SAAB J-21A, Special Hobby 1/72
+9
Stefan E
Jokkocze
SAU
Janne.S
cas
Azgaron
Matt_Public
Marlin
MiniStuff
13 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
SAAB J-21A, Special Hobby 1/72
Så börjar något nytt...
Detta är förebilden för vad jag tänkt mig att göra och även boxarten till Special Hobbys J-21A
Just nu blir det inte mycket mer av detta inlägget, tänkte bara retas lite. Jag skall ta lite innehållsbilder och skriva lite mer senare, blir nog inte ikväll för nu är det lite slappa i sängen med frugan och "Matador"
/Mrks
Detta är förebilden för vad jag tänkt mig att göra och även boxarten till Special Hobbys J-21A
Just nu blir det inte mycket mer av detta inlägget, tänkte bara retas lite. Jag skall ta lite innehållsbilder och skriva lite mer senare, blir nog inte ikväll för nu är det lite slappa i sängen med frugan och "Matador"
/Mrks
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: SAAB J-21A, Special Hobby 1/72
Snyggt val.
Kvalitetstid med frugan och dansk kvalitets tv är ju aldrig fel heller.
/Bosse
Kvalitetstid med frugan och dansk kvalitets tv är ju aldrig fel heller.
/Bosse
Marlin
Matador? Den tekniken är ny för mig.
Ha skoj! Ta inga bilder!
Utom på lådans innehåll förstås. Hubba-hubba!
Ha skoj! Ta inga bilder!
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Matador? Den tekniken är ny för mig.
Ha skoj! Ta inga bilder!
...har du inte sett Matador är det på tiden att du gör det, en av världens absolut bästa TV-serie all time.
MiniStuff- Vicesheriff
Ser attans trevligt ut Markus! Kul modellval!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Väntar otåligt på bilderna!
Framförallt all info om exakt vilka färger du använder
Framförallt all info om exakt vilka färger du använder
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Här får man då tips om allt. Får väl leta lite på Hemmakväll.MiniStuff skrev: [...] har du inte sett Matador är det på tiden att du gör det [...]
Och så kommer den utlovade lådkiken,,,
Börjar med den dubbelsidiga fina färgplanschen med dekal och målningsalternativ, och där hittar man således "min" maskin. Det är enligt texten den 2:a prototypen som senare hamnade på F8 Barkarby där den också fick sina tänder och de röda A:n man ser på baken.
litet etsark, lite suddig bild men ni kan nog se att det är fint som attan.
en liten påse med mycket fint gjutna resindelar, bla mycket mycket fina hjul.
dekalark
och så till sist två stycken gjutstammar med plast, utelämnade den klara plasten som låg fint inlindad i en egen påse som inte gock att ta någon fin bild på utan att öppna, och det vill jag inte...
en lagom mängd med delar som ser ut att kunna bli en mycket fin modell, vi får se hur det går de närmaste dagarna (hoppas hoppas jag får tid!)
/M
Börjar med den dubbelsidiga fina färgplanschen med dekal och målningsalternativ, och där hittar man således "min" maskin. Det är enligt texten den 2:a prototypen som senare hamnade på F8 Barkarby där den också fick sina tänder och de röda A:n man ser på baken.
litet etsark, lite suddig bild men ni kan nog se att det är fint som attan.
en liten påse med mycket fint gjutna resindelar, bla mycket mycket fina hjul.
dekalark
och så till sist två stycken gjutstammar med plast, utelämnade den klara plasten som låg fint inlindad i en egen påse som inte gock att ta någon fin bild på utan att öppna, och det vill jag inte...
en lagom mängd med delar som ser ut att kunna bli en mycket fin modell, vi får se hur det går de närmaste dagarna (hoppas hoppas jag får tid!)
/M
MiniStuff- Vicesheriff
De där såg ju i lådan lika trevlig ut som min J-21R!
Schysst!
Schysst!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jo de är rätt så lika till innehållet. Passade på att ta hem båda till butiken, så fina byggsatser skall folket inte missa.
MiniStuff- Vicesheriff
Visst är den, har suttit och kollat igenom ritningen och funderat över färger. Själva ytterfärgerna tror jag att jag klurat ut men däremot interiören har jag inte en susning om.
Färgangivelser finns med kryptiska H- och C-nummer men ingen förklaring vad det skulle vara för märke. Och H står inte för Humbrol, det har jag konstaterat, kanske kan det stå för Heller?!
Någon flygbyggare som har tips på vart man kan hitta lite interiörbilder på denna kärra, eller färgtips??? Har letat lite men inte riktigt hittat något bra än. På just interiören alltså...
/M
Färgangivelser finns med kryptiska H- och C-nummer men ingen förklaring vad det skulle vara för märke. Och H står inte för Humbrol, det har jag konstaterat, kanske kan det stå för Heller?!
Någon flygbyggare som har tips på vart man kan hitta lite interiörbilder på denna kärra, eller färgtips??? Har letat lite men inte riktigt hittat något bra än. På just interiören alltså...
/M
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Färgangivelser finns med kryptiska H- och C-nummer men ingen förklaring vad det skulle vara för märke. Och H står inte för Humbrol, det har jag konstaterat, kanske kan det stå för Heller?!
De kryptiska numrena är Gunze, C=Mr.Color och H=HobbyColor
När du nu ändå nämnde Heller så är deras J 21A återutgiven med ett nytt trevligt dekalark, även där med F8-röd A.
Review på Aeroscale
SAU
Välkommen till forumet, namne
Jag måste beundra din avatar bild!
Tack för tipset på Hellers glada J21...den har man byggt några gånger i minungdom
Jag måste beundra din avatar bild!
Tack för tipset på Hellers glada J21...den har man byggt några gånger i minungdom
Janne.S- Moderator
SAU skrev:MiniStuff skrev:Färgangivelser finns med kryptiska H- och C-nummer men ingen förklaring vad det skulle vara för märke. Och H står inte för Humbrol, det har jag konstaterat, kanske kan det stå för Heller?!
De kryptiska numrena är Gunze, C=Mr.Color och H=HobbyColor
När du nu ändå nämnde Heller så är deras J 21A återutgiven med ett nytt trevligt dekalark, även där med F8-röd A.
Review på Aeroscale
Man tackar man tackar!!!
Och välkommen til forumet
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Välkommen till forumet Sau!
Markus, har du J-21 boken? Min ligger i källaren just nu , men jag kan kolla cockpit målningen strax.
Markus, har du J-21 boken? Min ligger i källaren just nu , men jag kan kolla cockpit målningen strax.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Boken Kronmärkt har ju ett dokument som heter lackering av Flygplan typ 21 A som stoltserar ed följande info:
Invändiga plåtytor: 325M
Styl, styrspak, instrumentpanel, radiolåda, kompass, pansarskydd: 095M
Hjulfack: 325M
Landställ: 058H
För att översätta det till vanlig språk:
095M blir matt svart
058H mörkt blågrå, ung FS 26329 eller Humbrol 87
325M olivgrön, lite gulare än FS 34079
095M blir matt svart
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det här ser mer än lovande ut! Verrry nice.
CAS skrev:Boken Kronmärkt har ju ett dokument som heter lackering av Flygplan typ 21 A som stoltserar ed följande info:
095M blir matt svart
Tack!
Finns det några fina färgbilder i boken? Har du möjlighet att skanna/ta bild?
Tack på förhand
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Ingen skanner, men jag kan försöka ta lite bilder och skicka dom till dig. Tror inte det är så populärt att lägga ut bilder från en bok på nätet...
PM/email inbound
PM/email inbound
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
MiniStuff- Vicesheriff
Tack för välkomnandet
Stolen ser iallafall ut så här och kanske du kan ha nytta av färgerna trots gulsticket.
Finns bl.a på Ängelholms flygmuseum för den som vill titta närmare.
Stolen ser iallafall ut så här och kanske du kan ha nytta av färgerna trots gulsticket.
SAU
Den på¨ängelholms flygmuseum är tyvärr lite svårt att komma åt att ta bilder på.SAU skrev:Tack för välkomnandet
*bild*
Här är iaf vad jag lyckades få på just den.
Jokkocze
Jag tackar för all hjälp med bilder! Har under dagen rätt ut vilka färger jag skall köra med mellan städvarven
MiniStuff- Vicesheriff
Ok, så har vi lyft från marken
Har pillat ihop delar av kontoret som det så fint kallas, rätt så pilligt gäller att ha tungan rätt i mun.
mer än så här blir det inte just nu, dax för dagens tråk - komma på vad familjen skall äta och få det gjort.
/M
Har pillat ihop delar av kontoret som det så fint kallas, rätt så pilligt gäller att ha tungan rätt i mun.
mer än så här blir det inte just nu, dax för dagens tråk - komma på vad familjen skall äta och få det gjort.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Special Hobby 1/72 SAAB J-21R
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» SAAB J 29F Tunnan, Hobby Boss 1:52 Scale
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» SAAB J 29F Tunnan, Hobby Boss 1:52 Scale