Spitfire-bygge med ett tema
+7
cas
Stefan E
Marlin
Matt_Public
Azgaron
Mal
Tobias
11 posters
Sida 2 av 8
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Spitfire-bygge med ett tema
Haha! Tack! Nej tyvärr, vart hemma och tvättat och städat idag så behövde luft - stack till Ikea och käkade korv o bulle..
Har Ikea några bra hobbyprylar förresten? Jag borde kanske köpt nytt skrivbordsunderlägg iofs..
Har Ikea några bra hobbyprylar förresten? Jag borde kanske köpt nytt skrivbordsunderlägg iofs..
Tobias
Blev ju snyggt så! Ska bli kul att se hur den blir när den blir helt färdig!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hey.
Skavet ser kalas ut, men har man skav så bör den finnas lite på fler ställen
Ex runt luckor som öpnas ofta öppnas, längs flaps random, ja du fattar, VIKTIGT var återhållsam, (jag har chippat mkt och då salt som du vet och är förälskad i såna kärror)
Ta steg för steg liiite, vila ögonen rejält , liite på ett par ställen tills du är nöjd, och långsamt, iom chippingen är pstshade.
Då jag post chippar använer jag silverpenna Artline 999XF ,sjukt fin silvermetall look) mkt stor fördel m den är OM chippingen helt åt helsike inte gillar den, tar jag bara tops med Beckers A Odurless m tops o tar bort allt, ingen skada skedd (den skadar inte färgen) mina error and trials har jag kommit fram till att den är grymm, samt du kan pumpa ut silvret på papper sen applicera den med ex tantpetare, pensel osv
Min Foche wulf körde jag med den metoden och lyckade med konstycket med et SILVRIGT fingeravtryck hahahaha och jag tog bort den med metoden jag beskrev ,)
http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=1174
Subtilt är nyckel ordet på denna ... för det ser grymmt ut fasiken
Jag vet vad du är ute efter, det är det jag jobbar som fasiken på själv :)juuust right enough.....och preeecis lagom....Knepet, vila ögonen gå därifrån en stund (man blir fartblind sen är det overdone)
Skavet ser kalas ut, men har man skav så bör den finnas lite på fler ställen
Ex runt luckor som öpnas ofta öppnas, längs flaps random, ja du fattar, VIKTIGT var återhållsam, (jag har chippat mkt och då salt som du vet och är förälskad i såna kärror)
Ta steg för steg liiite, vila ögonen rejält , liite på ett par ställen tills du är nöjd, och långsamt, iom chippingen är pstshade.
Då jag post chippar använer jag silverpenna Artline 999XF ,sjukt fin silvermetall look) mkt stor fördel m den är OM chippingen helt åt helsike inte gillar den, tar jag bara tops med Beckers A Odurless m tops o tar bort allt, ingen skada skedd (den skadar inte färgen) mina error and trials har jag kommit fram till att den är grymm, samt du kan pumpa ut silvret på papper sen applicera den med ex tantpetare, pensel osv
Min Foche wulf körde jag med den metoden och lyckade med konstycket med et SILVRIGT fingeravtryck hahahaha och jag tog bort den med metoden jag beskrev ,)
http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=1174
Subtilt är nyckel ordet på denna ... för det ser grymmt ut fasiken
Jag vet vad du är ute efter, det är det jag jobbar som fasiken på själv :)juuust right enough.....och preeecis lagom....Knepet, vila ögonen gå därifrån en stund (man blir fartblind sen är det overdone)
Mal
Tack Håkan!
Du har helt rätt Mal! Skulle egentligen inte göra det för jag kände att jag inte kunde lösa det snyggt på andra ställen men... Gjorde det ändå. Med en dålig metod jag redan förkastat tidigare egentligen.. (Liquidmask - men det är svårt att ta bort den under sprejen utan att skada..)
Skall läsa på mer om salt-chipping - men funkar det under denna Tamiya-sprej tro eller blir det senare med färgsprutan?
Låter som att silverpennan är det jag borde köra på nu, tack för det! :)Konstruktiv och bra kritik!
Tror jag skall försöka bli av med detta och köra rent, nytt, fräscht paint-job på kärran. Blir nog bättre. Eller skaffa silverpennan nu..
Du har helt rätt Mal! Skulle egentligen inte göra det för jag kände att jag inte kunde lösa det snyggt på andra ställen men... Gjorde det ändå. Med en dålig metod jag redan förkastat tidigare egentligen.. (Liquidmask - men det är svårt att ta bort den under sprejen utan att skada..)
Skall läsa på mer om salt-chipping - men funkar det under denna Tamiya-sprej tro eller blir det senare med färgsprutan?
Låter som att silverpennan är det jag borde köra på nu, tack för det! :)Konstruktiv och bra kritik!
Tror jag skall försöka bli av med detta och köra rent, nytt, fräscht paint-job på kärran. Blir nog bättre. Eller skaffa silverpennan nu..
Tobias
Silverpennan är mkt mkt förlåtande om man gör fel och använder Beckers A ouderless OBS då har jag kört m Tamiya Akryl lack on top .Paramedic skrev:Tack Håkan!
Små steg o testa, fungerar detta för dig, osv, det som fungerar för en, fungerar inte för en annan, så testa
Mal
Senast ändrad av Tobias den fre okt 25 2013, 11:34, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Jepp.
Denna penna
OBS för den funkar m denna kombo.
http://www.tigerpens.co.uk/acatalog/Artline_999XF_Gold_Silver_Markers.html
Och om du vill ta bort det du inte gillar så Beckers A Odurless lösningsmedel på tops
Testa på en bit skrot innan så du blr lite varm i kläderna, och för at se om metoden passar dig och får det resultatet du önskar dig
Men när det chippas så är jag såld på salt chipping som du redan vet, men den är mkt mer krävande och lämpar sig då man vill ha mer sliten kärra, samt tekniken är tricky, men ger rejäl utelning om man sätter den
Pennan då man vill ha småskav, iom du kan styra den,
och jag anväder pennan jämt för små metall utseende delar, den har sjukt fin metall finnish
Det som är svårast m chippa är att se till att det blir random på rätt sätt, man dras lätt in i det omedvetet att det blir symmetri, och då ser det konstigt ut, såklart mer skav där piloten kliver in, vingroten, stabbarnas inerkant, längs panel linje och längs nitrad
titta mkt på sletna kärror vart det sitter
Så testa på skrot några gånger, det gör jag ofta innan live fortfarande,
Har som sagt byggt 3 kärror m salt chipping
Första modellen m salt....en av mina första byggen
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3157-tamiya-a6m5-132
Andra m salt
http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=1173
Tredje med salt
http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=1805
där ser du evolutionen...
Denna penna
OBS för den funkar m denna kombo.
http://www.tigerpens.co.uk/acatalog/Artline_999XF_Gold_Silver_Markers.html
Och om du vill ta bort det du inte gillar så Beckers A Odurless lösningsmedel på tops
Testa på en bit skrot innan så du blr lite varm i kläderna, och för at se om metoden passar dig och får det resultatet du önskar dig
Men när det chippas så är jag såld på salt chipping som du redan vet, men den är mkt mer krävande och lämpar sig då man vill ha mer sliten kärra, samt tekniken är tricky, men ger rejäl utelning om man sätter den
Pennan då man vill ha småskav, iom du kan styra den,
och jag anväder pennan jämt för små metall utseende delar, den har sjukt fin metall finnish
Det som är svårast m chippa är att se till att det blir random på rätt sätt, man dras lätt in i det omedvetet att det blir symmetri, och då ser det konstigt ut, såklart mer skav där piloten kliver in, vingroten, stabbarnas inerkant, längs panel linje och längs nitrad
titta mkt på sletna kärror vart det sitter
Så testa på skrot några gånger, det gör jag ofta innan live fortfarande,
Har som sagt byggt 3 kärror m salt chipping
Första modellen m salt....en av mina första byggen
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3157-tamiya-a6m5-132
Andra m salt
http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=1173
Tredje med salt
http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=1805
där ser du evolutionen...
Senast ändrad av Mal den fre okt 25 2013, 11:50, ändrad totalt 2 gånger
Mal
Will do! Har ju min lilla Tomahawk som har lite yta kvar att testa på.. Annars de där extravingarna från Eduards Spit är ju perfekta - måla upp dem bra och leka med.
Tack för tipset!
Tack för tipset!
Tobias
Det är perfekt, då vet jag var jag har länkarna när det är dags! Tack!
Tobias
Så här ser Vb´an ut just nu.. Fixat den gula id-markeringen runt vingen och lagt lite vit sprej där Sky-bandet skall vara. Var lite mer nogrann med det gula (masker från Techmod jag fick till några dekaler förstärkt med tejp) och mätte upp där de röda tygskydden skall vara till identiska mått (klippte ut en dekal som mall).
Orkade inte maska hela kärran igen så provade "påstricket"..
Huven blev ju inge´ bra så tog en ny, denna gång en mindre "blåst" som även har den lilla delen man kan trycka ut för att dra huven om trycket är besvärligt (så som jag förstått det?)
Den nyare till vänster, på sista bilden. Ser mycket bättre ut i verkligheten iaf.. Den högre ser kladdig och ojämn ut.
Lagt på lite Interior Green på några Eduard-delar.
Den lilla plutten är den här, mot botten till. Reglage för extratank(ar).
Siktet blev väl sådär, var inte helt rätt att se var det skulle vara grönt. (Enklare på kortet!)
Får nog jobba på det. Skall dra liite försiktigt med en lätt grå färg på det svarta och sen washa, försiktigt, och highlighta det gröna på delarna lite.
Skulle vilja leka med resin-kontoret lite. Vissa delar där är i resin istället för PE där.. Men PE-delarna är iofs mindre på sina ställen..
Orkade inte maska hela kärran igen så provade "påstricket"..
Huven blev ju inge´ bra så tog en ny, denna gång en mindre "blåst" som även har den lilla delen man kan trycka ut för att dra huven om trycket är besvärligt (så som jag förstått det?)
Den nyare till vänster, på sista bilden. Ser mycket bättre ut i verkligheten iaf.. Den högre ser kladdig och ojämn ut.
Lagt på lite Interior Green på några Eduard-delar.
Den lilla plutten är den här, mot botten till. Reglage för extratank(ar).
Siktet blev väl sådär, var inte helt rätt att se var det skulle vara grönt. (Enklare på kortet!)
Får nog jobba på det. Skall dra liite försiktigt med en lätt grå färg på det svarta och sen washa, försiktigt, och highlighta det gröna på delarna lite.
Skulle vilja leka med resin-kontoret lite. Vissa delar där är i resin istället för PE där.. Men PE-delarna är iofs mindre på sina ställen..
Senast ändrad av Tobias den lör okt 26 2013, 17:20, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Snyyggt Fipplat må jag säga, siktet är klockrent
Den högra som vart lite kladd, ta en tandpetare bit till den ytterstaspetsen (bara så den bli mjuk o lätt fuktig) sen skrapar du längs kanten där ramen möter glaset så ska du se ,) blir skisnyggt
Den högra som vart lite kladd, ta en tandpetare bit till den ytterstaspetsen (bara så den bli mjuk o lätt fuktig) sen skrapar du längs kanten där ramen möter glaset så ska du se ,) blir skisnyggt
Mal
Blev ju snyggt! Fin cockpit!
Håkan
Håkan
Tack grabbar!
Jag försökte faktiskt Juha, ganska mycket. Fick bort en del men är rädd att skada mer. Färgen var svårarbetad. Gått bra tidigare. Vet inte om det är sprejen som bitit bättre? Men skall prova lite mer.. Slänger nog inte huven iaf, alltid bra som maskning om inte annat.
Vart och handlat ful-öl på Lidl! så kvällen är räddad! Läsa modelling reviews och dricka öl..
Jag försökte faktiskt Juha, ganska mycket. Fick bort en del men är rädd att skada mer. Färgen var svårarbetad. Gått bra tidigare. Vet inte om det är sprejen som bitit bättre? Men skall prova lite mer.. Slänger nog inte huven iaf, alltid bra som maskning om inte annat.
Vart och handlat ful-öl på Lidl! så kvällen är räddad! Läsa modelling reviews och dricka öl..
Tobias
Toppen
Sitter själv m en Adelsö IPA
Vänta med huven tills imorgon testa då igen då färgen har "härdat" så ska du se
Sitter själv m en Adelsö IPA
Vänta med huven tills imorgon testa då igen då färgen har "härdat" så ska du se
Mal
Ah, en helt annan klass än mina budgetöl..
Putsat huvarna lite, ser finare ut. Dags att skaffa Klear med..
"Dörrarna", Tamiya till vänster (med grön kofot):
Instrumentbräda med kompass. Lite pillig att få dit, får fixa den separat på nästa. Instrumäntbrädan var lite trixig med. Det lilla jacket för siktet fick filas upp - haft samma "problem" med alla Eduard-isntrumentbrädor i PE där..
Tryckluftstuberna för landställ, bössor mm. Resten av bältesdelarna får vänta tills stolen är på plats i kontoret.
Putsat huvarna lite, ser finare ut. Dags att skaffa Klear med..
"Dörrarna", Tamiya till vänster (med grön kofot):
Instrumentbräda med kompass. Lite pillig att få dit, får fixa den separat på nästa. Instrumäntbrädan var lite trixig med. Det lilla jacket för siktet fick filas upp - haft samma "problem" med alla Eduard-isntrumentbrädor i PE där..
Tryckluftstuberna för landställ, bössor mm. Resten av bältesdelarna får vänta tills stolen är på plats i kontoret.
Tobias
Hey Hoo....
Det där har du gjort riktigt bra, den där cocpiten vill man verkligen "EyeBall"
Det där har du gjort riktigt bra, den där cocpiten vill man verkligen "EyeBall"
Mal
Cockpitdelarna ser riktigt bra ut, Tobias!
Håkan
Håkan
Tack - tack!
Gett mig på resten av cockpit nu men det tar lite tid och är pilligt.. Var på väg att måla allt kablage på "joysticken" men såg att varken Eduard med sin resin-cockpit eller AeroScales byggare målat så mycket jag försökte göra...
Så här gjorde Eduard med sin resin-cockpits styrspak: (Och den ser lättare ut att måla än den vanliga i plast) så jag gör något liknande. Tar fram kablaget med washes och lite drybrushning..
Gett mig på resten av cockpit nu men det tar lite tid och är pilligt.. Var på väg att måla allt kablage på "joysticken" men såg att varken Eduard med sin resin-cockpit eller AeroScales byggare målat så mycket jag försökte göra...
Så här gjorde Eduard med sin resin-cockpits styrspak: (Och den ser lättare ut att måla än den vanliga i plast) så jag gör något liknande. Tar fram kablaget med washes och lite drybrushning..
Tobias
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Tema?
» Månadsmöte September -Tema Civilt
» Modeller med tema "Turkiet" köpes.
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Tema?
» Månadsmöte September -Tema Civilt
» Modeller med tema "Turkiet" köpes.
Sida 2 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet