1/48 Tarangus JA 37 Viggen
+15
Marlin
glimturen
Henrik Bergman
TommyKillander
frznlogic
Erik
Azgaron
Janne.S
Caverö
cas
Björn Eriksson
Stefan E
Matt_Public
PAX
flarpen
19 posters
Sida 7 av 8
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: 1/48 Tarangus JA 37 Viggen
Lite mer resin har tagit plats på modellen, i form av canardvingar.
Checkar så att det ser hyfsat rakt ut.
Vortexgeneratorer på plats.
Luftutsläpp x4 ditsatta
Det ska vara 2st antenner på ryggåsen. Placeringen av den större av dom ska vara längre fram än vad Tarangus vill att den ska sitta. På den placering Tarangus har antennen ska en mindre antenn vara placerad. Jag filade ner originalantennen och gjorde en ny för den främre placeringen.
Utsläppen på kroppssidorna ditsatta. Borrade upp hålen på dessa.
Luftbromsarna ersattes av fotoetsade dito. Fick bygga upp lite plast att montera dom på.
/Johan
Checkar så att det ser hyfsat rakt ut.
Vortexgeneratorer på plats.
Luftutsläpp x4 ditsatta
Det ska vara 2st antenner på ryggåsen. Placeringen av den större av dom ska vara längre fram än vad Tarangus vill att den ska sitta. På den placering Tarangus har antennen ska en mindre antenn vara placerad. Jag filade ner originalantennen och gjorde en ny för den främre placeringen.
Utsläppen på kroppssidorna ditsatta. Borrade upp hålen på dessa.
Luftbromsarna ersattes av fotoetsade dito. Fick bygga upp lite plast att montera dom på.
/Johan
Senast ändrad av flarpen den sön nov 06 2016, 14:42, ändrad totalt 1 gång
flarpen- AMS patient zero
Det är de små små detaljerna som gör det, och du har som vanligt grymt sinne för det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mmmmmm...marabou!
Inte riktigt förtjust i vortexgeneratorerna dock....kanske skulle klippa till ets ark?
Inte riktigt förtjust i vortexgeneratorerna dock....kanske skulle klippa till ets ark?
Janne.S- Moderator
Att en Viggen hade så många luftintag/utsläpp!
Supersnyggt!
Stefan
Supersnyggt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Mycket snyggt med resin, ets och annat smått som tillkommit!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Urmakeriarbetet fortsätter.
Och så vackert det blir.
Måste lägga till en Viggen eller två till stashen.
/Bosse
Och så vackert det blir.
/Bosse
Marlin
Tackar ska ni ha
Nja, var kanske lite skeptisk till dom själv ett tag, men ju mer man tittar på dom tycker jag det funkar. För övrigt är det lite sent att göra nåt åt det nu ändå.
Klart du ska inskaffa ett par viggar. Det är ett flygplan som man bara måste ha i sitt vitrin.
Tackar JanneJanne.S skrev:Mmmmmm...marabou!
Nja, var kanske lite skeptisk till dom själv ett tag, men ju mer man tittar på dom tycker jag det funkar. För övrigt är det lite sent att göra nåt åt det nu ändå.
Tackar Bosse.Marlin skrev:Urmakeriarbetet fortsätter.
Och så vackert det blir.
/Bosse
Klart du ska inskaffa ett par viggar. Det är ett flygplan som man bara måste ha i sitt vitrin.
Dags för en liten uppdatering igen
Detaljerna på sidan av luftintaget har fått sig en genomgång.
Först sattes original plastbit dit
Den slipades sen ner
Fotoets monterades i stället för dom gjutna detaljerna.
Sen ersattes den bortslipade ramen med tunna plastremsor.
Hålen borrades ut för att få lite mer djup.
Ett par kroppsbalkar i resin från Maestro.
Dessa är ett par steg bättre en det man får i lådan, men även dessa är inte helt rätt. Av nån anledning är det en avfasning i framkant där den ska vara rak hela vägen. Den biten fick fyllas i med plast och slipas till. Förutom det så passar den vänstra balken ganska bra.
Det är sämre med den högra. Denna passar inte alls på nåt sätt formen på kroppen.
Efter mycket slipande och provpassande gick det till slut att få den hyfsat på plats. men det krävde ändå en del spackel för att få till det.
Nästa jobb var att få klart cockpit inför målning.
Steg ett var att tillverka en hud. Denna pillades ihop av tunna plastremsor.
Dessa sattes på en bas med ett utstansat hål. Med lite färg på och ett par klarplastbitar som får agera hudglas blev det såhär.
Hud projektorn målades klargrön
Här saknar jag bilder på huden monterad, så jag hoppar det steget
Framrutan var nästa steg.
Den fick en plastremsa monterad som får agera huvtätningslist.
Och på plats. Nu ser man även att hud:en är på plats. (den fick justeras ett par gånger då den tog i framrutan)
/Johan
Detaljerna på sidan av luftintaget har fått sig en genomgång.
Först sattes original plastbit dit
Den slipades sen ner
Fotoets monterades i stället för dom gjutna detaljerna.
Sen ersattes den bortslipade ramen med tunna plastremsor.
Hålen borrades ut för att få lite mer djup.
Ett par kroppsbalkar i resin från Maestro.
Dessa är ett par steg bättre en det man får i lådan, men även dessa är inte helt rätt. Av nån anledning är det en avfasning i framkant där den ska vara rak hela vägen. Den biten fick fyllas i med plast och slipas till. Förutom det så passar den vänstra balken ganska bra.
Det är sämre med den högra. Denna passar inte alls på nåt sätt formen på kroppen.
Efter mycket slipande och provpassande gick det till slut att få den hyfsat på plats. men det krävde ändå en del spackel för att få till det.
Nästa jobb var att få klart cockpit inför målning.
Steg ett var att tillverka en hud. Denna pillades ihop av tunna plastremsor.
Dessa sattes på en bas med ett utstansat hål. Med lite färg på och ett par klarplastbitar som får agera hudglas blev det såhär.
Hud projektorn målades klargrön
Här saknar jag bilder på huden monterad, så jag hoppar det steget
Framrutan var nästa steg.
Den fick en plastremsa monterad som får agera huvtätningslist.
Och på plats. Nu ser man även att hud:en är på plats. (den fick justeras ett par gånger då den tog i framrutan)
/Johan
Det här blir ju bara bättre och bättre, vilket känns underligt med tanke på hur bra bygget började.
Toppjobb!
Toppjobb!
Matt_Public- Master of DNF
Mycket snyggt jobbat! Bättre och bättre som sagt!
Håkan
Håkan
Tjofräs vad tjusigt!
Att det var sådant mackel med kroppsbalkarna...nästan varit lättare att modda de befintliga.
Att det var sådant mackel med kroppsbalkarna...nästan varit lättare att modda de befintliga.
Janne.S- Moderator
Tackar
Jo att kroppsbalkarna inte visade sig vara bättre än dom var hade jag inte räknat med.
Känns lite sisådär att köpa eftermarknadsgrejer som inte håller bättre standard.
Jag vet vem som gjort mastrarna till dom, kanske ska ta ett snack med honom
/Johan
Jo att kroppsbalkarna inte visade sig vara bättre än dom var hade jag inte räknat med.
Känns lite sisådär att köpa eftermarknadsgrejer som inte håller bättre standard.
Jag vet vem som gjort mastrarna till dom, kanske ska ta ett snack med honom
/Johan
Ett fasligt fint moddande och detaljering. Egen hud gillas skarpt!
glimturen
HUD:en är ju ASGRYM!
Jämrar vad mycket detaljer du fixar till med utsökt touch!
Jämrar vad mycket detaljer du fixar till med utsökt touch!
cas- Vicesheriff
Hepp
Det blev ett ett steg i framkant av frontrutan som behövde fixas till.
Tror det blev skapligt. Det behövdes ett par slipsejourer för att få till det. Fick även putsa bort lite spackel som hamnade på rutan.
Satte dit navjusen a la AJ 37. Dessa spacklades och slipades till också. Nya JA lampor som ska sitta i vingspetsarna kommer fixas till.
Lite mer fotoets också.
Sen försökte jag få till den bakre radarvarnaren. Denna får man tillverka själv oberoende vilken variant man bygger då man inte får med nåt av denna i lådan. Ja varianten skiljer sig från resten av versionerna. Denna tillverkades av en bit gjutstam med ett par mindre rundstavar av plast ditlimmade.
Det sitter även en liten "flärp" under varnaren.
/Johan
Det blev ett ett steg i framkant av frontrutan som behövde fixas till.
Tror det blev skapligt. Det behövdes ett par slipsejourer för att få till det. Fick även putsa bort lite spackel som hamnade på rutan.
Satte dit navjusen a la AJ 37. Dessa spacklades och slipades till också. Nya JA lampor som ska sitta i vingspetsarna kommer fixas till.
Lite mer fotoets också.
Sen försökte jag få till den bakre radarvarnaren. Denna får man tillverka själv oberoende vilken variant man bygger då man inte får med nåt av denna i lådan. Ja varianten skiljer sig från resten av versionerna. Denna tillverkades av en bit gjutstam med ett par mindre rundstavar av plast ditlimmade.
Det sitter även en liten "flärp" under varnaren.
/Johan
Snyggt jobbat med allt extra pill!
Håkan
Håkan
Enastående hela veckan lång!
Men det följer inte ens med radarvarnare?
Är vi säkra på att den här modellen är bättre än ESCI:s gamla vigg, egentligen?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar Janne.Janne.S skrev:Schmutt pillipill!
Tror du har en vinnare pågång där
Tja, om det blir en vinnare eller ej det får väl framtiden utvisa, men jag känner mig rätt nöjd så långt.
Tackar Håkan.Azgaron skrev:Snyggt jobbat med allt extra pill!
Håkan
Tackar.cas skrev:Enastående hela veckan lång!
Nu har ju jag inte byggt escis modell, men efter vad jag sett så är den hästlängder bättre än esci. Visst, det finns en del irriterande och i vissa fall onödiga småfel och utelämnanden vilket man kanske inte skulle behöva ha i en modell i denna prisklass, men i det stora hela är det en riktigt bra och fin modell. Att just radarvarnaren saknas känns lite märkligt kan tyckas, den borde inte varit så svår att få med.
Man får dock ibland känslan av att dom fick tidsbrist med att få ut modellen på marknaden då vissa delar är kanonfina och väldetaljerade (typ huvudställ) medans andra bitar inte håller samma standard (nosställ, hjul och vapenbalkar bl.a.).
Snyggt så man blir gråtfärdig! Ang. Tarangus vs ESCI så tycker iaf jag att förbättringen är betydliga. ESCIS liknar en Viggen, men den är överjäst (ser gravid ut), cockpit är väldigt enkel. Utblåset är dåligt. Upphöjda panellinjer. Och går bara att bygga som en AJ. Även om de hävdar annat. Passformen är ok för sin era, även om Tarangus inte är perfekt så är den betydligt bättre. För att överhuvudtaget komma i närheten av Tarangus Oob så måste du slänga en hel del resin på ESCIS. Köper du ESCIS i Airfixlåda så är det dessutom bara att kasta dekalarket. Det är jäkligt dåligt tryckt.
linusorn
Håller med Linus, Escis Viggen går inte att jämföra med Tarangus modell!!
Tarangus 37a är mycket fin och jag är glad att vi har en bra Viggen, om än lite dyr.
Finns det någon som är intresserad av Airfix/Esci gamla Viggen så har jag ett par stycken "över".....
Utsökt detaljarbete som vanligt, Johan!
Stefan
Tarangus 37a är mycket fin och jag är glad att vi har en bra Viggen, om än lite dyr.
Finns det någon som är intresserad av Airfix/Esci gamla Viggen så har jag ett par stycken "över".....
Utsökt detaljarbete som vanligt, Johan!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Finns det någon som är intresserad av Airfixs/Escis gamla Viggen så har jag ett par stycken "över"...
I äkta Esci-kartong, möjligtvis?
Matt_Public- Master of DNF
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» AJS37 Viggen, 1/48 Tarangus
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» AJS37 Viggen, 1/48 Tarangus
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)