Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!
+5
Janne.S
Azgaron
cas
Matt_Public
Moggy
9 posters
Sida 1 av 1
Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!
Finns det någon som kan sälja mig lite etylacetat eller tala om för mig var man kan köpa det?
Mina byggen har nästan stannat pga. brist på etlylacetaten... Har använt den sedan 1988.
Tack på förhand, Moggy
Mina byggen har nästan stannat pga. brist på etlylacetaten... Har använt den sedan 1988.
Tack på förhand, Moggy
Moggy
Sv: Hjälp! Etylacetaten är nästan slut!!
Är du renlärig? I annat fall är nagellacksbortagningsmedlet Gripen Remover (som inhåller etylacetat) alldeles utmärkt och lättåtkomligt i handeln.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Är du renlärig? I annat fall är nagellacksbortagningsmedlet Gripen Remover (som inhåller etylacetat) alldeles utmärkt och lättåtkomligt i handeln.
...har det inte oljor och parfym med?...
Tack för tipset!
Moggy (som fortfarande letar efter etylacetat )
Moggy
Inte så det stör mig. Har inte känt något behov av att jaga den mer svåråtkomliga varianten sedan jag själv fick tipset.Moggy skrev:Har det inte oljor och parfym med?
Se det som en nödfalls- eller övergångslösning, om inget annat.
Matt_Public skrev:Inte så det stör mig. Har inte känt något behov av att jaga den mer svåråtkomliga varianten sedan jag själv fick tipset.Moggy skrev:Har det inte oljor och parfym med?
Se det som en nödfalls- eller övergångslösning, om inget annat.
Du har rätt - ska testa det. Vad köper man gripen nagellackborttagning?
Moggy
Jag har sett det på Willys...och det lär finnas på Ica också, men jag har inte letat
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Jag har sett det på Willys...och det lär finnas på Ica också, men jag har inte letat
Tack! Nu ska jag införskaffa ersatz-etylacetat
Moggy
Kicks har ju också nagellacks remover utan parfym och aceton. Flaska med blå kork från Depend, men vet inte om Depends varor finns överallt. Att de finns här i krokarna är kanske inte så konstigt då firman hör hemma här!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag kör fortfarande min alcro special förtunning :p
Janne.S- Moderator
Gillar du att blanda saker så är väl etylacetat en mix av etanol och ättika, som är lätta att få tag på… Vet inte hur själva blandadet ska gå till, men det finns säkert folk på Youtube som visar
Blir nyfiken på det här, är det bättre/annorlunda än vanliga plastlim, eller har det andra användningsområden också? Något man bör skaffa?
Blir nyfiken på det här, är det bättre/annorlunda än vanliga plastlim, eller har det andra användningsområden också? Något man bör skaffa?
Stråhatt
Stråhatt skrev:Gillar du att blanda saker så är väl etylacetat en mix av etanol och ättika, som är lätta att få tag på… Vet inte hur själva blandadet ska gå till, men det finns säkert folk på Youtube som visar
Det är en väldoftande ester som faktiskt finns i sega råttor och liknande förutom lösningsmedel. Det trevliga är att det är billigt och flyter ut otroligt bra, kapillärkrafterna brukar hjälpa att få ut det i fogar. Sedan löser det helt enkelt upp plasten och du får en typ svetsfog.
Janne.S- Moderator
Lim som luktar sega råttor? Nä men det låter ju riktigt bra. Tackar för förklaring och tips
Stråhatt
Själv beställde jag en 5 liters dunk hos min lokala färghandlare för några år sedan.
320 :- tror jag den kostade då.
Jag har använt etylacetaten till allt möjligt, så det är dags att beställa en ny, när lönen kommer.
Trevlig helg.
/Henrik
Jag har använt etylacetaten till allt möjligt, så det är dags att beställa en ny, när lönen kommer.
Trevlig helg.
/Henrik
Henrik Bergman
Får du lön?Henrik Bergman skrev:Själv beställde jag en 5 liters dunk hos min lokala färghandlare för några år sedan.
Trevlig helg.
/Henrik
Jag trodde att det var lön nog att få vara bland alla flygplanen! Det finns dom som skulle betala för att få göra det du gör!
Janne.S- Moderator
Får du lön?
Jag trodde att det var lön nog att få vara bland alla flygplanen! Det finns dom som skulle betala för att få göra det du gör!
F´låt... jag menade bidrag.
Men det mesta försvinner fort på "mors dag"
Det är bara att höra av er, ni är alltid välkomna till min "lekstuga"
/Henrik
Henrik Bergman
Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart?
(Ska kolla vad jag behöver ta per flaska och vad jag är intresserad av att byta mot om nån är sugen!)
(Ska kolla vad jag behöver ta per flaska och vad jag är intresserad av att byta mot om nån är sugen!)
Stråhatt
Stråhatt skrev:Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart?
YESSS!!!!!!!!!! Jag har egen glasflaska 1 L. kan vi sammanstråla t.ex. på Art In Miniature denna helg?
Betalar for 1 lit... 1/5 av dunken Hur mycket blir det... eller vad kan du tänka byta mot?
Moggy
Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken.
Låter som en rimlig deal Affären vill ha "ca 450", antar att det inte är nåt de alltid har inne så priset varierar lite, men det blir ju 90 kr för en liter om det stämmer, +/- om de ändrar sig… Vill du byta så är jag mest sugen på VK1-stridsvagnar, 1/35, men vad som helst som ger en dioramaidé kan vara spännande, så…Moggy skrev:Stråhatt skrev:Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart?
YESSS!!!!!!!!!! Jag har egen glasflaska 1 L. kan vi sammanstråla t.ex. på Art In Miniature denna helg?
Betalar for 1 lit... 1/5 av dunken Hur mycket blir det... eller vad kan du tänka byta mot?
Tyvärr funkar inte AIM för mig, hade tänkt komma dit men jag blev tvungen att jobba då. Är det några andra modellträffar på gång?
Matt_Public skrev:Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken.
Stråhatt
Matt_Public skrev:Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken.
Inte konstigt att det blir brist på karlar åt kärringarna i Östersund...
Exelon
Äh, kvinnfolket klarar sig.Exelon skrev:Matt_Public skrev:Det är något djupt norrländskt i att två män möts över en femtedel av dunken.
Inte konstigt att det blir brist på karlar åt kärringarna i Östersund...
De blandar Martinis på linfröolja och kloroform och sover sig sedan igenom hela älgjakten.
Stråhatt skrev:Låter som en rimlig deal Affären vill ha "ca 450", antar att det inte är nåt de alltid har inne så priset varierar lite, men det blir ju 90 kr för en liter om det stämmer, +/- om de ändrar sig… Vill du byta så är jag mest sugen på VK1-stridsvagnar, 1/35, men vad som helst som ger en dioramaidé kan vara spännande, så…Moggy skrev:Stråhatt skrev:Jag mejlade ett par färgaffärer idag och frågade efter det här, och jag hade tur, så jag kan också få tag på en 5-litersdunk till ett rimligt pris… fast jag tvivlar ju på att jag kommer behöva så mycket, så om jag skulle köpa en sån och hälla upp i mindre flaskor, skulle nån vara intresserad av att köpa eller byta mot nåt annat användbart/byggbart?
Tyvärr funkar inte AIM för mig, hade tänkt komma dit men jag blev tvungen att jobba då. Är det några andra modellträffar på gång?
Jag ska åka till C4-Open i Malmö - sista helgen i oktober. Jag bor själv i Göteborg. Bor du långt härifrån?
Moggy
Linolja är gott…Matt_Public skrev:Äh, kvinnfolket klarar sig.
De blandar Martinis på linfröolja och kloroform och sover sig sedan igenom hela älgjakten.
Jo, jag är också i Göteborg. Funderar på att åka till C4, men jag tror faktiskt inte det, lite dyrt och omständigt för mig… Egentligen kanske det är bättre om ni är några andra som delar på en dunk när jag tänker efter, utan inblandning av mig. Jag jobbar så oregelbundet att jag inte kan planera nånting, får mitt schema timmar i förväg ibland. Jag backar inte ur helt alltså, men det är nog enklare om du hittar nån annan faktiskt
Jag ska åka till C4-Open i Malmö - sista helgen i oktober. Jag bor själv i Göteborg. Bor du långt härifrån?
Det är Sävedalens Färg (precis utanför Göteborg, några hundra meter in i Partille) som säljer det, om man mejlar och ber dem ta in det, och de har 1-2 dagars leveranstid. Kan förstås finnas på andra ställen också, men det var det billigaste av de jag kollade hos.
Stråhatt
Liknande ämnen
» T-34 i nästan mint condition
» Operation Corporate (nästan iallafall) Sea King AEW Mk2 - Hasegawa 1/48
» An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
» B-17G Mals Way, klar, nåja nästan se det som kapitel 1 avslutat
» Modelmaster acryl säljes, ca 80st ( Nästan hela sortimentet )
» Operation Corporate (nästan iallafall) Sea King AEW Mk2 - Hasegawa 1/48
» An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
» B-17G Mals Way, klar, nåja nästan se det som kapitel 1 avslutat
» Modelmaster acryl säljes, ca 80st ( Nästan hela sortimentet )
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet