Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
+5
Caverö
cas
Janne.S
Matt_Public
Mal
9 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Grumman F4F-4 Joe Foss no 50, guadalcanal
Tack stefan, det värmer.
Testar nya saker, e ju nyfiken
Är bara en novis efter 19års uppehåll, så mkt att göra som är skitkul i modellbyggen.
Har skrivit förr, ni har på IPMS göteborg gjort mig till den byggare jag är idag, samt massor av er inspireras jag av verkligen o får mig prova på o utvecklas, med andra ord skitkul
Sant som du sa, bygger man vissa lands flygvapen så får man en mkt bra koll, har lite koll på Waffekärror numer, sista BF 109an kollade man inte ens färgschemat, man bara visste, utom den gången jag drog på by mistake RLM 81 brunt på en waffekärras vingar, bara blåste på av farten, sen när jag var klar kolladw jag, intressant eeh, såg rätt skumt ut kan jag lova LOL....
Har du koll om det ska vara cromate yellow på flapsens insida?
Ljusgrått hjulhus, motorkåpa, utrymmet under piloten, endast cockpiten är interior green got it
Testar nya saker, e ju nyfiken
Är bara en novis efter 19års uppehåll, så mkt att göra som är skitkul i modellbyggen.
Har skrivit förr, ni har på IPMS göteborg gjort mig till den byggare jag är idag, samt massor av er inspireras jag av verkligen o får mig prova på o utvecklas, med andra ord skitkul
Sant som du sa, bygger man vissa lands flygvapen så får man en mkt bra koll, har lite koll på Waffekärror numer, sista BF 109an kollade man inte ens färgschemat, man bara visste, utom den gången jag drog på by mistake RLM 81 brunt på en waffekärras vingar, bara blåste på av farten, sen när jag var klar kolladw jag, intressant eeh, såg rätt skumt ut kan jag lova LOL....
Ljusgrått hjulhus, motorkåpa, utrymmet under piloten, endast cockpiten är interior green got it
Mal
Phantom2 skrev:Ja, det är ett problem hos Trumpeter, de är kass på att ge färgern
Det blir att slå mycket i böcker, titta på foton, surfa på nätet, eller att fråga runt, och ibland får man helt enkelt göra en "educated guess", faller väl under "artistisk frihet"!
Lika bra det än låta trumpeter gissa åt en,
de är inte pålästa samt tar inte till sig kritik o ändrar produkter
Mal
Mal skrev:
Hjulhuset KAN vara aluminiumfärgat eller ljusgrå (samma som undersidan), undre delen av landstället var svart.
YZC låter troligt på flapsens insida, men jag skall kolla i mina böcker.... återkommer.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Nu nördar vi in på (för mig) jungfrulig mark.
Hur kul som helst att lära sig nya prylar!
Hur kul som helst att lära sig nya prylar!
Matt_Public- Master of DNF
Haha.
Ska bli kul m målningen,,,,
Har monterat en del, putsat en hel del, så mkt att jag fortfarande kommer åt allt annat mm för wash, torr borstning, detaljering.
Mkt putsande iom delarna hade en linje på sidan
Gjutformarna inte linjerade, men men fick till dem .
Ska bli kul m målningen,,,,
Har monterat en del, putsat en hel del, så mkt att jag fortfarande kommer åt allt annat mm för wash, torr borstning, detaljering.
Mkt putsande iom delarna hade en linje på sidan
Gjutformarna inte linjerade, men men fick till dem .
Mal
Nu grunnar jag på vädringen med i hjulhusen, funderar starkt på samma dust vädring m german grey+redbrown, som jag gjorde på fw190d jag byggde,
eller sandyellow+ germangrey....
Ska testa på skrotbit
eller sandyellow+ germangrey....
Ska testa på skrotbit
Mal
Kör med gult, magistern! Vore spännande att se.
Matt_Public- Master of DNF
Hejsan!
Har kollat på flapsen....
På gulvingade maskiner var det silverfärgad lack, på tre-tons cammmot var flapsen röda ("Taket" vitt som undersidan).
På den grå-grå versionen har jag däremot inte kunnat finna något säkert.
YZC, Rött, eller Interior green?
