Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
+11
Joppo
JOooCKE
Azgaron
MiniStuff
johan r
Janne.S
Matt_Public
Caverö
Stefan E
cas
Jokkocze
15 posters
Sida 5 av 9
Sida 5 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
Vad kan man säga om preshade, det ser bra ut om än kanske lite grovt men precision är inte så viktigt.
Jag brukar lägga ganska mycket i vingroten och vid stabbe/stjärt.
Det blir himla kul att se lite mera färger på denna kärran, har väntat på trolleriet från plastplan till riktig flygmaskin.
Jag brukar lägga ganska mycket i vingroten och vid stabbe/stjärt.
Det blir himla kul att se lite mera färger på denna kärran, har väntat på trolleriet från plastplan till riktig flygmaskin.
Caverö
Jag fick för mig att experimentera på min lilla experimentmaskin och passade på att dra på lite färg på propellern. Ska testa antingen testa den där vaselinmetoden som farbror matt körde på sin eller någon annan som kanske kräver mindre speciella inköp (de börjar redan titta snett på mig på apoteket)
Den är bara hophäftmassad, så det blir inga problem att plocka isär och måla de olika delarna i rätt färger
Den är bara hophäftmassad, så det blir inga problem att plocka isär och måla de olika delarna i rätt färger
Jokkocze
Preshade är ett jämrans mickel, men snyggarns blir det.
Ser fram emot lite camo nu. Känns som att vänta på våren. *ler besynnerligt*
Ser fram emot lite camo nu. Känns som att vänta på våren. *ler besynnerligt*
Matt_Public- Master of DNF
Hittar inte pappret med målningsschemat, så jag kan inte fixa kopior på det, vilket i sin tur betyder att det tar lite tid innan det blir någon camo.
Vart katten har jag lagt det? Säkert i min enorma pappershög som jag planerat att gå igenom i ett år nu..
[irriterad]
Vart katten har jag lagt det? Säkert i min enorma pappershög som jag planerat att gå igenom i ett år nu..
[irriterad]
Jokkocze
Farbror Häftmassa är din vän!
Och tejp, massor av tejp!
Med lite google-fu borde man kunna hitta en hyffsad snarlik skiss på "exakt" kammo-mönster.
Men heja på! Preshadeningen ser lovande ut...
Och tejp, massor av tejp!
Med lite google-fu borde man kunna hitta en hyffsad snarlik skiss på "exakt" kammo-mönster.
Men heja på! Preshadeningen ser lovande ut...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
[/irriterad]
Jag hittade faktiskt precis lappen. Tänkte undvika att behöva använda så mycket tejp genom att blanda det med papper och som du säger, häftmassa.
Jag hittade faktiskt precis lappen. Tänkte undvika att behöva använda så mycket tejp genom att blanda det med papper och som du säger, häftmassa.
Jokkocze
Kunde inte riktigt bestämma mig för hur jag skulle gå tillväga, så i brist på mallar så drog jag den ljusare bruna på hela planet till att börja med. Färgen känns väldigt blank, men det är kanske bara så att den torkar långsammare än vad jag är van med..
Ska gå förbi biblioteket och ta ett par kopior på orginalmallen så att jag slipper klippa sönder den, sen så blire lite grönt ovanpå det bruna! Sen tar jag undersidan efteråt (Kom fram till att det var enklast så, fråga inte varför)
Ska gå förbi biblioteket och ta ett par kopior på orginalmallen så att jag slipper klippa sönder den, sen så blire lite grönt ovanpå det bruna! Sen tar jag undersidan efteråt (Kom fram till att det var enklast så, fråga inte varför)
Jokkocze
Ser bra ut med lite genomlys av preshaden, är väl bara gott om färgen är naturligt blank.
Caverö
Hehe, mina byggen kan se lite skojiga ut innan jag lackat dom då jag blandar matta och blanka färger friskt...... spelar ju ingen roll när lacken kommer på.
Ser alldeles förträffligt ut det där! Tänk bara på att när du målar det gröna sedan så får du inte samma genomlys av preshejden...kan behöva post shejda sedan.
Ser alldeles förträffligt ut det där! Tänk bara på att när du målar det gröna sedan så får du inte samma genomlys av preshejden...kan behöva post shejda sedan.
Janne.S- Moderator
Blir även shade i form av wash sen, så det ska väl inte vara några större problem. Sen är den gröna som sagt mörkare än den bruna, så jag tror inte att shaden hade synts så mycket även om man inte målat brunt under
Sen la jag märke till att färgen ser lite bronsaktig ut på den förminskade bilden i tråden. Ball effekt ^^
Sen la jag märke till att färgen ser lite bronsaktig ut på den förminskade bilden i tråden. Ball effekt ^^
Jokkocze
Ser snyggt ut Jocke! Ska bli kul att se det gröna målat oclså.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jokkocze skrev: Sen la jag märke till att färgen ser lite bronsaktig ut på den förminskade bilden i tråden.
Hedning! Spitten hör hemma överst på pallen.
Också: toksnyggt!
Ibland blir det bara fel.. Satt i 45-60 minuter och klippte ut masken från mallen och ritade av på maskeringstejp, sen när det var dags att föra över den till modellen, så visade det sig att det var fel färg jag klippt ut. Bara att börja om igen antar jag..
Jokkocze
It is.. done.
Maskade med Tejp, som vanligt.
Sen kom det häftmassa runt maskeringen för att mjuka upp kanterna lite.
Därefter blev det.. grönt..
När jag satt och höll på kom jag dock ihåg att jag inte ätit något på hela dagen, så nu blir det en macka och därefter avtäckning.
Maskade med Tejp, som vanligt.
Sen kom det häftmassa runt maskeringen för att mjuka upp kanterna lite.
Därefter blev det.. grönt..
När jag satt och höll på kom jag dock ihåg att jag inte ätit något på hela dagen, så nu blir det en macka och därefter avtäckning.
Jokkocze
se där en grönrandig pippi på nosen! Vad spännande o se när korvar och tejp kommer av
Hoppas du äter något riktigt gott.
Hoppas du äter något riktigt gott.
MiniStuff- Vicesheriff
Ey!!! Avtäckning!!!!!! Nog har du väl ätit nu? Jag vill se henne bar!
Janne.S- Moderator
Bidde inget gott, men det bidde korvborttagning.
Blev rätt bra faktiskt. Återigen förstör blixten det hela. Fick en sån där "Shit, gjorde Jag det här?"-känsla över det hela när jag plockade bort maskeringen. (Jag ber om ursäkt för det smutsiga tangentbordet, men jag orkar inte rengöra det så ofta.)
Tyvärr gick ju något som vanligt fel. Lite färg (Som jag la på igår) hängde med tejpen.
Nu är det bara undersidan kvar att fixa innan slutmontering och nersmutsning \o/
Edit: Tusan också Janne, du hann liiite före mig :/
Blev rätt bra faktiskt. Återigen förstör blixten det hela. Fick en sån där "Shit, gjorde Jag det här?"-känsla över det hela när jag plockade bort maskeringen. (Jag ber om ursäkt för det smutsiga tangentbordet, men jag orkar inte rengöra det så ofta.)
Tyvärr gick ju något som vanligt fel. Lite färg (Som jag la på igår) hängde med tejpen.
Nu är det bara undersidan kvar att fixa innan slutmontering och nersmutsning \o/
Edit: Tusan också Janne, du hann liiite före mig :/
Jokkocze
Wohoooo!!!!!!
Kammouflera färsläppet som lite battle damage!
Klipp till lappar av tamyia tejp och sätt fast
Kammouflera färsläppet som lite battle damage!
Klipp till lappar av tamyia tejp och sätt fast
Janne.S- Moderator
Blev ju attans snyggt det där Jocke!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Åh, så där ja!
Gåddämmit vad fin den blev. Vilken liten darling.
Gåddämmit vad fin den blev. Vilken liten darling.
Kan någon säga mig hur gränsen mellan ovansidans färger och undersidans färger brukar se ut? Är det en skarp gräns ungefär på mitten av den, eller är det som camot på ovansidan?
Jokkocze
Hejsan!
Skarp gräns som går från vingroten bakåt.
'
Men som alltid, kolla referenserna!
Stefan
Skarp gräns som går från vingroten bakåt.
'
Men som alltid, kolla referenserna!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Inte den gränsen jag tänkte på, utan den på fronten av vingarna.
Jokkocze
Ojdå, jag missförstod dej tydligen!
Färggränsen på vingframkanten bör ha varit skarp, och gå på mitten ungefär.
Om du följer skarven ,mellan vinghalvorna blir det bra, här syns det lite tydligare;
Limma Lungt!
Stefan
Färggränsen på vingframkanten bör ha varit skarp, och gå på mitten ungefär.
Om du följer skarven ,mellan vinghalvorna blir det bra, här syns det lite tydligare;
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 5 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
Sida 5 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet