Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
+11
Joppo
JOooCKE
Azgaron
MiniStuff
johan r
Janne.S
Matt_Public
Caverö
Stefan E
cas
Jokkocze
15 posters
Sida 6 av 9
Sida 6 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
Uj, skarven slipade jag bort, så den blir svår att följa! Men det ska nog lösa sig! Får springa och börja maska på en gång.
Jokkocze
Då var den fina ankäggsgröna (Aka Sky) färgen på plats!
Återigen blev det dock ett litet fel, som vanligt när jag ska måla något.
Någon som har förslag på hur man kan fixa det?
Fixat. Hade en halv droppe färg kvar i sprutan och den fixade biffen
Återigen blev det dock ett litet fel, som vanligt när jag ska måla något.
Fixat. Hade en halv droppe färg kvar i sprutan och den fixade biffen
Jokkocze
Blev ju snyggt det där! Lätt att göra missar ibland. Tur att det gick att fixa så lätt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar, tackar.
@Caverö: Camon är Dark Green och Dark Earth. Undersidan är Sky (Eller Duck egg green). Alla tre kommer från Gunze och ska tydligen vara färgerna vara framtagna för just brittiska flygare.
Har klämt dit ställen, tömt cockpiten på disksvamp och torrpassat dit propellern för att se hur det kommer bli och jag måste säga, det blir rätt bra. Med blixten så ser man att det kommit upp lite ankäggsgrönt på camon, men det syns knappt utan den. Sen kommer den nog synas ännu mindre när jag får lite wash och annan vädring på modellen
Då Gunzes färger verkar ta mycket längre tid på sig att torka helt så tänkte jag låta modellen vara i ett par dagar innan jag klarlackar den, så nu blir det inget mer här på ett par dagar!
@Caverö: Camon är Dark Green och Dark Earth. Undersidan är Sky (Eller Duck egg green). Alla tre kommer från Gunze och ska tydligen vara färgerna vara framtagna för just brittiska flygare.
Har klämt dit ställen, tömt cockpiten på disksvamp och torrpassat dit propellern för att se hur det kommer bli och jag måste säga, det blir rätt bra. Med blixten så ser man att det kommit upp lite ankäggsgrönt på camon, men det syns knappt utan den. Sen kommer den nog synas ännu mindre när jag får lite wash och annan vädring på modellen
Då Gunzes färger verkar ta mycket längre tid på sig att torka helt så tänkte jag låta modellen vara i ett par dagar innan jag klarlackar den, så nu blir det inget mer här på ett par dagar!
Jokkocze
Lite over spray gnuggar du lätt bort med en polerduk eller en gammal t-shirt
Strålande resultat!
Strålande resultat!
Janne.S- Moderator
Hoppsan.. kunde inte riktigt hålla mig..
Testade lite salt-chipping på propellern, men det slutade med att bara ett av bladen såg lite realistiskt ut. Aja, får se om jag orkar göra om det eller om det bara blir övermålat.
Testade lite salt-chipping på propellern, men det slutade med att bara ett av bladen såg lite realistiskt ut. Aja, får se om jag orkar göra om det eller om det bara blir övermålat.
Jokkocze
Tycker det ser helt ok ut!
Håkan
Håkan
Tycker det ser riktigt fint ut men det viktiga är ju att du är nöjd.
Det kan vara lite pilligt at få rätt mängd chipping..jag är inte heller nöjd med all chipping på snowspeedern men helhetsintrycket var bra, oftast är det viktigast
Det kan vara lite pilligt at få rätt mängd chipping..jag är inte heller nöjd med all chipping på snowspeedern men helhetsintrycket var bra, oftast är det viktigast
Janne.S- Moderator
Jasså det tycker ni? Jag tycker det ser udda ut. Bilden är som sagt på det blad som ser bäst ut av de alla.
Känns lite som att just den här metoden passar bättre till annat än propellrar och att man borde kört med matts vaselinmetod istället.
Känns lite som att just den här metoden passar bättre till annat än propellrar och att man borde kört med matts vaselinmetod istället.
Jokkocze
Skrapa ytterst lätt med en skalpell (nummer 15?) för att ojämna till de rundade demarkationerna. En lätt dusch med väldans tunn svartfärg vid övergångarna kan också vara nice.
Matt_Public- Master of DNF
Det ser väl sådär ut va? Inte fult men inte rätt heller, lite för runda färgsläpp och även för regelbudet.
Det här är ju ingen propeller men det visar väl ung vad jag menar med oregelbundenhet och kantigare mönster.
Det är gjort med hudkräm (lite konstigt men ett experiment) pålagt med grönt ludd från skursvampar doppat i mediet och sedan duttat på flygplanet.
Vissa plåtar har även maskats med tape för jämna kanter mellan olika plåtar.
Det flottiga syns inte efter lackning.
Det är kul att prova olika saker och jag skall prova saltchipping snart.
Det här är ju ingen propeller men det visar väl ung vad jag menar med oregelbundenhet och kantigare mönster.
Det är gjort med hudkräm (lite konstigt men ett experiment) pålagt med grönt ludd från skursvampar doppat i mediet och sedan duttat på flygplanet.
Vissa plåtar har även maskats med tape för jämna kanter mellan olika plåtar.
Det flottiga syns inte efter lackning.
Det är kul att prova olika saker och jag skall prova saltchipping snart.
Caverö
Sådär ska chipping se ut Caverö! Har kommit fram till att hela planet får se rätt nytt ut, sen får jag testa lite olika chipping-metoder på min lilla bf110'a (Testmaskin)
Testade faktiskt att göra som matt föreslog, men det blev inte bra. Aluminiumfärgen hängde också med, så det tog bort effekten lite
Den verkar dock klara t-röd väldigt bra, så jag ska experimentera lite med det också.
Testade faktiskt att göra som matt föreslog, men det blev inte bra. Aluminiumfärgen hängde också med, så det tog bort effekten lite
Den verkar dock klara t-röd väldigt bra, så jag ska experimentera lite med det också.
Jokkocze
Det är hursomhelst utomordentligt målat!
Jättesnyggt!
Jättesnyggt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
OM man har en alclad fär i botten så klarar man chippingen med en tandpetare....... alclad håller för allt!
Janne.S- Moderator
Nu har jag inte gjort något på en vecka, eftersom jag bestämt mig för att få tummen ur och fixa klart i lägenheten, som har sett halvt om halvt förjävlig ut sen jag flyttade in förra hösten. Sen har vi det där med rost-färgen jag behöver vilken stoppar mig från att gå vidare. (Rebell hade inte Gunze H344 :/)
Hur som helst! Jag har kikat lite på det hela med riggning av antennen som går mellan ryggen och vertstabben. Har fixat något att rigga med (dragen sprue gick jättelätt att få tunn som bara den), men jag har inte kommit fram till hur man enklast kan fästa den.
Har någon något förslag på hur man gör detta? Bör väl vara en dutt CA-lim som gäller? (Och återigen, vad finns det för vettiga ca-lim?)
Hur som helst! Jag har kikat lite på det hela med riggning av antennen som går mellan ryggen och vertstabben. Har fixat något att rigga med (dragen sprue gick jättelätt att få tunn som bara den), men jag har inte kommit fram till hur man enklast kan fästa den.
Har någon något förslag på hur man gör detta? Bör väl vara en dutt CA-lim som gäller? (Och återigen, vad finns det för vettiga ca-lim?)
Jokkocze
Har man fått spruen riktigt tunn så är den något känslig för CA lim.
Brukar trälim som får torka bra i ena ändan och sedan spänner jag tråden och duttar lite trälim i andra änden, där får man sitta en stund och låte det torka.
Detta är om den är riktigt tunn annars går det med CA oxå.
Men numer kör jag lycratråd, gummiband som visserligen inte blir riktigt lika tunn men håller för lite abuse.
Den funkar fint med CA lim oxå.
Brukar trälim som får torka bra i ena ändan och sedan spänner jag tråden och duttar lite trälim i andra änden, där får man sitta en stund och låte det torka.
Detta är om den är riktigt tunn annars går det med CA oxå.
Men numer kör jag lycratråd, gummiband som visserligen inte blir riktigt lika tunn men håller för lite abuse.
Den funkar fint med CA lim oxå.
Caverö
Inte riktigt kommit någonvart, men jag sitter iaf och funderar på hur man enklast fixa smutsen från avgasrören. Är det pigment som gäller eller något annat? Kikat lite på MIG's Black Smoke, men vet inte riktigt om det ger bäst resulat..
Eller kan man kanske bara slipa ner en svart penna och pensla på det, för att slippa lägga 50kr på pigment?
Tips välkomnas!
Eller kan man kanske bara slipa ner en svart penna och pensla på det, för att slippa lägga 50kr på pigment?
Tips välkomnas!
Jokkocze
Jag antar att det är avgasspåren bakom avgasrören som du avser.
Är man duktig med sprutan går det ju att ladda med lämplig uttunnad färg och blåsa på.
En klick oljefärg som man drar ut funkar nog också.
Färgpenna funkar nog fint det med.
Det finns säkert fler tekniker. Du får ta och prova på nån skräpbit först.
Håkan
Är man duktig med sprutan går det ju att ladda med lämplig uttunnad färg och blåsa på.
En klick oljefärg som man drar ut funkar nog också.
Färgpenna funkar nog fint det med.
Det finns säkert fler tekniker. Du får ta och prova på nån skräpbit först.
Håkan
Testat lite med oljefärg men det blir inte riktigt bra och sprutan klarar inte av så tunna saker.
Ska testa att köpa en förpackning med pastellkritor och testa med.
Ska testa att köpa en förpackning med pastellkritor och testa med.
Jokkocze
Är det avgaser på kroppen då skall du blåsa på det med sprutan, tunn färg och många blåsningar.
Caverö
Efter ett litet avbrott så har nu iaf lite klarlack hamnat på plats.
Jag har alltså inte lagt av med modellen.
Måste hitta något simpelt sätt att snabbt ändra storlek på bilderna i datorn nu när jag har annan kamera, 640x480 (standardmini som man kan göra direkt i kameran) känns lite i minsta laget, skulle vilja ha det dubbla. Aja, det kommer väl..
Jag har alltså inte lagt av med modellen.
Måste hitta något simpelt sätt att snabbt ändra storlek på bilderna i datorn nu när jag har annan kamera, 640x480 (standardmini som man kan göra direkt i kameran) känns lite i minsta laget, skulle vilja ha det dubbla. Aja, det kommer väl..
Jokkocze
Grön o fin han ser ut!
Om du kör med CP.. hm f-låt PC så har Microsnoft ett gratisprogram som du kan bulkköra bilder med, funkar kanon och är väldigt smidigt. Kallas för "Image Resizer" och finns HÄR
Till höger är själva länkarna.
Om du kör med CP.. hm f-låt PC så har Microsnoft ett gratisprogram som du kan bulkköra bilder med, funkar kanon och är väldigt smidigt. Kallas för "Image Resizer" och finns HÄR
Till höger är själva länkarna.
MiniStuff- Vicesheriff
CP = PC? Nu var du larvig tycker jag, men vad kan man förvänta sig av er mac-användare? Ni är lite speciella av er. Speciella på samma sätt som den där speciella klassen i grundskolan, där alla speciella personer gick. Du förstår nog
Powertoys fungerar inte så speciellt bra i win 7, då det är ett paket anpassat för windows xp och saknar någon nyare version.
Har andra program jag kan använda istället, finns mängder med freewareprogram som fungerar mycket
Powertoys fungerar inte så speciellt bra i win 7, då det är ett paket anpassat för windows xp och saknar någon nyare version.
Har andra program jag kan använda istället, finns mängder med freewareprogram som fungerar mycket
Jokkocze
Sida 6 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
Sida 6 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet