Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
+22
Tobbe1983
cas
Brage
Marlin
legion
Jokkocze
fowi
Delmar
Kent
johan r
JOooCKE
denstore
Warsawpact
merlin1953packard
Joppo
Fisken35
Matt_Public
Janne.S
Stefan E
Caverö
Azgaron
MiniStuff
26 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 37 av 40
Sida 37 av 40 • 1 ... 20 ... 36, 37, 38, 39, 40
Sv: Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
"3 in 1"?
Har du triss i 88:or nu?
Sanslöst bra shoppat. Du är ett föredöme.
Har du triss i 88:or nu?
Sanslöst bra shoppat. Du är ett föredöme.
Matt_Public- Master of DNF
Nej, man kan bara bygga tre olika versioner. Flak 18, 36 eller 37.
Jokkocze
På så vis.
Vore fränt annars.
Vore fränt annars.
Den där 88:an ser schysst ut.
/Bosse - som surfar trådlöst från sommarstugan
Marlin
Marlin skrev:Den där 88:an ser schysst ut.
det är vinter och sjuhe-es kallt ute Bosse vad gör du i SOMMARSTUGAN! Galenpanna
fin bössa Jocke! Var lite i valet o kvalet om jag skulle köpa den men det fanns inga pengar då...
MiniStuff- Vicesheriff
aMiniStuff skrev:Marlin skrev:Den där 88:an ser schysst ut.
det är vinter och sjuhe-es kallt ute Bosse vad gör du i SOMMARSTUGAN! Galenpanna
fin bössa Jocke! Var lite i valet o kvalet om jag skulle köpa den men det fanns inga pengar då...
Jag har permis.
Man måste ju kolla till kåken även på vintern.
Ungarna ska ha födelsedags-fest för sina kompisar och det slipper jag vara med med på.
Så jag är i stugan och dricker whisky och kollar på gamla krigsfilmer.
I kväll vankas Band of Brothers på ny inköpt hemma-bio.
/Bosse
Marlin
MiniStuff skrev: Det är vinter och sjuhe-es kallt ute Bosse! Vad gör du i SOMMARSTUGAN? Galenpanna!
Femton spänn på att han sitter på en björnfäll framför en rytande brasa och pimplar whisky tillsammans med en underklädesmodell.
Edit: Hah! Vad var det jag sa?
Senast ändrad av Matt_Public den tor feb 24 2011, 15:18, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : I was goddamn right, thats why!)
Marlin skrev:aMiniStuff skrev:Marlin skrev:Den där 88:an ser schysst ut.
....
Så jag är i stugan och dricker whisky och kollar på gamla krigsfilmer.
I kväll vankas Band of Brothers på ny inköpt hemma-bio.
/Bosse
och där blev jag avis tycker inte det finns bättre krigsfilm/serie än den, även om Pacific inte går av för hackor den med
MiniStuff- Vicesheriff
Samma här.
Men frugan gillar inte krigsfilmer så det gäller att passa på när tillfälle bjuds.
/Bosse
Men frugan gillar inte krigsfilmer så det gäller att passa på när tillfälle bjuds.
/Bosse
Marlin
Hmm.. är det CA-lim (loctite etc) som gäller för metallpipor också? Jag är förjäkla sugen på att börja med Flaken, så det vore bra att veta..
Jokkocze
MiniStuff skrev: [...] även om The Pacific inte går av för hackor den heller.
Måste få tummen ur och köpa hem den endera dan...
Matt_Public skrev:MiniStuff skrev: [...] även om The Pacific inte går av för hackor den heller.
Måste få tummen ur och köpa hem den endera dan...
tycker jag absolut! väldigt fin i BluRay
MiniStuff- Vicesheriff
Trevligt paket Jocke! Ska bli kul att se dem byggda sen.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
En rejäl samling plast där Jocke!
Sätt igång med lite 88:or nu!
Sätt igång med lite 88:or nu!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hej Jocke!
Jag har byggt snowspeedern, och det är en fin liten sats!
Flaken har jag också (otrogen flygbyggare ), men den har jag inte byggt ännu!
Det är mycket plast för pengarna i den lådan!
Du kan limma metallpipan med vanligt CA-lim (jag brukar använda Loctite).
Ser fram mot dina byggen (för du visar väl dem här?)!
Limma Lungt!
Stefan
Jag har byggt snowspeedern, och det är en fin liten sats!
Flaken har jag också (otrogen flygbyggare ), men den har jag inte byggt ännu!
Det är mycket plast för pengarna i den lådan!
Du kan limma metallpipan med vanligt CA-lim (jag brukar använda Loctite).
Ser fram mot dina byggen (för du visar väl dem här?)!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
88:an kommer, ska bara få modet att börja med den!
@Stefan: Speedern kommer så fort jag bestämt mig för om jag ska bygga den OOB eller som någon annan version. Blir det annan version ska den ju även moddas på lite andra sätt, typ filter till luftintagen för en sandspeeder. Men den kommer! Till skillnad från min tie fighter...
@Stefan: Speedern kommer så fort jag bestämt mig för om jag ska bygga den OOB eller som någon annan version. Blir det annan version ska den ju även moddas på lite andra sätt, typ filter till luftintagen för en sandspeeder. Men den kommer! Till skillnad från min tie fighter...
Jokkocze
Hämtat hos Kempe.
Är till för den uber-mysiga Korean War campaignen på Armorama.com
Warsawpact- Starwarsviritous
Ser trevligt ut Chrille!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
HVSS betyder Heavy Vehicle (with) Ski Support?
Tuff sherman hur som helst.
Tuff sherman hur som helst.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:HVSS betyder Heavy Vehicle (with) Ski Support?
Jepp, antingen det, eller Horizontal Volute Spring Suspension.
denstore
denstore skrev:CAS skrev:HVSS betyder Heavy Vehicle (with) Ski Support?
Horizontal Volute Spring Suspension.
Jajemen, det stämmer denstore.
Under kriget i Korea var det Shermans med HVSS upphängning som röjde mer T-34 än vad Pershings gjorde. Tjockare pansar, grövre kanonkaliber och HVSS tillsammans med de uppgraderade stabilisatorerna i Shermans under Korea kriget gjorde att de vagnarna faktiskt kunde köra på dålig bergig mark i relativt hög hastighet och ändå få en hyfsat bra träffsäkerhet, samtidigt som de hade bra skydd och riktigt tung beväpning.
I Korea användes de uppgraderade Shermans även som lätt artilleri.
Fan vad sugen jag blev på att dra igång med HVSS'en
Warsawpact skrev:denstore skrev:CAS skrev:HVSS betyder Heavy Vehicle (with) Ski Support?
Horizontal Volute Spring Suspension.
Jajemen, det stämmer denstore.
Under kriget i Korea var det Shermans med HVSS upphängning som röjde mer T-34 än vad Pershings gjorde. Tjockare pansar, grövre kanonkaliber och HVSS tillsammans med de uppgraderade stabilisatorerna i Shermans under Korea kriget gjorde att de vagnarna faktiskt kunde köra på dålig bergig mark i relativt hög hastighet och ändå få en hyfsat bra träffsäkerhet, samtidigt som de hade bra skydd och riktigt tung beväpning.
Fast vad menar du nu? Att HVSS-Shermans hade grövre kanon och tyngre pansar än Pershing? Eller att de var bättre än WWII-varianterna? Jag tror att skillnaderna mellan WWII och Koreakrigent begränsades till att man monterade en telefon bak på vagnen, så att infanteri kunde tala med vagnschefen vid behov. Annars var nog det mesta likadant. Pansaret är samma på alla Shermans med 47-gradersfronten, och T-23-tornet och dess 76mm-kanon förändrades mig veterligen inte under efterkrigsåren.
Jag skulle nog vilja påstå att Pershingen var överlägsen Sherman i nästan allt. 90mm-kanonen hade bättre genomslag, tornet var mindre trångt, torsionsstavsfjädringen bättre, och pansaret tjockare. Vissa menar att stabilisatorn på Shermans skulle hjälpt till för träffsäkerheten, men det var ju extremt sällan att man gjorde några anfall med eldgivning. Huvuduppgiften för pansaret var eldunderstöd, och där var Pershingens 90mm spränggranat väldigt mycket bättre än Shermanens 76:a, som var känd för sin låga sprängverkan.
Anledningen att man hade Shermans i Korea var snarare tillgången, och att en del befäl ansåg att det var bättre med en mindre stridsvagn i det koreanska landskapet. Pershingen var dessutom lite törstigare. Samma motor, men högre vikt.
Anledningen att Shermanen hade högre siffror i utslagna fiendevagnar var nog att det också fanns betydligt mer Shermans där. Förhållandet förlorad egen kontra utslagna fiendevagna var för Pershing runt 6-1, medan Sherman lyckades med runt 2,5-1. Av den totala mängden utslagna fiendetanks stod Sherman för 49% (alternativt 51%), och M26:an för 39% (alt.32%), lite beroende på vilken källa man skall lita på. Resten var av M46:or, som då alltså är en M26 med ny motor och växellåda, eller de M24 lätta vagnar som fanns på plats.
1951 drog man tillbaka M26:orna, och ersatte dem med M46:or, som med sin starkare motor var bättre lämpad för koreanska förhållanden.
Sherman är en av mina absoluta favoriter, och kanske HVSS-varianten i synnerhet. Men redan 1944 hade konceptet blivit lite föråldrat, och på 50-talet var det bara snålhet och tillgång som höll den vid liv.
denstore
Jag menar det jag skrev.
Shermans slog ut mer T-34or än Pershings. Vad sedan detta beror på är en annan sak.
Menar att de HVSS som deltog i Korea var mer uppgraderade än de tidigare "vanliga" ww2 kusinerna.
HVSS varianterna och Jumbo/ Easy Eight versionerna hade ju inga främre kåpor ( eller hav det kallas) vid fronten utan de var helt släta vilket bidrog till ett tjockare och bättre pansar beroende på hur man ser det. Stålflak skickades ifrån Japan som svetsades fast på fronten vilket gjorde pansaret ännu lite mera bättre.
Pershing var bättre än Shermans, det var det den var tänkt till att vara. Shermans i Korea blev sedan ersatta av Pattons.
105mm kanonen som kunde hittas på Shermans i Korea användes i större grad som lätt artilleri, slå ut bunkrar, etc.
Tur att USA hade såpass många Shermans stående i depåer i Öst-asien området efter WW2 så att de snabbt kunde skickas till Korea.
Osprey har skrivit flera travliga böcker om The Korean War.
Nehep, nu skall jag sätta mig och börja bygga den!!!
Shermans slog ut mer T-34or än Pershings. Vad sedan detta beror på är en annan sak.
Menar att de HVSS som deltog i Korea var mer uppgraderade än de tidigare "vanliga" ww2 kusinerna.
HVSS varianterna och Jumbo/ Easy Eight versionerna hade ju inga främre kåpor ( eller hav det kallas) vid fronten utan de var helt släta vilket bidrog till ett tjockare och bättre pansar beroende på hur man ser det. Stålflak skickades ifrån Japan som svetsades fast på fronten vilket gjorde pansaret ännu lite mera bättre.
Pershing var bättre än Shermans, det var det den var tänkt till att vara. Shermans i Korea blev sedan ersatta av Pattons.
105mm kanonen som kunde hittas på Shermans i Korea användes i större grad som lätt artilleri, slå ut bunkrar, etc.
Tur att USA hade såpass många Shermans stående i depåer i Öst-asien området efter WW2 så att de snabbt kunde skickas till Korea.
Osprey har skrivit flera travliga böcker om The Korean War.
Nehep, nu skall jag sätta mig och börja bygga den!!!
Jag skrev nog mest att det inte skiljde mellan Korea-krigsvarianterna och de från WWII.
Och räknar man ihop M26 och M46, så slog de ut ungefär lika många eller fler än vad Shermans gjorde, trots att det fanns färre av dem där. Min tanke var mest att Shermanen inte hade större beväpning eller mer pansar än varken sina syskon i WWII, eller Pershingarna i Korea.
Lycka till med bygget. Det är en fin modell.
Och räknar man ihop M26 och M46, så slog de ut ungefär lika många eller fler än vad Shermans gjorde, trots att det fanns färre av dem där. Min tanke var mest att Shermanen inte hade större beväpning eller mer pansar än varken sina syskon i WWII, eller Pershingarna i Korea.
Lycka till med bygget. Det är en fin modell.
denstore
Sida 37 av 40 • 1 ... 20 ... 36, 37, 38, 39, 40
Liknande ämnen
» Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 37 av 40
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet