JSU-152 "Old Dirty Bastard"
+26
Viggen
Gigabyte
fowi
Jokkocze
Hayabusa
Fisken35
cas
Delmar
Warsawpact
Marlin
Hauptmann
dm4
merlin1953packard
denstore
Azgaron
MagnusE
T-34
Matt_Public
Janne.S
MiniStuff
JOooCKE
legion
Jörgen.E
Caverö
johan r
Joppo
30 posters
Sida 8 av 9
Sida 8 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: JSU-152 "Old Dirty Bastard"
"Äntligen"!
Onkel Hodja är j-t bra - snyggt målat, Joppo!
Chippningen är delikat, inte för mkt och inte för lite. Precis lagom, tycker jag. Precis som det ska vara, enligt min mening.
Plattan är utsökt. Blir projektet färdigt till "ModellExpo 08 Open"?
Onkel Hodja är j-t bra - snyggt målat, Joppo!
Chippningen är delikat, inte för mkt och inte för lite. Precis lagom, tycker jag. Precis som det ska vara, enligt min mening.
Plattan är utsökt. Blir projektet färdigt till "ModellExpo 08 Open"?
Hayabusa
Oerhört läckert målat
Figuren är så otroligt fint målad.
Där ligger man långt efter måste jag säga.
Figuren är så otroligt fint målad.
Där ligger man långt efter måste jag säga.
Viggen
Tack mina vänner! All chipping har tärt på mitt psyke, så det är gött att få fylla på med lite positiv energi.
@Matt_Public: Vet du var namnet Onkel Hodja kommer från? Det har funnits i mitt undermedvetna länge, men jag kan inte pinpointa var jag hört det första gången I och med LOL:et tänkte jag att du kanske hade hört det någon annanstans
@ Hayabusa: Jag kommer inte att åka till Open. Jag har istället planerat att åka till Modellhuset Lidens modellutställning, eftersom den ligger närmare och jag inte varit där tidigare. Dessutom behöver jag inte stressa nåt då, eftersom det inte är någon tävling och det därför går bra att ställa ut saker ofärdiga. Dock har jag bestämt för att ta mig i kragen och åka ner till C4 med detta år och innan dess ska hela diot vara färdigt.
@Matt_Public: Vet du var namnet Onkel Hodja kommer från? Det har funnits i mitt undermedvetna länge, men jag kan inte pinpointa var jag hört det första gången I och med LOL:et tänkte jag att du kanske hade hört det någon annanstans
@ Hayabusa: Jag kommer inte att åka till Open. Jag har istället planerat att åka till Modellhuset Lidens modellutställning, eftersom den ligger närmare och jag inte varit där tidigare. Dessutom behöver jag inte stressa nåt då, eftersom det inte är någon tävling och det därför går bra att ställa ut saker ofärdiga. Dock har jag bestämt för att ta mig i kragen och åka ner till C4 med detta år och innan dess ska hela diot vara färdigt.
Joppo
Ja, jag gillar att chippningen inte är så där uppenbar. Ytorna ser bara lätt slitna ut.
OK, ingen Open i år. Själv funderar jag skarpt på att ta mig till Sthlm. Det går ju faktiskt billigt flyg från Ängelholm till Bromma + att jag har lite gratisnätter (hotell) att utnyttja. C4 blir det givetvis, så jag får bärga mig tills dess
OK, ingen Open i år. Själv funderar jag skarpt på att ta mig till Sthlm. Det går ju faktiskt billigt flyg från Ängelholm till Bromma + att jag har lite gratisnätter (hotell) att utnyttja. C4 blir det givetvis, så jag får bärga mig tills dess
Hayabusa
Gissar att du, precis som jag, tänkte på Hodja från Pjort (Ole Lund Kirkegaard).Joppo skrev: @Matt_Public: Vet du var namnet Onkel Hodja kommer från?
Edit: vid eftertanke så borde du lägga en flygande matta till den övriga bråten.
Senast ändrad av Matt_Public den tis jan 17 2012, 13:03, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Brainwave)
Matt_Public- Master of DNF
Riktigt snyggt Joppo. Gillar också din chippning som är lagom även smådetaljerna som den vita färgen som runnit lite och snubben är ju för cool.
Bra gjort.
Magnus
Bra gjort.
Magnus
T-34
Helt underbar vagn och bakgrund. =) Tog dock lite tid att läsa igenom allt hehe
//Lööf
//Lööf
Lööf
Tack igen!
Lööf: Jag förstår att det tog lite tid Jag har hållt på med detta diorama i ca 1,5 år nu och det har nunnit bli ett par poster i tråden.
Lööf: Jag förstår att det tog lite tid Jag har hållt på med detta diorama i ca 1,5 år nu och det har nunnit bli ett par poster i tråden.
Joppo
Joppo skrev:Tack igen!
Hehe ja de blir lite inlägg på 1.5år. Gillar vädringen. Hoppas att jag själv blir bra på det..
Lööf
Nu är det inte mycket jobb kvar
Vädringen är gjord i följande sekvens:
1. Oljefärg Detta steg har två syften. Dels är tanken att det ska bryta upp den gröna färgen och skapa "chromatic richness". Mitt andra användningsområde för oljefärge är för att skapa highlights och skuggor, som framhäver formerna på stridsvagnen.
Oljefärgen applicerade jag både i utspädd form och med drybrushing.
2. Humbrolwash För att ge stridsvagnen en dammig look gjorde jag en enamelwash av Humbrol 94, AK Earth effects och terpentin. Denna wash målade jag sedan på de ställen där jag antog att damm samlas och där besättningen knallat omkring.
3. Pigment Med hjälp av en gammal pensel borstade jag på sotet vid avgasrören och ytterligare lite mer damm på strategiska ställen. Som ett sista steg planerar jag att applicera lite mer damm på slutet för att knyta samman vädringen.
4. Vattenfärg Dammstrecken och rostrinningarna är gjorda med vattenfärg. Jag har även gjort lite skvätteffekter med vattenfärgen.
Det som återstår är damm och lera på underdelen och banden, bränslespill och lite finlir. Förhoppningsvis är jag klar om typ 2 veckor. Då ska jag skåla i ett dricksglas med billig vodka
Vädringen är gjord i följande sekvens:
1. Oljefärg Detta steg har två syften. Dels är tanken att det ska bryta upp den gröna färgen och skapa "chromatic richness". Mitt andra användningsområde för oljefärge är för att skapa highlights och skuggor, som framhäver formerna på stridsvagnen.
Oljefärgen applicerade jag både i utspädd form och med drybrushing.
2. Humbrolwash För att ge stridsvagnen en dammig look gjorde jag en enamelwash av Humbrol 94, AK Earth effects och terpentin. Denna wash målade jag sedan på de ställen där jag antog att damm samlas och där besättningen knallat omkring.
3. Pigment Med hjälp av en gammal pensel borstade jag på sotet vid avgasrören och ytterligare lite mer damm på strategiska ställen. Som ett sista steg planerar jag att applicera lite mer damm på slutet för att knyta samman vädringen.
4. Vattenfärg Dammstrecken och rostrinningarna är gjorda med vattenfärg. Jag har även gjort lite skvätteffekter med vattenfärgen.
Det som återstår är damm och lera på underdelen och banden, bränslespill och lite finlir. Förhoppningsvis är jag klar om typ 2 veckor. Då ska jag skåla i ett dricksglas med billig vodka
Joppo
Gods dammit!
Fenomenalt säger jag!
Den var ju snygg innan men nu är det ju underbart!
Fenomenalt säger jag!
Den var ju snygg innan men nu är det ju underbart!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Från klarhet till klarhet! Snyggers som bara den! Nu vill jag genast hem å vädra stridsvagn du inspirerar
/Markus
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Gwuul!
Det här är bland det bästigaste jag skådat.
Det här är bland det bästigaste jag skådat.
Matt_Public- Master of DNF
Va snyggt
Och tack för lektionen.
Jag märker att det är stor skillnad på pansarbyggen och flygbyggen.
/Bosse
Och tack för lektionen.
Jag märker att det är stor skillnad på pansarbyggen och flygbyggen.
/Bosse
Marlin
Riktigt bra, Joppo
Nu ser du ljuset i tunneln...känslan när det är färdigt är oslagbar.
Det är en vinnare du byggt, ser fram emot att få se den IRL.
/S
Nu ser du ljuset i tunneln...känslan när det är färdigt är oslagbar.
Det är en vinnare du byggt, ser fram emot att få se den IRL.
/S
Hayabusa
Det är vad jag kallar vädring det!
Vågar nog påstå att du är bland de bästa i Sverige på det där!
Vågar nog påstå att du är bland de bästa i Sverige på det där!
Janne.S- Moderator
Jag tackar mitt ödmjukaste för allt beröm Nu fick jag lite bränsle så jag orkar göra klart det sista.
Färgerna ser för övrigt lite märkliga ut ser jag nu... Vitbalansen i min kamera blev nog lite kajko
Färgerna ser för övrigt lite märkliga ut ser jag nu... Vitbalansen i min kamera blev nog lite kajko
Joppo
Sug i dig allt beröm du kan få - det har du förtjänat.
Min erfarenhet är att modellbygge är "Så mycket bättre" i verkligheten, så jag tror inte foto kan gör ditt bygge full rättvisa. Är planen att ställa ut den på C4?
Min erfarenhet är att modellbygge är "Så mycket bättre" i verkligheten, så jag tror inte foto kan gör ditt bygge full rättvisa. Är planen att ställa ut den på C4?
Hayabusa
Hehe sweet
Först ska jag ställa ut så mycket som jag hunnit klart med på modellträffen i Mariestad och därefter är planen att det kompletta dioramat ska ställas ut på C4.
En fråga Stefan: Du känns som en kille med koll på motorer och sånt... Vilken teori har du om färgen på rysk WW2 diesel? Tror du att den var ofärgad som modern diesel eller använde de nån oljig mörk rysk fulvariant?
Jag tänkte på det idag när jag tankade att rinningarna från mitt tanklock var i princip ofärgade. Dock brukar många byggare göra dem väldigt mörka och oljiga, vilket förvisso ser effektfullt ut, men kanske inte är så realistiskt.
Först ska jag ställa ut så mycket som jag hunnit klart med på modellträffen i Mariestad och därefter är planen att det kompletta dioramat ska ställas ut på C4.
En fråga Stefan: Du känns som en kille med koll på motorer och sånt... Vilken teori har du om färgen på rysk WW2 diesel? Tror du att den var ofärgad som modern diesel eller använde de nån oljig mörk rysk fulvariant?
Jag tänkte på det idag när jag tankade att rinningarna från mitt tanklock var i princip ofärgade. Dock brukar många byggare göra dem väldigt mörka och oljiga, vilket förvisso ser effektfullt ut, men kanske inte är så realistiskt.
Joppo
Dagens dieselbränsle är helt annorlunda jämfört med hur den såg ut förr i tiden. Ryssarna använde säkert en dieselolja som var betydligt mörkare och "oljigare" i färgen. En fördel med en dieselmotor är att den kan köras på väldigt många olika typer av bränsle - den är med andra ord inte så kinkig vilket gör att man under WWII säkert använde "vad som helst" i tankarna.
En annan sak är att även om dagens diesel är väldigt ljus och tunn, så kan den bidra till att spill blir mörkt & oljigt. Varför? Jo, det blir klibbigt och det i sig drar ju till sig skit & smuts.
Sedan är min personliga uppfattning att en modell inte nödvändigtvis behöver se realistisk ut - det viktiga är att helhetsintrycket känns rätt & intressant för ögat. Men, som sagt - det är vad jag tycker
En annan sak är att även om dagens diesel är väldigt ljus och tunn, så kan den bidra till att spill blir mörkt & oljigt. Varför? Jo, det blir klibbigt och det i sig drar ju till sig skit & smuts.
Sedan är min personliga uppfattning att en modell inte nödvändigtvis behöver se realistisk ut - det viktiga är att helhetsintrycket känns rätt & intressant för ögat. Men, som sagt - det är vad jag tycker
Hayabusa
Jag misstänkte att du hade koll Då kör jag på en mörkare variant.
Joppo
Ja, det tycker jag att du ska göra. En annan sak är att dieselbränsle ser olika ut i olika delar av världen. Här i norden så måste dieselolja vara flytande ner till minus 32 grader, det är normen. I andra delar av världen,
t ex Afrika, så är det inte lika viktigt
Kvalitet & utseende kan variera rätt rejält beroende land etc.
t ex Afrika, så är det inte lika viktigt
Kvalitet & utseende kan variera rätt rejält beroende land etc.
Hayabusa
Du är killen med koll när det gäller såna här grejer
Mörkt känns mest "in character" så att säga. När jag föreställer mig ww2-ryska saker så känns allt väldigt smutsigt och harvigt. Då passar det ju onekligen bäst med en riktigt smutsig diesel som är spetsad med allt från gammal motorolja till borsjtj
Mörkt känns mest "in character" så att säga. När jag föreställer mig ww2-ryska saker så känns allt väldigt smutsigt och harvigt. Då passar det ju onekligen bäst med en riktigt smutsig diesel som är spetsad med allt från gammal motorolja till borsjtj
Joppo
Sida 8 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Månadsmöte IPMS Göteborg Tema "Utländskt i svensk tjänst"
» Johan "Lill Honken" Holmqvist SM GULD 1999
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
» Pak 40 "å lite löödor -ammo -samt en katt"
» Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga
» Johan "Lill Honken" Holmqvist SM GULD 1999
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
» Pak 40 "å lite löödor -ammo -samt en katt"
» Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga