JSU-152 "Old Dirty Bastard"
+26
Viggen
Gigabyte
fowi
Jokkocze
Hayabusa
Fisken35
cas
Delmar
Warsawpact
Marlin
Hauptmann
dm4
merlin1953packard
denstore
Azgaron
MagnusE
T-34
Matt_Public
Janne.S
MiniStuff
JOooCKE
legion
Jörgen.E
Caverö
johan r
Joppo
30 posters
Sida 6 av 9
Sida 6 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: JSU-152 "Old Dirty Bastard"
Jädra snyggt bygge måste jag säja. Gillar grammofonen och oljefatet mycket. Kan bli hur bra som helst det här.
Magnus
Magnus
T-34
Update: Kullerstenarna är på plats Det tog ungefär 2 veckor att skära till dem och placera ut dem. Jag hade räknat med att det skulle ta längre tid än så faktiskt, vilket såklart är skönt
JSU:n har fått sina vita ränder och är färdigmålad. Nu börjar äntligen det roliga, dvs vädringen. Jag ser speciellt fram emot att chippa alla de vita partierna Jag tror det kan bli rätt effektfull chipping pga av den stora kontrasten mellan den vita färgen och den gröna grunden.
Lite mer "jox" är färdigt. Jag vill verkligen att JSU:n ska kännas riktigt "inbodd" och vara belamrad med all möjlig bråte.
Lite olika test av kullerstensmålning. Det gäller att hitta rätt balans mellan stenarnas färg och sanden mellan dem. Just lutar det åt alternativ nr. 2 fast med lite mer variation i stenarnas färg och aningen mörkare fyllnadssand.
Det var det hela. Nu ska jag gå och spreja JSU:n med några lager satinlack så att jag kan börja vädra den. Stay tuned 4 more dudes
Joppo
Trevliga stenar! Tycker också att tvåan verkar trevlig, dock hade jag nog själv tagit lite ljusare färg på stenen och sen sett hur det blev med sanden, kanske lite mörkare för att komma närmre stenarna.
Jokkocze
Mmm... Du har rätt i att de är lite mörka. Jag tar och gör ett ljust test också så ser vi hur det blir.
Joppo
Perfekt!Joppo skrev:Mmm... Du har rätt i att de är lite mörka. Jag tar och gör ett ljust test också så ser vi hur det blir.
Jokkocze
Ngah!
Hjärnan raglar...
Led mig likt ett lamm, fromme mästare!
Hälsingland, så effektivt och övertygande.
Jag, för egen del, är inte värdig. Men klart imponerad!
Hjärnan raglar...
Led mig likt ett lamm, fromme mästare!
Hälsingland, så effektivt och övertygande.
Jag, för egen del, är inte värdig. Men klart imponerad!
Matt_Public- Master of DNF
Hehe Tack Matt och Stefan. Alltid roligt när ens arbete är uppskattat.
Joppo
Ser snyggt ut Jesper! Snygga gatstenar!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Himla snitsigt stenarbete!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Riktigt najs ide.
Håller också på med gatsten men en annan metod, gips, får se om det går.
Magnus
Magnus
T-34
Tack boys!
Intressant Ska bli kul att se hur det blir. Det går säkert att få riktigt fina resultat med gips också.
T-34 skrev:Riktigt najs ide.
Magnus
Intressant Ska bli kul att se hur det blir. Det går säkert att få riktigt fina resultat med gips också.
Joppo
Nu har jag gjort ett test med ljusare stenar. Jag tror jag kör på denna stil efter att funderat lite. Dels verkar det som kullerstenar generellt sätt är ganska ljusa samtidigt som jag gillar looken med mörkare fogmassa.
Till höger mitt test och till vänster den referensbild som jag utgått från.
Till höger mitt test och till vänster den referensbild som jag utgått från.
Joppo
Joppo skrev: Till höger mitt test och till vänster den referensbild som jag utgått från.
Bra att du förklarar vad som är verkligt för oss.
Jag var alltför beredd att tro att rubbet var ditt verk.
Din gam.
Matt_Public- Master of DNF
Jo, gatsten är inte så speciellt mörka och ibland blir de även ljusare med tiden.
Tänk även om att de ofta även är lite blanka i ytan, då det blir ett visst "polerande" slitage när man går och kör bil på dem.
Tänk även om att de ofta även är lite blanka i ytan, då det blir ett visst "polerande" slitage när man går och kör bil på dem.
Jokkocze
Lite blankhet vore ju coolt faktiskt. Det ska jag testa när jag kommer så långt. Det räcker antagligen med att polera Vallejon lite med en nagelpolerare. Tack för tipset.
/J
/J
Joppo
Strålande! Du har en grym förmåga att få finess på detaljerna. Gillar läderväskan som ser precis ut som just...läder.
MagnusE
MagnusE skrev:Strålande! Du har en grym förmåga att få finess på detaljerna. Gillar läderväskan som ser precis ut som just...läder.
Tack Mange! Läderväskan har jag precis som grammofonen målat med oljefärg på akrylbas. Så länge själva objektet inte är alltför litet gillar jag oljan mer och mer faktiskt. Blandningsmöjligheterna är ju riktigt trevliga samtidigt som det sjyst med en färg med riktigt lång torktid.
Joppo
Är det mer än jag som ser fram emot att se fortsättningen på detta bygge..?
Ser riktigt bra ut, Jeppe.
Ser riktigt bra ut, Jeppe.
Hayabusa
Det kommer strax en uppdatering Jag har gjort klart allt utom vegetationen på basplattan så det borde inte dröja så länge. Jag vill inte lova nåt, men jag borde vara klar med den inom en veckas tid.
Joppo
Det ser jag fram emot. När du skriver; "Jag har gjort klart allt utom..." - innebär det att vagnen också är färdig?
Hur som helst, ska bli kul att se vad du åstadkommit
Hur som helst, ska bli kul att se vad du åstadkommit
Hayabusa
Nej, vagnen och gubbarna är inte färdiga. JSU:n har jag kommit en bit på, den har fått en klarlack och en wash, men inget mer. Nästa steg blir att chippa den. Gubbarna är färdigbyggda och primade, dvs det har inte hänt nåt nytt med dem sen senast.
Vi får se hur jag prioriterar framöver. Jag står i valet och kvalet vad jag ska fortsätta med efter att jag slutfört basplattan. Å ena sidan vore det gött att bli klar med Ol´Dirty nån gång men å andra sidan är jag sugen på att måla tomten också. Vi får se hur det blir
Vi får se hur jag prioriterar framöver. Jag står i valet och kvalet vad jag ska fortsätta med efter att jag slutfört basplattan. Å ena sidan vore det gött att bli klar med Ol´Dirty nån gång men å andra sidan är jag sugen på att måla tomten också. Vi får se hur det blir
Joppo
Basplattan är färdig! (Egentligen har den varit färdig i flera månader, jag har bara inte orkat fota den )
Det halvlånga gräset kommer från Fredrikus Rex och de långa stråna är tillverkade av en massakrerad pensel. De långa stråna är också doppade i pigment för att skapa förkapslar i toppen. De gula blommorna är sönderklippt mossa som jag doppat i gul flock(tror det kallas så iaf) Maskrosorna och en del annat ogräs är i fotoets från Eduard och Voyager.
Det är fan smått sjukt hur många timmar jag lagt ner på dessa stenar
Bajsfågel
Min gamla Hetzer fick komma ut lufta sig lite för att jag skulle få ett hum om hur det kommer bli när JSU:n hamnat på plats.
I övrigt håller jag på och chippar JSU:n och målar lite pruttlar som ska ligga ströda runtomkring på plattan. Nästa uppdatering kommer förhoppningsvis lite snabbare än denna
/J
Det halvlånga gräset kommer från Fredrikus Rex och de långa stråna är tillverkade av en massakrerad pensel. De långa stråna är också doppade i pigment för att skapa förkapslar i toppen. De gula blommorna är sönderklippt mossa som jag doppat i gul flock(tror det kallas så iaf) Maskrosorna och en del annat ogräs är i fotoets från Eduard och Voyager.
Det är fan smått sjukt hur många timmar jag lagt ner på dessa stenar
Bajsfågel
Min gamla Hetzer fick komma ut lufta sig lite för att jag skulle få ett hum om hur det kommer bli när JSU:n hamnat på plats.
I övrigt håller jag på och chippar JSU:n och målar lite pruttlar som ska ligga ströda runtomkring på plattan. Nästa uppdatering kommer förhoppningsvis lite snabbare än denna
/J
Joppo
Sida 6 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Månadsmöte IPMS Göteborg Tema "Utländskt i svensk tjänst"
» Johan "Lill Honken" Holmqvist SM GULD 1999
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
» Pak 40 "å lite löödor -ammo -samt en katt"
» Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga
» Johan "Lill Honken" Holmqvist SM GULD 1999
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
» Pak 40 "å lite löödor -ammo -samt en katt"