Jag satsar på rött, men det är bara en ren gissning!
Stefan
Har kollat på flapsen....
På gulvingade maskiner var det silverfärgad lack, på tre-tons cammmot var flapsen röda ("Taket" vitt som undersidan).
På den grå-grå versionen har jag däremot inte kunnat finna något säkert.
YZC, Rött, eller Interior green?
Jag satsar på rött, men det är bara en ren gissning!
Stefan
jag tar det längre fram.
cromate yellow eller rött gissar jag att det är, spelar inte så stor roll då båda användes
Japp matt, jag tänker också åt det gula.....
kollade cockpit färgerna nu,
Vad Mörk bronzgreen är, interior green är ljusare, luta nog åt den, iom cockpiten blir banne mig för mörk annars, o skuggor blit svårt att framhäva samt wash blir bortkastat, kör interior gör jag......my way....
cromate yellow eller rött gissar jag att det är, spelar inte så stor roll då båda användes
Japp matt, jag tänker också åt det gula.....
kollade cockpit färgerna nu,
Vad Mörk bronzgreen är, interior green är ljusare, luta nog åt den, iom cockpiten blir banne mig för mörk annars, o skuggor blit svårt att framhäva samt wash blir bortkastat, kör interior gör jag......my way....
Mal
Vad du än gör, så kommer det bli livat!
Det är då tvärsäkert =)
Det är då tvärsäkert =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
So nu vill jag ha en Öl efter detta slit.
Motor kåpan is no fun, rejält olika höjd, men men såere o detta skall fixas bums.
Stället klart, matlack svart först, sen ljusgrått ur en vinkel, åh vilka fina skuggor o djup, men vänta bara, klarlacken e på, so en wash så blir saken klar
Cyckelkedjorna måste få färg
Maskar lite till,
Sådär, allt klarlackat o redo för en wash imorgon
Motor kåpan is no fun, rejält olika höjd, men men såere o detta skall fixas bums.
Stället klart, matlack svart först, sen ljusgrått ur en vinkel, åh vilka fina skuggor o djup, men vänta bara, klarlacken e på, so en wash så blir saken klar
Cyckelkedjorna måste få färg
Maskar lite till,
Sådär, allt klarlackat o redo för en wash imorgon
Mal
Japp, en lördagkväll. för mig, inget bättre för mig, me myself and warbird, H&M borde se detta, då jag använder deras fantastiska polernagelfil , den är awesome. samt alla 4 papper på samma nagelfil, två grit, känns som 600, 1200, sen två polerdelar, en grövre en fin, de är billiga , de gör så mkt på slutresultatet när färg kommer på¨, värt slitet.
Jag började ordentligt m använda dem på mitt BF109F2 bygge, o resultatet var, hey what to say, mkt smidigt o använda mm, rekomenderas till mina fellow byggare
Ni ser lampan i reflekionen, bara lite till så är det sen higloss vill jag lova, perfekt för grundfärgen i tunna lager, behöver inte vräka på för coverups repor
Get mig fan på få denna fin
Jag började ordentligt m använda dem på mitt BF109F2 bygge, o resultatet var, hey what to say, mkt smidigt o använda mm, rekomenderas till mina fellow byggare
Ni ser lampan i reflekionen, bara lite till så är det sen higloss vill jag lova, perfekt för grundfärgen i tunna lager, behöver inte vräka på för coverups repor
Get mig fan på få denna fin
Mal
LOL Vägra penselmåla eller?
Blir himla stiligt det där!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:LOL Vägra penselmåla eller?
Lol, i am penselkillen, det var det jag körde som attan då det begav sig för mig, målade tom hela kärror, det var tufft, körde mkt humbrol lacker då, viss speed var tvunget så slippa penseldrag, så lacken fick " self leveling", men det var svårt men glad fœr det idag.
Kul m ABn ska man ha, lol, testar allt till sin limit på mig , samt smidigt, men en konst i sig , har bara lattjat m AB i ca 1år nu , en ny värld för mig verkligen.... mkt spännande verktyg.......
Mal
Rikt nice maskande må jag säga! Riktigt ambitiöst!
Du ligger en klarlack faramför mig ;=)
riktigt nice jobb med motorn dessutom! Jag fuskade lite och borrade bara ett hål till varje par av tändkablar ;P
Du ligger en klarlack faramför mig ;=)
riktigt nice jobb med motorn dessutom! Jag fuskade lite och borrade bara ett hål till varje par av tändkablar ;P
ernie87
Nja, inte nu,
Kulbygge, inte snabbast lol....
ska bli kul o se våra kärror. två olika stilar o vädring när vi går i mål m dem
Jag drog varenda kabel, bara för o se ? ingen dom ser jag vet......men det är gjort, drog även röret till konen (kåpan), kör en copycat på bilder, inte en susning vad det är....
backjobb på mig, stället ska vara svart, so redone, fram m tdojjan, Men kommer köra mörkgrå eller ljus svart (lol) iom vill se detaljer, m wash o torrborstning m lite mörkgrå m lite vitt i (accentuera)
Kulbygge, inte snabbast lol....
ska bli kul o se våra kärror. två olika stilar o vädring när vi går i mål m dem
Jag drog varenda kabel, bara för o se ? ingen dom ser jag vet......men det är gjort, drog även röret till konen (kåpan), kör en copycat på bilder, inte en susning vad det är....
backjobb på mig, stället ska vara svart, so redone, fram m tdojjan, Men kommer köra mörkgrå eller ljus svart (lol) iom vill se detaljer, m wash o torrborstning m lite mörkgrå m lite vitt i (accentuera)
Mal
Vilken fart och fläkt!
Blir ju helt kalas det där
Kedjedrivna landställ alltså? Tänk vad dom hittade på hos Grumman...
Blir ju helt kalas det där
Kedjedrivna landställ alltså? Tänk vad dom hittade på hos Grumman...
cas- Vicesheriff
Verkligen snyggt jobbat!
Ser kalas ut!
Stefan
Ser kalas ut!
Stefan
Kent skrev:Vackert jobbat. Vad spär du washen med?
Tackar.
Du menar geggan av grå, rödbrunt och sandgult?
Den där är dammet.
Det är Tamiya German Grey, Redbrown, Sand Yellow, sen utspätt m isopropyl en hel del.
Sen damma jag på på m ABn där det kommer mkt damm mm, försiktigt
Men den är sista handen ...
Kolla min byggyråd om FW190D och BF109F2 där kör jag endast german grey + redbrown, lite annan smuts
Mal
Det blev ju inte bara skapligt, det blev snyggt också!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack det värmer.
Denna kärra är allt annat än smidig, kass passform på delarna, när man placerar väggarna cockpit, hjulhuset, blir fanskapet snett, inte klokt, samt limmade fast stället innan kropshalvorna limmades iom anade att det skulle vara fippel o risk för snett, vill att kärran e rak , samt det hade varit värre i efterhand klyka fast stället i hjulhuset, men fick till det så nu är det rakt, torrpassar motorkåpan så att den är rak, lite fipplande, samt slipa till avgashålen i plåten så blev det perfekt....
Nästa kapitel blir "Operation Gunsight"
Denna kärra är allt annat än smidig, kass passform på delarna, när man placerar väggarna cockpit, hjulhuset, blir fanskapet snett, inte klokt, samt limmade fast stället innan kropshalvorna limmades iom anade att det skulle vara fippel o risk för snett, vill att kärran e rak , samt det hade varit värre i efterhand klyka fast stället i hjulhuset, men fick till det så nu är det rakt, torrpassar motorkåpan så att den är rak, lite fipplande, samt slipa till avgashålen i plåten så blev det perfekt....
Nästa kapitel blir "Operation Gunsight"
Mal
Den modellen är väl en av trumpetarens tidigare alster?
På den tiden hade dom ju inte tokkooll på såna trivialiteter som passform och vilka gimmicks som folk vill ha.
Bra kämpat likafullt!
På den tiden hade dom ju inte tokkooll på såna trivialiteter som passform och vilka gimmicks som folk vill ha.
Bra kämpat likafullt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Grumman F3F-3, Monogram 1/32
» Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther
» Grumman F4F Wildcat
» Grumman G-22 "Gulfhawk II" 1/48
» Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther