IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

+8
Azgaron
cas
Sadolf
Stefan E
glimturen
Tobias
Matt_Public
LasseThid
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 9 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Matt_Public sön apr 10 2022, 12:46

Jag tycker att den blir helsnygg, för vad det nu är värt. albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf sön apr 10 2022, 13:39

LasseThid skrev:
Stefan E skrev:Jag gillar inte överdrivna panellinjer, så jag gillar det inte alls, men om du målar Dark Earth och Dark Green över så tonas det säkert ner en hel del.
Panellinjer ska bara antydas, inte stå ut, det ser ut som en streckteckning...

Tack Stefan.
Jag tar inte minsta illa upp av att du säger vad du tycker, tvärt om uppskattar jag att du säger vad du tycker.
Jag var lite osäker på om de var för tydliga eller inte och jag var inne på att dämpa dem en aning.

Att hitta vilken färg RAF Dark Earth är verkar vara lika lätt som att få ett vettigt svar på frågan hur långt ett rep är...   scratch
Trots mycket googlande och tittande på bilder blir jag inte ett dugg klokare, så nu sk*ter jag i det här och hittar på något annat ett tag...

I värsta fall slänger jag ner delarna i lådan och gömmer undan den någonstans.
Lasse jag har en känsla Du är irriterad av det hela angående färg ...
Det är mycket förvirrande speciellt det är så många olika tillverkare till modeller och färg, som samarbetar med varann.
De brukar "fånga " modellbyggare med sina färgkoder typ Tamiya XF- någonting eller Humbrol 56 eller gunze 118.
Läser man detta efter kort stund blir man förvirrad.
Det värsta har de inte en viss färg i sin sortiment så anger de , speciellt japanare eller tysk revell massa konstiga blandningsformula...1% den pus halv tesked en annan plus fem gram humbrol 33  , blanda i mixer späda med ren regnvatten  i proportion 3 hinkar och 56 ml ....
Ja vi vet.
Av det hela- för att undvika nervsammanbrott-
1. Är DU nöjd så är det OK- modellen ska stå på DIN hylla.
2. Färger varierar mycket i det verkliga livet, belysning på den verkliga plan funkar annorlunda på en modellplan - det som forskare säger i princip om man använder exakt det kulören som färg på ett riktig plan så kommer det se annorlunda ut på ett modellplan.
3. Skaffa EGEN uppfattning vad kulörerna ska se ut. Basera det på bilder, videon, besök i museet, information från böcker och internet- strunta i det blandningar som anges av modelltillverkare.

Jag vet inte om Du är återfall eller ny i hobby.
Jag som är återfall spenderade rätt mycket min egen "forskning" och har en uppfattning hur färgen ser ut och vad jag vill. Men det är en hobby- det ska vara ens nöje inte tortyr.
Färglära om hur plan målades hur de var i verkligheten är ett så brett område så det går inte skaffa 100% säker uppfattning om det.
Vill man bygga nära originalet så ska man följa riktlinjer och det fullt OK om det skiljer från andras uppfattning.

Vill Du veta hur färgen ska se ut- det enklaste nu är kolla på internet.
Ta en titt på några filmer som visar riktiga plan i färg- i museer eller visningar.
Då ligger Du bra till med uppfattning.
Går man på djupet då kan man skriva flera böcker , kolla riktiga färgprover osv... ( de åldras också!!)
Men det leken som gäller så ta det med nypa salt. Det vi gör ska motverka stress inte skapa den!

För att förenkla tillvaron så köper jag uppsättningar av färg till en viss nation.
Som exempel- min samlings huvudtema är luftkriget i Stilla Havet i 2VK:
Jag köpte en sats med färg till Japanska Marinens plan samt en sats till Amerikanska Marinens plan.
Burkarna räcker till flera modeller så för några hundralappar jag är säkrad till kanske flera år innan jag kör slut på det.
De riktiga plan var målade enligt reglemente så det var bara en lokal variation av mindre sort mellan kulörer.

En annan sak vissa färger i vissa länder var ganska lika- så man kan genom lite "forskning" använda samma färg  till olika nationens plan...
Som ex ( ja gissa)
Svart----
Vit---
Gul---
Och från de mindre bas-färg
Khaki färg/olivgrön- Tysk RLM 81 "braunviolett" är NÄSTAN samma färg som Amerikansk Olive Drab och Nästan samma färg som Polsk "Polish khaki"
Engelsk PRU blue  är nästan samma färg som amerikansk "blue gray"
Osv osv...

Ursäkta hela predikan, men jag hoppas Du tar det inte illa upp.
Vad jag menade - minska Din frustration med färgblandningar ( det kallas en klapp på ryggen )
MVH Sadek

P.S.
Här kommer en video med bra kvalitet-
https://www.youtube.com/watch?v=5gk6hEJ0vO0


Senast ändrad av Sadolf den sön apr 10 2022, 14:04, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 10 2022, 14:02

Sadolf skrev:1. Är DU nöjd så är det OK- modellen ska stå på DIN hylla.
2. Färger varierar mycket i det verkliga livet, belysning på den verkliga plan funkar annorlunda på en modellplan - det som forskare säger i princip om man använder exakt det kulören som färg på ett riktig plan så kommer det se annorlunda ut på ett modellplan.
3. Skaffa EGEN uppfattning vad kulörerna ska se ut. Basera det på bilder, videon, besök i museet, information från böcker och internet- strunta i det blandningar som anges av modelltillverkare.

Jupp, skalaeffekten är inte att underskatta. Samt blekning, oiika tillverkare etc.

Många bra råd. Låt inte en liten nyansskillnad sabba glädjen. Smile Men testa samtidigt också, är du osäker, för att du är tveksam om du gillar det, killa andra alternativ. Jag hetsar på ibland och ångrar mig och önskar jag testat en variant..
Rådet om flera färger är ganska bra med. Finns många bra färgtillverkare och fler gör ännu mera "korrekta" nyanser. Ganska kul att jämföra (tycker jag).
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön apr 10 2022, 17:28

Jag har googlat och läst flertalet trådar med kommentarer angående färgblandningen, inklusive en skriven av herr cas, men när man får detta resultat om man googlar RAF Dark Earth, hur i hoppsan ska man då veta vad man ska sikta på?
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Ska-rmavbild-2022-04-10-kl-17-15-29

Bara i den bilden är det 8-10 olika nyanser...

Jag slängde på ett par tjockare lager av min färgblandning, då jag i Tamiyas facebookgrupp fick den nyansen som svar av en kille och han la upp en bild på sin modell som ser helt ok ut, men inte ens om jag blandar om färgen är jag i närheten av något jag skulle kalla i samma landskod som sökningen på RAF Dark Earth.

Å andra sidan så ser min färg helt olika ut beroende på var jag tittar på den.

Dagsljus:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 20220410-170009

Under LED-lampan på arbetsbordet:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 20220410-170411

I sprutboxen:
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 20220410-170744

Jag försökte dämpa linjerna genom att måla rakt ner i dem, längst med dem och tvärs dem, men de förblir likadana, så det är bara att vänja sig... Det blir vad det blir när det inte blir vad det skulle....

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 10 2022, 17:33

Tycker inte de linjerna är något problem, det är ju detaljerna i modellen. Kanske blir för mycket om du skulle washa dem med något mörkt? Men det ser bra ut tycker jag.
Kommer nog att gifta sig mycket fint med Dark Green - hehe, vilken nyans har du där?? Wink

Edir: Ser trevligt och jämt ut, riktigt fint pålagt förresten.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön apr 10 2022, 19:20

Tack Tobias.

Jag slängde i 0.2mm nålen eftersom jag ville ha en liten färgkon för att kunna måla så nära linjerna som möjligt (vilket jag i och för sig inte kunde i alla fall... Laughing) och sprayade med 12-15 psi, då jag glömde att kolla trycket och jag troligen sprayat primer senast...
De sista lagren på den vingen gick jag upp till normala 20 psi, behöll 0.2 mm nålen, men la blyfingret på avtryckaren.
Nu är i alla fall kropp och vingar målade "RAF Dark Earth"... Vi får väl se hur det blir ihop med XF-81 Dark Green 2 (RAF).

Det är HK's häxbrygd... XF-52:4, XF-3:2, XF-51:1 och XF-2:1...

Jag provade att blanda i 2 delar XF-64 Red Brown i den mixen, men jag tycker inte att nyansen ändrar sig ett dugg, vilket känns märkligt.  scratch

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön apr 10 2022, 19:49

Vågar man på sig ett litet "Eureka!"???

Jag upptäckte att jag glömt att måla en del innan jag blandade i XF-64 i min "Dark Earth"...  Embarassed Embarassed

Eftersom jag har slut på XF-52 Flat Earth tänkte jag att jag lika gärna kan måla den med den nya färgen, eftersom "det ändå inte är någon skillnad"...

Hej hopp vad fel jag hade, men rätt ändå kanske?

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 20220410-194256

Denna känns ju lite mer lik din Beau, eller vad säger du Tobias?

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 10 2022, 20:10

Ja jag tror det. Säger inte att den är rätt, var bara att du kunde kolla in Gunzes färdigblandade. Wink  Den bruna lär gifta sig fint med den gröna! Där du har Tamiyas. Har för mig den är bra, gjordes väl när de släppte sin 1/32 Spit har jag för mig..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid sön apr 10 2022, 21:08

Jag orkar inte köpa på mig fler färger (för tillfället) utan vill köra på det jag har...

Vilken nyans av dessa är rätt tro...  scratch scratch
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Ska-rmavbild-2022-04-10-kl-21-04-29

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 10 2022, 23:04

Ah, är det nya vs gamla formulan? Jag fick ju ett uppvaknande i höstas då jag itne köpt nya på flera år och missade det.. Interior Green (US) var ju mera som Zinc Chromate..
Gunze brukar (brukade?) vara riktigt bra mot verkligheten men jag köper Tamiya i första hand nu (enklare).
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån apr 11 2022, 05:43

Japp. Bygeln över nostornet har 2 delar XF-64 Red Brown i sig, medan flygkroppen har den blandning som HK föreslår.
Den nya färgen blir mer röd aktig och inte så grön.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas mån apr 11 2022, 08:02

Ojojoj....
Vilken nyans som är "rätt" är ju ett sånt där hål utan botten.

Min gamla Dark Earth-tråd handlade ju om att försöka lista ut vilken D.E. som användes av jänkarna när dom målade Tomahawk.
Jag skulle säga såhär, Dark Earth är brun och med gamla hederliga Hu29 så är man åtminstone i närheten.

Vill man ha ett enkelt liv, så väljer man Gunze H72, för den är tillräckligt nära.
Ser man på det viset så är din ursprungliga häxbrygd för ljus
(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Bomber-Lancaster-World-War-II-Royal-Air
Däremot gillar jag din preshading som du fått till! Den har utsökt liv i sig, och då ser det roligare ut.
Det Stefan pratar om är ju mer åt washhållet, när man fyller i alla panellinjer med svart bläck. En annan avart som man lätt tog till när man var glad nybörjare på färgspruta är ju att preshada alla paneler med svarta raka streck. Man tyckte ju att det såg jättecoolt ut!
Sen inser man ju att det kanske inte är speciellt realistiskt, men som ett första steg att få till lite skiftningar så är det där man hamnar.

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Stefan E mån apr 11 2022, 08:52

En annan sak att tänka på om man vill måla avgasfanorna...

Den yttre fanan på båda sidorna går UNDER vingen (på insidan av yttermotorn kan den gå både över och/eller under...), på innermotorerna går fanan alltid ÖVER vingen.

Jag har slutat med att pre-shejda helt, utan jag post-shadar hellre istället för att få bättre kontroll över resultatet.

Post-shadar gör man genom att målar på lite ljusare eller mörkare färg än grundfärgen.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


cas and LasseThid like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån apr 11 2022, 09:01

Tack cas och Stefan.

Preshading och preshading... 
Jag använde svart primer på hela modellen och sedan försökte jag måla panelerna utan att få för mycket färg i panellinjerna, men nu när jag lagt de sista lagren har jag målat rätt över allting (till och med rakt ner i linjerna) utan att linjerna dämpats någonting.
Jag får blanda i lite rött i sörjan och se om jag kan få det mer rödbrunt än vad jag har för tillfället, eftersom jag blandade i lite grönt då jag ville ha den lite mörkare brun än på den sista bilden.

LasseThid


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf mån apr 11 2022, 13:07

Lasse om det gäller färgen: Det är så många olika för att färgtillverkare går på djupet, de gör olika nyanser baserade på färgvariation, slitage osv.
I grund av botten den bilden som cas postade- det är de färgen som är OK

Nu om shading grejen- När jag började köra så hamnade jag i en fälla - jag tittade på så många video där proffsen byggde modeller så jag blev totalt förvirrad.
Jag målade tonvis med färglager till sist inga effekt funkade och planet blev som en snögubbe.

Poäng med de tekniker är få en yta som är inte identisk över hela flygplanet. Hur man gör det på sin egen sätt spelar ej roll- bara man få en resultat man är nöjd med.
Min första naturliga reaktion var försöka täcka allt med färg så jag få en solid kulör.
Ska man göra pre-shading så ska man tänka att lägga en genomskinlig lager med färg flera gånger.
En teknik som Stefan beskriver att man lägger den färgvariation efter man har lagt baskulören.
Kanske lättare? Funkade för mig med solblekta plan som corsair- använde ljusare kulör som den jag hade lags själv- och körde tunt i de ställen som var mer exponerade.
Grunden i det hela leken man ska lägga färgen väldigt tunn som en dimma- man kan alltid köra en gång till om man är inte nöjd....
Sadolf
Sadolf


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias mån apr 11 2022, 13:41

Ah, jag är kvar i pre-shejdträsket. Inte alltid men jag gillar effekten man kan få. Kanske delvis för att jag itne pushat mot post-shading och annat (det är på G).
Som alla tekniker har det för- och nackdelar dock. Inte beredd att dissa det, nu iallafall. Smile  Men det är ett verktyg bland andra, som man kan använda enskilt eller tillsammans med andra tekniker, antar jag..

Alltid bra att pusha sig och testa nya grejor dock. Kan tycka att panellinje-washer har sin plats dock, en ljus (ie inte svart) för att framhäva linjer på en ljus färg exempelvis. Får väl kanske bli lite efter tycke och smak - och vad man vill åstadkomma? En grisig kärra i öknen eller en som rullas ut från fabriken?

Ser också gärna, om folk kommenterar mina grejor, kan inte tala för andra, hårdare kritik som tvingar en att utvecklas. Wink Lätt o köra på invanda metoder och inte testa skrämmande tekniker.

Mina två ören
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid mån apr 11 2022, 15:48

Sadolf.
Poängen med min senaste bild är att det är sex bilder på Gunze H72 som alla ser olika ut. 
Om inte bilderna på Gunzes färgburkar ser likadana ut är det svårt att veta vilken färg Gunze H72 är. 
Är den ljusgrön, mörkbrun, orangebrun, mörkgrön eller ljusgul?

Där kunde man ju önska sig att färgleverantören tog fram bilder som alla återförsäljare var skyldiga att använda, så att Gunze H72 ser likadan ut oavsett om man tittar på Alfa Hobby, Rebell eller Ebay till exempel... Alternativt att det fanns någon färgkod i RGB, Lab eller HEX så att man kan se vilken nyans det är. Annars är det risk för att det blir samma färg som brandbilen, fast blå..

LasseThid


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Tobias mån apr 11 2022, 20:06

En bra bild på det Stefan nämnde, tror jag.. Embarassed I början här:

Tobias
Tobias


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf ons apr 13 2022, 17:41

LasseThid skrev:Sadolf.
Poängen med min senaste bild är att det är sex bilder på Gunze H72 som alla ser olika ut. 
Om inte bilderna på Gunzes färgburkar ser likadana ut är det svårt att veta vilken färg Gunze H72 är. 
Är den ljusgrön, mörkbrun, orangebrun, mörkgrön eller ljusgul?

Där kunde man ju önska sig att färgleverantören tog fram bilder som alla återförsäljare var skyldiga att använda, så att Gunze H72 ser likadan ut oavsett om man tittar på Alfa Hobby, Rebell eller Ebay till exempel... Alternativt att det fanns någon färgkod i RGB, Lab eller HEX så att man kan se vilken nyans det är. Annars är det risk för att det blir samma färg som brandbilen, fast blå..
Ja jag fattar, det som jag inte riktig förstår att de varierar färgen så mycket och tolkar det som "ändring av formula"
De skulle säga -" vi har inte fått köpa pigment i rätt kulör billigt så vi blandar vad vi vill"
Jag utgår alltid ifrån information om hur den verkliga färgen ser ut, ungefär , men struntar i vad färgtillverkare säger.
Det jag tar deras färgburk i handen så gör man först koll om det stämmer någorlunda bra med det man vill ha.
Strunta i deras blandningsinfo- se bilden på originalet, blanda den kulören -eller plocka från din stash något som passar- då ligger Du mycket bra nära då.

Om det gäller japansk research- om kulörer och ditto.
De är mycket bra om det gäller deras egna plan.
Allt annat- ehhhh. De gör gigantiska fel ibland.
Om det gäller färgnyanser - så det gällande system som är mest populära är FS ( Federal Standard) och RAL ( tysk standard) som är universiela inom färgindustrin I Sverigefinns det SIS.
FS information är ofta angiven i modellinstruktioner i färgkarta.
Betr gunze färg så ser man de använde 2 nyanser av Dark Earth- den ljusare och mörkare. Enligt mig den mörkare brun är OK. Den andra varianter var ofta i samband med plan kamuflerade inom Medelhavs område.
Det skillnaden kan bero på åldring av pigment,  en annan tillverkare eller enligt mig en annan belysning vid tagning av foton. De färgfoton vi har från perioden är få och färgmaterial till fotografi var ganska opålitlig...
Själv så håller jag mig borta från gunze när jag mådde illa efter jag andade in deras klarlack- Jag föredrar vattenbaserat inte toxisk färg. Men den biten är upp till modellbyggaren vad man använder...
Om det gäller gunzes kulörer till US NAVY flygplan från VK2 så enligt min åsikt är det en tragisk missförstånd... De tog några färgprover från totalt förstörd kulör efter 70 år och gjort färger efter det...

Om det gäller dark earth så är det FS
FS:30095 (30118)

Här kommer en bra info på IPMS sida
http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_uk.htm
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av glimturen mån apr 18 2022, 23:27

Färg....

Detta elände kan diskuteras i evighet. Enligt Cas målar jag alltid fel iallafall! Laughing Laughing


Eftersom du frågar, får du även svar. Som det ser ut nu tycker jag den är ljus. Men brun färg bleks fort i solen.
Det är även så att en färg kan se annorlunda ut om man lägger dit en annan bredvid.
Speciellt i camo..... bra att testa först.

Sen mitt råd:
Om du själv tycker det ser någorlunda rätt ut så kör på det. Om inte, måla igen tills du är nöjd.
Du kommer då att sluta vara missnöjd varje gång du tittar på modellen.

Häpp!

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


cas and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas tis apr 19 2022, 06:20

Precis som Rickard säger så är det var du känner som spelar roll!

Att jag alltid pikar honom för att han målar med fel färg, det är liksom kutym nu.

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid ons maj 11 2022, 21:52

Ok, då tror jag att det är dags att ta tag i det här åbäket igen...

Jag hittade ett par andra blandningar som jag provade idag. Dock tycker jag att den ljusare tonen känns för ljus och för gul för att vara dark Earth samtidigt som den mörkare känns lite för mörk röd, så det kanske får bli en tredje kombination... Laughing

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 20220511-213008

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av cas tor maj 12 2022, 07:36

Kan bara hålla med om att den mörka ser lite för röd ut.
Hoppas att nästa häxbrygd håller måttet!

_________________
På byggbordet just nu:
Byggbord nerpackat i väntan på husförsäljning

I skämslådan:
Alldeles för många, men till semestern så!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av LasseThid tor maj 12 2022, 07:50

Den mörka är XF-51 och XF-64 i 1:1. 
Jag provade att blanda dem 2:1 istället och då känns färgen bättre.

Förr hade jag svårt att bestämma mig, men nu är jag inte riktigt säker som jag brukar säga...  Cool Laughing

LasseThid


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sadolf tor maj 12 2022, 10:43

Ligger bra nära , svart OK, grön OK , den bruna lite mindre röd så blir det OK
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

(Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48 - Sida 9 Empty Sv: (Groteskt) Stort och brittiskt... HKM Avro Lancaster 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet