SAAB J-21A, Special Hobby 1/72
+9
Stefan E
Jokkocze
SAU
Janne.S
cas
Azgaron
Matt_Public
Marlin
MiniStuff
13 posters
Sida 4 av 5
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: SAAB J-21A, Special Hobby 1/72
Fått på grundfärg, lite fumlig pre-shade och den grå-blå på undersidan. Får se om jag hinner med grönt imorgon.
pre-shaden syns inte så allvarligt mycket på bilden men en aning mer i r l. Har inte pysslat med så mycket pre-shade tidigare.
/M
pre-shaden syns inte så allvarligt mycket på bilden men en aning mer i r l. Har inte pysslat med så mycket pre-shade tidigare.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Nu snackar ni!
Det här ser ju lysande ut!
Är dock inte helt säker på att propellerspetsarna skall vara gula...
Fast det klart, kärran på flygvapenmuseum har gula spetsar...
Vad använde du nu som Blågrå 058M?
Det här ser ju lysande ut!
Är dock inte helt säker på att propellerspetsarna skall vara gula...
Fast det klart, kärran på flygvapenmuseum har gula spetsar...
Vad använde du nu som Blågrå 058M?
cas- Vicesheriff
Jo den variant jag gör skall ha gula spetsar och röd propellerkon (eller vad det kallas).
Jag körde med Lifecolor UA027, dark comp. ghost grey FS 36320
Jag körde med Lifecolor UA027, dark comp. ghost grey FS 36320
MiniStuff- Vicesheriff
Propellernavkåpa eller spinner.MiniStuff skrev: (eller vad det kallas)
Den där blir ju helfet i all sin litenhet. Fläskigt!
Matt_Public- Master of DNF
Ser bra ut Markus! Preshade behöver inte vara helt perfekt. Det blir mer levande så.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack boyzzz! Känns bra att det börjar "närma" sig slutet.
MiniStuff- Vicesheriff
hepp hopp!
Så var det äntligen lite färg på. Blev väl helt ok.
först underfärgen
sen en del maskerande...
och så den gröna, hopblandad av 70609 Russian green och 71002 yellow, 80/20
och så av med maskeringen, funkade helt ok. lite småvingliga linjer på en del ställen och något lite överspray på ett ställe. blir nog bra med lite filter och smuts
lite maskering av rutor och målning av den samma, och sen lite Johnson och dekaler...
Så var det äntligen lite färg på. Blev väl helt ok.
först underfärgen
sen en del maskerande...
och så den gröna, hopblandad av 70609 Russian green och 71002 yellow, 80/20
och så av med maskeringen, funkade helt ok. lite småvingliga linjer på en del ställen och något lite överspray på ett ställe. blir nog bra med lite filter och smuts
lite maskering av rutor och målning av den samma, och sen lite Johnson och dekaler...
MiniStuff- Vicesheriff
Tjusigt målat Markus!
Håkan
Håkan
Det där blev ju snyggers!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar tackar tackar allihopa!
Mne... inte riktigt dags för dekaler... än.
Lite färg på nosen och proppen, ska låta det torka lite till sen blir det Johnson. Håller nu på med maskering av de klara delarna, huven. Lite smått och pilligt
Återkommer antagligen lite senare...
/M
Mne... inte riktigt dags för dekaler... än.
Lite färg på nosen och proppen, ska låta det torka lite till sen blir det Johnson. Håller nu på med maskering av de klara delarna, huven. Lite smått och pilligt
Återkommer antagligen lite senare...
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Ser snyggt ut Markus! Huvmaskering brukar vara lite halvbökigt, beroende på hur huven ser ut.
Håkan
Håkan
Ahhh, vad snyggt Markus.
Ska bli kul att se den här klar.
Magnus
Ska bli kul att se den här klar.
Magnus
T-34
Tack Håkan o Magnus!
Rutor maskerade, målade och demaskerade! Gick riktigt bra får jag lov att säga...
Nu skall jag måla lite hjul. Och vänta på att Johnson härdar, vill ju sätta igång med dekaler med en gång men jag skall allt vänta ut en dag eller två först denna gång.
/M
Rutor maskerade, målade och demaskerade! Gick riktigt bra får jag lov att säga...
Nu skall jag måla lite hjul. Och vänta på att Johnson härdar, vill ju sätta igång med dekaler med en gång men jag skall allt vänta ut en dag eller två först denna gång.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Det blev ju bra Markus! Kul när det inte blir några missar.
Håkan
Håkan
Kalasfint ju!
Tänk att du har gått och gömt en sån bra flygbyggare under alla dessa lager med figurmålare!
Tänk att du har gått och gömt en sån bra flygbyggare under alla dessa lager med figurmålare!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jaha.... och så glömde jag totalt bort denna få se nu vad kom emellan: årsreturer av böcker (ca 2 ton), bokrea (X ton), 08-Open, inventering, bygghelg på Arsenalen och "husbygge".... hm...
och så lite mer jobb tills en dag jag städade i mitt byggrum och fann lådan med allt det härliga i. Hade för en gångs skull stoppat allt som hörde bygget till i samma låda, börjar lära mig att det är så man skall gå tillväga så att man inte tappar bort delar mm hela tiden
Dekaler var det ja.... sagt och gjort, jag behövde lite vila från mitt målningsvädrande av husdioramat och kände att nu j-ar skall det dekaleras. Tog ju några timmar då, hade kanske inte mer än 10 större dekaler och ett 20-tal stenciler som skulle dit men då jag är van vid att som mest kletat dit någon enstaka symbol eller siffra på strisdvagnar etc. så kändes det som ett berg. Och så förbenat SMÅ också. Och inte var det lättare när de flesta var vita och knappt gick att se på dekalarket. Fick sitta och vinkla det tills det reflekterade i ljuset, lätt att skära/klippa av själva dekalen annars.
Men dekalerna funkade fint, kanske lite tunna. Var rädd att ha av dem hela tiden. Behövdes ingen större mängd SOL för att de skulle sitta fint runt detaljer och ned i panellinjer. Så nu väntar en liten dusch av lack ovanpå och sen lite vädring/slitage, tror jag, kan nog inte låta bli
två bilder:
/Markus
och så lite mer jobb tills en dag jag städade i mitt byggrum och fann lådan med allt det härliga i. Hade för en gångs skull stoppat allt som hörde bygget till i samma låda, börjar lära mig att det är så man skall gå tillväga så att man inte tappar bort delar mm hela tiden
Dekaler var det ja.... sagt och gjort, jag behövde lite vila från mitt målningsvädrande av husdioramat och kände att nu j-ar skall det dekaleras. Tog ju några timmar då, hade kanske inte mer än 10 större dekaler och ett 20-tal stenciler som skulle dit men då jag är van vid att som mest kletat dit någon enstaka symbol eller siffra på strisdvagnar etc. så kändes det som ett berg. Och så förbenat SMÅ också. Och inte var det lättare när de flesta var vita och knappt gick att se på dekalarket. Fick sitta och vinkla det tills det reflekterade i ljuset, lätt att skära/klippa av själva dekalen annars.
Men dekalerna funkade fint, kanske lite tunna. Var rädd att ha av dem hela tiden. Behövdes ingen större mängd SOL för att de skulle sitta fint runt detaljer och ned i panellinjer. Så nu väntar en liten dusch av lack ovanpå och sen lite vädring/slitage, tror jag, kan nog inte låta bli
två bilder:
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Rackarns vad läcker den där är
Hoppas någon kommer ge ut den i 1/48 någon dag.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Rackarns vad läcker den där är
/Bosse
visst är den! skulle def köpa en i 1/48 om det kom
MiniStuff- Vicesheriff
Vilken lite dråpare!
Också: måttlighet straffar sig. 1/32 är vägen till seger.
Vill nog ha en J-22 och en blåslampa också, ifall Tomten lyssnar...
Också: måttlighet straffar sig. 1/32 är vägen till seger.
Vill nog ha en J-22 och en blåslampa också, ifall Tomten lyssnar...
Matt_Public- Master of DNF
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Special Hobby 1/72 SAAB J-21R
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» SAAB J 29F Tunnan, Hobby Boss 1:52 Scale
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» SAAB J 29F Tunnan, Hobby Boss 1:52 Scale
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48