JSU-152 "Old Dirty Bastard"
+26
Viggen
Gigabyte
fowi
Jokkocze
Hayabusa
Fisken35
cas
Delmar
Warsawpact
Marlin
Hauptmann
dm4
merlin1953packard
denstore
Azgaron
MagnusE
T-34
Matt_Public
Janne.S
MiniStuff
JOooCKE
legion
Jörgen.E
Caverö
johan r
Joppo
30 posters
Sida 4 av 9
Sida 4 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: JSU-152 "Old Dirty Bastard"
Kul figurfunderingar! Ska bli kul att se hur det blir!
Håkan
"Skräckexempel"
Håkan
"Skräckexempel"
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag tror jag missförstod Ministuffs text lite igår. Jag tolkade den som om han inte gillade "Mr. Kli i Rövá". Men det verkar han ju ha gjort vid närmare eftertanke I så fall återgår jag nog tilll att använda honom men trixar lite så hans finger hamnar i stjärten och inte på kpisten
Hehe
Azgaron skrev:"Skräckexempel"
Hehe
Joppo
Joppo skrev:I så fall återgår jag nog tilll att använda honom men trixar lite så hans finger hamnar i stjärten och inte på Kpisten
Låt honom använda en grötslev så blir det mindre fix och trix!
Matt_Public- Master of DNF
Joppo skrev:Jag tror jag missförstod Ministuffs text lite igår. Jag tolkade den som om han inte gillade "Mr. Kli i Rövá". Men det verkar han ju ha gjort vid närmare eftertanke I så fall återgår jag nog tilll att använda honom men trixar lite så hans finger hamnar i stjärten och inte på kpisten
...
Stämmer! Att du missförstod, jag hade så roligt åt det i mitt stilla sinne så jag kan inte se annat nu ner jag ser just den MIG-figuren Och jag tror det skulle bli en sån grej/detalj som kan få ett bra dio att ramla över och bli det där klock-rena diot.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Det här låter som riktigt kul idéer!
//Christer
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Här får ni en liten mini update av mitt nuvarande bygge. Just ni håller jag på för fullt med att fixa till gubbarna till min vinjett. Jag har även byggt världens kanske minsta balalaika
Ett glatt och sjungande gäng
Onkel Hodja aka Herr Analklåda
Var la jag nu min hemorojdsalva?
En början till den dansanta ryssen.
En detaljstudie av balalaikan. Nu när jag ser den såhär i närbild så har bestämt mig för att stämskruvarna är lite väl bläffiga ut Det får jag fixa till.
/Jeppe
Ett glatt och sjungande gäng
Onkel Hodja aka Herr Analklåda
Var la jag nu min hemorojdsalva?
En början till den dansanta ryssen.
En detaljstudie av balalaikan. Nu när jag ser den såhär i närbild så har bestämt mig för att stämskruvarna är lite väl bläffiga ut Det får jag fixa till.
/Jeppe
Joppo
Kul ide med killen som dansar och ett riktigt snygg balalaikabygge.
Magnus
Magnus
T-34
Fan vad bra det ser ut! Blir kanon detta! en trio figurer med det där lite lilla extra
MiniStuff- Vicesheriff
Tack för kommentarna boys Jag tror de kommer att bli ett skönt gäng när de är färdiga och målade.
Hehe Nope... Inga optiska hjälpmedel har använts.
Fisken35 skrev:Jobbar du med microskop när du bygger joppo?
Joppo
Joppo skrev:Tack för kommentarna boys Jag tror de kommer att bli ett skönt gäng när de är färdiga och målade.Fisken35 skrev:Jobbar du med microskop när du bygger joppo?
så du BLUNDAR när du bygger! I'm impressed!
MiniStuff- Vicesheriff
Ser jäkligt bra ut, Jeppe! Glada ryssar tycker att det är kul med krig..
Vad blir det för cammo? Helgrön eller mönster som du visade i början av tråden? Du vet det förmodligen redan, men i dessa tidningar finns det JSU-152 bygge:
TMMI april 2010 (Tamiya)
TMMI june 2010 (Zvezda)
Military in Scale oct 2010 (Tamiya)
Den sistnämnda är byggd av Murat Ozgul och är j-t snygg! Trots att den är helgrön, så är den ändå "levande" på nå´t sätt.
Vad blir det för cammo? Helgrön eller mönster som du visade i början av tråden? Du vet det förmodligen redan, men i dessa tidningar finns det JSU-152 bygge:
TMMI april 2010 (Tamiya)
TMMI june 2010 (Zvezda)
Military in Scale oct 2010 (Tamiya)
Den sistnämnda är byggd av Murat Ozgul och är j-t snygg! Trots att den är helgrön, så är den ändå "levande" på nå´t sätt.
Hayabusa
Tack Stefan Tanken är att ryssarna firar att kriget tagit slut faktiskt.
Jag tänkte göra ett kamo som ser ut såhär:
Det är hämtat från Tank power 336 ISU-122/152. Eftersom jag är en stor fan av Dunkelgelb och jag tyckte det var originellt på en rysk vagn så blev det så. Fyrfärgskamot vore såklart coolt att använda, men det faller på att jag inte pallar att maska det Mitt test med LAM blev inte riktigt så bra att jag vill penselmåla hela stridsvagnen med det. Ytan blev inte helt perfekt och det är jag lite kinkig med
Tyvärr bor jag i en håla där det inte går att få tag på några modelltidningar förutom Allt om Hobby(vilken ju inte är så jättespännande) så jag har inte läst om några av de byggen du hänvisar till. I varje inte i tidningsform Mina favoritbyggen av denna vagn är annars ett bygge av Kristof Pulinckx och ett annat av Mike Rinaldi.
Denna vagn är byggd av Mike Rinaldi och har en riktigt cool white wash-finish tycker jag. Den kanske var med i nån av de tidningsnummer du nämnde? Jag har för mig att jag läst att den var med i nån tidning.
Kristofs bygge. Den ser verkligen rysk ut tycker jag
Annan vinkel av Kristofbygget.
Jag tänkte göra ett kamo som ser ut såhär:
Det är hämtat från Tank power 336 ISU-122/152. Eftersom jag är en stor fan av Dunkelgelb och jag tyckte det var originellt på en rysk vagn så blev det så. Fyrfärgskamot vore såklart coolt att använda, men det faller på att jag inte pallar att maska det Mitt test med LAM blev inte riktigt så bra att jag vill penselmåla hela stridsvagnen med det. Ytan blev inte helt perfekt och det är jag lite kinkig med
Tyvärr bor jag i en håla där det inte går att få tag på några modelltidningar förutom Allt om Hobby(vilken ju inte är så jättespännande) så jag har inte läst om några av de byggen du hänvisar till. I varje inte i tidningsform Mina favoritbyggen av denna vagn är annars ett bygge av Kristof Pulinckx och ett annat av Mike Rinaldi.
Denna vagn är byggd av Mike Rinaldi och har en riktigt cool white wash-finish tycker jag. Den kanske var med i nån av de tidningsnummer du nämnde? Jag har för mig att jag läst att den var med i nån tidning.
Kristofs bygge. Den ser verkligen rysk ut tycker jag
Annan vinkel av Kristofbygget.
Joppo
Ok, jag förstår...kriget är slut och vad passar då inte bättre än lite reklam? "Medikament mot analklåda och fotsvamp"
Jag bor också på "landet" men har turen att ha en välförsedd tidningsbutik på behörigt avstånd. Tidningar är kul, tycker jag. Sveriges förmodligen bästa tidningsutbud finns, enligt mig, i Gbg - Press Stop på Drottninggatan 58.
Fina bygge, men inte de som är med i de tidningar jag nämnde. Eftersom jag är osäker på om det är OK att publicera bilder från en tidning, så skickar jag dig ett mail.
Jag bor också på "landet" men har turen att ha en välförsedd tidningsbutik på behörigt avstånd. Tidningar är kul, tycker jag. Sveriges förmodligen bästa tidningsutbud finns, enligt mig, i Gbg - Press Stop på Drottninggatan 58.
Fina bygge, men inte de som är med i de tidningar jag nämnde. Eftersom jag är osäker på om det är OK att publicera bilder från en tidning, så skickar jag dig ett mail.
Hayabusa
Hehe Precis.
Lyllos dig som har en sjyst tidningsaffär nära dig. Det hade jag inte tackat nej till. Har du varit en på den stora Pressbyrån på Centralstationen i Malmö förresten? De har ett grymt tidningssortiment för vår hobby. Där brukar jag botanisera när jag hälsar på min arbetskamrater
Jag ska kolla in mejlet snarast.
Lyllos dig som har en sjyst tidningsaffär nära dig. Det hade jag inte tackat nej till. Har du varit en på den stora Pressbyrån på Centralstationen i Malmö förresten? De har ett grymt tidningssortiment för vår hobby. Där brukar jag botanisera när jag hälsar på min arbetskamrater
Jag ska kolla in mejlet snarast.
Joppo
Efter att ha få ta del av Hayabusas artikel har jag bestämt mig för att måla Ol´Dirty grön istället. Mina senaste tre stridsvagnar som jag byggt har varit målade i Dunkelgelb så det är väl dags att prova nåt nytt.
Jag har bestämt mig för att göra en Berlinvariant med vita band på.
Jag hittade även en riktigt grym sida med foton från slutstriden i Berlin. Här hittar ni massor med starka och intressanta bilder:
http://www.irandefence.net/showthread.php?t=304
Jag har bestämt mig för att göra en Berlinvariant med vita band på.
Jag hittade även en riktigt grym sida med foton från slutstriden i Berlin. Här hittar ni massor med starka och intressanta bilder:
http://www.irandefence.net/showthread.php?t=304
Joppo
tack för länken! Många bilder har jag redan men det fanns en del godbitar jag inte sett tidigare.
MiniStuff- Vicesheriff
Tror den blir kanonbra i helgrönt. Ska bli spännande att se slutresultatet. Har inte varit på pressbyrån på Malmö C. Eller, jo...det har jag men det var otroligt många år se´n.
Intressant bilder, absolut. Vet inte varför, men jag har alltid tyckt att bilder från slutstriderna i Berlin är rätt tunga & "jobbiga". Jag blir lätt nedstämd av att se detta elände och desperation. Vilket jäkla jobb att bygga upp en stad igen. Nä, krig är ingen lek.
Många bilder man ser på JSU-152 och JS-2 visar vagnar med kraftigt skadade skärmar. Betydligt mer förekommande än andra, motsvarande vagnar. Eller är det inbillning?
Intressant bilder, absolut. Vet inte varför, men jag har alltid tyckt att bilder från slutstriderna i Berlin är rätt tunga & "jobbiga". Jag blir lätt nedstämd av att se detta elände och desperation. Vilket jäkla jobb att bygga upp en stad igen. Nä, krig är ingen lek.
Många bilder man ser på JSU-152 och JS-2 visar vagnar med kraftigt skadade skärmar. Betydligt mer förekommande än andra, motsvarande vagnar. Eller är det inbillning?
Hayabusa
Du får kolla Pressbyrån om du har vägarna förbi den delen av Skånelandet. Du kommer inte att bli besviken
Mmm... Jag håller med dig Stefan. Bland bilderna i min länk tycker jag speciellt Volkssturm-soldaterna är extra sorgliga på nåt sätt. Jag tror det dels beror på att deras insats inte på nåt sätt kunde hindra krigets utgång samtidigt som blandningen av småpojkar och gamla gubbar bara ser så desperat och tragisk ut.
Angående skärmarna så har du nog rätt i din iakttagelse. Jag har ju kollat på rätt många bilder på JSU:n och även på JS-2:an och det är rätt ofta skärmarna är borta eller ser ut som dragspel. Det kanske var en svag konstruktion?) I JS-2:ans fall kanske det även beror en del på dess roll som tung stridsvagn. Enligt vad jag läst om den så användes den främst i början av anfallen för att slå ett hål fiendens front och de blev säkert rätt hårt åtgångna av pansarvärn kanske även till viss del av terrängen.
/J
Mmm... Jag håller med dig Stefan. Bland bilderna i min länk tycker jag speciellt Volkssturm-soldaterna är extra sorgliga på nåt sätt. Jag tror det dels beror på att deras insats inte på nåt sätt kunde hindra krigets utgång samtidigt som blandningen av småpojkar och gamla gubbar bara ser så desperat och tragisk ut.
Angående skärmarna så har du nog rätt i din iakttagelse. Jag har ju kollat på rätt många bilder på JSU:n och även på JS-2:an och det är rätt ofta skärmarna är borta eller ser ut som dragspel. Det kanske var en svag konstruktion?) I JS-2:ans fall kanske det även beror en del på dess roll som tung stridsvagn. Enligt vad jag läst om den så användes den främst i början av anfallen för att slå ett hål fiendens front och de blev säkert rätt hårt åtgångna av pansarvärn kanske även till viss del av terrängen.
/J
Joppo
Joppo skrev:Du får kolla Pressbyrån om du har vägarna förbi den delen av Skånelandet. Du kommer inte att bli besviken
Problemet med deras enorma utbud av tidningar (Hundratals!) är ju tyvärr de höga priserna. Hobbytidningarna ligger uppåt 200kr för ETT nummer!
Jokkocze
Här kommer en uppdatering med den gångna veckans arbete.
Bjässen har fått en skvätt av Tamiyas primer på sig. Den luktar kemfabrik men den är ändå min favoritprimer pga av dess släta yta, bra vidhäftning på metall och bra slipbarhet.
En detalj som jag gillar är att Tamiya gett vissa av pansarplåtarna små defekter och skåror.
Jag blev sugen på att vädra lite, så jag målade klart "unditching beam:en". Den har varit med om både ett och annat
Arbeten med vår lyckliga trio går framåt. Herr Balalaika har fått en arm och kossacken har tilldelats en torso och ett huvud. Jag valde att skulptera ett par rejäla polisonger på honom för att ge honom lite karaktär. Det kanske inte är helt historiskt korrekt men strunt samma
Den fjärde medlemmen i vår ystra skara. Han ska precis som tidigare lite förvirrat kika upp ur en av luckorna i stridsvagnen.
Jag har också börjat måla hjulen. Jag valde en grön med mycket mättnad så att det förhoppningsvis blir en fin kontast mellan stridsvagnens färg och de jordtoner som jag tänkt använda till vädringen.
Jag skulle också vilja höra vilken av följande armalternativ som ni gillar bäst. Ni får ursäkta de fantastiskt fula skisserna, men jag hoppas ni kan tyda dem iaf. Photoshop+touchpad är ingen optimal kombo direkt. Den tredje killen håller i en sån där rysk kpist med ett runt magasin om ni undrar
Det var det hela.
/J
Bjässen har fått en skvätt av Tamiyas primer på sig. Den luktar kemfabrik men den är ändå min favoritprimer pga av dess släta yta, bra vidhäftning på metall och bra slipbarhet.
En detalj som jag gillar är att Tamiya gett vissa av pansarplåtarna små defekter och skåror.
Jag blev sugen på att vädra lite, så jag målade klart "unditching beam:en". Den har varit med om både ett och annat
Arbeten med vår lyckliga trio går framåt. Herr Balalaika har fått en arm och kossacken har tilldelats en torso och ett huvud. Jag valde att skulptera ett par rejäla polisonger på honom för att ge honom lite karaktär. Det kanske inte är helt historiskt korrekt men strunt samma
Den fjärde medlemmen i vår ystra skara. Han ska precis som tidigare lite förvirrat kika upp ur en av luckorna i stridsvagnen.
Jag har också börjat måla hjulen. Jag valde en grön med mycket mättnad så att det förhoppningsvis blir en fin kontast mellan stridsvagnens färg och de jordtoner som jag tänkt använda till vädringen.
Jag skulle också vilja höra vilken av följande armalternativ som ni gillar bäst. Ni får ursäkta de fantastiskt fula skisserna, men jag hoppas ni kan tyda dem iaf. Photoshop+touchpad är ingen optimal kombo direkt. Den tredje killen håller i en sån där rysk kpist med ett runt magasin om ni undrar
Det var det hela.
/J
Joppo
Fantastiskt snyggt Jesper!
ang dansante ryssen så har jag lite svårt att bestämma mig men ant nr 1 el 2
ang dansante ryssen så har jag lite svårt att bestämma mig men ant nr 1 el 2
MiniStuff- Vicesheriff
Igor den andre är mitt val.
Hur i h-e får du till en träbalk på det sättet?
Du luras väl inte med att förminskat en verklig åldrig trästock??
undrar
förstummad
Folke
Hur i h-e får du till en träbalk på det sättet?
Du luras väl inte med att förminskat en verklig åldrig trästock??
undrar
förstummad
Folke
fowi
Sida 4 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Månadsmöte IPMS Göteborg Tema "Utländskt i svensk tjänst"
» Johan "Lill Honken" Holmqvist SM GULD 1999
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
» Pak 40 "å lite löödor -ammo -samt en katt"
» Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga
» Johan "Lill Honken" Holmqvist SM GULD 1999