IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

+5
Janne.S
Azgaron
cas
Matt_Public
Moggy
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Moggy tor aug 21 2014, 13:07

Finns det någon som kan sälja mig lite etylacetat eller tala om för mig var man kan köpa det?  Shocked 

Mina byggen har nästan stannat pga. brist på etlylacetaten...  Sad  Har använt den sedan 1988.

Tack på förhand, Moggy
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Matt_Public tor aug 21 2014, 13:31

Är du renlärig? I annat fall är nagellacksbortagningsmedlet Gripen Remover (som inhåller etylacetat) alldeles utmärkt och lättåtkomligt i handeln.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Moggy tor aug 21 2014, 13:43

Matt_Public skrev:Är du renlärig? I annat fall är nagellacksbortagningsmedlet Gripen Remover (som inhåller etylacetat) alldeles utmärkt och lättåtkomligt i handeln.

...har det inte oljor och parfym med?...

Tack för tipset!

Moggy (som fortfarande letar efter etylacetat What a Face )
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Matt_Public tor aug 21 2014, 14:03

Moggy skrev:Har det inte oljor och parfym med?
Inte så det stör mig. Har inte känt något behov av att jaga den mer svåråtkomliga varianten sedan jag själv fick tipset.

Se det som en nödfalls- eller övergångslösning, om inget annat. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Moggy tor aug 21 2014, 14:13

Matt_Public skrev:
Moggy skrev:Har det inte oljor och parfym med?
Inte så det stör mig. Har inte känt något behov av att jaga den mer svåråtkomliga varianten sedan jag själv fick tipset.

Se det som en nödfalls- eller övergångslösning, om inget annat. Very Happy

Du har rätt - ska testa det. Vad köper man gripen nagellackborttagning?  geek
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av cas tor aug 21 2014, 14:14

Jag har sett det på Willys...och det lär finnas på Ica också, men jag har inte letat  What a Face 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Moggy tor aug 21 2014, 14:19

cas skrev:Jag har sett det på Willys...och det lär finnas på Ica också, men jag har inte letat  What a Face 

Tack! Nu ska jag införskaffa ersatz-etylacetat  pirat
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Azgaron tor aug 21 2014, 16:22

Kicks har ju också nagellacks remover utan parfym och aceton. Flaska med blå kork från Depend, men vet inte om Depends varor finns överallt. Att de finns här i krokarna är kanske inte så konstigt då firman hör hemma här! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Janne.S tor aug 21 2014, 16:51

Jag kör fortfarande min alcro special förtunning :p
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Stråhatt tor aug 21 2014, 19:41

Gillar du att blanda saker så är väl etylacetat en mix av etanol och ättika, som är lätta att få tag på… Vet inte hur själva blandadet ska gå till, men det finns säkert folk på Youtube som visar What a Face

Blir nyfiken på det här, är det bättre/annorlunda än vanliga plastlim, eller har det andra användningsområden också? Något man bör skaffa?

Stråhatt


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Janne.S tor aug 21 2014, 20:37

Stråhatt skrev:Gillar du att blanda saker så är väl etylacetat en mix av etanol och ättika, som är lätta att få tag på… Vet inte hur själva blandadet ska gå till, men det finns säkert folk på Youtube som visar What a Face

Blir nyfiken på det här, är det bättre/annorlunda än vanliga plastlim, eller har det andra användningsområden också? Något man bör skaffa?

Det är en väldoftande ester som faktiskt finns i sega råttor och liknande förutom lösningsmedel. Det trevliga är att det är billigt och flyter ut otroligt bra, kapillärkrafterna brukar hjälpa att få ut det i fogar. Sedan löser det helt enkelt upp plasten och du får en typ svetsfog.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Moggy tor aug 21 2014, 21:47

Tack grabbar! Beställt två flaskor hos Rebellerna. Very Happy
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Stråhatt fre aug 22 2014, 18:48

Lim som luktar sega råttor? Very Happy Wink Nä men det låter ju riktigt bra. Tackar för förklaring och tips Smile

Stråhatt


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Henrik Bergman fre aug 22 2014, 22:15

Själv beställde jag en 5 liters dunk hos min lokala färghandlare för några år sedan.
320 :- tror jag den kostade då.
Jag har använt etylacetaten till allt möjligt, så det är dags att beställa en ny, när lönen kommer.  Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! 590649625  Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! 121011601 

Trevlig helg.

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Janne.S fre aug 22 2014, 22:20

Henrik Bergman skrev:Själv beställde jag en 5 liters dunk hos min lokala färghandlare för några år sedan.
320 :- tror jag den kostade då.
Jag har använt etylacetaten till allt möjligt, så det är dags att beställa en ny, när lönen kommer.  Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! 590649625  Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! 121011601 

Trevlig helg.

/Henrik
Får du lön?
Jag trodde att det var lön nog att få vara bland alla flygplanen! Det finns dom som skulle betala för att få göra det du gör! Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Henrik Bergman fre aug 22 2014, 22:37

Får du lön?
Jag trodde att det var lön nog att få vara bland alla flygplanen! Det finns dom som skulle betala för att få göra det du gör! Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Icon_razz

F´låt... jag menade bidrag.  
Men det mesta försvinner fort på "mors dag"  Razz 

Det är bara att höra av er, ni är alltid välkomna till min "lekstuga"


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Stråhatt tor sep 04 2014, 11:11

Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart? Smile
(Ska kolla vad jag behöver ta per flaska och vad jag är intresserad av att byta mot om nån är sugen!)

Stråhatt


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Moggy tor sep 04 2014, 11:16

Stråhatt skrev:Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart? Smile
(Ska kolla vad jag behöver ta per flaska och vad jag är intresserad av att byta mot om nån är sugen!)

YESSS!!!!!!!!!! Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! 121011601 Jag har egen glasflaska 1 L. kan vi sammanstråla t.ex. på Art In Miniature denna helg? What a Face

Betalar for 1 lit... 1/5 av dunken Smile Hur mycket blir det... eller vad kan du tänka byta mot? Very Happy
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Matt_Public tor sep 04 2014, 17:02

Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Stråhatt tor sep 04 2014, 19:12

Moggy skrev:
Stråhatt skrev:Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart? Smile
(Ska kolla vad jag behöver ta per flaska och vad jag är intresserad av att byta mot om nån är sugen!)

YESSS!!!!!!!!!! Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! 121011601 Jag har egen glasflaska 1 L. kan vi sammanstråla t.ex. på Art In Miniature denna helg? What a Face

Betalar for 1 lit... 1/5 av dunken Smile Hur mycket blir det... eller vad kan du tänka byta mot? Very Happy
Låter som en rimlig deal Smile Affären vill ha "ca 450", antar att det inte är nåt de alltid har inne så priset varierar lite, men det blir ju 90 kr för en liter om det stämmer, +/- om de ändrar sig… Vill du byta så är jag mest sugen på VK1-stridsvagnar, 1/35, men vad som helst som ger en dioramaidé kan vara spännande, så… Smile

Tyvärr funkar inte AIM för mig, hade tänkt komma dit men jag blev tvungen att jobba då. Är det några andra modellträffar på gång?

Matt_Public skrev:Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken. Laughing
rendeer

Stråhatt


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Exelon tor sep 04 2014, 21:36

Matt_Public skrev:Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken. Laughing

Inte konstigt att det blir brist på karlar åt kärringarna i Östersund... lol!
Exelon
Exelon


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Matt_Public fre sep 05 2014, 11:06

Exelon skrev:
Matt_Public skrev:Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken. Laughing

Inte konstigt att det blir brist på karlar åt kärringarna i Östersund... lol!
Äh, kvinnfolket klarar sig.

De blandar Martinis på linfröolja och kloroform och sover sig sedan igenom hela älgjakten. pirat
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Moggy fre sep 05 2014, 13:05

Stråhatt skrev:
Moggy skrev:
Stråhatt skrev:Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart? Smile
(Ska kolla vad jag behöver ta per flaska och vad jag är intresserad av att byta mot om nån är sugen!)

YESSS!!!!!!!!!! Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! 121011601 Jag har egen glasflaska 1 L. kan vi sammanstråla t.ex. på Art In Miniature denna helg? What a Face

Betalar for 1 lit... 1/5 av dunken Smile Hur mycket blir det... eller vad kan du tänka byta mot? Very Happy
Låter som en rimlig deal Smile Affären vill ha "ca 450", antar att det inte är nåt de alltid har inne så priset varierar lite, men det blir ju 90 kr för en liter om det stämmer, +/- om de ändrar sig… Vill du byta så är jag mest sugen på VK1-stridsvagnar, 1/35, men vad som helst som ger en dioramaidé kan vara spännande, så… Smile

Tyvärr funkar inte AIM för mig, hade tänkt komma dit men jag blev tvungen att jobba då. Är det några andra modellträffar på gång?

Jag ska åka till C4-Open i Malmö - sista helgen i oktober. Jag bor själv i Göteborg. Bor du långt härifrån?
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Stråhatt fre sep 05 2014, 20:42

Matt_Public skrev:Äh, kvinnfolket klarar sig.

De blandar Martinis på linfröolja och kloroform och sover sig sedan igenom hela älgjakten. pirat
Linolja är gott… What a Face

Jag ska åka till C4-Open i Malmö - sista helgen i oktober. Jag bor själv i Göteborg. Bor du långt härifrån?
Jo, jag är också i Göteborg. Funderar på att åka till C4, men jag tror faktiskt inte det, lite dyrt och omständigt för mig… Egentligen kanske det är bättre om ni är några andra som delar på en dunk när jag tänker efter, utan inblandning av mig. Jag jobbar så oregelbundet att jag inte kan planera nånting, får mitt schema timmar i förväg ibland. Jag backar inte ur helt alltså, men det är nog enklare om du hittar nån annan faktiskt Neutral

Det är Sävedalens Färg (precis utanför Göteborg, några hundra meter in i Partille) som säljer det, om man mejlar och ber dem ta in det, och de har 1-2 dagars leveranstid. Kan förstås finnas på andra ställen också, men det var det billigaste av de jag kollade hos.

Stråhatt


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!! Empty Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet