Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
+11
Joppo
JOooCKE
Azgaron
MiniStuff
johan r
Janne.S
Matt_Public
Caverö
Stefan E
cas
Jokkocze
15 posters
Sida 4 av 9
Sida 4 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
Gött att räddningen gick vägen!
Då är det ju bara fixa till resten
Då är det ju bara fixa till resten
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Gott att du lyckades rädda upp situationen. En till spitfire är på väg att fögylla vår tillvaro.
Caverö
Nu vettetusan hur jag ska fästa den igen dock. Finns inga indikationer på hur långt upp paketet ska sitta
Jokkocze
Kul att du lyckades få isär det! Hoppas du får allt på rätt plats och får ihop det igen.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jokkocze skrev: Finns inga indikationer på hur långt upp paketet ska sitta.
Här fick jag vissa problem med morgonkaffet.
Skämt åsido så har du ju i alla fall den bakre huven att gå efter.
Matt_Public- Master of DNF
Inte helt 100 på vad du menar med problem med morgonkaffet, men om du menar vad jag tror att du menar så var det med flit
Problemet med att gå efter den bakre huven är att jag måste fästa paketet innan huven, för annars kommer jag inte åt
Problemet med att gå efter den bakre huven är att jag måste fästa paketet innan huven, för annars kommer jag inte åt
Jokkocze
Tror du omedelbart skall ta att införskaffa några lotter!
Att hitta en tamiya som är otydlig hur den skall sättas ihop måste ju vara osannolikare än att vinna på full pott lotto, tre gånger på raken!
Har tyvärr ingen Tamiya-spit i stashen så jag kan inte komma med några goda råd hur det skall göras.
//Christer
Att hitta en tamiya som är otydlig hur den skall sättas ihop måste ju vara osannolikare än att vinna på full pott lotto, tre gånger på raken!
Har tyvärr ingen Tamiya-spit i stashen så jag kan inte komma med några goda råd hur det skall göras.
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Man ska fixa cockpiten och insidan av kroppen, sen ska man sammanfoga kroppen och efteråt föra in cockpiten i kroppen. Det finns inget som man kan använda för att få in den rätt, så man får gissa lite när man monterar det hela.
Nu har jag iaf experimenterat med lite gamla trasiga och halvfärdiga modeller och hittat ett jättebra sätt att fästa de klara delarna. Effektivt och ganska enkelt!
1. Pensla på lim på ytorna där den klara delen ska sitta. (Jag använder tamiya thin cement)
2. Vänta några sekunder.
3. Placera dit huven utan att låta den röra ytorna med lim på (Självklart får de ställen som ska vara mot kroppen röra limmet)
4. Håll den på plats tills limmet härdat.
Gjort så på spitten här nu och det har fungerat jättebra! Vet inte riktigt vart kameran är, så bilder kommer senare.
Nu har jag iaf experimenterat med lite gamla trasiga och halvfärdiga modeller och hittat ett jättebra sätt att fästa de klara delarna. Effektivt och ganska enkelt!
1. Pensla på lim på ytorna där den klara delen ska sitta. (Jag använder tamiya thin cement)
2. Vänta några sekunder.
3. Placera dit huven utan att låta den röra ytorna med lim på (Självklart får de ställen som ska vara mot kroppen röra limmet)
4. Håll den på plats tills limmet härdat.
Gjort så på spitten här nu och det har fungerat jättebra! Vet inte riktigt vart kameran är, så bilder kommer senare.
Jokkocze
Kameran låg tydligen bakom tangentbordet..
Det ser ut som att hela ytan framför huven är täckt med lim, vilket den är också, men det verkar vara så att det har smält den ojämna (slipade) ytan och gjort den något "slätare" (Blir inte mycket slätare än vad det blir med 2400-papper..)
Och bältena är på plats också. Säkerligen inte helt historiskt korrekt, men verkar saknas en vägg och jag hittar inga bilder på hur det skulle sett ut utan den väggen.
Det ser ut som att hela ytan framför huven är täckt med lim, vilket den är också, men det verkar vara så att det har smält den ojämna (slipade) ytan och gjort den något "slätare" (Blir inte mycket slätare än vad det blir med 2400-papper..)
Och bältena är på plats också. Säkerligen inte helt historiskt korrekt, men verkar saknas en vägg och jag hittar inga bilder på hur det skulle sett ut utan den väggen.
Jokkocze
Äh vad fasen, det där ser ju grymsnyggt ut.
Kul att ha bidragit till processen är det också.
Man borde kanske handla sig en sån där Spit på vägen hem...
Kul att ha bidragit till processen är det också.
Man borde kanske handla sig en sån där Spit på vägen hem...
Matt_Public- Master of DNF
Jokkocze skrev:Kameran låg tydligen bakom tangentbordet..
...
Hur STORT tangentbord har inte du!? Eller LITEN kamera
Snyggt fixat btw! Börjar närma sig färg på härligheten?!
MiniStuff- Vicesheriff
Den låg så, det blir klurigt att se när man sitter i stolen och lutar sig bakåt. Uj vad dammigt jag har där..
Ja, färg blire snart. Måste bara komma på hur jag ska förtunna vallejos primer, för den vill inte flöda genom sprutan i sin ursprungliga form. Sen måste jag även komma på hur jag ska skydda ställens luckor från färg (De är målade redan) och även hur jag ska skydda cockpiten.
Jokkocze
Blev ju bra det där! Den tekniken kanske man ska ta och prova!
Har ju fortfarande huvmaskering kvar att göra innan jag sätter dit min.
Håkan
Har ju fortfarande huvmaskering kvar att göra innan jag sätter dit min.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jokkocze skrev:...
Ja, färg blire snart. Måste bara komma på hur jag ska förtunna vallejos primer, för den vill inte flöda genom sprutan i sin ursprungliga form. Sen måste jag även komma på hur jag ska skydda ställens luckor från färg (De är målade redan) och även hur jag ska skydda cockpiten.
Vad konstigt?! Jag har inget problem med att få den genom sprutan... hm
Jag brukar förtunna om det är så att det behövs med deras egen förtunning men har även gjort det med vatten, rätt simpelt då den är vattenbaserad och inte alkoholbaserad Jag har en flaska med destillerat vatten i kylskåpet som jag brukar använda till sånt.
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Vad konstigt?! Jag har inget problem med att få den genom sprutan... hm
Jag brukar förtunna om det är så att det behövs med deras egen förtunning men har även gjort det med vatten, rätt simpelt då den är vattenbaserad och inte alkoholbaserad Jag har en flaska med destillerat vatten i kylskåpet som jag brukar använda till sånt.
Ja, jo. Du har sagt det innan, men det gör inte att det fungerar bättre
Tror att trycket är för dåligt eller för att något är knep med sprutan, kanske borde försöka investera i en annan..
Iaf, blandade ut med lite sterilt vatten. Och visst, primern kom ut, men fortfarande inte i något bra format. Hur som helst kom den på plats på modellen och nu ska den torka till imorrn.
Får bli preshejd imorgon och sen ska jag försöka kopiera mallen för camot på något sätt, så att jag har kvar den till framtida spittar.
Jokkocze
Skönt med lite primer på, maskningen av spittar är styvt jobbigt men skönt när det är över.
Caverö
Såja, lite grundfärg på...då är målandet påbörjat!
Härligt!
Härligt!
Janne.S- Moderator
Det ser riktigt prydligt ut nu!
Nu ser vi fram emot mera färg!
Nu ser vi fram emot mera färg!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Då har man gjort ett nytt försök på preshading då. Inte heller den här gången blev det så bra, men bättre än sist blev det iaf!
Imorrn ska jag nog få tag på kopior på kamo-schemat, så då ska det nog bli ett första lager av sånt
Det som ska göras först är väl iofs lite aluminium fram på vingarna så att man kan få dem att se lite slitna ut.. eller så struntar man i det? Jag får se.
Imorrn ska jag nog få tag på kopior på kamo-schemat, så då ska det nog bli ett första lager av sånt
Det som ska göras först är väl iofs lite aluminium fram på vingarna så att man kan få dem att se lite slitna ut.. eller så struntar man i det? Jag får se.
Jokkocze
Vågar man fråga vad du inte tyckte blev bra med preshejden? Tycker det ser helt ok ut i mina ögon.
Janne.S- Moderator
Lite kraftigt, känns det som. Fast jag vet inte riktigt, har inte sett så många andras preshades
Jokkocze
Det är ingen fara
Jag blandar kraftiga och svaga linjer...inte blir de raka heller. Jag tycker slutresultatet blir bättre om inte preshejden är homogen, liksom mer levande.
Jag blandar kraftiga och svaga linjer...inte blir de raka heller. Jag tycker slutresultatet blir bättre om inte preshejden är homogen, liksom mer levande.
Janne.S- Moderator
Sida 4 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
Sida 4 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet