SAAB J-21A, Special Hobby 1/72
+9
Stefan E
Jokkocze
SAU
Janne.S
cas
Azgaron
Matt_Public
Marlin
MiniStuff
13 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: SAAB J-21A, Special Hobby 1/72
Hehe, fler som pillar med små delar ser jag.
Din J-21:a blir snyggare för varje gång jag ser den.
Hoppas ryggen blir bättre.
/Bosse
Din J-21:a blir snyggare för varje gång jag ser den.
Hoppas ryggen blir bättre.
/Bosse
Marlin
Det där var ju lite etsjäkligt i överkant!
Fenomenalt snyggt när det väl kom på plats
Fenomenalt snyggt när det väl kom på plats
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det där med ryggen lät inte som nån höjdare precis! Krya på dig Markus!
Snyggt jobbat med etsen!
Håkan
Snyggt jobbat med etsen!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
tack alla!
Ja ser inte ut att bli något mer byggt idag för ryggen har bara blivit värre. Men det brukar gå över efter någon dag eller så...
Ja ser inte ut att bli något mer byggt idag för ryggen har bara blivit värre. Men det brukar gå över efter någon dag eller så...
MiniStuff- Vicesheriff
Snyggt! Jag tycker att etsdelar i 1/32 är en pain, så jag är full av beundran. Hoppas ryggen blir bättre!
linusorn
Ryggen är nu så hel som den blir, fick en sväng med mitt dåliga knä också mitt i veckan. Ingen jvlighet kommer ensam
Trodde ju att jag var så när som klar med allt inför grundmålning men inte riktigt som sagt... kollade igenom ritningen en gång till och kom på en del smådelar som skulle dit innan det blir någon färg att tala om. Jag har hunnit få dit det mesta nu är i princip bara två etsdelar kvar som skall in i de bakre hjulhusen tillsammans med luckorna.
lite bilder. det är smått så det förslår och det gäller att ha tungan rätt i mun och sitta still och inte knipa med pincetten för hårt kring detaljen (inte för löst heller för den delen) för då händer det som hände mig, "ka-pflink" o vips så flög den mikroskopiska delen iväg och slukades av ett svart hål så jag måste göra en liten etsdel från scratch (hur nu det ska gå till)
sen måste jag passa på att göra lite reklam och berätta om min nya "kärlek" (och måste när man blir äldre), kan nu mer inte vara utan dessa då jag skall göra finarbete som med ets eller mindre plastdelar. Får se hur det bli när jag skall måla, har inte ens behövt glasögon tidigare men ser bara suddigare och suddigare
när jag skall nära föremål. Men då kommer dess väldigt bra till hands, förutom mina vanliga glyser och med inbyggd led-light så kan det inte bli bättre.
Go kväll!
/Mrks
Trodde ju att jag var så när som klar med allt inför grundmålning men inte riktigt som sagt... kollade igenom ritningen en gång till och kom på en del smådelar som skulle dit innan det blir någon färg att tala om. Jag har hunnit få dit det mesta nu är i princip bara två etsdelar kvar som skall in i de bakre hjulhusen tillsammans med luckorna.
lite bilder. det är smått så det förslår och det gäller att ha tungan rätt i mun och sitta still och inte knipa med pincetten för hårt kring detaljen (inte för löst heller för den delen) för då händer det som hände mig, "ka-pflink" o vips så flög den mikroskopiska delen iväg och slukades av ett svart hål så jag måste göra en liten etsdel från scratch (hur nu det ska gå till)
sen måste jag passa på att göra lite reklam och berätta om min nya "kärlek" (och måste när man blir äldre), kan nu mer inte vara utan dessa då jag skall göra finarbete som med ets eller mindre plastdelar. Får se hur det bli när jag skall måla, har inte ens behövt glasögon tidigare men ser bara suddigare och suddigare
när jag skall nära föremål. Men då kommer dess väldigt bra till hands, förutom mina vanliga glyser och med inbyggd led-light så kan det inte bli bättre.
Go kväll!
/Mrks
MiniStuff- Vicesheriff
Vilket pill du håller på med.
Den byggsatsen skulle vara kul att ha
Dom där glasögonen ser onekligen bra ut.
Va kostar sånna ??
Den byggsatsen skulle vara kul att ha
Va kostar sånna ??
Viggen
Lokala svarta hål är ett elände för oss modellbyggare!
Scratchbygga en etsdel låter inget kul!
Ser ut som en bra att ha grej! Kanske nåt jag borde investera i att ha när jag målar figurer.
Håkan
Scratchbygga en etsdel låter inget kul!
Ser ut som en bra att ha grej! Kanske nåt jag borde investera i att ha när jag målar figurer.
Håkan
Snyggt, kan du inte göra en del i plasticard och slippa ner till rätt tjocklek sen?
linusorn
Hujedamig, vilken oheligt pillerjobb.
Dessutom: grymt glassiga glajjer.
Dessutom: grymt glassiga glajjer.
Matt_Public- Master of DNF
Viggen skrev:
Va kostar sånna ??
229:-, kommer att finnas i min shop framöver nu när jag testat dem. 3st olika förstoringar, inkl batterier.
linusorn skrev:Snyggt, kan du inte göra en del i plasticard och slippa ner till rätt tjocklek sen?
mjo... dock lär det bli väldigt svårt att slipa med då delarna skall bli lika stora (läs små) som de svarta delarna på plasten i bild nr 2 ovanför. ca 2-3 mm långa och kanske en 20-dels millimeter så jag tror jag skall försöka med en liten bit etsskräp samt att jag skall leta lite till efter den försvunna biten.
MiniStuff- Vicesheriff
Special hobby alltså!
Etsade gångjärn...nästa steg blir väl att dom skall fungera också!
Tokläckert är resultatet!
Etsade gångjärn...nästa steg blir väl att dom skall fungera också!
Tokläckert är resultatet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
visst är det LITE tokigt, satt å funderade på om jag skulle använda etsen eller inte en stund men sen tänkte jag att jag skall inte ge mig. Och det var faktiskt lättare än jag trodde, måste dock ha stadig hand så en liten skvätt whiskey eller en öl innan gör ingenting. Dock inte mer
MiniStuff- Vicesheriff
Ta fram den lilla sopborsten och starta svepningen av golvet...
linusorn
Seger! Jag fann det lilla lilla ets-gångjä'rnet på mitt skrivbord en dag när jag INTE letade efter det.
Så nu sitter det på plats men sen har det inte hänt så mycket mer. Har haft alldeles för mycket jobb de senaste veckorna så någon byggtid har det inte blivit över.
Så färdig innan deadline blir den inte.
/Markus
Så nu sitter det på plats men sen har det inte hänt så mycket mer. Har haft alldeles för mycket jobb de senaste veckorna så någon byggtid har det inte blivit över.
Så färdig innan deadline blir den inte.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Kul att du hittade delen och fick dit den! Det brukar ofta vara så att man hittar saker när man inte letar eller letar efter nåt annat!
Håkan
Håkan
Bra att du gav upp. Etsade delar förlorar aldrig i kurragömma.
Har tagit mig lite tid att sitta vid byggbordet och fått lite gjort med betoning på smått och lite. Tar sån tid med smådelar och ets, mycket tålamod Men nu är det nästan färdigt för grundmålning.
Har ett litet ets-problem kvar, en del som är lite för stor för att få plats. Eller om plastdelen är för smal så får väl säga att detta är den största missen i detta short-run bygge, annars har det mesta passat väldigt fint utan större bekymmer.
Här alla "ben" på plats...
en del av luckorna hamnar lite halvsnett men känner att jag inte vill lägga mer tid på detta utan komma vidare...
/Markus
Har ett litet ets-problem kvar, en del som är lite för stor för att få plats. Eller om plastdelen är för smal så får väl säga att detta är den största missen i detta short-run bygge, annars har det mesta passat väldigt fint utan större bekymmer.
Här alla "ben" på plats...
en del av luckorna hamnar lite halvsnett men känner att jag inte vill lägga mer tid på detta utan komma vidare...
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Grymt.
PE i skala 1/72 måste vara väldigt pilligt.
Hoppas vi snart får se en J-21 i skala 1/48.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Grymt.
/Bosse
Visst är det pilligt, men eg inte värre än större ets ibland konstigt nog Och med bra glyser och stadig hand så går det.
en i 1/48 vore inte het fel! Då skulle jag kunna tänka mig att bygga en J-21:a till.
MiniStuff- Vicesheriff
Jisses!
Den där etsen är skrämmande ju!
Det avgör saken, det får bli mer köpe-ets så man kan öva lite på nåt annat innan man ger sig in i J21-djungeln.
Men snyggt blir det!
Den där etsen är skrämmande ju!
Det avgör saken, det får bli mer köpe-ets så man kan öva lite på nåt annat innan man ger sig in i J21-djungeln.
Men snyggt blir det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser snyggt ut Markus! Kul att du hinner få lite byggt emellanåt!
Håkan
Håkan
Tackar boyzzzz!
Har grundat på em och fått dit lite vinglig pre-shade och har nu preppat den för vidare målning. Får se om det blir ngt mer ikväll.
Har grundat på em och fått dit lite vinglig pre-shade och har nu preppat den för vidare målning. Får se om det blir ngt mer ikväll.
MiniStuff- Vicesheriff
Ooh, ets-ångest!
Ser ju kanonklockers ut trots allt. Ett högoktanigt snyggebygge.
Ser ju kanonklockers ut trots allt. Ett högoktanigt snyggebygge.
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Special Hobby 1/72 SAAB J-21R
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» SAAB J 29F Tunnan, Hobby Boss 1:52 Scale
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Special Hobby?
» SAAB J 29F Tunnan, Hobby Boss 1:52 Scale
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48