am

Japp.  Det blev ytterligare en 23 ml från superhobby, det är ju ett par kvadratcentimer som ska mörkläggas.
Jag kör med Alclad II Black Primer and Microfiller. Jag har i nödfall en nästan ny flaska med Alclad II Grey Primer and Microfiller i lådan.

Jag har lite smått kvar att måla och limma dit samt en del maskande att göra, men det närmar sig definitivt målningsdags.

Jag vet inte om jag har sett den filmen, men jag vet att jag har sett något alster där de bombade dammarna. Dock vet jag inte om det var en dokumentär eller film.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron fre apr 01, 2022 8:51 am

Gott jobbat! Rejäl best att måla! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias fre apr 01, 2022 9:39 am

Jo det är ju lite yta som skall täckas.. Smile

Ah! Då måste du se den! Svart-vit. De rattar kärrorna häftigt.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid fre apr 01, 2022 9:49 am

Azgaron skrev:Rejäl best att måla! Smile
Jo tack, det ska gudarna veta...
Jag får maska den och sedan plocka av vingarna för att nästan få plats med kroppen i mitt sprutbås...  Laughing

En liten fundering har dock dykt upp. I olika sammanhang har jag hört att man limmar "glaspartierna" med vitt lim innan målning, för att kunna ta av dem enkelt igen innan man limmar dit dem permanent.
Vad kan det vara för vitt lim man ska ha då?

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias fre apr 01, 2022 10:30 am

Jag kör vanligt bonna-trälim. Men krystal klear kanske funkar? Är väl typ PVA-glue iofs?


Clas ohlson

Den har jag men något annorlunda kork.. Men skall vara samma. Funkar bra, rutormna lossnar lätt. För lätt, på min Beaufighter har framrutan trillat ett par gånger, men bara för att jag är klantig.. Wink
men andra har säkert bättre idéer.

Jag använder iofs det ofta sist med. Ibland superlim, ibland plastlim (sämst?). Om de trilskats och jag tror att jag inte kommer kladda ner plasten..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas fre apr 01, 2022 11:30 am

Nu börjar det bli en imponerande pjäs!
Kör med vingarna separat så länge som möjligt, annars blir det ju livsfarligt.

Limma med vitlim tar man till för att inte få missfärgningar/problem med att limma med CA-lim eller avnligt TETC.
Vissa sorter är avtorkningsbara med vatten dessutom.

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E fre apr 01, 2022 11:54 am

Jag använder vanligt Casco vitt trälim, det går att lösa upp med vatten i nödfall.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid fre apr 01, 2022 12:14 pm

Tack för tipsen!

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av rsm.gbg fre apr 01, 2022 1:21 pm

Groteskt stort och vackert cyclops

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av glimturen sön apr 03, 2022 5:55 pm

Jo, det där blir S.T.O.R.T!! Shocked

Snyggt jobbat! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön apr 03, 2022 10:10 pm

Jösses vad glad jag är att jag köpte masker till modellen... Det hade inte varit kul att skära dessa för hand.

Tyvärr har jag lyckats trycka ut en ruta och när jag skulle limma den på plats så flöt limmet ut längs häftmassan som jag satt på tandpetaren för att få rutan på plats.
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 20220403-220225

LasseThid


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 03, 2022 11:11 pm

Hoppsan.. Men den trillade inte in?
Ser ut som ett ganska tidsödande jobb trots masker? Bra jobbat!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Azgaron sön apr 03, 2022 11:18 pm

Masker är helt klart praktiskt! Trist med intryckt ruta och lim!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån apr 04, 2022 7:26 am

Rutan trillade in i modellen, men eftersom jag inte limmat dit cockpitglaset  i det läget var det enkelt att få ut rutan.
Sedan satte jag den på en tandpetare med lite häftmassa och lyckades pilla dit den på plats, men när jag limmade den så flöt limmet ut över rutan. Jag fick bort den och slipade som en besatt och var relativt nöjd med resultatet, men det blev samma sak när jag försökte sätta den på plats igen. Tyvärr är det ett av de två större fönstren också, så det syns rätt tydligt.

Igår kväll kom jag dessutom på att kontorsstolen låg i burken med delar att sätta på plats efter målning, trots att jag limmat glaset på plats.... som tur var lyckades jag få bort glaset så att jag kunde limma dit stolen...  Embarassed

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias mån apr 04, 2022 9:52 am

Du är ju som jag, glömmer halva inredningen! Wink Men du lyckades iaf fixa det..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E mån apr 04, 2022 9:55 am

Snygg räddning, Lasse!   cheers
 
Tur du kunde ta bort cockpitglaset så du fick tag på delen, lösa rutor är ett elände!   Mad


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån apr 04, 2022 7:04 pm

Det blev till att rycka glaset en gång till...
Jag satt och tittade på Nigels senaste video och upptäckte till min fasa att jag glömt att montera antennen som sitter innanför glaset...
Det blev till att etsa antennen och penselmåla eländet så att jag kunde limma dit glaset igen.
Nu skiter jag i om jag glömt något...

Det var tur att jag kollade på Nigels video, för tydligen ska man bara montera en bråkdel av alla delar HK visar att man ska montera.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias mån apr 04, 2022 7:28 pm

Vad körde du för lim sen? Tror fram rutan (och speciellt den ovanpå!) har trillat av en fem-sex gånger men det är hyfsat ok med PVA.. Fick fila någon gång.

Antennen, var det något i bakänden av växthuset?




Lyckats jaga ner The Dambusters? Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E mån apr 04, 2022 9:56 pm

Jag kan rekommendera Gator Glue, ett vitt lim för (plast-) glas, nästan lika hållbart som ett superlim.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tis apr 05, 2022 7:06 am

Jag tog mitt AK Extra Thin och limmade fast växthuset med.

D.F. Loop Aerial var det jag glömde sätta dit innan jag limmade fast växthuset den andra gången...  Cool

Jag hyrde filmen i helgen och tittade på den Tobias. Helt ok film även om specialeffekterna lämnade en del att önska, men med tanke på att filmen inte är från igår så är det väl inte så mycket att hänga upp sig på egentligen. Manlig flygning helt klart!
Jag hade inte velat flyga en Lanc så lågt att lede fi i princip kan pinka på den. Otroligt smart lösning att använda strålkastarna för att säkerställa att man låg på rätt höjd.

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias tis apr 05, 2022 10:39 am

Ah, du gjorde! Jo det ser lite lustigt ut men som du sa, den är gammal och då är det imponerande!
Ja det där med strålkastarna var genialt. Har för mig de får idén från en varité, i filmen? Var inte riktigt så i verkligheten, men filmer, soms agt..

Mycket cool flygning på låg höjd ja!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E tis apr 05, 2022 3:12 pm

Den scenen ligger nära verkligheten, de var på en teaterföreställning och Gibson såg hur de kunde fokusera två strålkastare i en enda punkt.

Så berättar Paul Brickhill i sin bok "Vi flyger i natt" (The Dambusters) som han skrev 1952, den bygger på intervjuer med Gibson.

Likaså var "slangbellan" för avståndsmätningen ett mycket enkelt verktyg som fungerade över förväntan, det fanns inga instrument som fungerade på den låga höjden de måste flyga på.

Boken är högst rekommendabel och mycket spännande än idag!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 7 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet