IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.

+23
Tobiasr
frznlogic
Pyret
johan r
Warsawpact
Caverö
linusorn
tiking
Gigabyte
Marlin
TommyKillander
Janne.S
Henrik Bergman
flarpen
Exelon
Stefan E
cas
Erik
Azgaron
Tobias
Matt_Public
Agensjö
Mal
27 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 19 av 31 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20 ... 25 ... 31  Nästa

Gå ner

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 Empty Sv: Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.

Inlägg av Janne.S tis jul 28 2015, 23:22

Mal skrev:
Janne.S skrev:Så vackert att man blir tårögd!!

Angående washen...ja du vet jag kör med oljefärger och jag skulle göra en grå wash och ganska tunn för panellinjerna, lite ljusare grå på undersidan och aningen mörkare grå på ovansidan.
Panellinjerna behöver inte bli allt för distinkta utan gärna mer antydas bara.... sedan kommer ju ytterligare vädring ovanpå antar jag och då kommer vissa partier bli mer distinkta ändå när du gör streaks och roddar med smink och damm Very Happy
Japp planen är mera grå.....för "accentuera" som sagt kärran är overall good shape.....

Men som jag sa innan oljefärg preussian blå (även andra) går fetbort, då den verkligen "biter" pratat med Hasse på Hobby bokhandeln...japp bekräftar samma sak..så är No No...men grå nyanser...sen pigment i grå-blå toner Tamiya sminkset....is the shit lutar det åt...ska botanisera o testa innan live....

Vad menar du med "biter"? Lägger man en oljewash på en blank yta så är det ju inga problem att torka bort det med en bomullstrasa. Vill man vara riktigt nitisk kan man fukta trasan i terpentin innan.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Till överst på sidan Gå ner

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 Empty Sv: Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.

Inlägg av Gigabyte tis jul 28 2015, 23:29

Mycket snyggt Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked sunny sunny sunny sunny
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Mal tis jul 28 2015, 23:46

Janne.S skrev:
Mal skrev:
Janne.S skrev:Så vackert att man blir tårögd!!

Angående washen...ja du vet jag kör med oljefärger och jag skulle göra en grå wash och ganska tunn för panellinjerna, lite ljusare grå på undersidan och aningen mörkare grå på ovansidan.
Panellinjerna behöver inte bli allt för distinkta utan gärna mer antydas bara.... sedan kommer ju ytterligare vädring ovanpå antar jag och då kommer vissa partier bli mer distinkta ändå när du gör streaks och roddar med smink och damm Very Happy
Japp planen är mera grå.....för "accentuera" som sagt kärran är overall good shape.....

Men som jag sa innan oljefärg preussian blå (även andra) går fetbort, då den verkligen "biter" pratat med Hasse på Hobby bokhandeln...japp bekräftar samma sak..så är No No...men grå nyanser...sen pigment i grå-blå toner Tamiya sminkset....is the shit lutar det åt...ska botanisera o testa innan live....

Vad menar du med "biter"? Lägger man en oljewash på en blank yta så är det ju inga problem att torka bort det med en bomullstrasa. Vill man vara riktigt nitisk kan man fukta trasan i terpentin innan.

Jodu Janne......nitisk ja...det är jag...då med fuktad trasa med....

Just blått "preussian blue"....oljefärg....fan den biter...som SATAN...den lixom färgar av sig (man kan tom se duttarna svagt efteråt)......den är en av dem få kulörter som är banne mig ett helsike...låter du den ligga så sitter den "i färgen/lacken" jadu då har man jucklo....alla andra färger nemas problemas men blått...uj uj uj....

alla mina andra oljefärger ...jorå inga problem men "blått" What a Face testat ordentligt....då mot vitt..,tro mig ....och det med en barriär av klarlack....nepps det tonar blått....så den är inte förlåtande alls....

Varningens finger m blått bara......
Mal
Mal

Inlägg av Mal tis jul 28 2015, 23:53

Gigabyte skrev:Mycket snyggt Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked sunny sunny sunny sunny

Tackar Giga...tackar.....Wink
Mal
Mal

Inlägg av Exelon tis jul 28 2015, 23:58

Finns ju Mig filter(blir en wash om du har klarlackat) som är blå för pansar grått.
Exelon
Exelon

Inlägg av Mal ons jul 29 2015, 00:07

Exelon skrev:Finns ju Mig filter(blir en wash om du har klarlackat) som är blå för pansar grått.
Tackar....neps inge filter.....inte på denna då postshading är det som  är...

Har en ide redan....

Wink Mals Way..trust me on this one Wink ska testa på scrap bitar först...
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E ons jul 29 2015, 13:38

Mycket, Mycket snyggt!   cheers

...mina superlativer är slut och jag är helt enkelt förstummad av ditt bygge!

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 1288785663

Du har höjt nivån REJÄLT sen Brewstern!  Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 1927489404

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal ons jul 29 2015, 14:15

Tackar Stefan...tackar.....

Jo hänt en del sen Brewstern...den var No:11 och vart färdig Okt 2013....och har färdig ställt 15st....denna Corsair kommer få nummer 16.....
Mal
Mal

Inlägg av cas ons jul 29 2015, 16:19

I love you I love you I love you I love you I love you

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av linusorn ons jul 29 2015, 18:45

Mkt mkt snyggt. Apropå Migs filter och washer så biter de utav helvete oavsett kulör. Där gäller det verkligen att inte låta den bilda pölar eller sitta för länge. (Lärt mig den hårda vägen)

linusorn

Inlägg av Mal ons jul 29 2015, 19:31

Tackar grabbar...

@Linusorn.
MIGs washer....nope, har fruktansvärd erfarenhet av dem, agresiv, testade på mitt No:2 som bokstavligt gick åt helvette...first encounter på mitt andra bygge...så den erfarenheten satt rejält och sitter i......har hittat saker som fungerar mkt bra för mig...oljefärger...samt Tamiyas Panelwash (fungerar klockrent för mig) enamelwash, blandade grått och svart....fungerar mkt mkt bra....har testat Florys gråa med...jo fungerar men det blir "skitig" filter...fungerar ypperligt på mer skitiga kärror...denna ska ju blir rätt fin over all...

Så starkaste kandidaten är Tamiyas panel linje wash då den får man verkligen bort med tops och Zippo...

Så kommer bli bit för bit på denna....kommer ta tid...men hey har ju all tid Wink har ingen deadline på denna.....
Mal
Mal

Inlägg av Fredrik A ons jul 29 2015, 23:13

Heja, heja! Snyggt fixat med walkwayen, eller var det tom på båda vingarna? Washer kan jag väldigt lite om, men jag lär mig gärna från dig.

cas
Vojne Vojne!
Strålande målat Juha!
Och Fredrik därovan skall ha stor eloge för maskerna.
Har du firma för detta? Och vad gör du mer?

Cas; jag har ingen firma... än i alla fall. I princip kan man skära vilken mask som helst - nationalitetsmarkeringar, bokstäver, siffror, etc. Begränsningen ligger i att det inte går att skära hur smått som helst, men det där beror lite på. Sedan kan det bli en del jobb med att få allt rätt innan man skär. 

/Fredrik

Fredrik A

Inlägg av Mal tor jul 30 2015, 00:58

Fredrik A skrev:Heja, heja! Snyggt fixat med walkwayen, eller var det tom på båda vingarna? Washer kan jag väldigt lite om, men jag lär mig gärna från dig.

cas
Vojne Vojne!
Strålande målat Juha!
Och Fredrik därovan skall ha stor eloge för maskerna.
Har du firma för detta? Och vad gör du mer?

Cas; jag har ingen firma... än i alla fall. I princip kan man skära vilken mask som helst - nationalitetsmarkeringar, bokstäver, siffror, etc. Begränsningen ligger i att det inte går att skära hur smått som helst, men det där beror lite på. Sedan kan det bli en del jobb med att få allt rätt innan man skär. 

/Fredrik

Walkwaye....ja båda vingarna....referensen/landmärket då jag maskade.......använde intre panel linje...hel fel...,man ska använda panel linjen som vingarna fälls in så blir de raka...tro mig..jag räknade nitarna tom innan...men fel...då det beror på vingens form samt v böj (klatch i pannan självklart efteråt)...så alla som bygger denna eller corsairs..heads up bara....men som sagt ingen fara Wink merjobb hör till...viktiga är att inte stress fixa felen..blir bara värre...chilla...gå från byggrummet...gör nåt annat...låt allt torka...sen jobba metotiskt...maska av områdena (jobba på ett kirurgsätt) slipa ner m våtslip papper och vatten..bygg tunna lager...voila....like it never happened.......en modell är en modell...man kan ändra hur mkt som helst juh...tom complete overhaul Wink om man vill ett jäkla jobb men fan allt går om man vill jobba lite ,)
Mal
Mal

Inlägg av Mal tor jul 30 2015, 19:03

Jahops...nu till momentet dekaler...ja dekaler lol...de som känner mig vet att jag målar allt jag kan måla...men ibland så vill man ha liiite dekaler, de som tillför helheten....kommer dock inte tömma dekal arket, tar de som faktiskt tillför till helheten.... Wink

mera målat, walkwayen vid vingroten samt strecket på kroppens sida....klarlack...sen dekaler....nu synns postshadingen...fyfan den tekniken är verkligen effektiv altså.....en sak är säker...kommer definitift köra mer av den varan alla gånger....
Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 25ezkv6

En närbild....
Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 33cve6a

Nu till det intressanta...washen ja...washen var det ja....har beslutat mig för vilken wash..enamelbaserad nämligen Tamiyas Panel line wasch bladar egna toner av dem tre som finns.......anledning, jo olje färger samt florys drar till med ett filter jag inte vill ha på denna, då postshadingen är den som gör jobbet helt utmärkt...så det blir den hårda vägen....panel för panel osv, kommer ta tid samt många tops kommer gå åt.......

Motorkåpan...yes...yess....måste erkänna jag gillar det mjuka gråa....passar mkt bra här....

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 25rgw10
Mal
Mal

Inlägg av Azgaron tor jul 30 2015, 22:41

Ser mycket bra ut! Ser med spänning fram emot washerna! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Mal tor jul 30 2015, 22:44

Azgaron skrev:Ser mycket bra ut! Ser med spänning fram emot washerna! Smile

Håkan
Håkan.....motorkåpan har fått en wash på bilden Wink.....subtilt japp...
Mal
Mal

Inlägg av Matt_Public tor jul 30 2015, 23:10

Mjuk och fin övergång där. Sammetslen, rentav. albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Janne.S fre jul 31 2015, 03:38

Mmmmmmm...Marabou! Skitsnyggt helt enkelt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin fre jul 31 2015, 08:17

Vackert, bara så vackert..... Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Stefan E fre jul 31 2015, 09:39

......   drunken drunken drunken drunken drunken

man blir bara så varm o glad inombords när man ser ditt bygge!

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 1288785663

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal fre jul 31 2015, 20:44

Tackar...Tackar...

Wash dags dårå...kör sektion för sektion, annars för kladdigt, samt lättare kontroll, yep...enamel baserad wash....
Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 11807134_1466236333699070_4540380784456062878_o

Yep...då var det klart till större delen...mer vädring kommer...subtilt ska det vara...

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 11782248_1466237443698959_7930894185119017507_o

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 11705480_1466237080365662_1540865448580644128_o

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 11834811_1466237923698911_3273957093205566214_o

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 11792099_1466238460365524_1711562683147188579_o

Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill. - Sida 19 11807387_1466238217032215_6054271183491510038_o
Mal
Mal

Inlägg av Tobiasr fre jul 31 2015, 21:06

Fantastiskt fint! Och vilken go modulation du fått till på vingarna, allt passar så bra ihop!

Finns det en chans att få se denna på riktigt på AIM?
Tobiasr
Tobiasr

Inlägg av Janne.S fre jul 31 2015, 21:15

Subtil och vacker panel wash Very Happy
Du har rätt tänk där du vädrar i lager på lager.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Mal fre jul 31 2015, 21:27

Tackar...tackar....

Nu ska allt vila...då det är enamel baserad wash o allt är mkt känsligt...få torka i lugn o ro.....kommer köra mer wash senare...
Mkt subtilt....sen ska det justeras på den befintliga....

som en del noterat kanske är att jag har torkat hela kärran med tops...tagit tid ja...uppifrån o ner...vingarna i framifrån o bakåt...så man får det naturliga "skiten" subtilt neråt....

ett par ställen kommer justeras senare...samt mkt mkt fin mer postshade.....på ett par ställen....

Men nu vila ögonen...Japp Janne..layer by layer det är nyckeln o inte ha bråttom....
Mal
Mal

Inlägg av Mal fre jul 31 2015, 21:37

Ja....Washerna som jag använt är faktiskt Tamiya Panel Line wash....pigmenten är larvigt fina....de är ypoerligt att anvönda på cleanare byggen som detta.....

Svart o grått....samt dark brown...
Mixade tre olika...en lätt mörkgrå....en mörkare grå....sen dark brown las till då den befintliga washen var våt....jobbade runt så...så mam lixom.blandar dem på modellen...även la....runt hela kärran...tar tid men fan det betalar sig verkligen....
Mal
Mal

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 19 av 31 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20 ... 25 ... 31  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet