IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal

+5
Caverö
cas
Janne.S
Matt_Public
Mal
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Empty Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal

Inlägg av Mal fre apr 26 2013, 19:36

Tack stefan, det värmer.
Testar nya saker, e ju nyfiken Smile

Är bara en novis efter 19års uppehåll, så mkt att göra som är skitkul i modellbyggen.
Har skrivit förr, ni har på IPMS göteborg gjort mig till den byggare jag är idag, samt massor av er inspireras jag av verkligen o får mig prova på o utvecklas, med andra ord skitkul Very Happy

Sant som du sa, bygger man vissa lands flygvapen så får man en mkt bra koll, har lite koll på Waffekärror numer, sista BF 109an kollade man inte ens färgschemat, man bara visste, utom den gången jag drog på by mistake RLM 81 brunt på en waffekärras vingar, bara blåste på av farten, sen när jag var klar kolladw jag, intressant eeh, såg rätt skumt ut kan jag lova LOL....

Har du koll om det ska vara cromate yellow på flapsens insida?

Ljusgrått hjulhus, motorkåpa, utrymmet under piloten, endast cockpiten är interior green got it Smile
Mal
Mal

Till överst på sidan Gå ner

Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Empty Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal

Inlägg av Mal lör apr 27 2013, 09:04

Phantom2 skrev:Ja, det är ett problem hos Trumpeter, de är kass på att ge färgern
Det blir att slå mycket i böcker, titta på foton, surfa på nätet, eller att fråga runt, och ibland får man helt enkelt göra en "educated guess", faller väl under "artistisk frihet"! Laughing

Lika bra det än låta trumpeter gissa åt en,
de är inte pålästa samt tar inte till sig kritik o ändrar produkter
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E lör apr 27 2013, 17:03

Mal skrev:
Har du koll om det ska vara cromate yellow på flapsens insida?

Ljusgrått hjulhus, motorkåpa, utrymmet under piloten, endast cockpiten är interior green got it Smile

Hjulhuset KAN vara aluminiumfärgat eller ljusgrå (samma som undersidan), undre delen av landstället var svart.

YZC låter troligt på flapsens insida, men jag skall kolla i mina böcker.... återkommer.

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Matt_Public lör apr 27 2013, 17:35

Nu nördar vi in på (för mig) jungfrulig mark.

Hur kul som helst att lära sig nya prylar! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Mal lör apr 27 2013, 18:56

Haha.

Ska bli kul m målningen,,,,

Har monterat en del, putsat en hel del, så mkt att jag fortfarande kommer åt allt annat mm för wash, torr borstning, detaljering.

Mkt putsande iom delarna hade en linje på sidan What a Face
Gjutformarna inte linjerade, men men fick till dem Wink.

Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Imagerjp
Mal
Mal

Inlägg av Mal lör apr 27 2013, 19:06

Nu grunnar jag på vädringen med i hjulhusen, funderar starkt på samma dust vädring m german grey+redbrown, som jag gjorde på fw190d jag byggde,
eller sandyellow+ germangrey....

Ska testa på skrotbit Smile
Mal
Mal

Inlägg av Matt_Public lör apr 27 2013, 19:19

Kör med gult, magistern! Vore spännande att se.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Stefan E lör apr 27 2013, 19:36

Hejsan!

Har kollat på flapsen....

På gulvingade maskiner var det silverfärgad lack, på tre-tons cammmot var flapsen röda ("Taket" vitt som undersidan).
På den grå-grå versionen har jag däremot inte kunnat finna något säkert.

YZC, Rött, eller Interior green?

Jag satsar på rött, men det är bara en ren gissning!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal lör apr 27 2013, 19:59

jag tar det längre fram.

cromate yellow eller rött gissar jag att det är, spelar inte så stor roll då båda användes Wink

Japp matt, jag tänker också åt det gula.....

kollade cockpit färgerna nu,
Vad Mörk bronzgreen är, interior green är ljusare, luta nog åt den, iom cockpiten blir banne mig för mörk annars, o skuggor blit svårt att framhäva samt wash blir bortkastat, kör interior gör jag......my way.... What a Face
Mal
Mal

Inlägg av cas lör apr 27 2013, 20:01

Vad du än gör, så kommer det bli livat!
Det är då tvärsäkert =)

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal lör apr 27 2013, 22:05

So nu vill jag ha en Öl efter detta slit.

Motor kåpan is no fun, rejält olika höjd, men men såere o detta skall fixas bums.
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img2260y

Stället klart, matlack svart först, sen ljusgrått ur en vinkel, åh vilka fina skuggor o djup, men vänta bara, klarlacken e på, so en wash så blir saken klar Wink
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img9412r

Cyckelkedjorna måste få färg What a Face
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img4976kb
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img6075x
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img8631e

Maskar lite till, What a Face
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img2869si
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img9699q
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img2498di
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img2929kr
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img4112i
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img6358q

Sådär, allt klarlackat o redo för en wash imorgon cheers
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img5397nq
Mal
Mal

Inlägg av Mal lör apr 27 2013, 23:23

Japp, en lördagkväll. What a Face för mig, inget bättre för mig, me myself and warbird, H&M borde se detta, då jag använder deras fantastiska polernagelfil Wink, den är awesome. samt alla 4 papper på samma nagelfil, två grit, känns som 600, 1200, sen två polerdelar, en grövre en fin, de är billiga Wink, de gör så mkt på slutresultatet när färg kommer på¨, värt slitet.

Jag började ordentligt m använda dem på mitt BF109F2 bygge, o resultatet var, hey what to say, mkt smidigt o använda mm, rekomenderas till mina fellow byggare Wink

Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img0166yu
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img7265mj

Ni ser lampan i reflekionen, bara lite till Wink så är det sen higloss vill jag lova, perfekt för grundfärgen i tunna lager, behöver inte vräka på för coverups repor Wink

Get mig fan på få denna fin Twisted Evil
Mal
Mal

Inlägg av Matt_Public sön apr 28 2013, 00:01

Heja på!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Janne.S sön apr 28 2013, 00:12

LOL Vägra penselmåla eller? Razz

Blir himla stiligt det där! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Mal sön apr 28 2013, 00:28

Janne.S skrev:LOL Vägra penselmåla eller? Razz

Blir himla stiligt det där! cheers
What a Face

Lol, i am penselkillen, det var det jag körde som attan Wink då det begav sig för mig, målade tom hela kärror, det var tufft, körde mkt humbrol lacker då, viss speed var tvunget så slippa penseldrag, så lacken fick " self leveling", men det var svårt men glad fœr det idag.

Kul m ABn ska man ha, lol, testar allt till sin limit på mig What a Face, samt smidigt, men en konst i sig Wink, har bara lattjat m AB i ca 1år nu Smile, en ny värld för mig verkligen.... mkt spännande verktyg.......

Mal
Mal

Inlägg av ernie87 sön apr 28 2013, 02:08

Rikt nice maskande må jag säga! Riktigt ambitiöst!

Du ligger en klarlack faramför mig ;=)

riktigt nice jobb med motorn dessutom! Jag fuskade lite och borrade bara ett hål till varje par av tändkablar ;P
ernie87
ernie87

Inlägg av Mal sön apr 28 2013, 02:51

What a Face Nja, inte nu,

Kulbygge, inte snabbast lol....

ska bli kul o se våra kärror. två olika stilar o vädring Very Happy när vi går i mål m dem What a Face
Jag drog varenda kabel, bara för o se Wink? ingen dom ser jag vet......men det är gjort, drog även röret till konen (kåpan), kör en copycat på bilder, inte en susning vad det är....

backjobb på mig, stället ska vara svart, so redone, fram m tdojjan, Men kommer köra mörkgrå Wink eller ljus svart (lol) iom vill se detaljer, m wash o torrborstning m lite mörkgrå m lite vitt i (accentuera)
Mal
Mal

Inlägg av cas sön apr 28 2013, 08:22

Vilken fart och fläkt!
Blir ju helt kalas det där Very Happy

Kedjedrivna landställ alltså? Tänk vad dom hittade på hos Grumman...
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal sön apr 28 2013, 17:28

Vädrar dag, kul o smutsa ner.

Fick till en hygglig cocktail tror jag.

Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img7771u
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img9554v
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img6208lk
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img0867sv
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img2696fj
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img1423vd
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img9533k
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img8631x
Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Img4025op
Mal
Mal

Inlägg av Kent sön apr 28 2013, 18:49

Vackert jobbat. Vad spär du washen med?
Kent
Kent

Inlägg av Stefan E sön apr 28 2013, 18:52

Verkligen snyggt jobbat! cheers

Ser kalas ut! sunny

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal sön apr 28 2013, 19:06

Kent skrev:Vackert jobbat. Vad spär du washen med?

Tackar.

Du menar geggan av grå, rödbrunt och sandgult?
Den där är dammet.

Det är Tamiya German Grey, Redbrown, Sand Yellow, sen utspätt m isopropyl en hel del.
Sen damma jag på på m ABn där det kommer mkt damm mm, försiktigt Smile
Men den är sista handen Wink...

Kolla min byggyråd om FW190D och BF109F2 där kör jag endast german grey + redbrown, lite annan smuts Smile
Mal
Mal

Inlägg av cas sön apr 28 2013, 19:37

Det blev ju inte bara skapligt, det blev snyggt också!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal sön apr 28 2013, 20:00

Tack det värmer.

Denna kärra är allt annat än smidig, kass passform på delarna, när man placerar väggarna cockpit, hjulhuset, blir fanskapet snett, inte klokt, samt limmade fast stället innan kropshalvorna limmades iom anade att det skulle vara fippel o risk för snett, vill att kärran e rak Wink, samt det hade varit värre i efterhand klyka fast stället i hjulhuset, men fick till det så nu är det rakt, torrpassar motorkåpan så att den är rak, lite fipplande, samt slipa till avgashålen i plåten så blev det perfekt....

Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal - Sida 2 Imageiqoy

Nästa kapitel blir "Operation Gunsight"
Mal
Mal

Inlägg av cas sön apr 28 2013, 20:21

Den modellen är väl en av trumpetarens tidigare alster?
På den tiden hade dom ju inte tokkooll på såna trivialiteter som passform och vilka gimmicks som folk vill ha.

Bra kämpat likafullt!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet