IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Israelisk B-17G, Monogram 1/48

+6
MiniStuff
Azgaron
Gigabyte
Stefan E
Janne.S
JOooCKE
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Janne.S ons dec 02 2009, 21:52

Spännande...då slapp du ju problemet med fogen i bolltornet Very Happy

lite plasticard och saken är biff.....gött med öken kammo på en B-17 förresten Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE tor dec 03 2009, 07:46

Janne.S skrev:Spännande...då slapp du ju problemet med fogen i bolltornet Very Happy

lite plasticard och saken är biff.....gött med öken kammo på en B-17 förresten Very Happy

Det tänkte jag med, då slipper jag bolltornet Very Happy
öken camo är ett måste om jag ska bygga en israelisk annars är det ingen mening med det för då kan jag lika gärna bygga en amerikansk som är metalren Smile


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Gigabyte tor dec 03 2009, 21:41

1602 var klart det cammot som ger mest fest för ögat ,, men lite pilligt ser det ut att vara Exclamation
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE tor dec 03 2009, 21:53

Jo lite pilligt kan det bli men jag kommer nog inte maskera...
Kommer nog blåsa kammot på fri hand tycker det blir lite bättre med lite ''skuggade'' konturer istället för helt skarpa dock på vissa måste man maskera för att få de skarpa linjerna som finns på den riktiga Smile


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Janne.S tor dec 03 2009, 22:10

I och för sig så tror jag nog att det är hyfsat skarpa konturer på det kammot...

Du kan ju alltid maska med häftmassa Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE tor dec 03 2009, 22:12

Janne.S skrev:I och för sig så tror jag nog att det är hyfsat skarpa konturer på det kammot...

Du kan ju alltid maska med häftmassa Very Happy


Det kan jag alltid göra Very Happy
För maskering med tejp lär ta år och dar Rolling Eyes
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Janne.S tor dec 03 2009, 22:37

Nejdå.... ett annat trick är att du blåser upp ritningen till skala 1/48 i kopiatorn åsså skär du ut mönstret du ska maska. Då får du färdiga schabloner som bara är att sätta fast på modellen! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE fre dec 04 2009, 07:53

Janne.S skrev:Nejdå.... ett annat trick är att du blåser upp ritningen till skala 1/48 i kopiatorn åsså skär du ut mönstret du ska maska. Då får du färdiga schabloner som bara är att sätta fast på modellen! Very Happy

Det är också ett alternativ Smile
Får ta och låna kopiatorn på skolan Razz
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE ons dec 09 2009, 19:34

Nu har jag hamnat i en fruktansvärd byggtorka Sad
Har inte alls lust att bygga eller något...

Får se hur det blir efter jul/ Januari för nu i jul lutar det år att göra i ordning airbrushen och i Januari vill jag köpa en till Scania så jag kan börja på mitt lastbils bygge som ska bli klart till modell GBG nästa år, lika så El Caminon måste bli klar, El Caminon och lastbilen blir väll prio 1 att köpa saker till för att börja/fortsätta på.

Sen får jag fortsätta på den här och lite andra påbörjade byggen.


/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av MiniStuff ons dec 09 2009, 20:02

surt när det blir så men känner så väl igen det... har sånt minst en gång per år. då är det viktigt att låta sig själv låta bli men iaf hänga på forumet/forumen för att hänga med liksom.

Det kommer tillbaka. Smile

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE ons dec 09 2009, 20:29

Japp, kände så här på samma tidpunkt förra året också, och självklart kommer jag vara här och hänga! Very Happy


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Gigabyte ons dec 09 2009, 21:19

jo har själv haft en svacka i höst ,, men du kommer få glädjen för att bygga o måla tillbaka o det är kul att du hänger kvar o tjötar med oss gamlingar
Är väl äldst här med mina 52 vårar eller ?
drunken
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Stefan E ons dec 09 2009, 21:33

Skönt att se flera "gubbar" här!

Är själv en välväxt 51-åring, men min "riktiga" ålder är konstant 14år!!

Limma Lungt!

Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Janne.S ons dec 09 2009, 22:22

Ja det går inte att hålla byggtempot uppe hela året....är väl ett sundhetsteckan att man vill göra något annat ett tag Very Happy
Häcka på forumet kan man göra ändå Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE tor dec 10 2009, 07:40

Ja visst Very Happy
Kan ju alltid sitta och skissa på El Caminon och Scanian Smile


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE mån apr 12 2010, 17:45

Hej på er! Very Happy

Det är bara att jag inser... jag måste ha något matt på byggbordet och inte bara blankt! Razz
Släpade fram den här ur stashen igen och målade om inredningen Smile

Dock är det lättare sagt än gjort att fota den här, att få så bra ljus som möjligt och kunna få med hela och inte 1/4 så får ni med halva rummet också Laughing

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 DSC02596

Anledningen till att den här fick komma fram igen var att inredning och motor till Impalan ligger och badar, blev inte nöjd med lacken Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Icon_mad

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Janne.S mån apr 12 2010, 18:32

Det är väl härligt att kunna greppa ett projekt rakt ur högen om du stöter på patrull på tidigare projekt Very Happy

Hoppas du drar igång på allvar med den däringa....den är ju hur fräck som helst!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Gigabyte mån apr 12 2010, 19:31

Härligt Äntligen ett rikligt flygtyg med snurror,, Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Icon_razz
ser fram mot nya bygg bilder snart jocke
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Kent mån apr 12 2010, 20:58

Wow..Maffig kärra

Snyggt

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE mån apr 12 2010, 21:12

Tack ska ni ha! Very Happy
Ja, jag ska försöka få igång detta bygge på allvar nu! cheers

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av merlin1953packard mån apr 12 2010, 22:17

Rätt handlat, Jocke! När ett projekt strular, kan man i terapisyfte ta fram något som ligger och vilar. Och det finns definitivt många sämre projekt än att ge sig i kast med en israelisk B-17. Det är väl zinc chromate du lackat innanmätet med, förmodar jag?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Matt_Public tis apr 13 2010, 16:00

Hoppla! Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Icon_eek

Den där var ju inte alls liten. Skulle vara kul att ta itu med en riktig Fläsk-Jeppe™️ endera dan, men det vete fasen om man skulle klara av att fullfölja projektet. Heja på! Det här lär bli kanon.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Caverö tis apr 13 2010, 21:34

Kul att du fått igång det lilla projekteet igen, iblan får man variera sig lite det är helt riktigt.

Har bara byggt tvåmotorigt i 1/48 som störst, blir B-17:onen jobbigt stor eller är den placerbar på någon existerande hylla?

Heja dig Jocke nu ser man fram mot fortsättningen.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av JOooCKE tor apr 15 2010, 13:08

Tack ska ni ska! Smile

Merlin: Något liknande zinc chromate är det... har blandat till det själv.

Mattias: Den blir rätt så stor, 47cm lång och 66cm i vingspann Very Happy Men jag sk nog hitta någon plats åt denna med... Razz

Just nu håller jag på med detalj målning i cockpit mm...

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Israelisk B-17G, Monogram 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Israelisk B-17G, Monogram 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet