Bell/Boeing V-22 Osprey, Italeri 1/48
+9
rsm.gbg
linusorn
Marlin
glimturen
cas
Azgaron
Matt_Public
TommyKillander
Stefan E
13 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Bell/Boeing V-22 Osprey, Italeri 1/48
Strålande knåpat....har inget m7nne av en sådan glipa när jag byggde min...konstigt.
Förresten så roligt att köra propellrsrna i dremeln
Förresten så roligt att köra propellrsrna i dremeln
Janne.S- Moderator
Snyggt! Man kan ju undra varför de ens gjorde sig besväret med interiör överhuvudtaget med den huven?...
linusorn
Snyggt fixat med glipan och jo den är en mega guppy till flygplan
Gigabyte
Mycket häftig kärra!
Snyggt fixat med vingarna Stefan!
Snyggt fixat med vingarna Stefan!
Maffig kärra! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag har haft den här modellen i min hög i evigheter (Köpte den i Juli 2003), men jag har inte byggt den på grund av de stora brötiga rotorerna.
Jag tycker inte att det ser klokt ut att ha dem parkerade rakt uppåt och modellen blir dessutom väldigt hög...!
I våras (2019) gav det nya företaget ”Blackdog” ut ett set med just ihopvikta rotorer i resin för Italeris model!
Jag hoppade på dem direkt och beställde ett set från Hannants, nu skulle jag äntligen kunna bygga min Osprey!
Paketet anlände;
I asken fanns sex rotorblad och sex bladrötter i resin.
Bladrötterna var mycket väl gjutna men tyvärr var bladen allt annat än raka….
Krökta åt alla håll o kanter....
…jag var minst sagt besviken på Blackdog och höll på att skicka tillbaka skräpet!
Jag har läst att varmt vatten skulle kunna göra bladen mjuka och formbara igen och om man därefter spolade dem med kallt vatten så ”låser” man formen igen.
Vi har riktigt varmt vatten i vårt hus (65+ grader) så jag testade med att hålla bladen under varmvattenkranen en stund.
Si, det fungerade!
Efter någon minut blev bladen mjuka och formbara så det var ”bara” att vrida till formen igen.
Det tog några försök med (nästan) brända fingertoppar (65 grader är VARMT, på gränsen till brännskador) innan jag fick fason på bladen.
Jag spolade av bladen (..och fingrarna...) med riktigt kallt vatten och ännu håller de formen (både blad o fingrar...)!
Lite skillnad mot innan;
Nu kunde jag ta bort ingjöten med min BAS (Bad Ass Saw…) och städa upp bladen.
Eftersom Italeri gjutit bladrötterna i själva propellernavet blev det en del plast-kirurgi.
Efter ingreppet;
De stora naven med balansvikterna…
Propellernaven monterade och bladrötterna färdiga för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
Jag tycker inte att det ser klokt ut att ha dem parkerade rakt uppåt och modellen blir dessutom väldigt hög...!
I våras (2019) gav det nya företaget ”Blackdog” ut ett set med just ihopvikta rotorer i resin för Italeris model!
Jag hoppade på dem direkt och beställde ett set från Hannants, nu skulle jag äntligen kunna bygga min Osprey!
Paketet anlände;
I asken fanns sex rotorblad och sex bladrötter i resin.
Bladrötterna var mycket väl gjutna men tyvärr var bladen allt annat än raka….
Krökta åt alla håll o kanter....
…jag var minst sagt besviken på Blackdog och höll på att skicka tillbaka skräpet!
Jag har läst att varmt vatten skulle kunna göra bladen mjuka och formbara igen och om man därefter spolade dem med kallt vatten så ”låser” man formen igen.
Vi har riktigt varmt vatten i vårt hus (65+ grader) så jag testade med att hålla bladen under varmvattenkranen en stund.
Si, det fungerade!
Efter någon minut blev bladen mjuka och formbara så det var ”bara” att vrida till formen igen.
Det tog några försök med (nästan) brända fingertoppar (65 grader är VARMT, på gränsen till brännskador) innan jag fick fason på bladen.
Jag spolade av bladen (..och fingrarna...) med riktigt kallt vatten och ännu håller de formen (både blad o fingrar...)!
Lite skillnad mot innan;
Nu kunde jag ta bort ingjöten med min BAS (Bad Ass Saw…) och städa upp bladen.
Eftersom Italeri gjutit bladrötterna i själva propellernavet blev det en del plast-kirurgi.
Efter ingreppet;
De stora naven med balansvikterna…
Propellernaven monterade och bladrötterna färdiga för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt fixat Stefan!
Håkan
Håkan
Det där var snyggt slöjdat Stefan.
Ser fram mot forsättningen.
/Bosse
Ser fram mot forsättningen.
/Bosse
Marlin
Propellerbladrakardag!
Snyggt!
Snyggt!
Resinräddning av megapropellrar?
Inte illa alls det!
Inte illa alls det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Lysande tilltag med infällda proppar!
Jag håller med om att det blir snyggare i vitrinen!
Tommy
Jag håller med om att det blir snyggare i vitrinen!
Tommy
TommyKillander
Lite glipor som måste fyllas, jag använder mitt favoritspackel, plasticard.
Cockpitglaset limmat och propellrarna monterade och provpassade, själva bladen kommer senare.
Eduards masker passade perfekt!
Jag velar lite om vilket färgschema jag skall ha….
Ska jag göra en autentisk standard, 3-tons ”tråkgrå” maskin med svarta och gula fenor?
…eller något roligare????
Vill jag ha något roligare får det nog bli en ”What-if”….
Många idèer flög genom huvudet; en -70tals retro NAVY målning i vitt o grått, en Svensk i splintercammo, Amerikanskt 3-tons Vietnamcammo, Saudiarabiskt 3-tons öken cammo, Vit o Röd Search and Rescue/Coastguard….
Jag spånade fram till;
Tänk om Japan köpte V-22 och målade den i sitt underbara två-tons sjöcammo???
Kan nog bli snyggt men lite mörkt, så om vi lägger till lite vitt, à la gammalt Amerikanskt tretonscammo från -40talet?
BINGO!
Sedan hände något jag aldrig väntat mig, verkligheten kom ifatt, Japan HADE faktiskt KÖPT V-22 från USA OCH målat dem i en variant av sitt sjöcammo!
,,,och nu har Caracal kommit med dekaler, fast till en mer nedtonad grå variant, men jag tänker göra den i det Japanska 3-tonscammot ändå (lyckades inte länka någon bild).
Vad tycker ni?
Kommer mera snart!
Stefan
Cockpitglaset limmat och propellrarna monterade och provpassade, själva bladen kommer senare.
Eduards masker passade perfekt!
Jag velar lite om vilket färgschema jag skall ha….
Ska jag göra en autentisk standard, 3-tons ”tråkgrå” maskin med svarta och gula fenor?
…eller något roligare????
Vill jag ha något roligare får det nog bli en ”What-if”….
Många idèer flög genom huvudet; en -70tals retro NAVY målning i vitt o grått, en Svensk i splintercammo, Amerikanskt 3-tons Vietnamcammo, Saudiarabiskt 3-tons öken cammo, Vit o Röd Search and Rescue/Coastguard….
Jag spånade fram till;
Tänk om Japan köpte V-22 och målade den i sitt underbara två-tons sjöcammo???
Kan nog bli snyggt men lite mörkt, så om vi lägger till lite vitt, à la gammalt Amerikanskt tretonscammo från -40talet?
BINGO!
Sedan hände något jag aldrig väntat mig, verkligheten kom ifatt, Japan HADE faktiskt KÖPT V-22 från USA OCH målat dem i en variant av sitt sjöcammo!
,,,och nu har Caracal kommit med dekaler, fast till en mer nedtonad grå variant, men jag tänker göra den i det Japanska 3-tonscammot ändå (lyckades inte länka någon bild).
Vad tycker ni?
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Det där låter fasen så bekant.Stefan E skrev:Tänk om Japan köpte V-22 och målade den i sitt underbara tvåtons sjöcammo???
Det kan nog bli snyggt, men lite mörkt. Så om vi lägger till lite vitt à la gammalt amerikanskt tretons-cammo från 40-talet?
Bäst jag återgår till min Tigershark...
Matt_Public- Master of DNF
What-if målning om jag får tycka!
Snyggt jobbat Stefan!
Snyggt jobbat Stefan!
Mmm, älskar V22:an. Hade missat den här tråden och vad glad jag blir när jag ser detta. Hasegawas 1/72:a står högt upp på min önskelista.
Jag vet att det finns en grön Marine One-variant också om du skulle vilja gå den vägen. Hoppas att en fortsättning följer!
Jag vet att det finns en grön Marine One-variant också om du skulle vilja gå den vägen. Hoppas att en fortsättning följer!
LudvigN
Ser bra ut! Låter som ett intressant kammo!
Håkan
Håkan
Nya, snygga hjul från Reskit har införskaffats…
Otrolig detaljering på de här hjulen!
Jag har plockat på alla små delar i nosen, inklusive tankbommen.
Man fick bara med en helt utfälld tankbom, ca 10cm lång, vilket jag tycker blir väldigt otympligt i nosen.
Kärra är spretig som den är ändå och tankbommen är ju indragen då den inte används.
Så efter att ha studerat många bilder på förebilden, kapade jag av bommen, kapade bort det mesta, limmade på själva tankhuvudet igen och så hade jag en bom i infällt läge, det ser mycket bättre ut!
Hela modellen är primad med UMP Svart…
Jag börjar komma underfund med hur man ska spruta den här soppan för att det ska bli bra, men den har inte riktigt samma "Bett" som Alclads primer.
Naturligtvis upptäckte jag ett par skarvar som måste åtgärdas, men det är ju det man har primern till.
Kommer mera snart!
Stefan
Otrolig detaljering på de här hjulen!
Jag har plockat på alla små delar i nosen, inklusive tankbommen.
Man fick bara med en helt utfälld tankbom, ca 10cm lång, vilket jag tycker blir väldigt otympligt i nosen.
Kärra är spretig som den är ändå och tankbommen är ju indragen då den inte används.
Så efter att ha studerat många bilder på förebilden, kapade jag av bommen, kapade bort det mesta, limmade på själva tankhuvudet igen och så hade jag en bom i infällt läge, det ser mycket bättre ut!
Hela modellen är primad med UMP Svart…
Jag börjar komma underfund med hur man ska spruta den här soppan för att det ska bli bra, men den har inte riktigt samma "Bett" som Alclads primer.
Naturligtvis upptäckte jag ett par skarvar som måste åtgärdas, men det är ju det man har primern till.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron, Matt_Public and Marlin like this post
Att operera snabeln kortare tycks lite bakvänt, men fint fixat.
Tack ska ni ha!
Det är snart dags för färg, men jag velar fortfarande mellan två maskiner på Caracals ark, stencilerna kommer jag nog att ta från båda arken (Caracal och Xtradecals)!
Den ena maskinen har en väldigt maffig tailart, men är för övrigt väldigt blek 3-tons grå och har märkningen i svart, den andra är den japanska i ett mera kontrasterande cammo och fullfärgs märkning, men den går också i 3-tons grått.
Det är svårt att välja, men det lutar åt den Japanska ändå, kanske piffa upp den med lite blåa toner, jag har lite färggranna Japanska divisionsmärkningar i dekallådan...
Stefan
Det är snart dags för färg, men jag velar fortfarande mellan två maskiner på Caracals ark, stencilerna kommer jag nog att ta från båda arken (Caracal och Xtradecals)!
Den ena maskinen har en väldigt maffig tailart, men är för övrigt väldigt blek 3-tons grå och har märkningen i svart, den andra är den japanska i ett mera kontrasterande cammo och fullfärgs märkning, men den går också i 3-tons grått.
Det är svårt att välja, men det lutar åt den Japanska ändå, kanske piffa upp den med lite blåa toner, jag har lite färggranna Japanska divisionsmärkningar i dekallådan...
Stefan
Azgaron and Mal like this post
Snyggt jobbat Stefan! Blev snyggt med tankröret och primern!
Inte alltid lätt att välja dekaler och målningsalternativ!
Håkan
Inte alltid lätt att välja dekaler och målningsalternativ!
Håkan
Jag kommer ihåg nedanstående kommentar från bygget av min F-20BJ.
Inte för att jag håller dig bunden till densamma på något sätt, bara en påminnelse.Stefan E skrev:Tack, Matt. Nu vet jag hur jag ska måla min V-22; du visade att idén håller!
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Bell X-1, Eduard 1/48
» Bell UH-1C (Hobbyboss 1:72)
» Bell X-1, Eduard 1/48
» Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
» Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32
» Bell UH-1C (Hobbyboss 1:72)
» Bell X-1, Eduard 1/48
» Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35
» Bell AH-1G Cobra, Special Hobby (ICM), 1/32