Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
+11
Joppo
JOooCKE
Azgaron
MiniStuff
johan r
Janne.S
Matt_Public
Caverö
Stefan E
cas
Jokkocze
15 posters
Sida 9 av 9
Sida 9 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
Ok, så den här borde vara klar nu, men jag har ett liiitet problem som någon kanske kan hjälpa mig med. Det är ett saftigt problem, men någon kanske vet hur man kan lösa det..
Jag får inte upp färgburkarna!
Det känns som att jag försökt allt. Med min lilla yxa högg jag tills jag blev stel. Bordet fick hack, parketen den sprack, men locken sitter kvar. Försökte dänga den mot en dörr, men hur jag än dängde måste jag ha dängt fel. Ty dörren gick upp, men lockfan sitter kvar.
Hjälp!
Jag får inte upp färgburkarna!
Det känns som att jag försökt allt. Med min lilla yxa högg jag tills jag blev stel. Bordet fick hack, parketen den sprack, men locken sitter kvar. Försökte dänga den mot en dörr, men hur jag än dängde måste jag ha dängt fel. Ty dörren gick upp, men lockfan sitter kvar.
Hjälp!
Jokkocze
Är det Tamiya/Gunze-burkar? Om de trilskas brukar jag ta hjälp av en polygrip för att skruva upp locken.
Joppo
Det är Gunze. Polygrip säger du? Kan inte det skada locket och göra dem svårare att öppna för hand i framtiden?
Jokkocze
Har du prövat att värma dom i varmvatten?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jajjamensan. Ljummet vatten, Varmt vatten och Hett vatten. Inget fungerade.
Nu skulle jag dock precis ändra den gamla posten och skriva följande.
Klämde till på locket med en polygrip, hela vägen runt, sen tog jag i och vred igen. Vipps så åkte locket på den första burken av. Ska testa samma sak på den andra nu också
Sen ska jag ta och rengöra så att det inte finns en massa färgrester som gör att det händer igen.
Nu skulle jag dock precis ändra den gamla posten och skriva följande.
Klämde till på locket med en polygrip, hela vägen runt, sen tog jag i och vred igen. Vipps så åkte locket på den första burken av. Ska testa samma sak på den andra nu också
Sen ska jag ta och rengöra så att det inte finns en massa färgrester som gör att det händer igen.
Jokkocze
Hehehe...ja de där locken kan sitta fast som synden
Polygrip eller en stor tång brukar jag också använda..... folk undrar ibland varför jag har stora verktyg bland alla små delikata precisions instrument...men det är just för att få upp burkar
Polygrip eller en stor tång brukar jag också använda..... folk undrar ibland varför jag har stora verktyg bland alla små delikata precisions instrument...men det är just för att få upp burkar
Janne.S- Moderator
Jag brukar först köra varmvatten och sen stor tång. Kom ihåg och tvätta ur locket med sprit och gängorna på burken också så blir det lättare nästa gång!
linusorn
Jag tänkte ta och uppdatera med ett par bilder här, men när jag tittade på bilderna så kom jag fram till att det är bättre att låta er fantisera om hur det ser ut.
Jag fått pitot-röret monterat under vingen och backspegeln monterad på huven. Jag har tappat bort spruen med den sista huv-delen (Och siktet, som även det har blivit bortglömt), så det är inte riktigt klart än, men det är på gång.
Jag fått pitot-röret monterat under vingen och backspegeln monterad på huven. Jag har tappat bort spruen med den sista huv-delen (Och siktet, som även det har blivit bortglömt), så det är inte riktigt klart än, men det är på gång.
Jokkocze
Jokkocze skrev: Jag får inte upp färgburkarna!
Jag kör med en variant på det här temat: burkstrypare!
Matt_Public- Master of DNF
Har hittat den saknade huven och målat den med en sak jag testat en del. Dock fungerade det inte så bra på en stor yta, så jag får göra om det med något annat istället.
Vad är det för teknik? Vitlim! Varför lägga stora pengar på maskeringsvätska när man kan ta vitlim, blanda ut med en liten droppe vatten och sen pensla på? Galenskaper!
Fast det verkar som sagt inte fungera på stora ytor så bra som det fungerar på små ytor (Typ huden i spittens cockpit)
Vad är det för teknik? Vitlim! Varför lägga stora pengar på maskeringsvätska när man kan ta vitlim, blanda ut med en liten droppe vatten och sen pensla på? Galenskaper!
Fast det verkar som sagt inte fungera på stora ytor så bra som det fungerar på små ytor (Typ huden i spittens cockpit)
Jokkocze
Nu var det ett tag sen jag postade något från något bygge, så jag får väl dra en liten uppdatering.
Jag har inte slutat posta uppdateringar, utan jag har helt enkelt slutat bygga. Det är inget frivilligt, utan jag har helt enkelt inte råd att lägga 50kr på nya knivblad. (Och knivblad behöver man verkligen till allt. Kan inte enns maskera huven till min spit utan ett rejält vasst blad.)
Vinterförvaringen
Förhoppningsvis hittar jag väl ett extrajobb snart så att jag har råd med lite annat än räkningar och nudlar (I värsta fall kan jag kanske övertala något syskon (haha..) om att sponsra mig med ett fempack knivblad iaf), men såhär är det iaf just nu.
Jag har inte slutat posta uppdateringar, utan jag har helt enkelt slutat bygga. Det är inget frivilligt, utan jag har helt enkelt inte råd att lägga 50kr på nya knivblad. (Och knivblad behöver man verkligen till allt. Kan inte enns maskera huven till min spit utan ett rejält vasst blad.)
Vinterförvaringen
Förhoppningsvis hittar jag väl ett extrajobb snart så att jag har råd med lite annat än räkningar och nudlar (I värsta fall kan jag kanske övertala något syskon (haha..) om att sponsra mig med ett fempack knivblad iaf), men såhär är det iaf just nu.
Jokkocze
Marlin skrev:Villka knivblad behöver du och vart ska jag skicka dem ?
/Bosse
Precis! Vi kan ju inte låta en fellow plastvrängare stå still pga av några futtiga knivblad
MiniStuff- Vicesheriff
Bra tänkt Bosse!
Alltid trist när ekonomin är för tajt! Hoppas du hittar nåt jobb Jocke!
Håkan
Alltid trist när ekonomin är för tajt! Hoppas du hittar nåt jobb Jocke!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Inte för att jag gillar att ta emot saker från folk, men jag behöver ett par knivblad om jag vill bygga, så jag bugar och tackar Bosse. Men bara om jag får kompensera dig på något sätt i framtiden, kanske i form av en öl eller så på nästa års byggträff.
Vad jag brukar köra med är xacto nr 11 (ibland 11m, vet dock inte vad det är för skillnad), dvs de här.
Men även 10 eller den stora varianten av 11 (nr 2) fungerar. Adress skickar jag i pm.
Behöver inte enns vara något bra, så länge jag får ut en tusenlapp eller två i månaden (Pluggar även under sommaren)
Vad jag brukar köra med är xacto nr 11 (ibland 11m, vet dock inte vad det är för skillnad), dvs de här.
Men även 10 eller den stora varianten av 11 (nr 2) fungerar. Adress skickar jag i pm.
Du, det hoppas jag också...Azgaron skrev:Alltid trist när ekonomin är för tajt! Hoppas du hittar nåt jobb Jocke!
Behöver inte enns vara något bra, så länge jag får ut en tusenlapp eller två i månaden (Pluggar även under sommaren)
Jokkocze
Nu har min lilla Spit legat i ide tillräckligt länge!
Jag tog och fixade propellern till den lille rackaren, så att den iaf blev klar.
Matt svart på hela, därefter frihandsmålning på toppar och metallfärgad ring. (Inte helt innanför linjerna, men det kan jag leva med.)
Allt täcktes med lite halvmatt klarlack, precis som resten av modellen.
Har även försökt maska huven utan några större framgångar. Den är bubblig av sig, så att få dit tejpen hade kunnat vara enklare!
Ska göra ett försök med parafilm (Maskeringsmaterialet jag vill tycka om), men hur det går vet jag inte!
Sen när huven är målad ska den bara fästas på modellen, vilket inte går innan C4-Open eftersom jag inte har något vettigt att limma klara delar med och inte vill betala 60kr för lim och 100kr för extra avgifter!
Alltså, två veckors uppehåll till från och med nu! (Eller ja, från och med om några timmar. Ungefär.)
Jag tog och fixade propellern till den lille rackaren, så att den iaf blev klar.
Matt svart på hela, därefter frihandsmålning på toppar och metallfärgad ring. (Inte helt innanför linjerna, men det kan jag leva med.)
Allt täcktes med lite halvmatt klarlack, precis som resten av modellen.
Har även försökt maska huven utan några större framgångar. Den är bubblig av sig, så att få dit tejpen hade kunnat vara enklare!
Ska göra ett försök med parafilm (Maskeringsmaterialet jag vill tycka om), men hur det går vet jag inte!
Sen när huven är målad ska den bara fästas på modellen, vilket inte går innan C4-Open eftersom jag inte har något vettigt att limma klara delar med och inte vill betala 60kr för lim och 100kr för extra avgifter!
Alltså, två veckors uppehåll till från och med nu! (Eller ja, från och med om några timmar. Ungefär.)
Jokkocze
Jag tipsar för föpplonde gången om Krom-folie för maskning.
Också: stilig snurra!
Också: stilig snurra!
Grym prop!
Härligt att se en Spitfire igen bland alla dessa 109:or...
Härligt att se en Spitfire igen bland alla dessa 109:or...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Dags att öka dosen!CAS skrev:Härligt att se en Spitfire igen bland alla dessa 109:or...
Snygg popp ja för mer spittar.
Vi behöver en duelant nu när 109:orna dominerar.
Vi behöver en duelant nu när 109:orna dominerar.
Caverö
Ikväll har jag lärt mig att man måste vänta tills klarlacken härdat ordentligt innan man tar bort maskeringen. Detta gäller särskilt om man använder parafilm, då klarlacken får ungefär samma konsistens som filmen innan den torkat.
Tur att jag hade maskerat två bubbliga huvar och en vanlig, annars hade det kunnat gå illa!
Blir iaf bildrutan nästa för min lilla Spit, så fort jag fått tag på lite lim så att jag kan fästa huven på den.
Tur att jag hade maskerat två bubbliga huvar och en vanlig, annars hade det kunnat gå illa!
Blir iaf bildrutan nästa för min lilla Spit, så fort jag fått tag på lite lim så att jag kan fästa huven på den.
Jokkocze
Sida 9 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
Sida 9 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet