1/48 Tarangus JA 37 Viggen
+15
Marlin
glimturen
Henrik Bergman
TommyKillander
frznlogic
Erik
Azgaron
Janne.S
Caverö
cas
Björn Eriksson
Stefan E
Matt_Public
PAX
flarpen
19 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: 1/48 Tarangus JA 37 Viggen
Med julstöket avklarat så har jag fått en del gjort vid byggbordet.
Spacklade skarvarna på insidan av luftintagen.
Sen var det bara att sätta igång och slipa.
Inget roligt att slipa insidan av luftintag
Efter att ha tröttnat på slipandet så började jag kolla lite mer på vindmillan. Kan konstatera att när jag kollar på bilder av den på en JA 37 så ser varken Maestros eller Pilots erbjudanden rätt ut. Det finns mer att önska.
Tror jag nämnde att det eventuellt kunde behövas lite scratch på millan men jag trodde inte att jag skulle bygga om den nästan helt.
Började med att slakta Meastros milla.
Byggde sen upp en ny balja av plasticard
Den fyllde jag sen upp med valda delar både från Maestros och Pilots millor plus en del eget. Alla tankarna längst upp (framåt i flygriktningen) är av egen konstruktion. Den övre tanken ser ut att vara större än det man får med av nån av tillverkarna samt att det jag sett så ska det sitta två stycken mindre tankar under den.
Delarna till höger kommer från Pilots milla samt lite egna rördragningar av metall och blytråd.
Nu ser det mer ut som på dom bilder jag har.
Sen tog jag mig an nosställsbrunnen från Maestro.
Vid första anblicken ser den helt okej ut. Dock visade sig att placeringen för luckcylindrarna inte har tagits höjd för i resinet. För att få plats med det på sitt rätta ställe behöver en del justeringar göras.
Sen ville jag så klart ha med lite extra detaljer i form av Maestros fotoets. Där har det dock krupit in ett fel i placeringen för en etsdel.
Del 29 bör placeras vid rödmärkningen i bilden. Om man placerar den enligt beskrivningen hamnar cylindrarna helt fel både i sidled och höjdled och kommer att sticka upp ovanför luckorna. Detta medför att även del 10 behöver klippas ner lite i längd för att passa.
Fick slipa en del i resinbaljan för att cylindrarna ska få plats samt tillhörande etsdel.
Återställde förlorade rördetaljer med blytråd.
Med luckcylindrarna provmonterade
/Johan
Spacklade skarvarna på insidan av luftintagen.
Sen var det bara att sätta igång och slipa.
Inget roligt att slipa insidan av luftintag
Efter att ha tröttnat på slipandet så började jag kolla lite mer på vindmillan. Kan konstatera att när jag kollar på bilder av den på en JA 37 så ser varken Maestros eller Pilots erbjudanden rätt ut. Det finns mer att önska.
Tror jag nämnde att det eventuellt kunde behövas lite scratch på millan men jag trodde inte att jag skulle bygga om den nästan helt.
Började med att slakta Meastros milla.
Byggde sen upp en ny balja av plasticard
Den fyllde jag sen upp med valda delar både från Maestros och Pilots millor plus en del eget. Alla tankarna längst upp (framåt i flygriktningen) är av egen konstruktion. Den övre tanken ser ut att vara större än det man får med av nån av tillverkarna samt att det jag sett så ska det sitta två stycken mindre tankar under den.
Delarna till höger kommer från Pilots milla samt lite egna rördragningar av metall och blytråd.
Nu ser det mer ut som på dom bilder jag har.
Sen tog jag mig an nosställsbrunnen från Maestro.
Vid första anblicken ser den helt okej ut. Dock visade sig att placeringen för luckcylindrarna inte har tagits höjd för i resinet. För att få plats med det på sitt rätta ställe behöver en del justeringar göras.
Sen ville jag så klart ha med lite extra detaljer i form av Maestros fotoets. Där har det dock krupit in ett fel i placeringen för en etsdel.
Del 29 bör placeras vid rödmärkningen i bilden. Om man placerar den enligt beskrivningen hamnar cylindrarna helt fel både i sidled och höjdled och kommer att sticka upp ovanför luckorna. Detta medför att även del 10 behöver klippas ner lite i längd för att passa.
Fick slipa en del i resinbaljan för att cylindrarna ska få plats samt tillhörande etsdel.
Återställde förlorade rördetaljer med blytråd.
Med luckcylindrarna provmonterade
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Mycket snyggt jobbat med tankarna till hydraulsystemen.
Visserligen skall tankarna vara lika stora, men det kommer aldrig att synas i det utrymmet
Det skal bli spännande att se vad du kommer att göra härnäst där inne.
Buss på...
/Henrik
Visserligen skall tankarna vara lika stora, men det kommer aldrig att synas i det utrymmet
Buss på...
/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman skrev:Mycket snyggt jobbat med tankarna till hydraulsystemen.
Buss på...
/Henrik
Tackar Henrik.
Tyckte dom såg olika stora ut, men det borde dom rimligtvis inte vara så klart.
Dom man får med i resinform ser i alla fall för små ut. Men den tank man knappast ser nåt av får vara för liten.
Visst är det olika utseende bakom möllan beroende på version?
AJ/SH ser lika ut, SF saknar radar och behöver inte påfyllning för vågledarluft, men jag har aldrig kikat närmare på en JA så hur den ser ut vet jag inte.
Snyggt scratchat är det, precis som vanligt!
AJ/SH ser lika ut, SF saknar radar och behöver inte påfyllning för vågledarluft, men jag har aldrig kikat närmare på en JA så hur den ser ut vet jag inte.
Snyggt scratchat är det, precis som vanligt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket snyggt knåpat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar
Har fått på lite primer på delarna i form av Alclads gråa.
Att få till luftintagen var ju en egen historia må jag säga
Har behövt att prima och slipa insidan på dessa i ett antal omgångar för att försöka bli av med skarvarna.
När jag tyckte jag i alla fall hade fått till ett något sånär resultat så doppade jag dom i ett bad av pledge future golv polish.
Även detta upprepades ett par gånger.
Monterade dit förlängningsringen på intagen
Insidan ser väl ut att funka
Sen frångick jag instruktionerna lite grann.
Började med att sätta dit ett par metallpinnar i luftintagen
Med luftintagen tejpade på plats i den undre kroppshalvan så limmade jag dit dom yttre luftintagsbitarna.
Med hela luftintagskanalerna ihopsatta separat hoppas jag det ska vara enklare att få till alla skarvar.
/Johan
Har fått på lite primer på delarna i form av Alclads gråa.
Att få till luftintagen var ju en egen historia må jag säga
Har behövt att prima och slipa insidan på dessa i ett antal omgångar för att försöka bli av med skarvarna.
När jag tyckte jag i alla fall hade fått till ett något sånär resultat så doppade jag dom i ett bad av pledge future golv polish.
Även detta upprepades ett par gånger.
Monterade dit förlängningsringen på intagen
Insidan ser väl ut att funka
Sen frångick jag instruktionerna lite grann.
Började med att sätta dit ett par metallpinnar i luftintagen
Med luftintagen tejpade på plats i den undre kroppshalvan så limmade jag dit dom yttre luftintagsbitarna.
Med hela luftintagskanalerna ihopsatta separat hoppas jag det ska vara enklare att få till alla skarvar.
/Johan
Skrotlådan ser duktigt övertygande ut med primer på, och luftkanalerna framstår som föredömligt funkis. Bra där!
Matt_Public- Master of DNF
En jäkla massa jobb med de där inloppskanalerna, men bra blir det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser ut att bli fina intag!
Håkan
Håkan
Tackar ska ni ha.
Det behövdes mer jobb på luftkanalerna än vad jag hade räknat med.
Hoppas att det lönar sig.
Det behövdes mer jobb på luftkanalerna än vad jag hade räknat med.
Hoppas att det lönar sig.
Slipt och släp...men snyggt blir det.
Jag fortsätter nog med att stoppa plast ark i luftintagen...det var mindre jobb
Jag fortsätter nog med att stoppa plast ark i luftintagen...det var mindre jobb
Janne.S- Moderator
Viggenbygget fortsätter.
Råttboet och nosställsbrunnen målade. dessutom är strålkastarna monterade i hjulschaktet.
Och limmade på plats.
I det här läget tyckte jag det skulle varit lämpligt att montera dit luftintagen, men där gick jag bet. Det är en sak till som missats på modellen som jag inte sett tas upp nånstans. Avgasutsläppet för motorstarten. Det är ett stort hål med flänsar mellan höger vapenbalk och puffran.
Jag la kanonen löst på plats för att identifiera ungefär var hålet ska vara.
Det finns en panellinje som ungefär stämmer överens med hålets placering.
Det visade sig dock att hålet behöver vara större än vad panellinjerna är vilket får till följd att panellinjerna runt omkring behöver justeras också.
Sen boxade jag in hålet med plastbitar.
Provmonterade med luftintagen
Och satte dit ett "tak"
I det hålet ska sen själva utblåset vara. Det var lite småpilligt att få till med tunn plast.
Hålet målat
Utblåset kommer inte sättas dit förrän modellen är i princip klar.
Nu kommer detta bygge gå ner på sparlåga en stund då jag har fått ett relaterat sidoprojekt som kommer ta den mesta byggtiden.
/Johan
Råttboet och nosställsbrunnen målade. dessutom är strålkastarna monterade i hjulschaktet.
Och limmade på plats.
I det här läget tyckte jag det skulle varit lämpligt att montera dit luftintagen, men där gick jag bet. Det är en sak till som missats på modellen som jag inte sett tas upp nånstans. Avgasutsläppet för motorstarten. Det är ett stort hål med flänsar mellan höger vapenbalk och puffran.
Jag la kanonen löst på plats för att identifiera ungefär var hålet ska vara.
Det finns en panellinje som ungefär stämmer överens med hålets placering.
Det visade sig dock att hålet behöver vara större än vad panellinjerna är vilket får till följd att panellinjerna runt omkring behöver justeras också.
Sen boxade jag in hålet med plastbitar.
Provmonterade med luftintagen
Och satte dit ett "tak"
I det hålet ska sen själva utblåset vara. Det var lite småpilligt att få till med tunn plast.
Hålet målat
Utblåset kommer inte sättas dit förrän modellen är i princip klar.
Nu kommer detta bygge gå ner på sparlåga en stund då jag har fått ett relaterat sidoprojekt som kommer ta den mesta byggtiden.
/Johan
Om det är nån som har stenkoll på FV-grejer så är det du!
Hatten av för utsökt extradetaljering!
Hatten av för utsökt extradetaljering!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ujujuj....
Nu är han igång igen....
Utsökt jobbat, Johan!
Stefan
Nu är han igång igen....
Utsökt jobbat, Johan!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Oooh spännande, den hade jag missat helt! Snyggt fnulat!
Janne.S- Moderator
Snyggt fixat och donat!
Håkan
Håkan
Tackar ska ni ha.
Jo detta är ju en detalj som kanske inte är helt enkel att se då den ju täcks ganska effektivt av balken och extratanken.
Och ingen själ kommer att se den på den färdiga modellen, men jag vet att den finns där
Jo detta är ju en detalj som kanske inte är helt enkel att se då den ju täcks ganska effektivt av balken och extratanken.
Och ingen själ kommer att se den på den färdiga modellen, men jag vet att den finns där
Hej
Var ett tag sen.
Har varit upptagen med ett sidoprojekt som inte gick att motstå.
Detta är vad jag pysslat med.
Master för Viggencockpit som PR förhoppningsvis kommer komma ut med inom en snar framtid. Dom har dock lite mer jobb att göra på den innan den är klar.
Nu hoppas jag att jag kan återgå till mitt ordinarie viggenbygge igen.
/Johan
Var ett tag sen.
Har varit upptagen med ett sidoprojekt som inte gick att motstå.
Detta är vad jag pysslat med.
Master för Viggencockpit som PR förhoppningsvis kommer komma ut med inom en snar framtid. Dom har dock lite mer jobb att göra på den innan den är klar.
Nu hoppas jag att jag kan återgå till mitt ordinarie viggenbygge igen.
/Johan
Mildaste makaroner - vilket bygge !
Helt sagolikt - innebär detta att jag måste punga ut men ännu mer eftermarknadsdelar ?
...men det gör jag så gärna så!
Tommy
Helt sagolikt - innebär detta att jag måste punga ut men ännu mer eftermarknadsdelar ?
...men det gör jag så gärna så!
Tommy
TommyKillander
Ummm....för mitt otränade öga så ser det ut som en AJ-cockpit. Kan det stämma?
Och såna sidoprojekt uppskattas ohyggligt mycket!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Ummm....för mitt otränade öga så ser det ut som en AJ-cockpit. Kan det stämma?
Ditt öga är inte helt fel ute.
Glareshieldpanelen med sikte är för en AJ, resten är däremot gjort helt generellt, utan några specifika detaljer för någon variant.
Tanken är att det som skiljer kommer göras som fotoets så att det lätt kan anpassas efter variant som ska göras.
Glareshieldpanelen förmodar jag kommer anpassas av PR för dom olika varianterna av viggen, likaså det som skiljer i resterande delen av cockpiten.
Senast ändrad av flarpen den ons apr 27 2016, 21:33, ändrad totalt 1 gång
Aha!
Nu förstår jag vad du skulle ha bilderna till
Riktigt snyggt blir det.
Hoppas det går i lås, för då kommer jag köpa en resin cockpit.
/Henrik
Nu förstår jag vad du skulle ha bilderna till
Riktigt snyggt blir det.
Hoppas det går i lås, för då kommer jag köpa en resin cockpit.
/Henrik
Henrik Bergman
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» AJS37 Viggen, 1/48 Tarangus
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» AJS37 Viggen, 1/48 Tarangus
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)