Spitfire-bygge med ett tema
+7
cas
Stefan E
Marlin
Matt_Public
Azgaron
Mal
Tobias
11 posters
Sida 7 av 8
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Spitfire-bygge med ett tema
Snyggt! Inte helt lätt att se hur dekalerna ska sitta, speciellt inte när det gäller små stenciler.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
j
Måste köra finska.....
SATANA vad fint fasiken......
det ser skitfint ut, oja måste ta en bira m dig du har ett o annat o lära mig om spittar innan jag bygger min "pink"
o guida mig andra med för ni kan verkligen mkt om dessa kärror
Måste köra finska.....
SATANA vad fint fasiken......
det ser skitfint ut, oja måste ta en bira m dig du har ett o annat o lära mig om spittar innan jag bygger min "pink"
o guida mig andra med för ni kan verkligen mkt om dessa kärror
Mal
Tack Håkan!
No probs Mal, gärna! Anytime! Är ju fattig student utan CSN just nu men ser ut som att jag fick lite betalt från mitt extrajobb nästa vecka så...
Ser fram emot din "pink"! Kanske inte omöjligt att Eduard kommer med en nästa år? Eller finns det bra conversion-kits? Den har ju en lite annorlunda "haka" pga en större oljetank och lite andra saker.
Kika förresten i Off-topic-delen, en liten fin video av en PR. XI (?) där jag postade igår.
Tror fasiken jag skall bygga och måla en liten Airfix-spit till ok standard och öva med silverpenna och oljefärger på den. Billigt, enkelt och går fort med rejäla panellinjer..
Klippte lite dåligt när jag tog loss en dekal, oops, mer klantigheter.. Men, tog och testade den på "offret" för att se hur det blir med Humbrols DecalFix - om jag bara förbereder ytan med den och penslar på över - löser upp dekalen i vatten (var mycket mera lättarbetat så). No probs, eh? Och den har inte stått tills sig länge heller.
No probs Mal, gärna! Anytime! Är ju fattig student utan CSN just nu men ser ut som att jag fick lite betalt från mitt extrajobb nästa vecka så...
Ser fram emot din "pink"! Kanske inte omöjligt att Eduard kommer med en nästa år? Eller finns det bra conversion-kits? Den har ju en lite annorlunda "haka" pga en större oljetank och lite andra saker.
Kika förresten i Off-topic-delen, en liten fin video av en PR. XI (?) där jag postade igår.
Tror fasiken jag skall bygga och måla en liten Airfix-spit till ok standard och öva med silverpenna och oljefärger på den. Billigt, enkelt och går fort med rejäla panellinjer..
Klippte lite dåligt när jag tog loss en dekal, oops, mer klantigheter.. Men, tog och testade den på "offret" för att se hur det blir med Humbrols DecalFix - om jag bara förbereder ytan med den och penslar på över - löser upp dekalen i vatten (var mycket mera lättarbetat så). No probs, eh? Och den har inte stått tills sig länge heller.
Tobias
Ser ju ut att ha funkat fint!
Håkan
Håkan
Fasiken altså....
Du har gjort att jag måste bygga en spit, en indevid bygge
George Beurling kärra från Malta.....
I Have To Have That.....oja sliten o dirty
Kollar på en dokumentär om honom på Nat Geo......
Satana nu fick jag snafu på denna...........
Du har gjort att jag måste bygga en spit, en indevid bygge
George Beurling kärra från Malta.....
I Have To Have That.....oja sliten o dirty
Kollar på en dokumentär om honom på Nat Geo......
Satana nu fick jag snafu på denna...........
Mal
Visst är han spännande!
Du har några roliga att välja på med. Allt från de där "blåa" Spitfires till ökenkamouflerade. Han flög både Mk. Vb & Vc på Malta, finns dekaler för ett antal av dem. Finns även Mk. IX´or att välja på när han flög från England med både RAF och RCAF. Har dekaler till tre olika av dem tror jag. Där har jag lite koll..
Såg på LPS att en snubbe byggt en av hans Mk. IX, tror jag det var (via hans signatur) men hittade inte bilderna. Kunde vara ett kul projekt. Funderat på att öronmärka min 1/32 till det.
Du har några roliga att välja på med. Allt från de där "blåa" Spitfires till ökenkamouflerade. Han flög både Mk. Vb & Vc på Malta, finns dekaler för ett antal av dem. Finns även Mk. IX´or att välja på när han flög från England med både RAF och RCAF. Har dekaler till tre olika av dem tror jag. Där har jag lite koll..
Såg på LPS att en snubbe byggt en av hans Mk. IX, tror jag det var (via hans signatur) men hittade inte bilderna. Kunde vara ett kul projekt. Funderat på att öronmärka min 1/32 till det.
Tobias
Första gången jag drog på alla stenciler tror jag.. De var så lättarbetade så fann ingen ursäkt att inte.. Behövde i princip bara doppas i vattnet så blev de lösa - perfekt när de är så många!
Några är lite off, stjärten bl a, men syns mer på kortet en i verkligheten (jag såg det nu). Bra övning iaf..
Satte två fel med, två av dem mitt under, men jag vet inte om man ens märker det utan en guide.. ;)Fortfarande blöta på kortet.
Några är lite off, stjärten bl a, men syns mer på kortet en i verkligheten (jag såg det nu). Bra övning iaf..
Satte två fel med, två av dem mitt under, men jag vet inte om man ens märker det utan en guide.. ;)Fortfarande blöta på kortet.
Tobias
Snyggt jobbat med stencilerna! Kan beroende på skalan vara rätt svårt att se vilket håll de ska sitta på.
Håkan
Håkan
Dra mig baklänges till Flen vad tjusigt det blev!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack-tack! Plockade ett par däck från Royal Class-boxen, resin, men var inte superimpad och det var lite problem att få dem att passa.. Så tog fram plastdelarna. Tar lite tid att fixa & måla dem men sen är det klart! Resten av dekalerna är på - ingen vädring (alls) ännu dock. Pix kommer. Skall bara limma på antenn, pitotrör, huv, hjul och propeller.. Troligen inte ikväll då jag just nu sörplar på en liiten bira..
Tobias
Då skall vi se.. Anser mig vara nästan klar med dessa två kärror nu. :)Knappt någon vädring alls men jag vågar inte riktigt testa nya metoder på dessa och mina gamla funkar inte så bra med Clear. Skall dock prova alla fina tips jag fått på ett par sketmodeller och återkomma med sot, smuts, olja etc.
Lite misstag med Eduard-Spitten.. En del syns. Men på det hela blev jag ändå nöjd, det ser ut som en Spitfire, i hyllan. Var faktiskt riktigt kul att det blev den med röd näsa och runt kroppen (en rysk prins är det för övrigt!
Tog mig friheten att applicera ID-numren ovan det röda bandet. Japp.. Tyckte att alla dekaler höjde modellen lite och fick bort fokus från alla missar och att måla över det hade gjort tvärtom - kändes det som..
Kommer absolut att bygga mängder av denna kärra till - jag har så många idéer! Mk. IXc "early" med diverse dekaler och cammon (öken bl a), samma för Mk. IXc "late" och Mk. IXe.. Nära till hands ligger nog Dick Audet´s kärra och den fina polska kärran i ProfiPack-boxen "Pat" med nya stjärten.
Sen vill jag ju prova gun-bay´en, motorn, kaanske cockpit´en mm från Brassin. Och så kommer Mk. VIII:orna och Mk. XVI:orna nästa år med fler idéer och jag är inte färdig med Tamiya´s Mk. Vb:or och Mk. I/II:or..! (Skall köpa en AB och en bättre kamera snart med ja.. )
Skall jag söka hjälp??
Lite misstag med Eduard-Spitten.. En del syns. Men på det hela blev jag ändå nöjd, det ser ut som en Spitfire, i hyllan. Var faktiskt riktigt kul att det blev den med röd näsa och runt kroppen (en rysk prins är det för övrigt!
Tog mig friheten att applicera ID-numren ovan det röda bandet. Japp.. Tyckte att alla dekaler höjde modellen lite och fick bort fokus från alla missar och att måla över det hade gjort tvärtom - kändes det som..
Kommer absolut att bygga mängder av denna kärra till - jag har så många idéer! Mk. IXc "early" med diverse dekaler och cammon (öken bl a), samma för Mk. IXc "late" och Mk. IXe.. Nära till hands ligger nog Dick Audet´s kärra och den fina polska kärran i ProfiPack-boxen "Pat" med nya stjärten.
Sen vill jag ju prova gun-bay´en, motorn, kaanske cockpit´en mm från Brassin. Och så kommer Mk. VIII:orna och Mk. XVI:orna nästa år med fler idéer och jag är inte färdig med Tamiya´s Mk. Vb:or och Mk. I/II:or..! (Skall köpa en AB och en bättre kamera snart med ja.. )
Skall jag söka hjälp??
Tobias
Man ser ganska tydligt där jag byggt upp sprejen för mycket, skarp kant på kamot som även syns under dekaler. Finns inte överallt och syns inte i alla vinklar men lite trist..
Låter denna tråden vila/dö nu och får se när jag återupptar Johnnies kärror - och vad det blir härnäst.. ;)Kanske tar det lugnt ett par veckor, bygger upp stashen och så (har även lite tentor..)
Låter denna tråden vila/dö nu och får se när jag återupptar Johnnies kärror - och vad det blir härnäst.. ;)Kanske tar det lugnt ett par veckor, bygger upp stashen och så (har även lite tentor..)
Senast ändrad av Tobias den sön nov 10, 2013 9:48 am, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Mycket snygga byggen, båda två! Det har du gjort bra Tobias!
Håkan
Håkan
Underbart snygga byggen bägge två!
Måste säga att jag är verkligen impad av hur bra resultat du lyckas få från sprej-burkarna!
Jag tyckte alltid det var som att försöka måla ned en hink, otroligt svårt att få bra resultat.
Splendid job, ol´chap!
Cheers!
Stefan
Måste säga att jag är verkligen impad av hur bra resultat du lyckas få från sprej-burkarna!
Jag tyckte alltid det var som att försöka måla ned en hink, otroligt svårt att få bra resultat.
Splendid job, ol´chap!
Cheers!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack - tack!
Jag är lite förvånad själv över sprejerna, det blir en fin och jämn yta, oftast.. Färgerna är bra också! Men det har ju sina begränsningar. På Mk. IX´an såg jag inte att det var hål i en mask.. Humbrols Ocean Grey är ju inte samma som Tamiyas..
Vb´an är gjord utan masker - häftmasse-korvar, båda jobben tog en ansenlig tid men det är väl samma med AB antar jag..?
En liten paus som sagt, bygga på stashen, kika på AB-alternativ, spana in era byggen.. Kanske dyker upp en öken-Spit innan Nyår dock..
Jag är lite förvånad själv över sprejerna, det blir en fin och jämn yta, oftast.. Färgerna är bra också! Men det har ju sina begränsningar. På Mk. IX´an såg jag inte att det var hål i en mask.. Humbrols Ocean Grey är ju inte samma som Tamiyas..
Vb´an är gjord utan masker - häftmasse-korvar, båda jobben tog en ansenlig tid men det är väl samma med AB antar jag..?
En liten paus som sagt, bygga på stashen, kika på AB-alternativ, spana in era byggen.. Kanske dyker upp en öken-Spit innan Nyår dock..
Tobias
Stiligt! Mycket stiligt!
Ser mycket lovande ut inför en kommande ökenfröken.
Ser mycket lovande ut inför en kommande ökenfröken.
Matt_Public- Master of DNF
Jösses vad snygga dom är, oja mkt bra byggt må jag säga
gillar dem skarpt, thums upp all the way...
gillar dem skarpt, thums upp all the way...
Mal
Tack - tack! Får se vad jag försöker lägga till för grej på nästa bygge, borde väl testa någon vädringsteknik. :)Fegat lite där..
Tobias
En sån härlig Spitfirekavalkad att jag får lust att skolka från jobbet i några veckor och bara bygga!!!
MkIx:an blev ju alldels lysande vacker med det röda bandet på
MkIx:an blev ju alldels lysande vacker med det röda bandet på
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hur ska du då gno ihop pengar till ärke-Tiffien, om man får fråga?cas skrev:En sån härlig Spitfire-kavalkad att jag får lust att skolka från jobbet i några veckor och bara bygga!
Stay on target!
Matt_Public- Master of DNF
Haha! Så sant som det var sagt..
Försökte leka med Eduards Mk IXc "early"-vingar (har ju ett par extra) och en Tamiya Vb-kropp men tror inte jag får till det snyggt tyvärr..
Men det kommer fler Spit..
Försökte leka med Eduards Mk IXc "early"-vingar (har ju ett par extra) och en Tamiya Vb-kropp men tror inte jag får till det snyggt tyvärr..
Men det kommer fler Spit..
Tobias
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Tema?
» Månadsmöte September -Tema Civilt
» Modeller med tema "Turkiet" köpes.
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Tema?
» Månadsmöte September -Tema Civilt
» Modeller med tema "Turkiet" köpes.
Sida 7 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet