1/48 Tarangus JA 37 Viggen
+15
Marlin
glimturen
Henrik Bergman
TommyKillander
frznlogic
Erik
Azgaron
Janne.S
Caverö
cas
Björn Eriksson
Stefan E
Matt_Public
PAX
flarpen
19 posters
Sida 5 av 8
Sida 5 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: 1/48 Tarangus JA 37 Viggen
Tackar, tackar.
Dom fina detaljerna i hjulbrunnarna medför dock ett litet dilemma jag har ställts inför.
Normalt var ju dom inre landställsluckorna i princip stängda på marken, vilket då medför att man inte kan se nåt av all denna fina detaljering. Men det finns ju bilder på viggen med dom inre luckorna öppna på marken också. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, köra med det alternativet som var vanligast och förlora alla detaljerna eller alternativet som var ganska ovanligt som jag förstått det men kunna se detaljerna.
Dom fina detaljerna i hjulbrunnarna medför dock ett litet dilemma jag har ställts inför.
Normalt var ju dom inre landställsluckorna i princip stängda på marken, vilket då medför att man inte kan se nåt av all denna fina detaljering. Men det finns ju bilder på viggen med dom inre luckorna öppna på marken också. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, köra med det alternativet som var vanligast och förlora alla detaljerna eller alternativet som var ganska ovanligt som jag förstått det men kunna se detaljerna.
flarpen- AMS patient zero
Om du kan tänka ett enklare diorama så tycker jag det sistnämnda är en kul detalj. En viggen på en betongplatta med en skitig mekaniker som tittar in i hjulhuset med en verktygslåda eller vagn bredvid sig?
frznlogic
Jo, det är ju ingen dum tanke, får se vad det blir. Jag har i alla fall tänkt att försöka få till den spillhink som man hängde dit under ventralfenan.frznlogic skrev:Om du kan tänka ett enklare diorama så tycker jag det sistnämnda är en kul detalj. En viggen på en betongplatta med en skitig mekaniker som tittar in i hjulhuset med en verktygslåda eller vagn bredvid sig?
Faktum är att just den individ jag tänkt att göra har jag en bild på med dom inre luckorna öppna på, så det kan nog bli så.
Tackar Håkan.Azgaron skrev:Snygga hjulbrunnar!
Håkan
Just det, glömde säga, sjukt snygg modell! Jag tycker definitivt att du ska ha det så öppet som möjligt! 😉
frznlogic
Det där är faktiskt mäkta vackert!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
En liten uppdatering. Fortsatt preparering av vingen.
Nåt som har gått Tarangus förbi (och även dom flesta byggen jag sett) är att det ska vara 2st extra små runda luftintag till motorn på undersidan av kroppen. Vad jag kan förstå finns dessa på alla varianter av viggen. På alla utom JA är dessa ett runt hål täckt med galler, men på JA fortsätter dessa genom ett intag på vardera sidan av kanonpodden.
Detta är vad jag tänkt försöka efterlikna. Bild av Emil Lindberg.
På AJ ser det ut så här. Bild av Jörgen Nilsson
Började med att mäta ut var på kanonpodden hålen ska sitta. Dessa borrades och filades upp till nåt som påminner om originalet.
Med podden på plats markerade jag var hålen i vingen ska vara.
Dessa borrades sen upp.
Boxade in luftkanalerna i podden med lite plasticard. Det syns inte på denna bild, men jag satte även dit skiljeväggar så att det inte går att se rakt genom podden i hålen.
Likaså täckte jag för hålen i vingen med mer plasticard för att simulera ventilerna som sitter där
Så här blir det, tror det kan funka.
/Johan
Nåt som har gått Tarangus förbi (och även dom flesta byggen jag sett) är att det ska vara 2st extra små runda luftintag till motorn på undersidan av kroppen. Vad jag kan förstå finns dessa på alla varianter av viggen. På alla utom JA är dessa ett runt hål täckt med galler, men på JA fortsätter dessa genom ett intag på vardera sidan av kanonpodden.
Detta är vad jag tänkt försöka efterlikna. Bild av Emil Lindberg.
På AJ ser det ut så här. Bild av Jörgen Nilsson
Började med att mäta ut var på kanonpodden hålen ska sitta. Dessa borrades och filades upp till nåt som påminner om originalet.
Med podden på plats markerade jag var hålen i vingen ska vara.
Dessa borrades sen upp.
Boxade in luftkanalerna i podden med lite plasticard. Det syns inte på denna bild, men jag satte även dit skiljeväggar så att det inte går att se rakt genom podden i hålen.
Likaså täckte jag för hålen i vingen med mer plasticard för att simulera ventilerna som sitter där
Så här blir det, tror det kan funka.
/Johan
Mumma! En fröjd att se dig detaljera....tror du har en diagnos men jäklar vad fräckt!
Janne.S- Moderator
Hehe. Tackar Janne.Janne.S skrev:Mumma! En fröjd att se dig detaljera....tror du har en diagnos men jäklar vad fräckt!
Jo, nån typ av bokstavskombination har jag garanterat, men läkarna har inte kunnat identifiera vad än.
Själv är jag rädd för att det är AMS jag åkt på.
Det är underbart att se nån med så stor kunskap om objektet ge sig på att fixa modellen så att det matchar.
Fortsätt så!
Fortsätt så!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag är nog inte den enda som brukar kika på dina byggtrådar för att få inspiration. Det är underbart att se dig gå all-in på alla detaljer.
Enda bokstavskombinationen som jag kan komma på som passar är KUNG
Tommy
Tommy
TommyKillander
You are craaazy! Det här är sjukt kul att dregla över, tvätta modellen ordentligt innan du målar den, det kan ha stänkt på den 😂
frznlogic
Det här är som något ur en underbar dröm, alltså.
Matt_Public- Master of DNF
Underbart snyggt!
Vad jag förstått låstes luckorna i uppfällt läge när stället fällts ut, men de kan naturligtvis öppnas för underhåll.
Om du nu lägger mer ett sådant jobb på detaljeringen under luckorna, låt dom vara öppna!
Stefan
Vad jag förstått låstes luckorna i uppfällt läge när stället fällts ut, men de kan naturligtvis öppnas för underhåll.
Om du nu lägger mer ett sådant jobb på detaljeringen under luckorna, låt dom vara öppna!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar Bosse, kul å höra.Marlin skrev:WOW, vilka detaljer.
Galet kul att följa ditt bygge.
/Bosse
Tackar. När det kommer till svenska förebilder har jag en tendens till att grotta ner mig i detaljerna och jaga rätt på så mycket info och referensbilde4r jag kan. Det är rätt roligt för man lär sig en hel del om objektet samtidigt.cas skrev:Det är underbart att se nån med så stor kunskap om objektet ge sig på att fixa modellen så att det matchar.
Fortsätt så!
Tackar Tommy. Kul att mina byggen inspirerar. Lite grann därför jag lägger upp bilder. Det är ju på forum som detta som i alla fall jag lär mig mycket av hur andra gör, så kan man dela med sig av det man gör tycker jag man ska göra det.TommyKillander skrev:Jag är nog inte den enda som brukar kika på dina byggtrådar för att få inspiration. Det är underbart att se dig gå all-in på alla detaljer.
Tommy
Men att påstå att jag är kung känns lite väl tilltaget.
frznlogic skrev:You are craaazy! Det här är sjukt kul att dregla över, tvätta modellen ordentligt innan du målar den, det kan ha stänkt på den 😂
Tackar. Det ska jag göra, den har blivit lite kladdig.
Tackar Håkan.Azgaron skrev:Snyggt detaljerat!
Håkan
Tackar.glimturen skrev:Riktigt fint knåpat!
TackarMatt_Public skrev:Det här är som något ur en underbar dröm, alltså.
Tackar Stefan.Stefan E skrev:Underbart snyggt!
Stefan
Som sagt, det är det som är dilemmat. Men jag har ju en bra bild på rätt individ med luckorna öppna, så det får nog bli så.
Får köra med stängda luckor på nästa viggen.
Hej
Har fått lite mer gjort.
Sågade bort rodren på vingarna
Sen kunde jag inte komma på nåt mer som hindrade att sätta dit vingen på kroppen, så det fick bli så.
Ovansidan av vingarna limmades raskt på plats också.
Meastros resinroder. Verkar som det har krympt lite för det passar inte riktigt mot vingen.
Inte mycket att gråta över. Bara att såga isär på lämpliga ställen och limma in lite plasticardremsor.
Filade upp för gångjärnen.
Japp, ska nog funka detta.
/Johan
Har fått lite mer gjort.
Sågade bort rodren på vingarna
Sen kunde jag inte komma på nåt mer som hindrade att sätta dit vingen på kroppen, så det fick bli så.
Ovansidan av vingarna limmades raskt på plats också.
Meastros resinroder. Verkar som det har krympt lite för det passar inte riktigt mot vingen.
Inte mycket att gråta över. Bara att såga isär på lämpliga ställen och limma in lite plasticardremsor.
Filade upp för gångjärnen.
Japp, ska nog funka detta.
/Johan
Sådär skall en resin-såg dras...
Snyggt fixat - det är ingen SAAB om den inte har fällda roder när den står på plattan
Tommy
Snyggt fixat - det är ingen SAAB om den inte har fällda roder när den står på plattan
Tommy
TommyKillander
Snyggt fixat med rodren!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Fantastiskt snyggt pillat! Jag älskar verkligen dina snygga fixar av undermåliga detaljer som man inte förstår förräns man ser vad du gör med modellerna 😊.
frznlogic
Titta så fint det blev!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 5 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» AJS37 Viggen, 1/48 Tarangus
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen