1/48 Tarangus JA 37 Viggen
+15
Marlin
glimturen
Henrik Bergman
TommyKillander
frznlogic
Erik
Azgaron
Janne.S
Caverö
cas
Björn Eriksson
Stefan E
Matt_Public
PAX
flarpen
19 posters
Sida 6 av 8
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: 1/48 Tarangus JA 37 Viggen
Då var det dags igen för en liten statusuppdatering
Tarangus vapenbalkar är inte helt 100% korrekta. Dom har lite fel form i framkant samt är lite för små i höjdled.
Då jag redan har inskaffat Two Mikes resinbalkar för Airfix/Esci modellen och att jag med väldigt stor sannolikhet inte nånsin kommer att bygga den så kan jag lika gärna använda balkarna till denna i stället.
Dessa balkar är väl också långt ifrån perfekta. Dessa utbuktningar behöver tonas ner en hel del.
Den ser ut som den går att använda sig av i vilket fall.
Slipade bort den ingjutna balken med dremmeln.
Fyllde igen det resulterande hålet med plasticard så att undervingen inte ska svikta så mycket.
Balken limmad på plats. Den behövde dock anpassas lite grann i framkant för att passa Tarangus modell.
Sen slipade jag bort den yttre balken också.
Den yttre balken passar inte riktigt lika bra då den är för kort av nån anledning.
Det löstes genom att såga isär den och förlänga den med lite plasticard.
Den andra sidan modifierades på samma sätt, förutom att jag här invigde ett köp jag gjorde på Grevens. Mycket smidigare att såga bort balkarna med denna än att slipa bort dom.
Blev lite glipor på denna sida som fick spacklas
Även rodren behövde modifieras lite för att passa mot Two Mikes balkar.
Sen flyttade jag fokus till fronten av kärran. Noskonen limmades ihop och provpassades. provpassningen påvisade en rätt väsentlig glipa.
Trots att instruktionen säger att det inte ska behövas nån nosvikt så tog jag det säkra före det osäkra och fyllde nosen med lite diverse metallskrot för att få lite vikt framåt.
Efter att plattan som nosen ansluter till tunnats ner lite grann limmades nosen dit. Utan nån större glipa.
Sen för att inte lämna akterpartiet helt åt sitt öde så sattes luckan vid fenroten på plats.
Till nästa gång
/Johan
Tarangus vapenbalkar är inte helt 100% korrekta. Dom har lite fel form i framkant samt är lite för små i höjdled.
Då jag redan har inskaffat Two Mikes resinbalkar för Airfix/Esci modellen och att jag med väldigt stor sannolikhet inte nånsin kommer att bygga den så kan jag lika gärna använda balkarna till denna i stället.
Dessa balkar är väl också långt ifrån perfekta. Dessa utbuktningar behöver tonas ner en hel del.
Den ser ut som den går att använda sig av i vilket fall.
Slipade bort den ingjutna balken med dremmeln.
Fyllde igen det resulterande hålet med plasticard så att undervingen inte ska svikta så mycket.
Balken limmad på plats. Den behövde dock anpassas lite grann i framkant för att passa Tarangus modell.
Sen slipade jag bort den yttre balken också.
Den yttre balken passar inte riktigt lika bra då den är för kort av nån anledning.
Det löstes genom att såga isär den och förlänga den med lite plasticard.
Den andra sidan modifierades på samma sätt, förutom att jag här invigde ett köp jag gjorde på Grevens. Mycket smidigare att såga bort balkarna med denna än att slipa bort dom.
Blev lite glipor på denna sida som fick spacklas
Även rodren behövde modifieras lite för att passa mot Two Mikes balkar.
Sen flyttade jag fokus till fronten av kärran. Noskonen limmades ihop och provpassades. provpassningen påvisade en rätt väsentlig glipa.
Trots att instruktionen säger att det inte ska behövas nån nosvikt så tog jag det säkra före det osäkra och fyllde nosen med lite diverse metallskrot för att få lite vikt framåt.
Efter att plattan som nosen ansluter till tunnats ner lite grann limmades nosen dit. Utan nån större glipa.
Sen för att inte lämna akterpartiet helt åt sitt öde så sattes luckan vid fenroten på plats.
Till nästa gång
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Mycket snyggt fixat med balkar och nos!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jadu....du gör då ett utsökt jobb!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det är djupt tillfredsställande att bevittna hur någon korrigerar korrektiva komponenter. Det finns liksom alltid plats för egna insatser.
Matt_Public- Master of DNF
Hej igen
Tänkte se om det går att väcka liv i denna tråd igen.
Byggtakten har inte varit på topp på sistone, men det finns ändå en del att rapportera om.
Vi fortsätter med min favvosyssla: spackla å slipa (inte).
Det blir en del tråkiga skarvar att få till på denna modell. Hade dessutom ett par sjunkmärken på nosen och aktern (det i aktern är tyvärr mitt eget fel).
Då detta blir en JA 37 så ska även dessa delar spacklas då det ej satt någon lampa eller antenn här på dom.
Vingskarvarna fick spacklas också
Dom oförklarliga fördjupningarna på undersidan av vingen behöver också fyllas i. Jag applicerade en tejpbit som jag transfererade över siluetten på med en blyertspenna.
Tejpen sattes i sin tur fast på en bit plastic card som trimmades till och limmades dit.
Efter att skarvarna slipats så behövdes nya panellinjer ristas. Dymotejp funkar bra som ristmall.
Jag fick slipa ner olfa ristaren för att komma åt på en del trånga ställen.
Som sagt, bygget har fortskridit en del mer så jag ska försöka komma ifatt i tråden också.
/Johan
Tänkte se om det går att väcka liv i denna tråd igen.
Byggtakten har inte varit på topp på sistone, men det finns ändå en del att rapportera om.
Vi fortsätter med min favvosyssla: spackla å slipa (inte).
Det blir en del tråkiga skarvar att få till på denna modell. Hade dessutom ett par sjunkmärken på nosen och aktern (det i aktern är tyvärr mitt eget fel).
Då detta blir en JA 37 så ska även dessa delar spacklas då det ej satt någon lampa eller antenn här på dom.
Vingskarvarna fick spacklas också
Dom oförklarliga fördjupningarna på undersidan av vingen behöver också fyllas i. Jag applicerade en tejpbit som jag transfererade över siluetten på med en blyertspenna.
Tejpen sattes i sin tur fast på en bit plastic card som trimmades till och limmades dit.
Efter att skarvarna slipats så behövdes nya panellinjer ristas. Dymotejp funkar bra som ristmall.
Jag fick slipa ner olfa ristaren för att komma åt på en del trånga ställen.
Som sagt, bygget har fortskridit en del mer så jag ska försöka komma ifatt i tråden också.
/Johan
Snyggt jobbat! Kul att bygget är igång igen!
Håkan
Håkan
Med alla spackelränder så ser det nästan ut som du har försökt dig på att uppskatta om formen är rätt eller inte.
Ritsa panellinjer är helt klart en svartkonst, hejja dig som lyckas med det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar Cas.cas skrev:Med alla spackelränder så ser det nästan ut som du har försökt dig på att uppskatta om formen är rätt eller inte.
Jo det ser nästan ut som en linjeritning av modellen
Jag tycker också att panellinjeristning är en svartkonst. Det går åt många omtag innan jag blir nöjd, med resultatet att det är många felaktiga linjer som måste rättas till.
Strålande perfektionism
Alltid en fröjd att se dig ge dig hän ett bygge och den här blir något i hästväg....
Mycket spacklande blir det på denna modellen...fast det visste du ju redan
Alltid en fröjd att se dig ge dig hän ett bygge och den här blir något i hästväg....
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Strålande perfektionism
Tackar Janne
Man försöker så gått en kan.
Jo att det skulle behövas lite spacklande var jag nog medveten om, så det är ingen överraskning.
Okej
Då kör vi en bildkavalkad igen.
Bukfenan, den tjänstgör även som dränering för diverse motor och bränslespill.
Karvade ut en bit längst ut, borrade hål och satte dit ett tunt rör i form av en nål. Det är inte helt hundra, men det får duga.
Sen monterad på plats.
Kanonens olika delar sattes ihop. Kapade av mynningen och ersatte den med en bit mässingsrör.
Målade insidan av podden samt valda delar på kroppens undersida.
Sen limmades kanonen på plats.
Luftbromsar borrades upp
Och Sattes dit.
Det blir ett steg mellan luftbromsarna och kanonkåpan när man har stängda bromsar.
Jag slipade ner bakkanten av kanonen och spacklade glipan som blev. Så här i efterhand hade det nog varit bättre (och mer rätt) att bygga upp luftbromsen med lite plastic card i stället.
F.ö så låste man luftbromsarna i stängt läge på JA väldigt tidigt i dess karriär.
På undersidan av utblåset finns nåt som ser ut som ett dräneringshål.
Karvade ut det hålet lite försiktigt utan att gå genom plasten samt ristade en panellinje runt detsamma.
Sen vände vi fokuset till fenan.
Meastros resinfena ser ut att ha rättat till dom flesta felen som den i lådan har, dessutom är den inte lika tjock i basen som originalet.
Dock upptäckte jag detta.
Basen på fenan är för hög av nån anledning, i alla fall i framkant. Vet ej om originalfenan har samma problem.
Sågade bort infästningen och slipade ner fenan.
Då blev det bättre. Fenan monterad. Infästningen behövdes ej då den ändå sitter nedstucken en bit.
Rodret behövde byggas på lite då det var lite väl stora glipor både i höjd å längdsled. Den berömda resinkrympningen slår till igen.
Upptäckte att framkanten på den övre delen av fenan inte var helt rak, det var en lite utbuktning längst upp.
Vet inte om det syns så bra men jag drog ett streck på bilden för att försöka illustrera det.
Ett par tag med en planfil fixade det.
Okej, det får räcka med bilder för nu.
mvh
Johan
Då kör vi en bildkavalkad igen.
Bukfenan, den tjänstgör även som dränering för diverse motor och bränslespill.
Karvade ut en bit längst ut, borrade hål och satte dit ett tunt rör i form av en nål. Det är inte helt hundra, men det får duga.
Sen monterad på plats.
Kanonens olika delar sattes ihop. Kapade av mynningen och ersatte den med en bit mässingsrör.
Målade insidan av podden samt valda delar på kroppens undersida.
Sen limmades kanonen på plats.
Luftbromsar borrades upp
Och Sattes dit.
Det blir ett steg mellan luftbromsarna och kanonkåpan när man har stängda bromsar.
Jag slipade ner bakkanten av kanonen och spacklade glipan som blev. Så här i efterhand hade det nog varit bättre (och mer rätt) att bygga upp luftbromsen med lite plastic card i stället.
F.ö så låste man luftbromsarna i stängt läge på JA väldigt tidigt i dess karriär.
På undersidan av utblåset finns nåt som ser ut som ett dräneringshål.
Karvade ut det hålet lite försiktigt utan att gå genom plasten samt ristade en panellinje runt detsamma.
Sen vände vi fokuset till fenan.
Meastros resinfena ser ut att ha rättat till dom flesta felen som den i lådan har, dessutom är den inte lika tjock i basen som originalet.
Dock upptäckte jag detta.
Basen på fenan är för hög av nån anledning, i alla fall i framkant. Vet ej om originalfenan har samma problem.
Sågade bort infästningen och slipade ner fenan.
Då blev det bättre. Fenan monterad. Infästningen behövdes ej då den ändå sitter nedstucken en bit.
Rodret behövde byggas på lite då det var lite väl stora glipor både i höjd å längdsled. Den berömda resinkrympningen slår till igen.
Upptäckte att framkanten på den övre delen av fenan inte var helt rak, det var en lite utbuktning längst upp.
Vet inte om det syns så bra men jag drog ett streck på bilden för att försöka illustrera det.
Ett par tag med en planfil fixade det.
Okej, det får räcka med bilder för nu.
mvh
Johan
Nej, räcker gör det knappast, men vi får nöja oss dessa godbitar du serverar.
Strålande detaljerat Johan!
Man blir alldeles matt av din kunskapsnivå!
Kommer du göra pottan som skall hänga i bukfenan också? (du har säkert redan gjort den...)
Strålande detaljerat Johan!
Man blir alldeles matt av din kunskapsnivå!
Kommer du göra pottan som skall hänga i bukfenan också? (du har säkert redan gjort den...)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Oj vilket fint knåpande! Gillar detaljeringsnivån! Kalas detta!
glimturen
Vansinnigt fint byggt! Otroligt spännande att se dina tilltag, de förhöjer verkligen redan fina maskiner
frznlogic
Tackar ska ni ha
CAS, Tanken är att det ska bli en hink som ska hänga under, ja.
CAS, Tanken är att det ska bli en hink som ska hänga under, ja.
Mycket fint knåpat med alla detaljer!
Håkan
Håkan
Dina byggtrådar brukar vara som en komplett walkthrough, men detta tar nog priset...
Detaljeringen och din kännedom om objektet är enastående.
Stort tack för att du delar med dig av din kunskap, Johan. Mycket inspirerande !!
Tommy
Detaljeringen och din kännedom om objektet är enastående.
Stort tack för att du delar med dig av din kunskap, Johan. Mycket inspirerande !!
Tommy
TommyKillander
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» AJS37 Viggen, 1/48 Tarangus
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» AJS37 Viggen, 1/48 Tarangus
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)