IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spitfire-bygge med ett tema

+7
cas
Stefan E
Marlin
Matt_Public
Azgaron
Mal
Tobias
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 6 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 Empty Sv: Spitfire-bygge med ett tema

Inlägg av cas ons nov 06 2013, 20:14

Bromslangar kan man aldrig få nog av, även om jag inte sett några på en Spit. Tror de går internt i landstället...
Fel av mig!
Här går dom visst:
Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 209276d1344920290t-done-1-48-spitfire-mkviii-home-country-modern-aircraft-spitfire-marks-gb-120812-wheels

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Tobias ons nov 06 2013, 20:42

Tror jag kikat på exakt samma bild tidigare idag!..! Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av cas ons nov 06 2013, 20:44

Då har vi båda lärt oss lika mycket Cool 

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Caverö ons nov 06 2013, 23:39

Är det där ett bevis?
Caverö
Caverö

Inlägg av Tobias ons nov 06 2013, 23:54

Nej. Men det finns lite fina bilder här. Smile

Klicky!

De är ganska fina, Eduard fick till det bra här:

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 648124_2

Svårt för mig att dra snyggt kablage/slangar tror jag..
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias tor nov 07 2013, 06:51

Spacklat på den lilla Spitten (Eduard). Får nog posta mina missar så kanske någon annan besparas att göra om det.. ;)Kan väl bara säga, torr-passa!!

Var tvungen att fila på "hakan", den sitter inte riktigt som den skall (pop-nitarna el motsv är lite off t ex) men glipan är minimerad. Får sänka ambitionerna på detta bygge lite och känna mig för. Testbygge för detta kit. Smile
Tror jag väljer en från Royal Class-boxen med röd spinner och temperate-scheme. Johnnie får vänta.. Skall testa någon Brassin-pryl på nästa ex (gun bay?).

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 004_zpsc1f4138c
Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 005_zps91c9eed2
Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 006_zpsa131e7c3

Kanonerna ser väldigt bra ut i plast! Behövs faktiskt inte pimpas med Master tycker jag. Det är gjutlinjer på dem men jag såg dem knappt när jag satt och filade. De syns mer på kortet men förhoppningsvis knappt efter målningen.

Kan ju inte släppa det här med Malta-Spitfires heller så kikade lite till i den fina boken.. Ett exemplar är målat med PRU-blue där, ser jäkla snyggt ut! Gillar den färgen! Det hade kanske vart något??

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 004_zps7cfbe5f6

Den till vänster  är ett kladdigt lager PRU-blue (Humbrol 230) över en kass ytan (den andra är Extra Dark Sea Grey satin).

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 001_zps2a40dad5

Ett annat spännande alternativ är Dark Mediterranean Blue. Skulle vilja leka med sån färg lite, någon som vet en bra tillverkare? Jag har den inte.

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 003_zps88444add
Tobias
Tobias

Inlägg av Matt_Public tor nov 07 2013, 07:27

Tobias skrev:Kan väl bara säga: torr-passa!
Jupp, det låter som Eduard.

De övergav inte sitt kortserie-arv helt bara för att de började marknadsföra sig som "luxury kits". Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias tor nov 07 2013, 09:31

Har ju läst ett par building-reviews där de prisar passformen och endast liite spackel användes. Mmm, går kanske men var extremt noggrann! Några kallar den till och med lika fin passform som Tamiyas menjag vet inte.. Det är lite för mycket smådelar och relativt komplexa områden såsom hjulhusen, som gör att det blir lite mycket variabler.

Skall se hur ytdetaljerna tar ett par lager sprej nu......
Tobias
Tobias

Inlägg av cas tor nov 07 2013, 09:39

Men eftersom det är Spitfires så gör det ju inget om man får bygga flera Razz 

Maltablått, och alla avvarter som användes där är väl ett sånt där ämne som kommer att stötas och blötas ända tills nån uppfinner en tidsmaskin och åker tillbaka för att verkligen kolla vilken färgburk som användes!
Fram till dess kan man nog göra lite hursomhelst. Jag hade nog lutat mer åt att använda EDSG som bas, för det borde vara ganska lättillgängligt i närheten av flottan...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal tor nov 07 2013, 09:56

Sprayburk m blått

Electric blue kanske....Dock inte en susning hur dem är eller vad de inehåller, tunna lager, eller hur de täcker eller om den är aggresiv mot tidigare jobb....
http://www.highlights.nu/index.php?setID=setID&id=3&page=13&search_gender=&search_sort=&search_product=v62&search_brand=&page=14&shophex=&pid=4012
Mal
Mal

Inlägg av Tobias tor nov 07 2013, 10:14

cas skrev:Men eftersom det är Spitfires så gör det ju inget om man får bygga flera Razz 

Maltablått, och alla avvarter som användes där är väl ett sånt där ämne som kommer att stötas och blötas ända tills nån uppfinner en tidsmaskin och åker tillbaka för att verkligen kolla vilken färgburk som användes!
Fram till dess kan man nog göra lite hursomhelst. Jag hade nog lutat mer åt att använda EDSG som bas, för det borde vara ganska lättillgängligt i närheten av flottan...
Håller med, Extra Dark Sea Grey ser bäst ut! Ev i kombination med Dark Earth.
Den där boken jag tjatar om är bra, håller dock inte med om allt. Den ger dock ganska tydliga bevis för att det användes många olika färger på flera olika platser. Mao - en del målades om i Uk, några på USS Wasp, en del i Gibraltar, en del på Malta och i olika scheman så det finns gott om alternativ! Blått, gråblått, öken-camo etc. Perfekt för mig! Wink

Edit: Helt ok att *tvingas* bygga fler ja! Hehe..What a Face clown 

Tack Mal, skall prova detta! Hur är förresten oljefärger (för snusk och smuts) på akrylfärger och Tamiya-sprej - vet du..?

Jävla Eduard!  Wink(Xtradecals till hö, tycker de är bra även om mitt senaste ark från Victory Models kanske är ännu bättre!) De är dock bättre i Royal Class-boxen. Cartograf dessutom (till skillnad mot deras två Profipacks.)

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 005_zpse2ea846c

Fastnat för någon av dessa två för min Eduard Mk. IX´a - vad tros? Har även en från Xtradecals som jag gillar men den har klippta vingar och det orkar jag inte ändra nu..

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 R0008-g
Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 R0008-f
Tobias
Tobias

Inlägg av cas tor nov 07 2013, 11:39

Helt klart den sistnämnda. Röd spinner och rött band på en temperate-kärra är rejält ovanligt, och snyggt!
Om det skall vara samma Dull Red som rundlarna är väl en annan femma Very Happy 

Vad var det med Eduard-märkena som var fel?
Rundelstorleken?

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal tor nov 07 2013, 12:25

Jadu Washer.

helt kapitel av det och tekniken, alla har sin egen favorit och teknik samt konstnärlig frihet m kulörer Wink (blandningar)

Har ju som sagt testat en del What a Face då jag e helt såld på washer.

Oljewasher på akryl fungerar kalas, se till att lösningsmedlet är icke aggresivt, har provat några med förödande resultat What a Face , jag kör Beckers Odurless A som jag tycker funkar kalas den påverkar inte lacken Wink

Dock har jag gått över till Oljefärger som är vattenlösliga/de kan man köra olja (lösningsmedel) med om man vill, beroende på vad göra Wink
Den har fördelen om det är enamel färg så kör man vatten istället för lösnings medel.

När det häller grovgörat m washer använder jag Florys mkt med de är färdiga från burken att användas, mkt smidiga i mitt tycke

Jag använder en blandning av de olika tekniker numer av allt, framför all på P51an jag bygger.

Florys är grymma, men inte på allt, vissa saker är Oljefärger överlägsna, så det får man testa sig fram Wink kör båda tekniker ,)

Matt kör ju en härlig blandning som oljefärger är återkommande på sina byggen och som jag tycker ser fantastiskt ut.

Mitt tips.
Testa dig fram vad som passar dig och som ger dig tillfredställande resultat på en skrotbit, en teknik som en byggare gör passar inte en annan.

jag har ju bara byggt snart 1,5år bara och hade ingen koll alls på sådana saker som wash innan, så är bara en färsking på detta och jag testar mkt och experimenterar, med varierande resultat, är det kassst och inte gillar så tar jag bort det bara o börjar om med annan "approach" memorerar vad jag gillade och tillvägagåns sätt, finslipa det, nya byggen osv..

Andra rutinerade byggare på IPMS får fylla i, det är en hel wärld det där med washer Wink och man har många modeller på vägen som gör att man kan finslipa det Wink
Mal
Mal

Inlägg av Tobias tor nov 07 2013, 12:41

cas skrev:Helt klart den sistnämnda. Röd spinner och rött band på en temperate-kärra är rejält ovanligt, och snyggt!
Om det skall vara samma Dull Red som rundlarna är väl en annan femma Very Happy 

Vad var det med Eduard-märkena som var fel?
Rundelstorleken?
Okej cas! Kör på den! Smile

Japp, den röda pricken är både "flimrig" och större än Xtradecals, Tamiya´s, Airfix etc. Aningen annorlunda färger också men det variera iofs bland de andra lite med. Dock oftare att den blåa är mörkare än det här, inte att den röda är konstigt ljus.

Härligt! Mal! Skall inhandla detta tillsammans med silverpennan mm när cashflowet blir bättre. WinkÅterkommer nog då och frågar dig mer specifikt var och vilka jag skall testa.
De där extravingarna man fick i Royal Class-Spitten är ju perfekta att testa på, man får IXc "early" & "late" samt IXe till två kit! Hyfsat stor yta med samma ytstrukturer som det jag vill måla.
Hittat lite spännande youtubevideor, härligt att se det ske inte bara höra/läsa. Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias tor nov 07 2013, 19:15

Shejdingen syns inte direkt men tycker färgen blev helt ok. Stencil imorgon..?

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 008_zps1e89320e
Tobias
Tobias

Inlägg av Mal tor nov 07 2013, 21:05

Den där proppen ser kalas ut, murrig röd färg clown  Very Happy
Mal
Mal

Inlägg av Azgaron tor nov 07 2013, 21:08

Ser bra ut Tobias!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Stefan E fre nov 08 2013, 10:25

Snygg Prop! cheers 

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias fre nov 08 2013, 11:48

Tack- tack! Smile 

Avmaskning (What a Face ) är alltid spännande, man vet aldrig hur det ser ut, hehe. Litte blessyrer som måste fixas men det ordnar sig. Främst runt de penslade röda & gula delarna (dags att skaffa röd och gul sprej). Testade AMLs masker för camot. De var ok men inte helt lättanvända, några delar var svåra att få på rätt plats och förstå hur de skulle sitta (de över motorkåpan främst). Annars bra men dyra.
Det röda bandet på kroppen blev lite brett dock..

Eduards detaljer klarar sprejburkarna. Jag har dock lite väl många lager, det borde gå att få till snyggare. Försöker dock snabba på AB-inhanlandet till vinter-våren istället för sommaren.. Smile

Ser ut att bli acceptabelt, men inget mästerverk, typ.

Hej hopp!

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 001_zps45ad3301

Senast ändrad av Tobias den fre nov 08 2013, 14:41, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias

Inlägg av cas fre nov 08 2013, 12:16

Acceptabelt på in ära!
Urläcker in i minsta detalj ju...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Matt_Public fre nov 08 2013, 12:20

cas skrev:Acceptabelt, på min ära!
Över hövan! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Mal fre nov 08 2013, 14:40

Ser ju grymmt snyggt ut......Thumbs up....
Mal
Mal

Inlägg av Tobias fre nov 08 2013, 14:49

Tack grabbar! Jag är lite missnöjd med en del grejor men å andra sidan är det bra med att testbygga denna modell. Lite fallgropar man får se upp med:

- Hjulhuset, den lilla biten med styrhålet för landstället är lätt att sätta fel. Styrningen för hur den skall sitta är inte klockren, tyckte jag, och det gör att landställen drabbas om man gör fel... Svårt att se under den fasen, dessutom.

- Sporrhjulet, pluppen som tar emot "pinnen" från hjulet riktades inte rakt mot hålet (i min modell?) trots fina styrpinnar och hål på "pluppen" respektive kroppen". Fick limma fritt där lite.. Wink

- Motorkåpan, limma ej fast den, bara de två halvorna, så att man kan ta avgasrören sist. Ganska uppenbart med lite erfarenhet och nämns i en del reviews men tål att upprepas!

- Vingarna mot kroppen då.. Torrpassning rulz! Testa även motorkapan kaudalt ("hakan") SAMTIDIGT.

- Luftintagen under, de är ganska tighta i sin passning. Kan behövas filas när de skall limmas på plats om de görs separat. Också uppenbart men tål att upprepas..

Det är ett schysst bygge helt klar! Bara lite smågrejor att vara försiktig med. Smile

Dubbelpostade bilden ovan, skulle vart denna:

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 003_zpsd2e2dc03

Lyckades att få superlim på insidan av den lilla bakrutan nu. Satan.. Hoppas det inte syns tokmycket när stora huven limmats ovanför (med Krystal Klear!!!)
Tobias
Tobias

Inlägg av Azgaron fre nov 08 2013, 15:20

Tjusigt målat Tobias!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Tobias fre nov 08 2013, 20:23

Tackar - tackar! Skulle vilja testa någon wash på det där egentligen. Men tror jag skall leka på de där extravingarna först..
Clear (Humbrol) och sen oljefärger borde funka..?

Kapillärkraften arbetade mot mig lite.. Bakrutan. Klantigt! Skall byta den, men orkar inte just nu..

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 007_zpsb139636b

Jag skall inte klaga på Eduards dekaler, lossna snabbt och fint. De här stencilerna är så små bara! Nu på kortet ser jag hur de ska vändas men det gör jag inte "in real life". Får skaffa den där Förstoringslampan. Det är mycket som skall inhandlas till Spitfire-fabriken nu! Wink (Skall slänga in någon Hurrican, Dunderbult, Musse och Tomahawk mellan dem med. king  ) 

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 004_zps24abb6f4
Spitfire-bygge med ett tema - Sida 6 006_zps42f03859

Lite Clear på kärran nu, legs´en (fötterna eg..) kvar innan dekaler och de sista antennerna, pitotröret etc..
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 6 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum: