IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spitfire-bygge med ett tema

+7
cas
Stefan E
Marlin
Matt_Public
Azgaron
Mal
Tobias
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Gå ner

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 8 Empty Sv: Spitfire-bygge med ett tema

Inlägg av Tobias ons nov 13 2013, 18:24

Gått flera dagar utan att jag byggt och målat, mår dåligt.. Suspect Cool 

Började lite lätt på en Mk. IXc till. (Vad kan jag säga?? Jag trivs med mina Spits. Wink) Har lite mindre tid nu men det är helt ok, pilla när jag hinner.
Valde denna från Kaegro´s Topcolours. Fina dekaler!

Spitfire-bygge med ett tema - Sida 8 001_zpsc9fc4901
Spitfire-bygge med ett tema - Sida 8 002_zps22ec7598
Spitfire-bygge med ett tema - Sida 8 003_zps8477563b

Kul med någon form av lite nose-art även om jag inte förstår varför de två slöisarna skall slåss?
Wink

Det är dock lite skärande på gång. Förgasarintaget är ju av Eduards "early"-typ men bucklorna för Hispano-kanonernas "trummotormatning" är av den senare, mindre. Alltså deras "late". Som de gjort kit´en så funkar det inte riktigt. Antingen skär jag ur dem ur två vingpar eller så köper jag helt enkelt Eduards Brassin gun-bay där man får nya luckor i resin. Till den ena iaf.. Behöver då bara skära i en vinge. Redan vart sugen på den så lutar åt det, även om jag inte nödvändigtvis använder en öppen gun-bay här.
Jag kan fortfarande använda dem till en E-vinge på en senare modell om jag bara tar den smala C-vingens lucka. Tillräckligt förvirrande? Smile
Den där trä- eller gummi-stubben för den tomma kanon-porten skall ju inte heller finnas på denna Spitfire. Knipsar och spacklar väl det.

Alla har ju sett en Spitfire eller hundra från mig så jag postar väl kanske lite nya spännande saker bara, om jag köper lite AM eller är extra nöjd med något. Wink

Senast ändrad av Tobias den tor nov 14 2013, 12:15, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Caverö ons nov 13 2013, 19:29

Spittar får man tycka om utan ursäkter Very Happy 

Jag gillar det du gör och vill gärna se mer. cheers 
Caverö
Caverö

Inlägg av cas ons nov 13 2013, 20:29

Eländiga frestare!
Den där såg ju helfräsig ut cyclops 
Kör så det ryker bara!

Senast ändrad av cas den tor nov 14 2013, 12:53, ändrad totalt 1 gång
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Tobias tor nov 14 2013, 12:47

Tacka-tack! Smile

Kikade på vingarna och blev lite nervös.. Fasiken vet om jag kan lösa det snyggt!Embarassed  Finns ju bara en gun-bay till ena vingen, annars hade det vart lugnt. Nu måste jag skära ut en lucka snyggt från C-late-vingen.. Hmm..

Dags att beställa en reserv-overtrees om det blir dåligt methinks. Wink

Tänkte ju egentligen köra en IXe nu men är lite konfunderad över Eduards pipor till den yttre kanonen. Den är för lång på de tidiga varianterna och för kort (?) för de senare. Något stämmer inte riktigt iaf..
(Startade en tråd på britmodeller om det här).
Har dock Master-pipor hemma så kanske börjar med det projektet först.
Tobias
Tobias

Inlägg av cas tor nov 14 2013, 12:59

Men jösses!?
Är inget heligt längre?
Det är bara att inse att man är inte ens i närheten att vara en Spitfire-boffin....

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Matt_Public tor nov 14 2013, 13:05

Haha! Vad har sköldpaddan emot snigeln egentligen?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias tor nov 14 2013, 13:15

Jag är fortfarande lite förvirrad. Möjligen stämmer den korta, "utombords-sittande" pipan men hur kommer den långa till en E-vinge in i bilden? De visar tydligt att det är en variant och några av kärrorna i boxen skall ha den (inte bara den vapenlösa öl-trcuken "JE-J") Jag vet inte..

Matt skrev:Haha! Vad har sköldpaddan emot snigeln egentligen?
De måste tävla om vem som är långsammast??Laughing
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias fre nov 15 2013, 11:11

Hmm.. Hade ett bra Airbrush-snack med Juha igår och satt och kikade på era modeller.. Dags att ta det där steget nu.. Smile Kunna måla vad man vill, går ju inte riktigt nu med ganska begränsat antal färger i spraybomberna. Inte heller sugen på att gå tillbaka till penselmålning heller (kör ju fortfarande cockpitar och annat).

Så, sparar till en bra AB istället och tar en liten paus tills jag kan börja leka med den. Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E fre nov 15 2013, 14:23

Tobias skrev:Hmm.. Hade ett bra Airbrush-snack med Juha igår och satt och kikade på era modeller.. Dags att ta det där steget nu.. :)Kunna måla vad man vill, går ju inte riktigt nu med ganska begränsat antal färger i spraybomberna. Inte heller sugen på att gå tillbaka till penselmålning heller (kör ju fortfarande cockpitar och annat).

Så, sparar till en bra AB istället och tar en liten paus tills jag kan börja leka med den. Smile
Du kommer inte att ångra dig! cheers 

Det kommer att vara mycket strul i början, men när man ser resultatet man får så är det väl värt allt jobb.

Den största, mest markanta förbättring jag gjort i mitt byggande var när jag startade med AB, definitivt.

Sen gäller det bara att öva, öva, öva...  (o maska, maska, maska...)

Bra du har en van "handledare", det hade jag också i början, det underlättar. sunny 

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal fre nov 15 2013, 14:42

Det där kommer gå skitbra, det är jag helt övertygad om, samt maskandet sitter redan riktigt bra o vanan med Wink det kommer du ha glädje av som jag sa, målar du så här grymt med spraybomber så kommer det bli skitkul o se dig m sprutan sen cheers

Oja så finns alla här med hjälp o tips med Wink
Mal
Mal

Inlägg av Tobias lör nov 16 2013, 12:00

Tack guys! Very Happy
Jo det är dags att ta det där steget.. Blir bra period att spara ihop lite nu med, har knappt haft något plugg fram till nu men till jul blir det dubbelt istället. Med en massa tentor och arbeten och skit..Evil or Very Mad 

Skall surfa runt och läsa på om Airbrush etc. Finns ju Jannes (?) fina här etc. men jag kommer säkert ha frågor ändå..Embarassed Men tar det lite senare.

Bra du har en van "handledare", det hade jag också i början, det underlättar.sunny 
Har ju er ja! Cool Very Happy
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet