Spitfire-bygge med ett tema
+7
cas
Stefan E
Marlin
Matt_Public
Azgaron
Mal
Tobias
11 posters
Sida 4 av 8
Sida 4 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Spitfire-bygge med ett tema
Japp, löser upp dem i vätskan, såg denna mycket pedagogiska video och blev impad/nyfiken..
Tyckte att det verkar bra att få in vätskan under med..? Den jag använt innan (Battlefronts) hade jag både på ytan före (oftast iaf) och ovanpå men löste upp dekalerna i vatten. Funkade ok men blir inte lika snyggt som med detta.
Microsol låter enklare, skall skaffa det med. Just det där att de är enklare att flytta runt är det jag saknat, speciellt med Tech-Mods dekaler.
Scheiße!! Kikade på flera snyggbyggen på Britmodeller och såg gångbordmärkningen över rundlarna, tänkte "-Aha, det är så det skall vara?". Kikar nu på mina referensbilder i datorn..
Svårt att ändra nu, de är ditlagda och ligger och härdar. Kommer störa mig varje gång jag ser modellen..
Bra du sa det så jag inte gör det mer!
Tyckte att det verkar bra att få in vätskan under med..? Den jag använt innan (Battlefronts) hade jag både på ytan före (oftast iaf) och ovanpå men löste upp dekalerna i vatten. Funkade ok men blir inte lika snyggt som med detta.
Microsol låter enklare, skall skaffa det med. Just det där att de är enklare att flytta runt är det jag saknat, speciellt med Tech-Mods dekaler.
Scheiße!! Kikade på flera snyggbyggen på Britmodeller och såg gångbordmärkningen över rundlarna, tänkte "-Aha, det är så det skall vara?". Kikar nu på mina referensbilder i datorn..
Svårt att ändra nu, de är ditlagda och ligger och härdar. Kommer störa mig varje gång jag ser modellen..
Bra du sa det så jag inte gör det mer!
Tobias
Jobbat på Mk. IXc-kontoret lite mer, har en liten bild men kommer mer senare.
Fick till och med fast bromshandtaget på styrspaken..!
Sen Mk. Vb´an har fått lite mer dekaler och jag inspekterade gårdagens arbete. Hyfsat nöjd. Med en del. Lite för många misstag ändå. Vingroten på höger sidan, mot stjärten, har rest sig/lossat lite. Trist.
Och dekalerna.. En gångbords-merkering ligger osynkad med panellinjern, försöker fixa det. Något glapp här och där mellan två sådana bitar - får måla till det etc.
Höger sida har tillklippta dekaler från andra ark pga att det sket sig ja..
Fortfarande lite blött när bilderna togs men dekalen över hjulbrunns-"bulgen" sög sig fast mycket bra!
Får sota ner lite när det torkat. Bensin-spillet är hyfsat ok..?
Har lite läxor att plocka med till Eduard-Spitten/Spittarna dock!
Fick till och med fast bromshandtaget på styrspaken..!
Sen Mk. Vb´an har fått lite mer dekaler och jag inspekterade gårdagens arbete. Hyfsat nöjd. Med en del. Lite för många misstag ändå. Vingroten på höger sidan, mot stjärten, har rest sig/lossat lite. Trist.
Och dekalerna.. En gångbords-merkering ligger osynkad med panellinjern, försöker fixa det. Något glapp här och där mellan två sådana bitar - får måla till det etc.
Höger sida har tillklippta dekaler från andra ark pga att det sket sig ja..
Fortfarande lite blött när bilderna togs men dekalen över hjulbrunns-"bulgen" sög sig fast mycket bra!
Får sota ner lite när det torkat. Bensin-spillet är hyfsat ok..?
Har lite läxor att plocka med till Eduard-Spitten/Spittarna dock!
Tobias
Rundlarna kröp ju ner som dom skulle, men att bada dom i dekalfix?
Är det SÅ man skall använda det där eländet alltså?
Märkligt.
Nåja, dags att spana på lite mer Spitfiredekaler tror jag
Är det SÅ man skall använda det där eländet alltså?
Märkligt.
Nåja, dags att spana på lite mer Spitfiredekaler tror jag
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag var också lite skeptisk men det verkar funka - om man är försiktig..
Tycker jag!!
Ok, lite halvproduktiv e.m. ändå..
Pillade dit tryckluftstuberna:
Styrspak och hängslen:
Instrumentbrädan, fasiken vad fin ets-kompassen är!
Väggarna ser sådär ut, ljuset gör en del, förstoringen en del. Det ser hyfsat ut "på riktigt". Det röda är på radiokanals-prylen (Radio-Rix m fl? )
Reservlampor till siktet överst till vänster. Syrgastub i blankt svart. Försökte få dit grönt på fästet men såg ut som h-te så körde på helsvart.. Ser nog ok ut i skuggan av cockpit sen..?
Tycker jag!!
Ok, lite halvproduktiv e.m. ändå..
Pillade dit tryckluftstuberna:
Styrspak och hängslen:
Instrumentbrädan, fasiken vad fin ets-kompassen är!
Väggarna ser sådär ut, ljuset gör en del, förstoringen en del. Det ser hyfsat ut "på riktigt". Det röda är på radiokanals-prylen (Radio-Rix m fl? )
Reservlampor till siktet överst till vänster. Syrgastub i blankt svart. Försökte få dit grönt på fästet men såg ut som h-te så körde på helsvart.. Ser nog ok ut i skuggan av cockpit sen..?
Tobias
Dina byggen blir allt bättre!
Har gjort samma sak med gångborden många gånger, innan jag blev brutalt tillrättavisad av en "niträknare"!
Nu är man väl en sådan däringa "niträknare" själv?
Kan inte hjälpa det, detta är min "pet-peeve" på Spitfires...
Stefan
Har gjort samma sak med gångborden många gånger, innan jag blev brutalt tillrättavisad av en "niträknare"!
Nu är man väl en sådan däringa "niträknare" själv?
Kan inte hjälpa det, detta är min "pet-peeve" på Spitfires...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar!
Det är bara bra, mer tillrättavisningar är helt ok! Vill ju göra rätt så..
Ser lite konstigt ut med dem över rundlarna. Borde kollat bättre, bara tänkte att de där på britmodeller gör väl rätt..
Det är bara bra, mer tillrättavisningar är helt ok! Vill ju göra rätt så..
Ser lite konstigt ut med dem över rundlarna. Borde kollat bättre, bara tänkte att de där på britmodeller gör väl rätt..
Tobias
När nu Stefan ändå börjat: de dubbla förstärkningsribborna vid hjulhus-bulorna hör väl inte dit på en dåtida maskin?
Men tjusigt blir det!
Men tjusigt blir det!
Matt_Public- Master of DNF
Behöver inte vänta på Stefan, får gärna ta upp sånt när som.
Nej jag vet faktiskt inte. Frågade lite tidigare i tråden om de borde tas bort, när jag precis gjort det svårt för mig och limmat dit kroppen (oops!).. Stefan postade ett bra svar, men nu måste jag ju faktiskt kolla upp det noggrannare!
C-vingen (och kroppen) var ju förstärkt, var detta någon efterhands-pryl till B-vingen för lite förstärkning eller? Är det ännu8 senare? Efter kriget..?
Nej jag vet faktiskt inte. Frågade lite tidigare i tråden om de borde tas bort, när jag precis gjort det svårt för mig och limmat dit kroppen (oops!).. Stefan postade ett bra svar, men nu måste jag ju faktiskt kolla upp det noggrannare!
C-vingen (och kroppen) var ju förstärkt, var detta någon efterhands-pryl till B-vingen för lite förstärkning eller? Är det ännu8 senare? Efter kriget..?
Tobias
Öhhh...
Jag måste kolla....
Vet att de kom på MkV serien, men tror det var först i slutet av produktionen.
Det KAN vara en fältmässig åtgärd också, det var långt från alla kärror som hade dem.
Stefan
Jag måste kolla....
Vet att de kom på MkV serien, men tror det var först i slutet av produktionen.
Det KAN vara en fältmässig åtgärd också, det var långt från alla kärror som hade dem.
Stefan
Bläddrade lite halvslött igenom diverse böcker och gjorde några slöa sökningar.. Kom upp med nada. Du får gärna kika Stefan och jag skall kolla mer, kan vara bra att veta då det ligger en hel del sådana byggen i stashen..
Ändra på denna modellen nu hade vart ett lagom kul projekt..
Ändra på denna modellen nu hade vart ett lagom kul projekt..
Tobias
Tamiya-beskrivningen säger ju att dom där ribborna skall tas bort...sånt la jag märke till nu när jag var tvungen att plocka fram den lådan ur stashen och tafsa lite på delarna.
Men vad vet jag om Merlin-Spitfire egentligen?
Jag får inte starta på en MKVb på IPMS Marks byggmöte till helgen.
Men vad vet jag om Merlin-Spitfire egentligen?
cas- Vicesheriff
Beskrivningar, sånt sysslar vi inte med här!
(Ja det gör den fanimej. Varför gjöt de dit skiten då?? )
Ni behöver inte vara snälla och dra er för att påpeka sånt här förresten. Bring it on! :twisted:Bara bra.
Klart du skall bygga en Vb?? Den är ju en dröm, enkel och bra.
(Ja det gör den fanimej. Varför gjöt de dit skiten då?? )
Ni behöver inte vara snälla och dra er för att påpeka sånt här förresten. Bring it on! :twisted:Bara bra.
Klart du skall bygga en Vb?? Den är ju en dröm, enkel och bra.
Tobias
Nja, så mycket vän av ordning vill jag nog helst inte vara.Tobias skrev:
Ni behöver förresten inte vara snälla och dra er för att påpeka sånt här. Bring it on!
Tänk om du skulle få för dig att bygga en 109:a till exempel.
Varför inte det nu då? Femman är ju snyggast!cas skrev:
Nä, du får starta tidigare!Matt_Public skrev:cas skrev:
Stefan
Tackar!
Var iväg och jobbade tors-fre, limmade kroppen innan och lät den stå. Blev en glipa jag måste fixa dock.. Usch.
Tror det kan bero på penselmålningen. Kanske.. Får limma och trycka till den igen, kan inte spackla den stora glipan.
Pluppen till sporrhjulet var problematisk, ligger inte i rätt linje mot hålet i kroppen. Konstigt för jag har inte läst att någon haft problem med det. Men styrhålen gör att den inte riktas rätt. Har ingen bild men skall kolla mina andra kits, de obyggda. Får kika noggrannare nästa gång.
Var iväg och jobbade tors-fre, limmade kroppen innan och lät den stå. Blev en glipa jag måste fixa dock.. Usch.
Tror det kan bero på penselmålningen. Kanske.. Får limma och trycka till den igen, kan inte spackla den stora glipan.
Pluppen till sporrhjulet var problematisk, ligger inte i rätt linje mot hålet i kroppen. Konstigt för jag har inte läst att någon haft problem med det. Men styrhålen gör att den inte riktas rätt. Har ingen bild men skall kolla mina andra kits, de obyggda. Får kika noggrannare nästa gång.
Tobias
Ser kalas ut, samt glipan fixxar du easy peasy
Hålet för sporrhjulet, borra upp den o plugga igen den, borra sen senare nytt hål, är det larvigt litet hål, så CA lim och bakpulver, sen borra nytt fint hål.
finns fler lösningar
det var vad jag kunde komma på, har dock inte sett hur det ser ut
Japp det kan det göra, färgen blir en skyddsfilm och renplasten mellan kroppshalvorna "svetsas" inte samman ordentligt, jag har själv börjat maska sådana limytor med tesa tejp som jag skär till i samma bredd, just av den orsaken.Tobias skrev:
Hålet för sporrhjulet, borra upp den o plugga igen den, borra sen senare nytt hål, är det larvigt litet hål, så CA lim och bakpulver, sen borra nytt fint hål.
finns fler lösningar
det var vad jag kunde komma på, har dock inte sett hur det ser ut
Mal
Japp, tror den fixas hyfsat enkelt. Kluddat lim på insidan och har bra tryck - tror det löser det.
Tror att passformen var såpass bra, som på Tamiya, att det inte riktigt höll att penselmåla förhållandevis tjockt.. Men skall kika lite noggrannare nästa gång var jag int ebehöver måla och behålla bra limytor..
Tror jag kan klara mig med att fila ner sporhjulet lite, eller dess pinne.. Men det där låter annars intressant! Aldrig testat att fylla med det materialet. Skall absolut lägga till det i trolleritrickslådan.
Tror att passformen var såpass bra, som på Tamiya, att det inte riktigt höll att penselmåla förhållandevis tjockt.. Men skall kika lite noggrannare nästa gång var jag int ebehöver måla och behålla bra limytor..
Tror jag kan klara mig med att fila ner sporhjulet lite, eller dess pinne.. Men det där låter annars intressant! Aldrig testat att fylla med det materialet. Skall absolut lägga till det i trolleritrickslådan.
Tobias
Fick lite info om ribborna på vingarna till VB´an:
Tobias,
They were wing stiffeners, and were introduced, on the Va & Vb production line, in July 1942. They were also made retrospective, so it was possible to see Mark I & II airframes with them after that date; we used to have a Mark I (AR213) near here, which had one wing with the stiffeners, and one without. If your model dates from before July 1942, they shouldn't be in place; after that, and they should.
Edgar
P.S. Supermarine managed to stiffen the Vc wing in a different, entirely internal way, which is why the stiffeners disappeared on the late Mark airframes.
Tobias
Informativt värre. Alltid kul med kunnigt folk!
Japp :Dsom attan, därav jag följer denna trådMatt_Public skrev:Informativt värre. Alltid kul med kunnigt folk!
Samt lärorikt förbereda info för kommande projekt och Tobias får guida mig m all info han har samlat på sig
Ojoj, kan ingenting om spittar och jag som kommer vilja bygga en kommer säkert fråga massor sen :face:som jag brukar göra
Senast ändrad av Mal den sön nov 03 2013, 00:40, ändrad totalt 2 gånger
Mal
Jag har letat som tusan i alla mina böcker och inte fått tag på något!Tobias skrev:Fick lite info om ribborna på vingarna till VB´an:Tobias,
They were wing stiffeners, and were introduced, on the Va & Vb production line, in July 1942. They were also made retrospective, so it was possible to see Mark I & II airframes with them after that date; we used to have a Mark I (AR213) near here, which had one wing with the stiffeners, and one without. If your model dates from before July 1942, they shouldn't be in place; after that, and they should.
Edgar
P.S. Supermarine managed to stiffen the Vc wing in a different, entirely internal way, which is why the stiffeners disappeared on the late Mark airframes.
Att dom dök upp under V-produktionen visste vi ju, dock tidigare än jag trodde.
Men VARFÖR behövdes dom, det är frågan jag försöker hitta svaret på!
Jag forskar vidare.....
Ditt bygge blir bara bättre o bättre!
Stefan
Ja jag vet inte heller varför.. Fick även nu detta:
Ja den där tycker jag verkligen du skall bygga Juha! :face:Tror du skall ge dig på en Eduard Mk. IX´a med. Kika på antalet delar till hjulhuset bara - vilken gedigen modell!
Tack Stefan!
Men hade ju mer med mitt bygge att göra.. ;)Johnnies Dark Earth/Dark Green "YQ-C" (W3457) kommer att få sina bortplockade i alla fall. Tänkte bygga den för augusti -41 med den härliga slogan: BADER´S BUS CO. STILL RUNNING framför cockpit..Don't be too hasty; the Dieppe raid took place in August 1942, and EP251 was built in June, so there's a chance (maybe slim) that she had new wings fitted before the raid. At least you can say so, and nobody will be able to prove you wrong.
Ja den där tycker jag verkligen du skall bygga Juha! :face:Tror du skall ge dig på en Eduard Mk. IX´a med. Kika på antalet delar till hjulhuset bara - vilken gedigen modell!
Tack Stefan!
Tobias
Sida 4 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Tema?
» Månadsmöte September -Tema Civilt
» Modeller med tema "Turkiet" köpes.
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Tema?
» Månadsmöte September -Tema Civilt
» Modeller med tema "Turkiet" köpes.
Sida 4 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet