Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
+11
Joppo
JOooCKE
Azgaron
MiniStuff
johan r
Janne.S
Matt_Public
Caverö
Stefan E
cas
Jokkocze
15 posters
Sida 2 av 9
Sida 2 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: Tamiya 1/48 Spitfire Mk.1
Lite inspiration till ditt bygge.........
Ser fram emot en fortsättning nu Jocke!
// Johan
Ser fram emot en fortsättning nu Jocke!
// Johan
johan r
Det där har man gjort en massa gånger i IL-2 Sturmovik (flygsimulator), men det är ännu mer imponerande att se ett riktigt plan göra det ^^
Nu har jag dock suttit och tittat på min båt hela eftermiddagen, men jag ska nog få tummen ur och göra något!
(Hade haft en färdig cockpit om det inte visade sig att jag trodde att jag gjorde fel, förstörde vad jag gjort och sen kommit fram till att det inte var fel)
Nu har jag dock suttit och tittat på min båt hela eftermiddagen, men jag ska nog få tummen ur och göra något!
(Hade haft en färdig cockpit om det inte visade sig att jag trodde att jag gjorde fel, förstörde vad jag gjort och sen kommit fram till att det inte var fel)
Jokkocze
Då var cockpit klar! Inte helt korrekt, men konstnärlig frihet!
Ska klura ut hur jag ska fixa bälten, men det känns inte som det enklaste iom hur de ska sitta och cockpiten i modellen är byggd.. Fast det ska nog gå!
Ska även dit lite smådetaljer på sidorna innan jag sätter ihop den, men jag har gott om tid att fixa, iom att jag måste fixa bälten också. Sen ska luckan bort så att jag kan ha den öppen.. uj, mycket kvar här ju!
Ska klura ut hur jag ska fixa bälten, men det känns inte som det enklaste iom hur de ska sitta och cockpiten i modellen är byggd.. Fast det ska nog gå!
Ska även dit lite smådetaljer på sidorna innan jag sätter ihop den, men jag har gott om tid att fixa, iom att jag måste fixa bälten också. Sen ska luckan bort så att jag kan ha den öppen.. uj, mycket kvar här ju!
Jokkocze
schyrre-snyggt!
tänk på att bältena liksom kommer bakifrån stolen, eller ja de löper strax ovanför stolen och ner liksom....
fan va det skall vara svårt att förklara när man är trött i ögat får inte fram orden... kanske någon annan kan förklara vad jag menar, en bild kanske ...
/M
*google*
så här menar jag:
tänk på att bältena liksom kommer bakifrån stolen, eller ja de löper strax ovanför stolen och ner liksom....
fan va det skall vara svårt att förklara när man är trött i ögat får inte fram orden... kanske någon annan kan förklara vad jag menar, en bild kanske ...
/M
*google*
så här menar jag:
Senast ändrad av MiniStuff den mån jan 17 2011, 22:45, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : trött i ögat och har tangentbordsaffasi - och så kanske man inte skall glömma klistra in bildlänken heller ... :roll:)
MiniStuff- Vicesheriff
Jo, de kommer från den bakre ramen (Som delvis saknas i den här modellen)
Och den här versionen saknar den extra plåten där bakom sätet, så det ser lite annorlunda ut.
Och den här versionen saknar den extra plåten där bakom sätet, så det ser lite annorlunda ut.
Jokkocze
Önskar att all "konstnärlig frihet" såg så pass tjusig ut. Fint jobbat!
Matt_Public- Master of DNF
Ser mycket snyggt ut Jocke! Fin cockpit!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det ser ju riktigt tjusigt ut! Skall bli intressant att se vad den konstnärliga friheten åstadkommer med bältena....
//Christer
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar, tackar. Börjat pilla lite med bältena men har inte kommit fram till hur det ska fixas.
Nu sitter jag dock här med ett litet problem. Ställen.
Det börjar bli dags att sammanfoga kroppshalvorna och det bakre hjulet måste på plats. (Eller?!)
Här ska man dock ha någon aluminiumfärg för att måla metallen. I instruktionerna står det X-11, men jag tycker inte att kromsilver känns så passande. Det ska vara aluminium, det vet jag, men har någon något förslag på en bra aluminiumfärg? Tamiya, Vallejo eller kanske något som rebell säljer. (Sugen på en eduard fw190 därifrån)
Nu sitter jag dock här med ett litet problem. Ställen.
Det börjar bli dags att sammanfoga kroppshalvorna och det bakre hjulet måste på plats. (Eller?!)
Här ska man dock ha någon aluminiumfärg för att måla metallen. I instruktionerna står det X-11, men jag tycker inte att kromsilver känns så passande. Det ska vara aluminium, det vet jag, men har någon något förslag på en bra aluminiumfärg? Tamiya, Vallejo eller kanske något som rebell säljer. (Sugen på en eduard fw190 därifrån)
Jokkocze
Humbrol 56 eller kanske Citadel Mithril silver kanske skulle funka.
Den sistnämnda är vad jag använt på min Spit.
Håkan
Den sistnämnda är vad jag använt på min Spit.
Håkan
Absolut inga emaljfärger, så humbrol är ett stort Nej.
Citadel kanske, får se om någon annan har några förslag.
Citadel kanske, får se om någon annan har några förslag.
Jokkocze
Då var kroppen monterad och slipad! Fogarna syns, men de känns inte, så jag är nöjd.
Panellinjerna har blivit ganska grunda, så jag börjar kännas att man skulle haft ett rits-verktyg.
Sen skulle man haft en sån där flex-i-file, men det känns som att priset på 250kr (Kostar iofs 18 dollar inkl frakt på ebay) är lite i grövsta laget. Men den hade gjort slipande av ryggarna mycket enklare!
Panellinjerna har blivit ganska grunda, så jag börjar kännas att man skulle haft ett rits-verktyg.
Sen skulle man haft en sån där flex-i-file, men det känns som att priset på 250kr (Kostar iofs 18 dollar inkl frakt på ebay) är lite i grövsta laget. Men den hade gjort slipande av ryggarna mycket enklare!
Jokkocze
Ser bra ut Jocke!
Finns ju alltid verktyg å sånt som man behöver tycks det.
Håkan
Finns ju alltid verktyg å sånt som man behöver tycks det.
Håkan
Jokkocze skrev:Citadel kanske, får se om någon annan har några förslag.
Ja och nej. Helt klart Citadel, men inte Mithril. Chainmail tror jag personligen mer på.
Möjligen blandat med fjuttepyttelite Fortress Grey eller Skull White...
Kan ju inte föreslå färger jag inte har!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Kan ju inte föreslå färger jag inte har!
Sant! Det finns säkert någon state-of-the-edge-cutting-art-akryl som jag aldrig har sett som passar ännu bättre.
Men jag vill ju också tycka saker...
Kolla vad tjusigt!
Håller med om att Mithril Silver är lite för ljus som aluminium.
Håller fortfarande på med experimentstadiet med Citadel/Gw-färgerna så jag är inte riktigt vän med dom ännu.
Har kört mycket Tamiya och det är mycket lättare.
Tamiyas flat aluminium XF-16 är ganska trevlig, om än lite grov i kornstorleken, men den borde funka fint.
Fast rebell kanske har lite JPS-färger kvar? Dom kan man spruta rätt ur flaskan som väl är och dom har liten kornstorlek för att vara akryl...
//Christer
Håller med om att Mithril Silver är lite för ljus som aluminium.
Håller fortfarande på med experimentstadiet med Citadel/Gw-färgerna så jag är inte riktigt vän med dom ännu.
Har kört mycket Tamiya och det är mycket lättare.
Tamiyas flat aluminium XF-16 är ganska trevlig, om än lite grov i kornstorleken, men den borde funka fint.
Fast rebell kanske har lite JPS-färger kvar? Dom kan man spruta rätt ur flaskan som väl är och dom har liten kornstorlek för att vara akryl...
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nice! Kul när vingarna kommit på!
Håkan
Håkan
Etsade bälten från eduard, 4-pack (RAF Seatbelts WWII). Kan det vara värt 55kr? (Ska beställa från rebell, så jag blev lite sugen)
Kan använda de andra i min mosquito, om man skulle bestämma sig för att köpa, så vad säger ni?
Kan använda de andra i min mosquito, om man skulle bestämma sig för att köpa, så vad säger ni?
Jokkocze
Låter som ett gott pris.
Tror iofs att jag har några liggandes som du kan få, om du lider av ebb i skrinet. Kan kolla tills i morrn.
Tror iofs att jag har några liggandes som du kan få, om du lider av ebb i skrinet. Kan kolla tills i morrn.
Får lite extra pengar nu det här månadsslutet, så jag tänkte köpa på mig lite så att jag har nu till den mindre välbergade perioden som kommer svepa över mig de närmaste månaderna.
Sen måste jag även kolla upp de korrekta färgerna till camon på planet..
Sen måste jag även kolla upp de korrekta färgerna till camon på planet..
Jokkocze
Härligt med pengar över! Sånt vil man ju ha oftare...
Det enklaste färgschemat för en Spit Mk1 är ju Dark Green, Dark Earth och Sky.
Xtracrylix har rubbet, färdigblandat och klart:
http://www.hannants.co.uk/product/XA1001
http://www.hannants.co.uk/product/XA1002
http://www.hannants.co.uk/product/XA1007
//Christer, som ibland upprepar sig lite väl mycket med allt xtracrylix-tjat...
Det enklaste färgschemat för en Spit Mk1 är ju Dark Green, Dark Earth och Sky.
Xtracrylix har rubbet, färdigblandat och klart:
http://www.hannants.co.uk/product/XA1001
http://www.hannants.co.uk/product/XA1002
http://www.hannants.co.uk/product/XA1007
//Christer, som ibland upprepar sig lite väl mycket med allt xtracrylix-tjat...
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
» Spitfire MK.Vb Tamiya 1/48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Ännu en Spitfire, Tamiya 1/48 Vb och Paramedic är långrandig..
» REAF Spitfire Mk Vb - Tamiya 1/48
Sida 2 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet