Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
+5
Caverö
cas
Janne.S
Matt_Public
Mal
9 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Trumpeter F4F-4 1:32
Nu imorgon sparkar jag igång ett nytt bygge o massor m bilder under byggets gång utlovas.
Ligger ner o googlar en del på paddan om den kmt Joe Foss som flög just nr 50.
Funderingar kring hur vädra en hangarkärra,
Just denna kärra var i början stationerad pá USS Copahee, sen senare på Henderson Airfield Guadalcanal, han deltog m denna i strider Nov -42
Kikar på bilder om miljön,
Varmt o skönt m paraply drinkar, fina stränder
Hur slits en sån kärra, jag har ju vädrat m jorddamm mm på europeiska scenen kärror, men dessa borde se lite annorlundare ut, mer solblekta, annat damm mm, tips, försöker koka ihop nåt i tanken hur det skulle se ut, underhållet mm, chipping.
En sak e säker, en ny erfarenhet lär detta bli, testa nya skills samt prova på lite nytt.
Funderingar kring cocpit färger, hur fästa antenn fästet på sidan,
Går igenom vilka färgerbsom saknas, mm
Ernie87 ska ju sparka igång en F4F-3 Trumpeter 1:32, så vi blir två
Kommer ha massor m frågor om denna kärra...
/Juha
Nu imorgon sparkar jag igång ett nytt bygge o massor m bilder under byggets gång utlovas.
Ligger ner o googlar en del på paddan om den kmt Joe Foss som flög just nr 50.
Funderingar kring hur vädra en hangarkärra,
Just denna kärra var i början stationerad pá USS Copahee, sen senare på Henderson Airfield Guadalcanal, han deltog m denna i strider Nov -42
Kikar på bilder om miljön,
Varmt o skönt m paraply drinkar, fina stränder
Hur slits en sån kärra, jag har ju vädrat m jorddamm mm på europeiska scenen kärror, men dessa borde se lite annorlundare ut, mer solblekta, annat damm mm, tips, försöker koka ihop nåt i tanken hur det skulle se ut, underhållet mm, chipping.
En sak e säker, en ny erfarenhet lär detta bli, testa nya skills samt prova på lite nytt.
Funderingar kring cocpit färger, hur fästa antenn fästet på sidan,
Går igenom vilka färgerbsom saknas, mm
Ernie87 ska ju sparka igång en F4F-3 Trumpeter 1:32, så vi blir två
Kommer ha massor m frågor om denna kärra...
/Juha
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Fasen vad gött!
På det här bygget blir jag förmodligen passiv åskådare.
Allt jag vet om den här maskinen är att den är knasgullig.
På det här bygget blir jag förmodligen passiv åskådare.
Allt jag vet om den här maskinen är att den är knasgullig.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Skoj projekt!
Guadalcanal var tidigt i kriget och vildkatterna är ganska nyss ommålade från sin fina silvermålning. Jag tror på ganska fräscha målningar men mycket sot då maskinerna antagligen inte tvättades mellan uppdragen.
Är dock ingen expert utan det är bara dom jag tror....
Lycka till!
Guadalcanal var tidigt i kriget och vildkatterna är ganska nyss ommålade från sin fina silvermålning. Jag tror på ganska fräscha målningar men mycket sot då maskinerna antagligen inte tvättades mellan uppdragen.
Är dock ingen expert utan det är bara dom jag tror....
Lycka till!
Janne.S- Moderator
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Japp, drog samma slutsats nyss, du han posta före lol.
Foss kom till Guadalcana 9 Okt -42,, startade från USS Copahee,
Kommer vara återhållsamm m vädringen LOL
Svag postshade, lite solblekt bara... inga tunga saker denna gång.
/Juha
Foss kom till Guadalcana 9 Okt -42,, startade från USS Copahee,
Kommer vara återhållsamm m vädringen LOL
Svag postshade, lite solblekt bara... inga tunga saker denna gång.
/Juha
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Henderson Field hösten -42 var säkert både lerigt och hemskt på alla sätt...
Slaget om det där fältet satte ju igång 25:e oktober så det finns säkert alla möjligheter att grisa ner en wildcat rätt ordentligt
Slaget om det där fältet satte ju igång 25:e oktober så det finns säkert alla möjligheter att grisa ner en wildcat rätt ordentligt
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Hehe....
Där kom den, kul o vädra
Vad för landningsbana, lerigt?, lerfärg gul eller brun/grå?, torrt ibland mm, måste kolla dokumentärer lite om guadalcanal på tuben om förhållanden.
Kan tänka mig även hangarfartyg m litet basplatta av USS copahee däcket innan guadalcanal alldrig gjort nåt sånt, sett andra som gjort så m en zero på basplatta del av hangarfartyg såg verkligen skitfint ut.
Ideer finns
/Juha
Där kom den, kul o vädra
Vad för landningsbana, lerigt?, lerfärg gul eller brun/grå?, torrt ibland mm, måste kolla dokumentärer lite om guadalcanal på tuben om förhållanden.
Kan tänka mig även hangarfartyg m litet basplatta av USS copahee däcket innan guadalcanal alldrig gjort nåt sånt, sett andra som gjort så m en zero på basplatta del av hangarfartyg såg verkligen skitfint ut.
Ideer finns
/Juha
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Skulle tro att den leran var ganska röd/brun, det är bara en feeling jag har. Jorden i dom trakterna är väl färgad åt det hållet?
Är man extrem med hangarfatygs flyg så skulle dom kunna vara saltstänkta efter hårt väder följt av sol
Är man extrem med hangarfatygs flyg så skulle dom kunna vara saltstänkta efter hårt väder följt av sol
Caverö
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Ser ut o stämma bra det Caverö
Kollat på rasten på jobbet lite dokumentärer om guadalcanal, japs bomplan lyfte, dammet såg brungult/rödbrunt ut, damma som attan när de lyffte samt torrt ut....
Kan bli snarlikt fen vädringen jag gjort på mina kärror, men mer solblekning.
klurar på den nöten, har ju options nu
Kollat på rasten på jobbet lite dokumentärer om guadalcanal, japs bomplan lyfte, dammet såg brungult/rödbrunt ut, damma som attan när de lyffte samt torrt ut....
Kan bli snarlikt fen vädringen jag gjort på mina kärror, men mer solblekning.
klurar på den nöten, har ju options nu
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Börjar lite lätt,
Ernie har ju börjat so have i.
Boxart
Instruktionerna vär rätt monokrona i jämförelse med Ernies
Synar delarna att de är felfria mm, ev hinder längre fram, looks good, denna model har fått bra recensioner, kollat lite nogrannare denna gång
Fina nitar, så de kommer fram när man kör en fin wash på dem sen
Japsen skulle skratta om de fick se en transparent huv,
Lite plåt bitar fick man med, likaså stavar för rörliga flaps
Lakrits ringar.....
Gissa Vilka sex av dem som ej kommer att användas???????
Sedvanliga badkaret.....
Dessa hängslen kommer att användas, rätt följsamma
Maskinen kommer att byggas Out Of The Box mest, lite scratch såklart, revi, motor, samt på motorn, lite kabeldragning på den.
Det jag grunnar på Pratt & Whittney motorn är tändkablarna/insprutingsrör (jag vet inte vad det är ), dem ser man framifrån hur de sitter, men var går de in bak nånstans samma sida eller utanpå , bra bakside bild hittar jag inte
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/R-1830_IWM.JPG
Sen är jag lite osäker på Cockpitfärgen på dessa kärror, early och late finns o dessa är olika eller? interior green, dem finns det en del utav.
/Juha
Ernie har ju börjat so have i.
Boxart
Instruktionerna vär rätt monokrona i jämförelse med Ernies
Synar delarna att de är felfria mm, ev hinder längre fram, looks good, denna model har fått bra recensioner, kollat lite nogrannare denna gång
Fina nitar, så de kommer fram när man kör en fin wash på dem sen
Japsen skulle skratta om de fick se en transparent huv,
Lite plåt bitar fick man med, likaså stavar för rörliga flaps
Lakrits ringar.....
Gissa Vilka sex av dem som ej kommer att användas???????
Sedvanliga badkaret.....
Dessa hängslen kommer att användas, rätt följsamma
Maskinen kommer att byggas Out Of The Box mest, lite scratch såklart, revi, motor, samt på motorn, lite kabeldragning på den.
Det jag grunnar på Pratt & Whittney motorn är tändkablarna/insprutingsrör (jag vet inte vad det är ), dem ser man framifrån hur de sitter, men var går de in bak nånstans samma sida eller utanpå , bra bakside bild hittar jag inte
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/R-1830_IWM.JPG
Sen är jag lite osäker på Cockpitfärgen på dessa kärror, early och late finns o dessa är olika eller? interior green, dem finns det en del utav.
/Juha
Senast ändrad av Mal den tor apr 25 2013, 19:21, ändrad totalt 1 gång
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Oooh, simple work!
Låter som bälten i min smak.
Nu blir det spännande.
Låter som bälten i min smak.
Nu blir det spännande.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Matt_Public skrev:Oooh, simple work!
Låter som bälten i min smak.
LOL Skrattade själv när jag läste på dem......
Men det vi hur det är.....
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Ojojojoj!
Massa gott pillejox där!
Tändkablarna borde gå in på cylindertoppen, men eftersom det är omöjligt att se baksidan av motorn när kåpan väl är på plats så går det väl att fuska och bara dra kabeln över cylindern och strunta i var den slutar?
Så hade/har jag gjort...
Massa gott pillejox där!
Tändkablarna borde gå in på cylindertoppen, men eftersom det är omöjligt att se baksidan av motorn när kåpan väl är på plats så går det väl att fuska och bara dra kabeln över cylindern och strunta i var den slutar?
Så hade/har jag gjort...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Det som synes på bilden är tändkablar, varje cyllinder har två stift,ett på framsidan och ett på baksidan. Motorn har 7 cyllindrar samt två rader av cyllindrar vilket resulterar i 28 tändtift och där med 28 tändkablar.
Till tändsytemet finns två sk magneter en för varje system. Inne i cockpit finns det en magnet väljare där man har tre alternativ: Vänster, Höger eller Båda.
Vanligtvis så kör man på båda, detta är som en Failsafe, lägger den ena kretsen av så kan man fortfarande ha motorn fullt fungerande på den andra.
Aningen överkurs:)
( Reserverar mig för ev demens, de var inte igår man läste till flygmek... )
Ps, det som synes på min bygglogg är inte manualen utan det är ett häfte med massa bilder och info om just Wildcaten:)
// Ernst
Till tändsytemet finns två sk magneter en för varje system. Inne i cockpit finns det en magnet väljare där man har tre alternativ: Vänster, Höger eller Båda.
Vanligtvis så kör man på båda, detta är som en Failsafe, lägger den ena kretsen av så kan man fortfarande ha motorn fullt fungerande på den andra.
Aningen överkurs:)
( Reserverar mig för ev demens, de var inte igår man läste till flygmek... )
Ps, det som synes på min bygglogg är inte manualen utan det är ett häfte med massa bilder och info om just Wildcaten:)
// Ernst
ernie87
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
ernie87 skrev:Det som synes på bilden är tändkablar, varje cyllinder har två stift,ett på framsidan och ett på baksidan. Motorn har 7 cyllindrar samt två rader av cyllindrar vilket resulterar i 28 tändtift och där med 28 tändkablar.
Till tändsytemet finns två sk magneter en för varje system. Inne i cockpit finns det en magnet väljare där man har tre alternativ: Vänster, Höger eller Båda.
Vanligtvis så kör man på båda, detta är som en Failsafe, lägger den ena kretsen av så kan man fortfarande ha motorn fullt fungerande på den andra.
Aningen överkurs:)
( Reserverar mig för ev demens, de var inte igår man läste till flygmek... )
Ps, det som synes på min bygglogg är inte manualen utan det är ett häfte med massa bilder och info om just Wildcaten:)
// Ernst
Åh tack Ernie Grymt.... inte överkurs.... annars hade jag alldrig frågat
Pillat lite....
Så altså, ett par på varje cylinder då.
Sitter med en Padda som e smidig o ha Wifi kopplad så man kan kolla då man behöver.
Klurar på Cockpit färgen fortfarand, hmmmm.
/Juha
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Yepp yepp,ett par till varje cyllinder.
Enligt mitt häfte så är den rätta färgen zinkromat grön för cockpiten:)
Enligt mitt häfte så är den rätta färgen zinkromat grön för cockpiten:)
ernie87
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
ernie87 skrev:Yepp yepp,ett par till varje cyllinder.
Enligt mitt häfte så är den rätta färgen zinkromat grön för cockpiten:)
Kollat lite.
Early har Zinkgrön men late har interior green.
Jaja kollar närmare på den när jag e där, nu är det mkt fokus på motorn
Drog ett par till kablar för det saknades en cylinder (26 kablar o det ska vara 28) och det är där öppningen är på ringen, en på varje sida, samt drog ett par för magnetosen (rätt va), har suttit o granskat Pratt motorn, hittat mkt bra foton på den..
Satt dit kabelklammrar...
/Juha
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Aha! Trodde att det var samma då det inte stod att det var en annan i den senare versionen..
Har också dargit lite kabel i motorn, men hade slut blytråd så det blev koppar tråd från en kabelbit som jag hade till övers.
Länka gärna till bilderna på motorn:)
Har också dargit lite kabel i motorn, men hade slut blytråd så det blev koppar tråd från en kabelbit som jag hade till övers.
Länka gärna till bilderna på motorn:)
ernie87
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
ernie87 skrev:Aha! Trodde att det var samma då det inte stod att det var en annan i den senare versionen..
Har också dargit lite kabel i motorn, men hade slut blytråd så det blev koppar tråd från en kabelbit som jag hade till övers.
Länka gärna till bilderna på motorn:)
Självklart.
http://www.williammaloney.com/Aviation/FloydBennettField/AircraftEngines/pages/09PrattWhitneyR1830.htm
http://www.williammaloney.com/Aviation/FloydBennettField/AircraftEngines/pages/10PrattWhitneyR1830.htm
http://www.aircraftresourcecenter.com/awa01/501-600/awa505-PrattWhitney-engines-Williamson/00.shtm
Det är dessa jag kikat på o fina färger med
Detta hittade jag på
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/05/stuff_eng_interior_colours_us_part3.htm
"
Grumman F4F Wildcat
Early production yellow-wing F4Fs are believed to be painted
Aluminium lacquer on all internal surfaces including that of the
cockpit.
According to factory Erection & Maintenance Instructions, cockpit
interiors of F4F-3 to F4F-4s were painted in Bronze Green. Later F4F-4's
may have been painted Interior Green. Some sources attribute Bronze
Green for Grumman built Wildcats and Interior Green for Eastern built
ones."
är Zinkgrön samma som bronzegrön?, har inte en susning, byggt för lite USA kärror,
Funderar om färgen yellowzinkcromate på ytor som flaps mm, kollar det senare, finns på den länken mkt nyttigt att hitta , men jag tänker använda mig lite av konstnärlig frihet där fåse
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Hoppas nån på forumet kan fylla i där om färger
/Juha
/Juha
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Detta är vad som hanns, lacken är på för en wash....
Det vart väl ok för första gången jag scratchar/pyntar en motor :/. tror den funkar vad tror ni...
Ernie, kolla avgasrören när du monterar den, min linjerade inte riktigt m cylindrara, tight som satan, tog super lim, snäpp sa det, sen satt den rakt, samband m det knäckte jag ena röret, men det fixxade sig easy peasy, nu ere rakt o fint, vad sa vi matt, "Jucklo"
Målade kablarna gula, vill att man lägger märke till dom när man kollar motorn, konstnärlig frihet, de ska egentligen vara svarta eller mör mörk rödbruna har jag sett.
/Juha
Det vart väl ok för första gången jag scratchar/pyntar en motor :/. tror den funkar vad tror ni...
Ernie, kolla avgasrören när du monterar den, min linjerade inte riktigt m cylindrara, tight som satan, tog super lim, snäpp sa det, sen satt den rakt, samband m det knäckte jag ena röret, men det fixxade sig easy peasy, nu ere rakt o fint, vad sa vi matt, "Jucklo"
Målade kablarna gula, vill att man lägger märke till dom när man kollar motorn, konstnärlig frihet, de ska egentligen vara svarta eller mör mörk rödbruna har jag sett.
/Juha
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Jorå saatteee...Mal skrev:Vad sa vi, Matt? "Jucklo"?
Också: asbra jobbat!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Kors då, vilken motor!
Bronze green och Zinc green är inte samma sak vill jag minnas...
Nånstans på IPMSStockolhms site finns en artikel om ämnet. Skall se om jag hittar den.
Ah!
Här var dom:
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-i/
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-ii/
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-iii/
Som bonus hittade jag en om Wildcat också:
http://www.ipmsstockholm.se/home/grumman-f4f-wildcat-in-detail/
Bronze green och Zinc green är inte samma sak vill jag minnas...
Nånstans på IPMSStockolhms site finns en artikel om ämnet. Skall se om jag hittar den.
Ah!
Här var dom:
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-i/
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-ii/
http://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-iii/
Som bonus hittade jag en om Wildcat också:
http://www.ipmsstockholm.se/home/grumman-f4f-wildcat-in-detail/
cas- Vicesheriff
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Himla snygg motor!
Bronze Green är en djupt mörkgrön färg (gamla Humbrol149 kommer nära) och Zinc Green (eg. Zinc Chromate Green) är mycket ljusare, nästan gräsgrön (Humbrol 80 passar bra).
Insidan på motorkåpan (om du tänker måla den), var ljusgrå, likaså utrymmet UNDER piloten.
Stefan
Bronze Green är en djupt mörkgrön färg (gamla Humbrol149 kommer nära) och Zinc Green (eg. Zinc Chromate Green) är mycket ljusare, nästan gräsgrön (Humbrol 80 passar bra).
Insidan på motorkåpan (om du tänker måla den), var ljusgrå, likaså utrymmet UNDER piloten.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Tackar.
grymmt, botaniserar bland färgerna, ska ev blanda själv, fåse jur jag gör.
Kolla, ingen färgkodning lol, bara på vissa, mkt foto tittande o lite frihet
Det gråa på motorn var en egen mix av vallejo basaltgrey m lite blått i, ser ok ut
grymmt, botaniserar bland färgerna, ska ev blanda själv, fåse jur jag gör.
Kolla, ingen färgkodning lol, bara på vissa, mkt foto tittande o lite frihet
Det gråa på motorn var en egen mix av vallejo basaltgrey m lite blått i, ser ok ut
Mal
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Ja, det är ett problem hos Trumpeter, de är kass på att ge färgerna som skall användas!
Det blir att slå mycket i böcker, titta på foton, surfa på nätet, eller att fråga runt, och ibland får man helt enkelt göra en "educated guess", faller väl under "artistisk frihet"!
Amerikanskt flottflyg vågar jag påstå att är jag ganska hemma på, till skillnad mot Luftwaffes underliga färger, där är jag helt borta!
Jag byggde min Wildcat för 7-8 år sedan, strax efter den kom ut.
Kommer inte ihåg annat än att den gick ihop utan större mankemang, fast jag bytte ut dekalerna till eftermarknadsdekaler eftersom jag ville göra en maskin i tre-tons cammot.
Gillar dina byggen skarpt, så det här fixar du lätt!
Stefan
Det blir att slå mycket i böcker, titta på foton, surfa på nätet, eller att fråga runt, och ibland får man helt enkelt göra en "educated guess", faller väl under "artistisk frihet"!
Amerikanskt flottflyg vågar jag påstå att är jag ganska hemma på, till skillnad mot Luftwaffes underliga färger, där är jag helt borta!
Jag byggde min Wildcat för 7-8 år sedan, strax efter den kom ut.
Kommer inte ihåg annat än att den gick ihop utan större mankemang, fast jag bytte ut dekalerna till eftermarknadsdekaler eftersom jag ville göra en maskin i tre-tons cammot.
Gillar dina byggen skarpt, så det här fixar du lätt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Grumman F3F-3, Monogram 1/32
» Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther
» Grumman F4F Wildcat
» Grumman G-22 "Gulfhawk II" 1/48
» Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther
» Grumman F4F Wildcat
» Grumman G-22 "Gulfhawk II" 1/48
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet